دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 89 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2- مبانی نظری تحقیق...................................................................................................................... 12
2-1- مقدمه..................................................................................................................................... 12
2-2- فرآیند بارش........................................................................................................................... 12
2-3- بارش و مشخصات آن............................................................................................................. 13
2-3-1- تقسیم بندی بارش............................................................................................................... 14
2-3-4-1- بارش همرفتی................................................................................................................. 15
2-3-4-2- بارش کوهستانی.............................................................................................................. 16
2-3-4-3- بارش سیکلونی............................................................................................................... 17
2-3-2-اندازه گیری بارندگی............................................................................................................. 17
2-4- مفهوم بارش سنگین................................................................................................................. 17
2-5- عوامل و محل حدوث بارش سنگین......................................................................................... 18
2-6- انواع روشهای مطالعه بارش سنگین........................................................................................... 19
2-7- بارندگی های یک روزه (24 ساعته)......................................................................................... 21
2-8- متوسط بارندگی ماهانه............................................................................................................. 22
2-9- بارندگی فصلی....................................................................................................................... 22
2-10- فضای شهری....................................................................................................................... 22
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 226 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1 شاخص های جغرافیایی در توسعه پایدار فضایی شهر. 19
2-1-1- عوامل جغرافیای طبیعی.. 19
2-1-2-عوامل جغرافیایی انسانی.. 28
2-2- رواناب... 31
2-3- سیلاب... 32
2-3-1-سیلاب شهری.. 32
2-3-2- سیل ناگهانی شهر. 33
2-4- مهمترین خسارات سیل.. 33
2-5- عوامل موثر در بروز سیلاب... 34
2-6- پیش بینی سیل.. 35
2-7- اهمیت پیش بینی وقوع سیل.. 36
2-8- فرایندایمن سازی.. 37
2-8-1 - توصیه های قبـل از بـروز سیل.. 37
2-8-2- توصیه های زمان بروز سیل.. 40
2-8-3 - راههای کمک در مقابل سیل.. 44
2-9- محاسبه حداکثر سیل محتمل.. 45
2-10- فراوانی سیلاب... 45
2-11- دوره بازگشت سیلاب (سال). 46
2-12- سدهای مخزنی.. 47
2-13- سیل بندها و گوره ها (Levees and flood walls). 48
2-14- نگهداری سیل بندها 50
2-15- مخازن تاخیری.. 51
2-16- معابر شهری …52
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 150 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1. شهرها و مخاطرات طبیعی 13
2-2. خطر زلزله در شهرها 13
2-2-1. خطر زلزله. 13
2-2-2. آسیبپذیری در زلزله. 14
2-2-3. بحران زلزله: 14
2-3. انواع بحران.. 15
2-4. زلزله و بحران ناشی از آن.. 15
2-5. منابع لرزهای.. 16
2-6. شدت و بزرگی زلزله. 16
2-7. آسیبها و خسارات ناشی از زلزله. 16
2-7-1. خسارات وارد بر زمین: 17
2-7-2. خسارت وارد بر سازهها 17
2-7-2-1. خسارت وارد بر ساختمانها 18
2-7-2-2. خسارت وارد بر سازههای غیر ساختمانی.. 18
2-7-2-3. خسارت وارد بر شریانهای حیاتی.. 18
2-7-2-4. خسارات ناشی از حوادث ثانویه. 18
2-8. گسترش فیزیکی شهرها و افزایش آسیبپذیری.. 18
2-8-1. ایمنی شهری.. 19
2-8-2. آسیبپذیری شهری.. 20
2-8-3. ساختار شهر. 20
2-8-4. بافت شهر. 21
2-9. فرسایش و فرسودگی.. 23
2-10. عوامل مؤثر در آسیبپذیری لرزهای شهرها 23
2-10-1. تحلیل آسیبپذیری کالبدی.. 25
2-11. برنامهریزی شهری و آسیبپذیری شهرها 25
2-12. ارتباط بین کاربری زمین و آسیبپذیری در برابر زلزله. 26
2-13. مدیریت بحران.. 27
2-14. نقش GIS در مدیریت بحران.. 28
2-14-1. GIS و فاز کاهش اثرات.. 29
2-14-2. GIS و فاز آمادگی.. 29
2-14-3. GIS و فاز پاسخگویی.. 29
2-14-4. GIS و فاز بازسازی.. 30
2-15. نقش برنامهریزی شهری در مدیریت بحران (زلزله). 30
2-16. تصمیمگیری.. 30
2-16-1. تصمیمگیری مکانی.. 31
2-16-1-1. تصمیمگیری چند معیاره (MCDM) 31
2-16-1-1-1. مدلهای گسسته و پیوسته. 33
2-16-1-1-2. مدل های جبرانی و غیر جبرانی.. 33
2-16-1-1-3. نمونههای فردی و گروهی.. 33
2-17. روشهای وزندهی: 34
2-17-1. فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی( (AHP.. 34
2-18. مجموعههای فازی و عارضههای فازی ..35
شهرها و مخاطرات طبیعی [1]
خطر طبیعی، پدیدهای طبیعی است که در محدودهی سکونت بشر اتفاق افتاده، زندگی او را مورد تهدید قرار میدهد و ممکن است باعث وقوع بلایایی گردد. این قبیل مخاطرات به علل زمینشناختی، زیستشناختی، آب و هوا شناختی و یا فرآیندهایی از این دست، در محیط زندگی به وجود میآیند.
