لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 21 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
آموزش نماز
موضوع
اذان و اقامه
نیت و تکبیره الاحرام
حمد و سوره
رکوع
سجده
قنوت
تشهد
سلام
2
اذان و اقامه
وضو می گیریم
با لباس و بدن پاکیزه به سوی قبله می ایستیم
اذان و اقامه را می خوانیم
برای شنیدن اذان بروی لینکهای زیر کلیک کنید.
نیت و تکبیره الاحرام
نماز را با نیت و تکبیرة الاحرام شروع می کنیم .
3
4
حمد و سوره
حمد و سوره می خوانیم .
رکوع
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 66 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
آموزش میکرو کنترلر 8051
قبل از همه چیز چرا 8051 ؟
میکرولنترلر 8051 پایه و اساسی است برای یادگیری دیگر میکروکنترلر ها دستورات اسمبلی این میکرو نسبت به AVR خیلی کمتر هست و دارای امکانات کمتری نسبت به دیگر میکرو ها است به همین دلیل یادگیری و فهم آن خیلی راحت و آسان می باشد که برای شروع ابتدا باید مفاهیم منطق و دیجیتال را خوب فهمیده باشید و بعد از آن باید سخت افرار 8051 و RAM و ROM داخلی آن را درک کرده باشید تا بتوانید یک برنامه کاربردی بنویسید تا یک پروسه را کنترل کند. خیلی ها برای یادگیری میگن که ما که می خواهیم برنامه نویسی میکرو را یاد بگیرم پس بهتر بالاترین میکرو یعنی AVR یا PIC یاد بگیریم در صورتی که به نظر من کاملا اشتاه بوده و کار غلطی است که اگه بخواهید تا آخر ادامه دهید کاری طاقت فرسا خواهد بود. مثل این خواهد بود که سقف طبقه اول یک ساختمان را درست نکرده باشیم و بخواهیم طبقه دوم را درست کنیم. در این وبلاگ من تا بتوانم به زبان ساده و روان مطالب را بیان خواهم کرد که البته اگه یکم علاقه و پشتکار داشته باشد مطمئن باشید به میکرو مسلط خواهید شد و می توانید آن را به راحتی برنامه ریزی کنید. قیمت این میکرو خیلی ارزان می باشد در حدود 1000 تومان و حافظه ROM آن قابل پاک کردن و استفاده مجدد می باشد پس شما به راحتی می توانید در خانه یا محل کار برای راحتی خود و افراد خانواده چیزهایی با آن بسازید که آدم باورش نشه که اینو خودش ساخته و طراحی کرده.
تشریح پایه های 8051 و RAM و ROM داخلی آن
8051 دارای 4 پورت ورودی یا خروجی می باشد یعنی اینکه هر کدام از این پورت ها را می توان در یک لحظه به عنوان ورودی استفاده کرد و همان پورت را دوباره در یک لحظه دیگر به عنوان خروجی از آن استفاده کرد. منظور از پورت چیست؟ پورت در میکرو یعنی 8 عدد پین یا 8 خط دیتا یا ذر اصطلاح 8بیتی، که 8051 دارای 4 پورت 8 بتی یعنی 32 پایه می باشد.
میکرو کنترلر AT89C51 دارای 128 بایت RAM و 4KB حافظه برنامه ROM می باشد. و AT89C52 دارای 256 بایت RAM و 8KB حافظه برنامه ROM می باشد. و AT89C55 دارای 256 بایت RAM و 20KB حافظه برنامه ROM می باشد. که بستگی به حجم برنامه ما دارد که از کدام میکرو استفاده کنیم.
کاربرد RAM چست؟ اصلا به چه دردی می خوره؟
RAM یعنی random access memory حافظه با دستیابی تصادفی. از این حافظه برای ذخیره اطلاعات موقت استفاده می شود یعنی اینکه تا زمانی که تغذیه میکرو وصل باشد این اطلاعات از بین نمی روند و با قطع کردن تغذیه این اطلاعات از بین می روند. ما در میکرو 8 ثبات 8 بتی برای ذخیره کردن داده ها داریم در بعضی از مواقع پیش می آید که این 8 ثبات در کل برنامه استفاده شوند و ما به یک ثبات 8 بیتی برای ذخیره سازی داده ها داریم مثلا یک شمارنده طراحی کردیم و همه ثبات ها هم استفاده شده و ما مثلا به دو ثبات احتیاج داریم که می توانیم از هر کدام از خانه های RAM استفاده کنیم. منظور از اطلاعات همان داده های 8 بیتی می باشند یعنی همون 0 یا 1 ها که به 8 تا از آنها یک بایت یا یک داده 8 بیتی می گویند.