براساس تعریف انتخاب شده به وسیله سازمان کاهش بلایای طبیعی ملل متحد یک خطر طبیعی احتمال وقوع حادثه در یک دورهی زمانی ویژه در منطقه دارای پتانسیل پدیدههای طبیعی مخرب میباشد.
خطر زلزله در شهرها
خطر زلزله[2]
به مجموعه شرایط ژئوفیزیکی طبیعی که در اثر جابجایی، حرکت و لغزش زمین صرف نظر از فعالیت انسان به وجود میآیند اشاره دارد .احتمال زلزله [3]، به تهدید زندگی و دارایی انسان توسط خطرات زلزله گفته میشود .بنابراین ریسک زلزله نتیجه عمل متقابل خطرات زلزله و برخی فعالیتهای آسیبپذیر انسان مانند توسعه شهر میباشد (فرنچ و ایساکسون[4]، 1984). همچنین ریسک زلزله را میتوان تعداد مورد انتظار از جان باختگان، صدمه دیدگان، خسارات مالی و شکاف اقتصادی حاصل از پدیدههای طبیعی دانست (لاویجن[5]، 1999). عناصر درمعرض ریسک را میتوان به جمعیت انسانی، ساختمانها، آثار مهندسی، کاربریهای خدمات عمومی، دیگر تأسیسات زیربنایی و ارزشهای محیطی در ناحیه موردنظر تقسیم نمود (فل[6]، 2008). از دیدگاه برنامهریزی شهری، زلزله، انهدام هستی و زندگی کسانی است که به جرم فقر، محکوم به ساختن مساکن ارزان قیمت و غیرمقاوم هستند. به تعبیری اقتصاد و معیشت خانواده، تعیینکننده طول عمر، سلامتی، زندگی و... میشود شناخت پدیده زلزله راهی است که میتواند به بهینهسازی شرایط موجود کمک کند.
[1]- Natural Disaster
[2]- Hazard
[3]- Risk
[4] - French and Isaacson
[5] - Lavigne
[6] - Fell
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 325 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1- مقدمه. 13
2-2- مفاهیم و اصطلاحات... 13
2-2-1- بلایا 13
2-2-1-1- بلایای انسانی... 13
2-2-1-2- بلایای طبیعی... 14
2-2-2- بحران.. 14
2-2-3- مدیریت بحران.. 15
2-2-3-1- مدیریت بحران شهری... 15
2-2-3-2- چرخه مدیریت بحران.. 15
2-2-3-3- چرخه اصلی مدیریت بحران.. 16
2-2-3-4- مراحل مدیریت بحران.. 16
2-2-4- زلزله. 17
2-2-5- ایمنی... 17
2-2-6- آسیبپذیری... 17
2-2-7- شهر. 18
2-2-8- آسیب پذیری شهری... 18
2-2-8-1- عوامل مؤثر در آسیب پذیری شهر. 20
2-2-8-2- ساختار شهر و آسیب پذیری... 21
2-2-8-3- بافت شهر و آسیب پذیری... 21
2-2-8-4- شکل شهر و آسیب پذیری... 23
2-2-8-5- تراکم های شهری و آسیب پذیری... 23
2-2-8-6- آسیب پذیری تأسیسات و زیر ساخت های شهری... 24
2-2-9- مدیریت شهری... 24
2-2-10- برنامه ریزی... 25
2-2-10-1- برنامه ریزی فضایی... 25
2-2-10-2- برنامه ریزی شهری... 25
2-2-10-2-1- نقش برنامه ریزی شهری در کاهش آسیب پذیری شهرها در برابر خطرات زلزله. 26
2-2-11- کاربری اراضی شهری... 26
2-2-11-1- برنامه ریزی کاربری اراضی شهری... 26
2-2-11-2- ارتباط بین کاربری زمین و آسیب پذیری در برابر زلزله. 27
2-2-12- امداد رسانی... 28
2-2-12-1- فضاهای امدادرسانی هنگام زلزله. 28
2-2-13- دسترسی... 29
2-2-14- شبکه ارتباطی شهر. 29
2-2-14-1- آسیب پذیری شبکه ارتباطی... 29
2-2-15- مکانیابی... 30
2-2-16- سیستم اطلاعات جغرافیایی... 31
2-3- رهیافت ها و رویکردها 31
2-3-1- رهیافتهای گوناگون پیرامون آسیب پذیری... 31
2-3-1-1- رهیافت غالب.... 32
2-3-1-2- رهیافت اقتصاد سیاسی... 32
2-3-2- دیدگاه های آسیب پذیری... 33
2-3-2-1- دیدگاه زیست فیزیکی... 33
2-3-2-2- دیدگاه ساخت اجتماعی... 33
2-3-2-3- دیدگاه ترکیبی... 34
2-3-3- دیدگاه های مدیریت بحران.. 34
2-3-3-1- دیدگاه سنتی... 34
2-3-3-2- دیدگاه قانون طبیعی... 34
2-3-3-3- دیدگاه تعاملی... 35
2-3-4- رویکردهای مدیریت بحران.. 35
2-3-4-1- رویکرد بحران گریزی... 35
2-3-4-2- رویکرد بحران ستیزی... 36
2-3-4-3- رویکرد بحران پذیری... 36
2-4- مدلهای ارزیابی آسیب پذیری... 36
2-4-1- مدلهای وزن دهی به معیارها : 36
2-4-1-1- فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP). 37
2-4-1-2- مدل تحلیل شبکه ای (ANP). 38
2-4-2- مدلهای ریاضی تلفیق لایه های اطلاعاتی... 39
2-4-2-1- مدل منطق بولین : 40
2-4-2-2- مدل منطق فازی : 41
2-4-2-3- مدل TOPSIS.. 43
2-4-2-4- مدل VIKOR... 44
2-4-3- مدل تحلیل شبکه. 45
2-4-4- شاخص میانگین نزدیکترین همسایه. 46
1-1- مقدمه
مطالعات علمی نشان داده است که این امکان وجود دارد که سیاستهای عمومی در کاهش اثرات ناشی از زلزله کمک نماید و دیگر این برداشت وجود ندارد که طبق روش سنتی، این سیاستها به کاهش اثرات فاجعه و بازسازی پس از بحران محدود شود. دستاوردهای علمی و مهندسی کاربرد حیاتی در پیشگیری و پیشبینی خسارتهای زلزله فراهم کرده است (Gibbons, 1980: 6). نباید فراموش کرد که ایمنی در مقابل حوادث طبیعی از مهمترین عناصر محیط شهری است. به خصوص زلزله که در یک جا اتفاق نمیافتد. توسعه سریع و شهرنشینی بدون توجه به ایمنی در مقابل حوادث طبیعی به معنای توسعه، به خصوص در کشورهای در حال توسعه نیست (Nakabayashi, 1994: 4).
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 3305 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1- مقدمه...................................................................................................................................................................9
2-2- تعاریف و مفاهیم.................................................................................................................................................9
2-2-1- تعریف سیستم حمل و نقل شهری.........................................................................................................9
2-2- 2- انواع سیستم های حمل و نقل عمومی شهری.................................................................................10
الف) مترو.................................................................................................................................................................10
ب) قطار سبک شهری.........................................................................................................................................10
ج) منوریل..............................................................................................................................................................11
د) تراموا................................................................................................................................................................12
ه) اتوبوس............................................................................................................................................................12
و) تاکسی و خودروهای شخصی.........................................................................................................................13
2-2-3- تعریف پایانه ها و ارتباط با سیستم حمل و نقل شهری...................................................................13
الف) مشخصات پایانه...............................................................................................................................................14
ب) عوامل ساخت پایانه ها..................................................................................................................................14
2-2-4- انواع پایانه ها ازنظر مقیاس........................................................................................................................15
2-2-5- انواع پایانه ها.................................................................................................................................................15
2-2-6- عملکرد پایانه ها............................................................................................................................................16
2-2-7- وظایف پایانه ها............................................................................................................................................17
2-2-8- مفهوم ایستگاه پایانه ای مترو و فضای جمعی آن.............................................................................17
الف) فضای تصمیم گیری......................................................................................................................................19
ب) فضاهای فرصت یا مکث...............................................................................................................................19
ج) فضاهای حرکتی..............................................................................................................................................19
2-2-9- مفهوم فضای عمومی و ابعاد اجتماعی آن..........................................................................................21
2-3- رویکردهای نظری....................................................................................................................................... 24
2-3- دیدگاه های نظری حمل و نقل درون شهری..........................................................................................24
2-3-1- نظریه های حمل و نقل شهری تا دهه 1910 .................................................................................24
2-3-2- نظریه های حمل و نقل شهری از 1920 تا 1970........................................................................26
2-3-3- نظریه های حمل و نقل شهری از 1980 تا کنون..........................................................................28
2-4- مدل ها و روش های تحقیق.........................................................................................................................30
2-4-1- بررسی الگوهای توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی......................................................................30
2-4-2- توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی....................................................................................................30
2-4-3- سیاست ها و اصول کلی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی.....................................................31
2-5- مکانیابی...............................................................................................................................................................33
2-5-1- معیارهای مکانیابی......................................................................................................................................33
2-5-2- مکانیابی ایستگاه های مترو.....................................................................................................................34
2-5-3- انواع ایستگاه های مترو و مکانیابی نقاط ...........................................................................................35
الف) ایستگا ه های انتهایی...............................................................................................................................35