حال به تقسیم بندی RAM توجه کنید. برای برنامه نویسی خیلی مهم است که ما از چه خانه های RAM مجاز هستیم استفاده کنیم آیا می توانیم در فلان خانه RAM داده را به صورت بیتی دستکاری کنیم یا داده را 8 بیتی دستکاری کنیم. اصلا در چه محدوده ای از RAM قادر هستیم داده ذخیره کنیم یا بانک های ثباتی در کجای RAM واقع شده اند و دیگر ثبات ها... به جدول زیر که مربوط به RAM خوب توجه کنید:
عملکرد
ثبات
خانه های 8 بتی RAM
آدرس
FF
ثبات B
B
F0
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F0
ثبات A یا انباره
ACC
E0
E1
E2
E3
E4
E5
E6
E7
E0
کلمه وضعیت
PSW
D0
D1
D2
D3
D4
D5
D6
D7
D0
IP
B8
B9
BA
BB
BC
--
--
--
B8
پورت 3
P3
B0
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B0
کنترل وقفه ها
IE
A8
A9
AA
AB
AC
--
--
AF
A8
پورت 2
P2
A0
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A0
ارتباط سریال
SBUF
قابل آدرس دهی نیست
99
SCON
98
99
9A
9B
9C
9D
9E
9F
98
پورت 1
P1
90
91
92
93
94
95
96
97
90
بایت سنگین تایمر 1
TH1
قابل آدرس دهی نیست
8D
بایت سنگین تایمر 0
TH0
قابل آدرس دهی نیست
8C
بایت سبک تایمر 1
TL1
قابل آدرس دهی نیست
8B
بایت سبک تایمر 0
TL0
قابل آدرس دهی نیست
8A
مد تایمر
TMOD
قابل آدرس دهی نیست
89
مد شمارنده
TCON
88
89
8A
8B
8C
8D
8E
8F
88
PCON
قابل آدرس دهی نیست
87
بایت سنگین ثبات DPTR
DPH
قابل آدرس دهی نیست
83
بایت سبک ثبات DPTR
DPL
قابل آدرس دهی نیست
82
اشاره گر پشته
SP
قابل آدرس دهی نیست
81
پورت 0
P0
80
81
82
83
84
85
86
87
80
فقط بایتی
80 بایت برای خواندن و نوشتن موقت
30تا7F
بیتی و بایتی
16 بایت برای خواندن و نوشتن موقت
20تا2F
بانک های ثباتی شامل R0-R7
R0-R7
بانک 3
18تا1F
R0-R7
بانک 2
10تا17
R0-R7
بانک 1
08تا0F
R0-R7
بانک 0
00تا07
MGH
MGH
MGH
MGH
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 93 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
حکیمه عرب عامری
مقدمه:
اولین و اساسی ترین گام در تدوین و اجرای برنامه آموزشی ، اجرای صحیح و مبتنی بر واقعیت فرایند نیازسنجی است . نیازسنجی در حقیقت سنگ زیرین ساختمان آموزش است و هر قدر این سنگ زیرین بنیانی تر و مستحکم تر باشد ، بنای روی آن محکم تر و آسیب ناپذیر خواهد بود. در قلمرو آموزش ، نیازسنجی به عنوان یکی از مولفه های اساسی و ضروری فرایند برنامه ریزی در نظر گرفته می شود و هر کجا که مسئله تدوین طرحها و اتخاذ مجموعهای از تدابیر آموزشی مطرح باشد، از نیازسنجی به طور مکرر یاد می شود و مبنای منطقی هر برنامه وجود نیاز یا مجموعه ای از نیازهاست . برنامه ریزان آموزشی در سراسر جهان و در تمامی سازمانهایی که با آموزش سروکار دارند ، ناگزیرند برای تدوین برنامه ها و طرحهای آموزشی خویش ، دلایل قانع کننده ای داشته باشند.
نیازسنجی در واقع فرایند جمع آوری و تحلیل اطلاعات است که براساس آن نیازهای افراد ، گروهها، سازمانها و جوامع مورد شناسایی قرار می گیرد . معمولاً هر برنامه آموزشی و درسی برای ایجاد تحول و تغییر در وضعیت موجود ، طراحی و اجرا گذاشته میشود . از این رو گام آغازین در فرایند برنامهریزی ، شناسایی هدفها یا نقاط مطلوب است .
هدفها عموماً ریشه در نیازها دارند . از این رو برای طراحی و اجرای برنامه های واقع بینانه و اثربخش ، ضرورت دارد تا نیازها دقیقاً سنجیده و براساس نیازها ، اهداف ویژه برنامه تدوین شوند و سپس مجموعه اقدامات و وسایلی که به بهترین وجه نیازها را محقق می سازند ، پیش بینی شوند . شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی ، پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است .
تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامه ریزی آموزش کارکنان و در واقع نخستین عامل ایجاد و تضمین اثربخش کارکرد آموزش و بهسازی است که اگر به درستی انجام شود، مبنای عینی تری برای برنامه ریزی به عنوان نقشه اثربخشی فراهم خواهد شد و احتمال تطابق آن با نیازهای سازمان، حوزه های شغلی و کارکنان و در نهایت اثربخشی آن افزایش خواهد یافت . آموزش گران است و فقط باید موقعی ارائه شود که اولاً پاسخی به یک نیاز شناخته شده باشد و ثانیاً بهترین راه حل برای مشکلاتی باشد که از آن طریق قابل حلاند. فعالیتهای آموزشی که بدون توجه به این شرایط طراحی و اجرا شوند در واقع نوعی اتلاف منابع ارزشمند خواهد بود .
تعریف مدیریت:
مدیریت، فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامهریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت میگیرد.
3
حکیمه عرب عامری
تعریف مذکور، پنج قضیه اساسی ذیل را که زیربنای مفاهیم کلی نظری و عملی (فنی) مدیریت است در بر دارد:
1- مدیریت یک فرآیند است.
2- مفهوم نهفتة مدیریت، هدایت تشکیلات انسانی است.
3- مدیریت مؤثر، تصمیمهای مناسبی میگیرد و به نتایج مطلوبی دست مییابد.
4- مدیریت کارا، به تخصیص و مصرف مدیرانه منابع میگویند؛
5- مدیریت بر فعالیتهای هدفدار تمرکز دارد.
بخشی از دانش مدیریت را میتوان از طریق آموزش فرا گرفت و بخش دیگر را ضمن کار باید آموخت و در واقع بخشی را که با آموزش فرا گرفته میشود، علم مدیریت و بخشی را که موجب به کار بستن اندوختهها در شرایط گوناگون میشود، هنر مدیریت مینامند. به عبارت دیگر علم دانستن است و هنر توانستن. از آنجایی که مدیریت با عواملی همچون پول، مواد، محصولات، خدمات و کارکنان که پیوسته در تغییرند سر و کار دارد؛ پیشبینی درباره آنها دشوار و انطباق آنها با معیارهای علمی مشکل است. با این همه همواره شاهد تلاش مستمر صاحبنظران در جهت علمی کردن مدیریت هستیم.
طبقهبندی مدیران
مدیران را به طرق مختلف دستهبندی میکنند که شرح هر یک، برای آشنایی با مشاغل مدیری، میتواند مفید باشد. با توجه به تفاوت چشمگیری که بین سطوح و حوزة کار مدیران هست، هر مدیری با توجه به نوع کار، سطح سازمان در شرایط محیطی به درجاتی از مهارتهای مدیری نیاز دارد.
هرم مدیریت
کارهای مدیری بر حسب سطوح سازمانی متفاوت است؛ گر چه بعضی از صاحبنظران چهار سطح مدیری را برای هر سازمان قائلند اما اکثر آنان بر سه سطح ذیل تأکید دارند.
1- مدیریت عملیاتی (سرپرستی).
2- مدیریت مبانی.
3- مدیریت عالی.
1- مدیریت عملیاتی (سرپرستی)
بررسیها نشان میدهد که مدیران عملیاتی، سرشان شلوغ است و مراجعه مکرر افراد موجب انقطاع کارشان میشوند؛ اغلب مجبورند برای نظارت در رفت و آمد باشند؛ برای پرسنل خود مأموریتهای کاری خاص تعیین میکنند؛ باید برنامة عملیاتی، تفصیلی و کوتاه مدت طرحریزی کنند؛ و بر خلاف تصور، نتایج مطالعات حکایت از آن دارد که مدیران اجرایی وقت کمی صرف برنامه
3
حکیمه عرب عامری
ریزی، گزارشنویسی، خواندن، اظهارنظر و بازبینی میکنند.