ب) ایستگاه های اجباری................................................................................................................................35
ج) ایستگاه های میانی....................................................................................................................................35
2-6- اصول و برنامه ریزی درونی پایانه............................................................................................................ 36
الف) اصل جامعیت............................................................................................................................................... 36
ب) اصل سازگاری فضاها ، فعالیت ها و همجواری درونی.........................................................................36
ج) اصل ایمنی......................................................................................................................................................36
د) اصل امنیت.....................................................................................................................................................36
ه) اصل دسترسی آسان.....................................................................................................................................36
و) اصل تمرکز......................................................................................................................................................36
ی) خوانایی فضاهای پایانه...................................................................................................................................36
ن) سازگاری فعالیت پایانه با کاربری های اطراف..........................................................................................36
2-7- تجارب جهانی............................................................................................................................................... 37
2-7-1- معرفی پروژه های موفق مترو در جهان................................................................................................37
الف) متروی کوپنهاگ..............................................................................................................................................37
ب) متروی برلین....................................................................................................................................................37
پ) ام تی آر هنگ کنگ چین..........................................................................................................................38
ث) متروی نیویورک آمریکا.................................................................................................................................39
ج) متروی پاریس پاریس – فرانسه...................................................................................................................40
م) متروی لندن – انگلستان ..............................................................................................................................41
ن) متروی مسکو – روسیه..................................................................................................................................41
و)متروی دبی..........................................................................................................................................................44
ه) ایستگاه های مختلف استکهلم سوئد ........................................................................................................44
ی) ایستگاه بلوار فورموسا ـ کائوسیونگ، تایوان............................................................................................ 46
2-7-2- ابعاد اجتماعی در تجارب جهانی موفق...................................................................................................46
نتیجه گیری...................................................................................................................................................................47
2-1- مقدمه:
حرکت، عامل اصلی پویایی زندگی شهری و تداوم بخش کلیه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح شهرها است. همچنین، حمل و نقل و زیرساخت های مرتبط با آن هم به صورت مستقیم و هم با واسطه بر توسعه کالبدی شهرها اثرگذار هستند ." حمل و نقل به راستی سازنده و شکننده شهرها می باشد " (clark,1957,240). مساله جابجایی افراد و کالاها همواره به عنوان یک مساله اساسی در شهرها مطرح بوده و نوآوری ها و سرمایه گذاریهای فراوانی در این راه انجام پذیرفته است اما بویژه پس از گسترش تولید و استفاده از وسایل نقلیه موتوری، به یکباره تحولاتی بنیادین هم در سرعت و هم گستردگی امکان ترابری در شهرها پدید آمد که به نوبه خود در تغییر ساختار شهرها و تمرکز جمعیت در آنها نقشی بسزا ایفا نمود.
همچنین، در آستانه هزاره سوم و با پیشرفت شتابنده فناوری ها و گسترش انواع وسایل ارتباطاتی بر دامنه تقاضای عمومی جهت جابجایی در شهرها افزوده شده است . در عین حال که با افزایش شهرنشینی و در نتیجه بالا رفتن ارزش زمین های درون شهرها، اختصاص سطوح کمتری به تسهیلات حمل و نقلی امکان پذیر گردیده و از این رو ضرورت اتخاذ راهکارهایی جدید جهت ترابری شهری بیش از پیش آشکار گردیده است.