سخن کوتاه اینکه مدیران رده عملیاتی زندگی کاری فعالی را سپری میکنند و بیشتر وقتشان صرف حل و فصل مسائل آنی میشود.
2- مدیریت میانی
مدیران میانی به طور مستقیم به مدیریت ردة بالا گزارش میدهند؛ کارشان مدیریت بر سرپرستان است و نقش حلقة واسطی را میان مدیریت عالی و مدیران عملیاتی به عهده دارند. بیشتر وقت مدیران مبانی به تحلیل دادهها، آماده کردن اطلاعات برای تصمیمگیری، تبدیل تصمیمهای مدیریت عالی به پروژههای معین برای سرپرستان و جهت دادن به نتایج کار مدیران عملیاتی است. مدیران میانی بیشتر وقتها به تنهایی کار انجام میدهند و عدهای از آنان بیشتر وقتشان را صرف جلسات میکنند؛ حدود 80 درصد وقتشان را ممکن است به گفت و شنود بگذرانند که بیشتر آن در واحد خودشان و با همکاران انجام میشود؛ و بقیه وقتشان صرف خواندن و نگاشتن میگردد.
مدیران میانی برنامهریزیهای میان مدت میکنند و برای اظهارنظر مدیریت عالی برنامههای جامعتر و بلند مدتتر آماده میسازند.
3- مدیریت عالی
مدیری که در نقشهای عملیاتی و مبانی موفق بوده، معمولا میتواند به مدیریت عالی راه یابد. بررسیها نشان میدهد که بخش اعظم کار مدیران عالی از نظر پویایی و مشغله، نظیر کار مدیران عملیاتی است. با این تفاوت که اینان، برنامهریزیهای جامع و بلند مدتتری را در حوزة فعالیت گستردهتر و عوامل وضعی متنوعتری را طراحی یا مورد بررسی قرار میدهند. مدیران عالی، عملکرد کلی واحدهای عمده را ارزیابی میکنند؛ دربارة موضوعات و مسائل کلی با مدیران سطوح پایین به تبادلنظر مینشینند و بیشتر وقتشان را با همکاران یا افراد خارج از سازمان، و اندک زمانی را نیز با افراد زبردست میگذرانند.
انواع سبکهای مدیریتی:
با وجود اینکه مدیریت در رهبری فرایند مشابهی است به طور ارگان و سازمان و گروهی راهبرد مشابهی دارد ، اما از لحاظ برخی ویژ گی ها تفاوتهائی بین انواع مدیریت می توان مشاهده کرد . روشن است با وجود اینکه همه مدیران امر رهبری و هدایت گروهی بزرگ یا گوچک را برای رسیدن به اهدافی معین بر عهده دارند ، این روند را با شیوه های مختلفی ممکن است پیش ببرند که هریک از این شیوه ها به عنوان یک سبک مدیریتی خاص طبقه بندی می شوند.
4
حکیمه عرب عامری
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 172 صفحه
قسمتی از متن word (..DOC) :
1
بسمهتعالی
قواعد زبان عربی صرف (تجزیة ساختمان هر کلمه) فعل
اسم
حرف
نحو(نقش هر کلمه در جمله) انواع اعراب
اعراب فعل مضارع
مرفوعات
منصوبات
مجرورات
توابع
اعداد
(تحلیل صرفی فعل )
1) فعل از نظر زمان و صیغه ماضی ماضی ساده
ماضی نقلی
ماضی بعید
نهی
جحد
ماضی استمراری
غایب و متکلم
مخاطب
مضارع
امر
مستقبل
2) فعل از نظر تعداد حروف ثلاثی مجرد مزید
رباعی مجرد مزید
3) فعل از نظر کیفیت حروف صحیح 1- سالم 2- مهموز 3- مضاعف
معتل 1 - مثال 2 - اجوف 3 - ناقص 4 - لفیف
3
4) فعل از نظر داشتن مفعولبه 1 - لازم 2 - متعدی
5) فعل از نظر داشتن فاعل 1-معلوم 2- مجهول ( فاعل ندارد)
6) فعل از نظر تغییرات حرف آخر 1 -معرب 2- مبنی
جدول صرف افعال ماضی و مضارع با تعیین شناسه و ترجمه
شماره صیغه
صیغه فعل
ضمیر منفصل رفعی
صرف ماضی ذَهَبَ
ترجمه
شناسه ضمیر متصل رفعی
صرف مضارع یَذهَبُ
ترجمه
شناسه
1
للغائب= مفرد مذکر غایب
هُوَ
ذَهَبَ
رفت یک مرد
( هُوَ مستتر)
یُذْهَبُ
میرود
( هُوَ مستتر)
2
للغائبَیْنِ = مثنی مذکر غایب
هُما
ذَهَبا
رفتند دو مرد
ا
یَذْهبان(5)
میروند
ا
3
للغائبینَ = جمع مذکر غایب
هُم
ذَهَبوا (1)
رفتند مردان
و
یَذْهَبون
میروند
و
4
للغائبه= مفرد مونث غایب
هَی
ذَهَبُت (2)
رفت یک زن
( هی مستتر)
تَذَهَبُ
میرود
( هی مستتر)
5
للغائبَتَیْنِ = مثنی مونث غایب
هُما
ذَهَبْتُا
رفتند دو زن
ا
تَذْهَبان
میروند
ا
6
للغائباتِ = جمع مونث غایب
هُنَّ
ذَهَبْنَ(3)
رفتند زنان
ن
یَذْهَبْنَ
میروند
ن
7
للمخاطب= مفرد مذکر مخاطب
اَنْتَ
ذَهَبْتَ
رفتی تو یک مرد
ت
تَذْهَبَ
میروی
( اَنْتَ مستتر)
8
للمخاطَبَیْنِ = مثنی مذکر مخاطب
اَنْتُما
ذَهَبْتُما
رفتند شما دو مرد
تُما
تَذْهَبان
میروید
ا
9
للمخاطبینَ = جمع مذکر مخاطب
اَنْتُم
ذَهَبْتُم
رفتند شما مردان
تُمْ
تَذْهَبون
میروید
و
10
للمخاطبهِ= مفرد مونث مخاطب
اَنْتَ
ذَهَبْتَ
رفتی تو یک زن
ت
تَذْهَبینَ
میروید
ا
11
للمخاطَبَتَیْنِ = مثنی مونث مخاطب
اَنْتُما
ذَهَبْتٌما
رفتید شما دو زن
تُما
تَذْهَبان
میروید
ا
12
للمخاطبات= جمع مونث مخاطب
اَنْتُنَّ
ذَهَبْتُنَّ
رفتید شما زنان
تَنَّ
تَذّهَبْنَّ
میروید
ن
13
للمتکلم وحده = متکلم وحده( مفرد مذکر و مونث)
اَنا
ذَهَبْتُ
رفتم
ت
اَذْهَبُ
میروم
( اَنَا مستتر)
14
للمتکلم معالغیر = ( مثنی جمع مذکر و مونث)
نَحْنٌ
ذَهَبْنا
رفتیم
نا
نَذْهَبُ
میرویم
(نَحْنُ مستتر)
3
نکات مهم:
4
1 – الفی که پس از (و) جمع مذکر میآید فقط جنبه تزئین فعل را دارد و جزء ضمیر متصل رفعی نمیباشد.
2 – (ت) تأنیث نشانه مؤنث بودن فعل است و جزء ضمیر متصل رفعی نمیباشد.
3 - در صرف فعل ماضی از صیغة (6) تا آخر، لام الفعل ساکن میباشد.
4 – هر گاه فعلی به ضمیر(ی) متکلم وحده اضافه شود به (ن) وقایه نیاز دارد، مثل: ضَربَنی : مرا زد (ن) وقایه
5 – (ن) در آخر فعل مضارع نشانة رفع فعل مضارع است و ضمیر فاعل نمیباشد .
ماضی منفی: ما نافیه + ماضی ما ذَهَب : نرفت
مضارع منفی: لا یا ما نافیه + مضارع لا یَذْهَبُ : نمیرود ما یَخْدعونَ: فریب نمیدهند.
J نمونه تست فعل ماضی و مضارع:
1 – کدام گزینه برای عبارت « هُنَّ معلماتٌ مهذّباتٌ …….. التلمیذات» مناسب است ؟ ( آزاد پزشکی 75)
1) تُرشدینَ 2) یُرِشْدنَ 3) یُرْشِدُ 4) تُرْشِدْنَ
2 – ما هِیَ صیغه « تُریدنَ» (آزاد پزشکی 75)
1) للغائبات 2) للمخاطبه 3) للمخاطباتِ 4) للغائبهِ
3 – کدام صیغه بعد از « الطالباتُ … » صحیح است ؟ ( سراسری ریاضی 68)
1) جَلَسَتْ 2) جَلَسَتا 3) جَلَسْنَ 4) جَلَسوا
4 – فعل مناسب برای عبارت « سَمِعْتُ رجالاً … مِنْ یوسف» کدام است ؟ ( سراسری ریاضی 71)
1) تَتَحَدَّثون 2) یَتَحَدَّثونَ 3) یَتَحَدَّثُ 4) تَتَحَدَّثُ
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 35 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
آشنایی با ابزار و وسایل کار در رشته اتومکانیک:
اتومبیل ، وسیله ای است که امروزه زندگی بدون آن غیرممکن شده است. اتومبیلها معمولاً دارای قسمتهای پیچیده ای می باشد که در قدیم بدین شکل نبوده است.
در واقع صنعت اتومبیل سازی از زمانی آغاز شد که موتورهای احتراقی، طراحی و ساخته شد. در ابتدا موتورهایی ساخته شد که به آنها موتورهای برونسوز می گفتند که در این موتورها سوخت در خارج از محفظه سیلندر می سوخت، با اختراع این موتورها صنایعی مثل کشتی سازی راه اندازی شد.
2
نمونه ای از این موتورها، مثل موتور بخار که توسط جیمز وات طراحی و ساخته شد و بخاطر اینکه این موتور مشکلاتی را دارا بود نمی توانستند از آن در صنایع اتومبیل سازی استفاده کنند.
از جمله مشکلاتی که این موتور دارا بود، اول وزن زیاد موتور و دوم جای زیادی را اشغال می کرد.
یک مخترع آلمانی بنام «اتو» بعد از مدتها موتور چهار زمانه احتراق داخلی را طراحی کرد و آن را ساخت که با ساخت آن در واقع صنعت اتومبیل سازی راه اندازی شد.
بعدها یک مخترع آلمانی بنام کالبنز اولین اتومبیل را طراحی و ساخت که با این کار صنعت اتومبیل سازی پایه ریزی شد و شروع به کار کرد.
بعدها در کشورهای فرانسه، آمریکا شروع به ساخت اتومبیل کردند. آخرین کشور که به رده ماشین سازان پیوسته است،کشور ژاپن می باشد.
3
یک اتومبیلی که ما امروزه از آن استفاده می کنیم از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است و برای اینکه حرکت بکند احتیاج به نیرو دارد نیرویی که برای حرکت اتومبیل ایجاد می شود توسط موتور یا مولد قدرت است که نیروی لازم را برای حرکت اتومبیل ایجاد می کند. موتور، دارای یکسری قطعات است که با یکسری هماهنگی با هم کار می کنند.
جدای از موتور،یک سری سیستم های است که روی موتور کار می کند، مثل سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، سیستم روغن کاری ، خنک کاری، که همگی این موارد کارشان در رابطه با موتور است.
نیرویی که یک موتور ایجاد می کند، توسط یک سیستمی بنام سیستم انتقال قدرت بر چرخها منتقل می شود که اتومبیل بتواند حرکت کند سیستم انتقال قدرت از قسمتهایی تشکیل شده است، مثل کلاچ، جعبه دنده یا گیربکس، میل گاردان، دیفرانسیل ، پولوسا و .... می باشد.
4
قسمتهای بعدی ، قسمت الکتریکی می باشد که تشکیل برق اتومبیل را می دهند.
قسمت دیگر، قسمت هدایت اتومبیل هست، که شامل سیستم فرمان می شود و ترمزها.
قسمت دیگر شامل سیستم تعلیق و فنربندی است که آنها هم در اتومبیل های مختلف ، فرق می کند.
در صنعت تعمیر اتومبیل یکسری ابزار و آلاتی وجود دارد که می بایست با آنها آشنا بشویم.
یکسری ابزار وجود دارد که در تمامی صنعت ها و رشته ها از آنها استفاده می شود، مثل خانواده انبردستها، چکش، خط کش ، آچارها، که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره از آن استفاده می شود.
قیچی های ورق بر که بریدن ورقه ها استفاده می شود. انبرکلاغی، آچار فیلتر بازکن، سیم بر، رینگ درآر، آچار شمع، فیلد، ترک متر، رینگ جمع کن، گوشی صدا یاب میکرومتر.
ندازه گیری با ابزار دقیق: