هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

تحقیق برج قابوس 17 ص

تحقیق برج قابوس 17 ص

تحقیق-برج-قابوس-17-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 17 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏مقدمه
‏بنای آجری میل گنبد قابوس از نقطه نظر عظمت ‏معماری، ویژگی‌های هنری و تکنیکی در زمره بزرگ ترین مفاخر معماری قرن ‏چهارم هجری قمری به شمار می‌آید.
‏ساختمان این میل که آرامگاه شمس المعالی قابوس ‏بن وشمگیر زیاری است، در بالای تپه‌ای در میان پارک بزرگ شهر گنبد کاووس ‏واقع شده است .این بنا از زیباترین و باشکوه‌رین بناهای اوایل دوره اسلامی ‏است که با وجود استفاده بسیار کم از عناصر تزیینی دارای ساختارهای متناسب، ‏موزون، مستحکم و زیباست که نوعی احساس شکوه و زیبایی را به بیننده القا ‏می‌کند. ساختمان میل در اصل متشکل از سه قسمت شالوده، ساقه و گنبد مخروطی ‏است که روی هم رفته 55 متر ارتفاع دارد. ساقه این میل بر روی پایه‌ای مدور ‏قرار دارد و تنها نزدیک به 2 متر آن بیرون از زمین است و بر اساس مطالعات ‏به عمل آمده بخش بزرگی از آن در ول زمین فرو رفته است.خود ساق با نمای ‏دایره‌ای پرده‌دار ، بر روی این شالوده قرار دارد و 37 متر ارتفاع دارد. ‏در بدنه ساقه بنا 10 پره مثلثی شکل با فواصل معین و با تناسب و زیبایی ‏کامل قرار گرفته است، به طوری که علاوه بر ایجاد زیبایی ، از حجم ساده و ‏بی قواره ساقه کاسته و نیز موجب استحکام بنا شده است.تنها تزیین این ساقه ‏در بالای در ورودی مشتمل بر دو رشته کتیبه کوفی آجری است که یکی در ارتفاع 8 ‏متری از سطح زمین و دیگری زیر پا کار گنبد تعبیه شده است . عرض این ‏کتیبه 80 سانتی متر و هر دو مشتمل بر یک عبارت تاریخی است که سال (397 ‏هـ.ق. و 375 هـ.ش) را نشان می‌دهد . این کتیبه عاری از هر گونه پیرایه و ‏تزئینات است و همچون خود گنبد تنها به استحکام و ماندگاری آن توجه شده است . ‏خطوط و حروف کتیبه با آجر ساده قرمز رنگ که روی آن سائیده شده بدون هیچ ‏گونه روکشی در درون قاب‌های آجری جای گرفته است. خطوط کوفی ساده این کتیبه ‏، دارای برجستگی است و در عین حال ، نوعی تراش ظریف و زیبایی متناسبی دارد ‏که از هر جهت با شکل ساختمان آرامگاه تناسب دارد .گذشته از سادگی کتیبه در ‏هنگام نصب خطوط و قاب‌سازی آن این نکته مراعات شده که از هر جهت ماندگاری ‏آن بر روی بدنه تضمین شود. برای این منظور هر کدام از حروف آجری و آجرهای ‏قاب کتیبه ریشه‌های بلندی دارد که درون دیوار گنید فرو رفته است . به همین ‏خاطر و به علت پختگی آجر قرمز و استحکام آن هنوز پس از هزار سال ،‌کتیبه ‏تقریباً سالمی بر جای مانده است . تکرار یک متن در دو جای بنا نیز به ‏ماندگاری محتوای کتیبه کمک بزرگی کرده است. بدنه بنا سراسر از آجر قرمز ‏رنگ ساخته شده است. آجرهای سخت این بنا که در نهایت پختگی و استحکام
‏2
‏هستند، به علت تابش آفتاب در طول قرن‌ها به رنگ زرد طلایی در آمده‌اند که ‏خود بر زیبایی بنا افزوده است. شکل آجرهایی که در بدنه بنا به کار رفته ‏است معمولی و یکسان است ، به جز آجرهایی که در بدنه گنبد مخروطی مورد ‏استفاده واقع شده است . آجرها خوب پخته شده و خوب به ملاط چسبیده و سخت ‏توپر و یکپارچه است.گنبد مخروطی بنا به ارتفاع 18 متر و بر روی ساقه بنا ‏شده است. این گنبد بر خلاف بیش تر برج‌ها و گنبدهای آرامگاهی یک پوش است و ‏بدون هیچ واسطه‌ای بر روی بدنه برج قرار گرفته و شیب تند و سطح صاف و ‏صیقلی آن به ماندگاری گنبد کمک فراوان کرده است . درون بنای گنبد قابوس ‏ساده و تنها با اندود گچ پوشش یافته که با گذشت زمان به سیاهی گراییده ‏است.بر بالای سر در ورودی بنا دو رشته مقرنس زیبای ساده کار شده که جزو ‏اولین نمونه مقرنس‌های هنر اسلامی ایران به شمار می‌رود. هم‌چنان که از ‏متن کتیبه بر می‌آید این بنا در سال 397 هـ.ق. توسط شمس المعالی قابوس بن ‏وشمگیر آل زیار جهت آرامگاه شخصی بنا شده است . نام‌برده که در آن روزگار ‏فرمانروای گرگان بود، مردی دانشمند ـ هنرمند، سلحشور ـ دوست‌دار و مشوق ‏علم و هنر بود . وی در سال 402 هـ.ق. یعنی 5 سال بعد از ساخت گنبد قابوس ‏وفات یافت . این بنا در فهرست بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده است .
istta.ir
‏طول آن 55 درجه و 18 دقیقه، عرض 37 درجه و 17 دقیقه، ارتفاع آ ن از سطح ‏دریا 76 متر می با شد در این شهر به امر قابوس بن وشمگیر از امرای آ ل ‏زیار در سا ل 397هجری قمری بنای یا دبودی ساخته شده است. ارتفاع بنا 68متر ‏و ارتفاع تپه ای که برج بر روی آن قرار دارد10 متر می با شد. محیط دایره ی ‏برج قابوس 75/9 متر است. بعضی از محققین معتقدند که آن جا مدفن قابوس می ‏باشد و بعضی دیگر معتقدند که قابوس بن وشمگیر آن جارا فقط به عـنوان ‏یادبود حکومتش ساخته است نه مقــبره ا یشان. کتیبه ای به خط کــوفی در ‏اطراف آن به چشم می خورد به ا یـن مضمون: « بسم الله الرحمن الرحیم، هذا ‏القصر العالی للا میر شمس المعالی الامیر قابوس بن وشمگیر امر ببنائه فی ‏حیاته سنه تسع و تسعین و ثلاث مائه قمریه و سـنه خمس و سـبعین و ‏ثـلـثـمائه شمسیه» یعنی « بسم الله الرحمن الرحیم، این قصر عالی متعـلـق ‏به شمس المعالی امیر بــن قابوس بن وشمگیر که در زمان حیات، امر به بنای ‏آن کرد در سال 397هـجری قمری »
‏در مورد این بنا یک نفر به ما اطلاعاتی می دهد:« این ‏گنبد ‏عبارت از مناره ای است به شکل استوانه مضلع و دارای 10 ضلع متساوی و عرض ‏هر ضلع 4/5 متر و هر کدام از این 10 ضلع مرکب ا ز سه ترک است و هر ترکی 2 ‏متر عرض دارد اکنون چنان می نما ید که این برج که در روی تپه وا قع است، ‏لیکن مسلم است که این تپه نه مصنوعی است و نه طبیعی بلکه تپه ای است که به ‏وا سطه ی انهدام ابنیه دور ‏گنبد ‏بر روی هم ا حداث شده. 10 متر ارتفاع نوک مخروطی ‏گنبد ‏است میان آن مخروط هم خالی است و روزنه ای به سمت جنوب غربی داردولی راهش ‏تاکنون معــلـوم نشده است آن چه ظاهرا معلوم شده باید گفت، کف ‏گنبد
‏4
‏روی زمیـن در زیـر تپه با شد زیرا ‏گنبد ( ‏در این جا منظــور از گــنبد برج قابوس است ) به این بـزرگی را نمی توا ‏ن روی تپه ای به این بزرگی بنا کرد محیط دا خل گــنبد 144/30 متر، محـیط ‏خارجی 278/60 متر، مساحت تپه ی ‏گنبد ‏تقریبا 4800متر است. این ‏گنبد ‏حوادث متعــددی را به خود دیده است:« یک بار نــادر شاه به ناحیه شما ل ایران آمده و چون راهپیمایی زیادی کرده بود ا ز دیده میل ‏گنبد ‏خوشحال شد زیرا حدس می زد که این جا شهر بزرگی باید باشد چون آن جا را ‏تقریبا غیر مس.ک.ک..نی و ده کوچکی دید بسیار ناراحت شد امر به تخریب ‏گنبد ‏داد ولی خوشبختانه از این بلا در امان ماند». وهم چنین عده ای از سران ایل ‏گوگلان به گمان این که در زیر آن گنجی نهفته است امر به پی کنی آن می کنند ‏ولی بعد از مدتی دست از این کار می کشند ولی بنا به گــفته ی مردی ( مرد ‏ایکس ) انگلیسی ها مــقدار زیادی از کالاهای نفـیسه آن جا را برده ا ند. ‏خرابه های شهر جرجان ( شهـر باستانی ) در قسمت غــربــی گـــنبد قرار ‏دارد. چـون این شهر بین دو قبیله یموت و گوگلان حا ئـل بوده ا ست از نظر ‏اقتصادی ا ز دو قوم بهره مند می شوند
‏زیر آن برج بلند کسی آرمیده است. صاحب آن آرامگاه قدیمی مربوط به قرن چهارم هجری است. زیر آن برج بلند آجری که در میانه شهر ‏گنبد ‏کاووس قرار دارد قابوس بن‏ ‏ وشمگیر به خواب ابدی رفته است. شمس‏ ‏المعالی ‏قابوس بن‏ ‏ وشمگیر آل زیار دانشمند، هنرمند و مشوق علم و هنر بوده که قبل ‏از مرگ دستور ساخت آن را می‏ ‏دهد. بقعه آرامگاه وی که بنای آجری است در ‏اعداد بزرگ‏ ‏ترین مفاخر معماری قرن چهارم هجری است و در شمال شرقی ایران در ‏شهر ‏گنبد ‏کاووس قرار دارد. این بنای معروف که یکی از بلندترین آثار تاریخی جهان به ‏شمار می‏ ‏آید بر فراز تپه خاکی که قریب ‏۱۵‏ متر از سطح زمین بلندتر است قرار ‏دارد. این بنا در سال ‏۳۹۷‏ هجری قمری و ‏۳۷۵‏ هجری شمسی و در زمان سلطنت ‏شمس‏ ‏المعالی قابوس بن وشمگیر و در شهر جرجان که پایتخت پادشاهان آن دیار ‏بوده بنا شده است. بنایی که از هزار سال پیش تاکنون بر فراز تپه
‏4
‏ ‏ای خاکی ‏استوار است در عین سادگی یکی از غرو‏ ‏رانگیزترین بناهایی است که نه تنها در ‏خاک ایران بلکه در سراسر جهان شناخته شده است و مورد توجه بسیاری از ‏جهانگردان و باستان‏ ‏شناسان است.
‏آرامگاه قابوس بن وشمگیر بدون هیچ تزئینی است. فقط بنایی است آجری که ارتفاع آن کلاه از سر می‏ ‏اندازد.
‏داخل ‏میل ‏فقط یک کتیبه وجود دارد که بر دیوار آن نصب شده که تاریخ ساخت و اینکه ‏آرامگاه متعلق به کیست در آن درج شده است. پروفسور ارتورافام پوپ در مورد ‏این بنا چنین نوشته است: «در زیر سمت شرق کوه‏ ‏های البرز و در برابر ‏صحرا‏ ‏های پهناور آسیا یکی از بزرگ‏ ‏ترین شاهکار‏ ‏های معماری ایران با تمام ‏شکوه و عظمت خود قد برافراشته است. این بنا ‏گنبد ‏قابوس بقعه آرامگاه قابوس بن وشمگیر است. برج آرامگاه از هرگونه آرایش ‏مبراست. برای جنگنده‏ ‏ای با نیروی ایمان و در قتال رودرروی، پادشاهی شاعر ‏در نبرد با ابدیت، آیا آرامگاهی چنین عظیم و مقتدر وجود دارد؟محمدعلی ‏قورخانچی نیز تحقیقی در مورد ‏گنبد ‏قابوس داشته و در کتاب نخبه سینیه خود ‏گنبد ‏قابوس را در نیم فرسخی خرابه‏ ‏های شهر جرجان دانسته و نظیری را برای این ‏گنبد ‏در ایران‏ ‏زمین موجود ندانسته است. در معماری سنتی ایران چنین بنا‏ ‏های عظیم و کشیده‏ ‏ای که ‏میل ‏نیز نامیده می‏ ‏شوند و در طول راه‏ ‏ها برای راهنمایی و تعیین مسیر کاروان‏ ‏ها ‏احداث می‏ ‏شده زیاد برمی‏ ‏خوریم ولی هیچ کدام آنها به پای عظمت ‏گنبد ‏قابوس نمی‏ ‏رسند.این بنا شامل سه قسمت شالوده، ساقه و ‏گنبد ‏مخروطی‏ ‏ است که مجموعاً ‏۵۵‏ ارتفاع دارد.
‏ساقه این ‏میل ‏با نمای دایره‏ ‏ای پره‏ ‏دار با ارتفاع ‏۳۷‏ متر بر روی پایه‏ ‏ای مدور (شالوده) ‏قرار گرفته که تنها دو متر از آن بیرون زمین است و براساس مطالعات به عمل ‏آمده بخش بزرگی از آن در دل زمین فرو رفته است.در بدنه ساقه بنا ‏۱۰‏ پره ‏مثلثی شکل با فواصل معین و با تناسب و زیبایی کامل قرار گرفته است که ‏علاوه بر زیبایی از حجم ساده و بی‏ ‏قواره ساقه کاسته و موجب استحکام بنا ‏شده است.رنگ آجر‏ ‏های قرمز به کار رفته در این ‏گنبد ‏به علت تابش نور خورشید در طول قرن‏ ‏ها به رنگ زرد طلایی درآمده که خود بر ‏زیبایی آن افزوده است.شکل آجر‏ ‏های به کار رفته در بنا به جز آنهایی که در ‏بدنه استفاده شده‏ ‏اند، معمولی و یکسان است.بدنه بنا از آجر قرمز رنگ که به ‏خوبی به ملاط چسبیده و سخت توپر و یکپارچه‏ ‏ و در نهایت پختگی و ‏یکپارچه‏ ‏اند، ساخته شده است.
‏گنبد ‏مخروطی بنا به ارتفاع ‏۱۸‏ متر بر روی ساقه بنا شده است. این ‏گنبد ‏برخلاف اکثر برج‏ ‏ها و ‏گنبد ‏های آرامگاهی بدون هیچ واسطه‏ ‏ای بر روی بدنه برج قرار گرفته و شیب تند و سطح صاف و صیقلی آن به ماندگاری ‏گنبد ‏کمک فراوان کرده است.درون بنای ‏گنبد ‏قابوس، ساده و تنها با اندود گچ پوشش یافته که با گذشت زمان به سیاهی ‏گراییده است.این بنا با وجود استفاده بسیار کم از عناصر تزئینی دارای ‏ساختار‏ ‏های متناسب، موزون، مستحکم و زیباست که نوعی احساس شکوه و زیبایی ‏را به بیننده القا می‏ ‏کند.
‏تنها تزئین این ساقه در بالای در ورودی ‏مشتمل بر دو رشته کتیبه آجری به خط کوفی است که یکی در ارتفاع هشت‏ ‏متری از ‏سطح زمین و دیگری زیر پاکار ‏گنبد ‏تعبیه شده است.عرض این کتیبه‏ ‏ها ‏۸۰‏ سانتی‏ ‏متر و بر روی هر کدام دو سال ‏۳۹۷ ‏هجری قمری و

 

دانلود فایل

تحقیق برتری سود جامع نسبت به سود خالص برای ارزیابی عملکرد

تحقیق برتری سود جامع نسبت به سود خالص برای ارزیابی عملکرد

تحقیق-برتری-سود-جامع-نسبت-به-سود-خالص-برای-ارزیابی-عملکردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 32 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

36
‏مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد
‏برتری سود جامع نسبت به سود خالص برای ارزیابی ...‏ 35
‏مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد‏ دانشگاه اصفهان
‏سال هفدهم، شماره 3 (پاییز 1384)
‏برتری سود جامع نسبت به سود خالص برای ارزیابی عملکرد
‏شرکت : شواهد وجود اثر مقیاس
‏چکیده
‏ ‏ ‏در این تحقیق از سود جامع و سود خالص استفاده ‏شده تا ‏توانایی نسبی سود جامع برای ‏ارایه‏ خلاص‏ه‏ نتایج عملکرد شرکت ‏ ‏مورد بررسی قرار گیرد.‏ ‏همچنین بررسی شد‏ه‏ که کدام یک از تعدیلات سود و‏ ‏زیان جامع توانایی سود را برای انعکاس خلاصه عملکرد شرکت بهبود‏ ‏ می بخشد.‏ در این تحقیق در پی بررسی این ادعا هستیم که ‏سود اندازه گیری شده بر مبنای سود جامع نسبت به سایر ‏معیارها،‏ اندازه گیری بهتری از عملکرد شرکت ‏ارایه‏ می دهد‏. نتایج این تحقیق نشان می دهد که سود جامع برای ارزیابی عملکرد شرکت بر مبنای بازده سهام و قیمت سهام، بر سود خالص برتری ندارد. بررسی ها نشان داد که داده های مورد استفاده در این تحقیق تحت تأثیر اثر مقیاس قرار دارد و با استفاده از روش هایی اثر مقیاس تعدیل شده است. در مجموع نتایج این تحقیق شواهدی را فراهم می آورد که نشان می دهد تعدیلات سود و زیان جامع توانایی سود را برای انعکاس عملکرد شرکت بهبود می دهد هر چند ابهاماتی نیز در نتایج بدست آمده مشاهده ‏ ‏می شود.
‏واژه های کلیدی‏: ‏سود و زیان جامع، سود و زیان خالص، ارزیابی عملکرد، اثر مقیاس
Faculty of Admin. Sciences & Econ. Journal,
University of Isfahan.
Vol.17, No.3 , 2005
Superiority of Comprehensive Income to Net Income as a Measure of Firm Performance: Some Evidence for Scale Effect
A. Saeedi Velashani,‏*‏ Assistant Professor of Accounting, Islamic Azad University, Mobarakeh Branch
Ph.D.
16
‏مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد
‏برتری سود جامع نسبت به سود خالص برای ارزیابی ...‏ 17
M. Dastgir,‏*‏*‏ Assistant Professor of Accounting, Shahid Chamran University
‏* Ph.D.
Abstract
In this study we investigate the relative ability of comprehensive income and net income to summarize firm performance as reflected in stock returns. We also examine which comprehensive income adjustments improve the ability of income to summarize firm performance. In this study we investigate the claim that income measured on a comprehensive basis is a better measure of firm performance than other summary income measures. The results do not show that comprehensive income is superior to net income for evaluating firm performance on the basis of stock return and price. In Tehran Stock Exchange except for investment industrial group, we found no evidence that comprehensive income for firm performance evaluation on the basis of cash flows prediction is superior to net income. We found a better situation for the state companies (only in other companies group), i.e., firm performance evaluation on the basis of cash flows prediction using comprehensive income is superior to net income. Collectively, our results provide some evidence that show comprehensive income adjustments improve ability of income for reflecting firm performance, although some inconsistencies are observed.
Keywords: Net income, Comprehensive income, Performance evaluation
‏مقدمه
‏ ‏ ‏صورت‏ ‏های مالی محصول نهایی فرآیند حسابداری مالی به شمار می رود. صورت سود و زیان به عنوان مبنایی برای تصمیمات سرمایه گذاری و سایر تصمیمات محسوب ‏ ‏می شود.‏ اندازه گیری سود دوره و وضعیت مالی یک واحد تجاری همیشه یکی از چالشهای پیش روی تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری و دل مشغولی اصلی استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری بوده است.‏ اهداف حسابداری و گزارشگری مالی‏ بیشتر‏ برخاسته‏ ‏از نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان برون سازمانی است. هدف اصلی گزارشگری مالی بیان وضعیت مالی و عملکرد واحد تجاری برای اشخاص بیرون از واحد تجاری جهت کمک به آنها در اتخاذ تصمیمات مالی است. ابزار اصلی انتقال اطلاعات به اشخاص مزبور‏،‏ صورتهای مالی اساسی و یادداشت های ‏توضیحی‏ این صورت ها و گزارش های مکمل است که محصول نهایی فرآیند حسابداری و گزارشگری مالی محسوب می شود.
36
‏مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد
‏برتری سود جامع نسبت به سود خالص برای ارزیابی ...‏ 17
‏ ‏ ‏ کارایی بازار بر تئوری رقابت م‏بتنی است که در آن قیمت ها ب‏نحو‏ رقابتی تعیین ‏ ‏ ‏می شود و تصمیمات، اطلاعات اقتصادی موجود را منعکس می کند. یکی از انواع اطلاعات اقتصادی که برای افزایش کارایی بازار مورد استفاده قرار می گیرد‏،‏ اطلاعات صورت های مالی است. تحلیل گران مالی در ‏گرد ‏آوری و انتشار این گونه اطلاعات اصلی ترین گروه هستند. هنگامی که تعیین مکان‏ ارایه‏ اطلاعات اقتصادی مشکل است یا در بین شرکت‏ ‏ها ‏بنحو‏ یکنواخت ‏ارایه‏ نشده اس‏ت، تحلیل گران قادر نیستند ب‏نحو‏ بهینه نقش خود را اجرا کنند و کارایی کاهش می یابد ( اسمیت و ریتر1. Smith, P.A. and C.L. Reither
‏، 1996 ). این مشکل قبل از معرفی صورت سود و زیان جامع به برخی از اقلام سود و زیان جامع مربوط می شد که مستقیماً در بخش حقوق صاحبان سهام ترازنا‏مه انعکاس می یافت. طبق تعریف هی‏أ‏ت تدوین استا‏نداردهای حسابداری مالی در بیانی‏ه‏ مفاهیم شمارة 62. Financial Accounting Standard Board
‏ ‏سود و زیان جامع عبارت است از ‏”‏ تغییر در خالص ‏ ‏دارایی‏ ‏های یک واحد تجاری در نتیج‏ه‏ معاملات و سایر رویدادها به غیر از سرمایه گذاری مالکین یا سود سهام پرداختی به آنها در یک دور‏ه‏ مالی‏“‏ .
‏ ‏ ‏صورت سود و زیان جامع ابزاری برای ارزیابی عملکرد شرکت است. هدف از ‏ارایه‏ این صورت مالی ملزم کردن واحدهای تجاری به انعکاس مشخص و بارز برخی عناصر عملکرد مالی است تا به درک استفاده کنندگان صورت‏ ‏های مالی از عملکرد مالی واحد تجاری طی یک دوره کمک کند و مبنایی ‏برای‏ ارزیابی عملکرد مالی و جریانهای نقدی آتی فراهم آورد. همچنین صورت سود و زیان جامع به عنوان یک صورت مالی اساسی باید کل درآمدها و هزینه های شناسایی شده طی دوره را که قابل انتساب به صاحبان سرمایه است، به تفکیک اجزای تشکیل دهنده آنها نشان دهد. هدف از تهیه‏ ی‏ صورت سود و زیان و صورت سود و زیان جامع، ‏ارایه‏ کلیه‏ ی‏ درآمدها و هزینه های شناسایی شده طی یک دوره‏ ی‏ مالی است. تمرکز اصلی صورت سود و زیان دوره بر درآمدها و هزینه های عملیاتی است. درآمدها و هزینه ها تنها در مواردی در صورت سود و زیان منعکس نمی شود که ‏بنحو‏ مشخص به موجب استانداردهای حسابداری مستقیماً به حساب حقوق صاحبان سرمایه منظور شود. ‏به دلیل این که برای‏ تصمیم گیری اقتصادی استفاده کنندگان صورت‏ ‏های مالی، آگاهی از کلیه جنبه های عملکرد مالی واحد تجاری طی دوره ضرورت دارد، لازم است کلیه درآمدها و هزینه های شناسایی شده طی آن دوره مورد ملاحظه قرار گیرد. بدین لحاظ همان گونه که در مفاهیم نظری گزارشگری مالی مقرر شده، تهیه و ‏ارایه‏ یک صورت مالی اساسی جدید با عنوان ‏”‏صورت سود و زیان جامع‏“‏ ضروری است تا میزان افزایش یا کاهش حقوق صاحبان سرمایه از بابت درآمدها و هزینه های مختلف دوره نشان داده شود.
‏ ‏ ‏ ‏در این تحقیق از سود جامع و سود خالص استفاده ‏شده تا ‏توانایی نسبی سود جامع برای ‏ارایه‏ خلاص‏ه‏ نتایج عملکرد شرکت مورد بررسی قرار گیرد.‏ ‏در این تحقیق عملکرد شرکت بر مبنای بازده انعکاس می یابد.
18
‏مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد
‏برتری سود جامع نسبت به سود خالص برای ارزیابی ...‏ 19
‏ ‏(این روش مشابه روش‏ دی چو1. Dechow, P. M
‏ (1994)‏ است).‏ ‏همچنین بررسی شد‏ه‏ که کدام یک از تعدیلات سود و‏ ‏زیان جامع توانایی سود را برای انعکاس خلاصه عملکرد شرکت بهبود می بخشد.‏ موضوع مهمی که در این تحقیق مورد ملاحظه قرار گرفته اثر مقیاس2. Scale Effect
‏ است. لو3. Lev, B.
‏ (1989) استدلال می کند که R2‏ در رگرسیون های سود و بازده آنقدر پایین است که از نظر اقتصادی نمی توان آن را مربوط دانست. تحلیل های براون و همکاران1. Brown Stephen, Kin Lo, Thomas Lys
‏ (1999) نشان می دهد که برخی از تفاوت های بین R2‏ ‏بسیار پایین در رگرسیون هایی که متغیر وابسته آن بازده می باشد و R2‏ بالاتر در رگرسیون هایی که مربوط به سطوح (مبالغ ریالی نه نرخ بازده که به صورت درصد بیان می شود) است به دلیل آثار مقیاس بوجود می آید.
‏ ‏ ‏تحقیقات تجربی قبلی راجع به افشای سود جامع و مرتبط بودن آن با ارزش در کشورهای مختلف شواهد متناقض و غیر قطعی ‏ارایه‏ کرده است. با توجه به شواهد و نتایج غیر قطعی پژوهش های انجام شده در کشورهای مختلف ضروری بود تا ‏در ‏بار‏ه‏ سود جامع در ایران نیز پژوهش ‏هایی انجام شود. در این تحقیق در پی بررسی این ادعا هستیم که ‏سود‏ ‏اندازه گیری شده برمبنای سودجامع نسبت به سایر ‏معیارها‏،‏اندازه گیری بهتری از عملکرد شرکت ‏ارایه‏ می دهد‏.
‏پیشینه تحقیق
‏ ‏ ‏ ‏بیانی‏ه‏ شمارة 130 استانداردهای حسابداری مالی امریکا و ‏در پی آن ‏بیانی‏ه‏ استانداردهای حسابداری شمار‏ه‏ 6 ‏به دنبال ‏یک بحث بلند مدت بین مفهوم سود و زیان جامع وسود خالص در حرفه حسابداری ا‏رایه ‏گ‏ردید‏.‏ ‏این بحث از ده‏ه‏ 1930 تا کنون یکی از بحث های ‏مهم‏ در تدوین استانداردهای حسابداری بوده است. ‏مجموعه ای از مقالات مرتبط با این بحث در کتاب‏ پیزنل و بریف2. Peasnell, K. V. and R. P. Brief
‏(1996)‏ با عنوان Clean surplus ‏ آمده است.‏ ‏مباحثه های زیادی در ‏باره ی ‏مفاهیم شمول‏ ‏کلی سود و عملکرد جاری برای گزارشگری سود و‏ ‏زیان وجود داشته،‏ ‏اما‏ تحقیقات تجربی اندکی در این زمینه صورت گرفته است. ‏تحقیقات تجربی قبلی راجع به افشای سود جامع و مرتبط بودن آن با ارزش در کشورهای مختلف شواهد متناقض و غیر قطعی ‏ارایه‏ کرده است.
‏ ‏ ‏ ‏هرست و هاپکینز3. Hirst, D. Eric, and Patrick E. Hopkins
‏ (1998)‏ تأثیر نحو‏ه‏ گزارشگری سود و زیان جامع‏ را‏ بر‏ ‏ تصمیم گیری و قضاوت تحلیل گران در بارة قیمت سهام ‏بررسی کردند ‏و دریافتند که با افشای اجزای سود و زیان جامع توانایی تحلیل گران برای برآورد ارزش سهام شرکت افزایش می یابد.
‏ ‏ا‏ش‏میت1. Richard J. Schmidt
‏ (1999)‏ ‏ سود چند شرکت بزرگ آمریکایی را ‏برای ‏سال 1996 میلادی با استفاده از استاندارد گزارشگری سود جامع‏ ‏دوباره محاسبه کرد. نتایج این محاسبه نشان داد که تفاوت بین سود خالص گزارش شده و سود جامع محاسبه شده قابل ملاحظه است. از بین شرکت های ب

 

دانلود فایل

تحقیق برج تقطیر 57 ص

تحقیق برج تقطیر 57 ص

تحقیق-برج-تقطیر--57-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 60 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏. در این قسمت‏ به صورت خلاصه یک برج تقطیر و اجزای آن را مورد بررسی قرار می دهیم در بخش های‏ بعدی ‏به تشریح و توضیح کامل هر یک از اجزای برج تقطیر خواهیم پرداخت .
‏2
‏تقطیر ، در واقع ، جداسازی فیزیکی برشهای نفتی است که اساس آن ، اختلاف در نقطه جوش هیدروکربنهای مختلف است. هر چه هیدروکربن سنگینتر باشد، نقطه جوش آن زیاد است و هر چه هیدروکربن سبکتر باشد، زودتر خارج می‌شود. اولین پالایشگاه تاسیس شده در جهان ، در سال 1860 در ایالت پنسیلوانیای آمریکا بوده است. نفت خام ، از کوره‌های مبدل حرارتی عبور کرده، بعد از گرم شدن وارد برجهای تقطیر شده و تحت فشار و دما به دو صورت از برجها خارج می‌شود و محصولات بدست آمده خالص نیستند. انواع برجهای تقطیر در زیر توضیح داده می‌شوند.
‏برجهای تقطیر با سینی کلاهکدار
‏در برجهای تقطیر با سینی کلاهکدار ، تعداد سینیها در مسیر برج به نوع انتقال ماده و شدت تفکیک بستگی دارد. قطر برج و فاصله میان سینی‌ها به مقدار مایع و گاز که در واحد زمان از یک سینی می‌گذرد، وابسته است. هر یک از سینی‌های برج ، یک مرحله تفکیک است. زیرا روی این سینیها ، فاز گاز و مایع در کنار هم قرار می‌گیرند و کار انتقال ماده از فاز گازی به فاز مایع یا برعکس در هر یک از سینی‌ها انجام می‌شود. برای اینکه بازدهی انتقال ماده در هر سینی به بیشترین حد برسد، باید زمان تماس میان دو فاز و سطح مشترک آنها به بیشترین حد ممکن برسد.
‏بخشهای مختلف برج تقطیر با سینی کلاهکدار
‏بدنه و سینیها‏:‏ جنس بدنه معمولا از فولاد ریخته است. جنس سینی‌ها معمولا از چدن است. فاصله سینی‌ها را معمولا با توجه به شرایط طراحی ، درجه خلوص و بازدهی کار جداسازی بر می‌گزینند. در بیشتر پالایشگاههای نفت ، برای برجهای تقطیر به قطر 4ft‏ فاصله میان 50 - 18 سانتیمتر قرار می‌دهند. با بیشتر شدن قطر برج ، فاصله بیشتری نیز برای سینی‌ها در نظر گرفته می‌شود.
‏سرپوشها یا کلاهکها‏: ‏جنس کلاهکها از چدن می‌باشد. نوع کلاهکها با توجه به نوع تقطیر انتخاب می‌شود و تعدادشان در هر سینی به بیشترین حد سرعت مجاز عبور گاز از سینی بستگی دارد.
‏موانع یا سدها‏:‏ برای کنترل بلندی سطح مایع روی سینی ، به هر سینی سدی به نام "وییر" (wier‏) قرار می‌دهند تا از پایین رفتن سطح مایع از حد معنی جلوگیری کند. بلندی سطح مایع در روی سینی باید چنان باشد که گازهای بیرون آمده از شکافهای سرپوشها بتوانند از درون آن گذشته و زمان گذشتن هر حباب به بیشترین حد ممکن برسد. بر اثر افزایش زمان گذشتن حباب از مایع ، زمان تماس گاز و مایع زیاد شده ، بازدهی سینی‌ها بالا می‌رود.
‏3
‏برجهای تقطیر با سینی‌های مشبک
‏در برجهای با سینی مشبک ، اندازه مجراها یا شبکه‌ها باید چنان برگزیده شوند که فشار گاز بتواند گاز را از فاز مایع با سرعتی مناسب عبور دهد. عامل مهمی که در بازدهی این سینیها موثر است، شیوه کارگذاری آنها در برج است. اگر این سینیها کاملا افقی قرار نداشته باشند، بلندی مایع در سطح سینی یکنواخت نبوده و گذر گاز از همه مجراها یکسان نخواهد بود.
‏خورندگی فلز سینیها هم در این نوع سینیها اهمیت بسیار دارد. زیرا بر اثر خورندگی ، قطر سوراخها زیاد می‌شود که در نتیجه مقدار زیادی بخار با سرعت کم از درون آن مجاری خورده شده گذر خواهد کرد. و می‌دانیم که اگر سرعت گذشتن گاز از حد معینی کمتر گردد، مایع از مجرا به سوی پایین حرکت کرده بازدهی کار تفکیک کاهش خواهد یافت.
‏برجهای تقطیر با سینی‌های دریچه‌ای
‏این نوع سینیها مانند سینیهای مشبک هستند. با این اختلاف که دریچه‌ای متحرک روی هر مجرا قرار گرفته است. در صنعت نفت ، دو نوع از این سینیها بکار می‌روند:
‏انعطاف پذیر‏:‏ همانطور که از نام آن برمی‌آید، دریچه‌ها می‌توانند بین دو حالت خیلی باز یا خیلی بسته حرکت کنند.
‏صفحات اضافی‏:‏ در این نوع سینیها ، دو دریچه یکی سبک که در کف سینی قرار می‌گیرد و دیگری سنگین که بر روی سه پایه‌ای قرار گرفته ، تعبیه شده است. هنگامی که بخار کم باشد، تنها سرپوش سبک به حرکت در می‌آید. اگر مقدار بخار از حد معینی بیشتر باشد، هر دو دریچه حرکت می‌کنند.
‏مقایسه انواع گوناگون سینی‌ها
‏در صنعت نفت ، انواع گوناگون سینی‌ها در برجهای تقطیر ، تفکیک و جذب بکار برده می‌شوند. ویژگیهایی که در گزینش نوع سینی برای کار معینی مورد توجه قرار می‌گیرد، عبارت است از: بازدهی تماس بخار و مایع ، ظرفیت سینی ، افت بخار در هنگام گذشتن از سینی ، زمان ماندن مایع بر روی سینی ، مشخصات مایع و ... . چون در صنعت بیشتر سینی‌های کلاهکدار بکار برده می‌شوند، برای مقایسه مشخصات سینی‌های دیگر ، آنها را نسبت به سینی‌های کلاهکدار ارزیابی می‌کنند.
‏برجهای انباشته
‏در برجهای انباشته ، بجای سینی‌ها از تکه‌ها یا حلقه‌های انباشتی استفاده می‌شود. در برجهای انباشته حلقه‌ها یا تکه‌های انباشتی باید به گونه‌ای برگزیده و در برج ریخته شوند که هدفهای زیر عملی گردد.
‏ایجاد بیشترین سطح تماس میان مایع و بخار
‏4
‏ایجاد فضا مناسب برای گذشتن سیال از بستر انباشته
‏جنس مواد انباشتی
‏این مواد باید چنان باشند که با سیال درون برج ، میل ترکیبی نداشته باشند.
‏استحکام مواد انباشتی
‏جنس مواد انباشتی باید به اندازه کافی محکم باشد تا بر اثر استفاده شکسته نشده و تغییر شکل ندهد‏.
‏شیوه قرار دادن مواد انباشتی
‏مواد انباشتی به دو صورت منظم و نامنظم درون برج قرار می‌گیرند
‏پر کردن منظم‏: از مزایای این نوع پر کردن، کمتر بودن افت فشار است که در نتیجه می‌شود حجم بیشتر مایع را از آن گذراند.
‏پر کردن نامنظم‏:‏ از مزایای این نوع پر کردن ، می‌توان به کم هزینه بودن آن اشاره کرد. ولی افت فشار بخار در گذر از برج زیاد خواهد بود.
‏مقایسه برجهای انباشته با برجهای سینی‌دار
‏در برجهای انباشته ، معمولا افت فشار نسبت به برجهای سینی‌دار کمتر است. ولی اگر در مایع ورودی برج ، ذرات معلق باشد، برجهای سینی‌دار بهتر عمل می‌کنند. زیرا در برجهای انباشته ، مواد معلق ته‌نشین شده و سبب گرفتگی و برهم خوردن جریان مایع می‌گردد. اگر برج بیش از حد متوسط باشد، برج سینی‌دار بهتر است. زیرا اگر در برجهای انباشته قطر برج زیاد باشد، تقسیم مایع در هنگام حرکت از بستر انباشته شده یکنواخت نخواهد بود.
‏در برجهای سینی‌دار می‌توان مقداری از محلول را به شکل فرایندهای کناری از برج بیرون کشید، ولی در برجهای انباشته این کار، شدنی نیست. کارهای تعمیراتی در درون برجهای سینی‌دار ، آسانتر انجام می‌گیرد. تمیز کردن برجهای انباشته ، از آنجا که باید پیش از هرچیز آنها را خالی کرده و بعد آنها را تمیز نمایم، بسیار پرهزینه خواهد بود.
‏در شکل زیر انواع مختلف آکنه ها که در برج دیده می شود

 

دانلود فایل

تحقیق برخرود با کودک در خانه و مدرسه

تحقیق برخرود با کودک در خانه و مدرسه

تحقیق-برخرود-با-کودک-در-خانه-و-مدرسهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 4 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏برخرود با کودک در خانه و مدرسه
‏ هریک از شما خبرهای تکان دهنده ای را در روزنامه هاو یا از سایر رسانه ها درباره ی مشکلات و مسایل کودکان و نوجوانان خوانده یاشنیده اید . به نظرشما علت چیست ؟
o‏ عدم آگاهی دست اندرکاران تعلیم و تربیت نسبت به نقش و وظایف خود ؟
o‏ عدم توجه به روان شناسی کودک ؟‌
o‏ تکرارکورکورانه روش های تربیتی نادرست ؟
o‏ عدم توجه به روش های برقراری رابطه انسانی ؟
o‏ و ...
‏محیط مطلوب پس از زمینه ی مناسب وراثتی , مهمترین و ضروری ترین نیاز برای رشد یک انسان محسوب می شود. اگر ما در نقش ‍” معلم ـ مربی“ توانستیم خود را بسازیم و با کودک درست رفتار کنیم , کودک هم درست رفتار می کند .( انعکاس رفتار)* دراین راستا میان کودک و مربی باید فضایی انسانی , صمیمانه و صادقانه بوجود آورد و سعی کرد به طور عملی و عینی یک الگو و سرمشق مطلوب برای کودک بود. آنچنان که طبق ضرب المثل معروف : ” دوصدگفته چو نیم کردار نیست .“ ,‌کودک بیشترین اثر را از اعمال و کردار ما می پذیرد تا گفتار ما .
‏سخن از آموزش اصول برقراری ارتباط انسانی ,‌بهداشت روانی ,‌پیشگیری و ساختن انسان ها است . با آغاز دوره ی آموزش رسمی , حساس ترین ایام یک دانش آموز در محیط آموزشگاه سپری می شود . از این رو قابل تعجب نیست که ریشه ی اکثر مشکلات رفتاری و ناهنجاری های عاطفی ,‌اجتماعی و روانی را باید در همین محیط جستجو کرد. خشونت و پرخاشگری ,‌ناسزاگویی ,‌فرار از مدرسه ,‌افت تحصیلی , ترک تحصیل ,‌اعتیاد و نظایر آن جلوه هایی از عدم برقراری ارتباط درست با کودکان و نوجوانان است . زمانی که با یک پدیده ـ ی رفتاری روبه رو می شویم , شایسته است سه مرحله را طی کنیم :
‏1. شناسایی کامل و همه جانبه ی آن پدیده ی رفتاری (‌جلوگیری از جزیی نگری )
‏2. توجه به ریشه یابی و علت یابی رفتار ( طرح چراها)
‏3. اندیشیدن به راه یابی ( چه باید کرد ؟‌ چه راه حلی ؟‌ چه اقدامی ؟ و ...)
‏حال باید کودک و نوجوان را باور نمود و اوراپذیرفت . داشتن یک رابطه ی خوب و انسانی مقدماتی ترین و ضروری ترین مرحله ی کار با کودک یا نوجوان است .
‏•‏ انعکاس رفتار : کودکان چگونه رفتار می کنند ؟ همانطور که با آنها رفتار می شود .
‏ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با نام خدا و یاد خداباشد , کودک خداشناسی را می آموزد .
‏ـ‌اگر سلوک و رفتار با کودک همراه درستی و صداقت باشد , کودک درستکاری و راستگویی را می آموزد .
‏ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه با بردباری و تحمل باشد , کودک صبر و استقامت را می آموزد .
‏ـ اگر سلوک و رفتار با کودک همراه عدالت و مساوات باشد , کودک عدالت خواهی را می آموزد .
‏ـ اگر به رفتارهای درست کودک توجه شود یا پاداش داده شود ,‌ فردی قدرشناس بار می آید .
‏ـ ‌اگر سلوک و رفتار با کودک همراه دشمنی و خصومت باشد , کودک عنادورزی و کینه توزی را می آموزد .
‏ـ‌ و ....
‏اهمیت و ضرورت برقراری رابطه ی انسانی :
‏ داشتن رابطه ی انسانی و درست , با کودک و نوجوان ,‌حیاتی ترین مرحله ی کار و اثربخش ترین عامل موفقیت در تعلیم و تربیت او محسوب می شود .
‏ رابطه ی انسانی موفق , رابطه ای است که تغییرات مطلوب را در فرد ایجاد می کند و بین دونفر تفاهم لازم را بوجود می آورد . نخست شما با کودک رابطه برقرار می کنید و سپس تعلیم و تربیت او آغاز می شود .
‏ زمانی که از رابطه یا ارتباط صحبت می شود , سخن از ارتباط دو انسان است که بطور متقابل و دوجانبه بایکدیگر رابطه دارند . منظور ازارتباط این است که مربیان و معلمان احساسات ,‌انتظارات و ‌نگرش های خود نسبت به دانش آموزان را بیان می کنند و به طور متقابل احساسات ,‌ انتظارات و نگرش های او را درک می کنند و مورد توجه قرار می دهند .
‏ بنابراین اگر رابطه ” مربی ـ معلم “ با دانش آموز نادرست است ,‌قبل از هرگونه اقدامی باید ریشه یابی کنیم . چرا؟
‏ کودکی که با او رابطه ی انسانی ,‌رفاقت و دوستی برقرار شده است , احساس امنیت روانی ,‌اعتماد به نفس و پذیرش می کند . ‌از این رو مهارت برقراری ارتباط , رابطه ی انسانی با انسان دیگر است . بنابراین :‌
‏برقراری رابطه انسانی با کودک , ضروری ترین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت به شمار می آید و
‏بدانید که نوجوان امروز , کودک دیروز و جوان فردا است .
‏اصول برقراری ارتباط :
‏1. اصل دانایی
‏2. اصل آموزش پذیری و تربیت پذیری
‏3. اصل آشناسازی با واقعیت ها
‏4. اصل اعتدال
‏5. اصل اغماض و انعطاف پذیری
‏6. اصل الگوپذیری و تقلید
‏7. اصل اهمیت بازی
‏8. اصل ایجاد امنیت روانی
‏9. اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
‏10. اصل برقراری ارتباط عاطفی و کلامی
‏11. اصل پاسخگویی به پرسش های کودک و نوجوان
‏12. اصل پذیرش و احترام متقابل
‏13. اصل پرهیز از برچسب زدن و پیش داوری
‏14. اصل پرهیز از خجالت دادن و سرزنش کردن
‏15. اصل پرهیز از دستور دادن و تهدید کردن
‏16. اصل پرهیز از مشاجره
‏17. اصل تشویق و تایید کردن
‏18. اصل تعدیل انتظارها باتوانایی های کودک و نوجوان
‏19. اصل توجه به تفاوت ها و شباهت های فردی
‏20. اصل توجه به نیازهای همه جانبه
‏21. اصل ثبات عاطفی
‏22. اصل خود تصمیم گیری و مشارکت
‏23. اصل خودشناسی
‏24. اصل خودنمایی مطلوب و ابراز وجود
‏25. اصل رازداری
‏26. اصل شناخت و آگاهی
‏27. اصل شکیبایی و بردباری
‏28. اصل صداقت و اعتماد
‏29. اصل عامل بودن و عمل گرایی
‏30. اصل قاطع و جدی بودن
‏31. اصل محبت
‏32. اصل مستقل سازی
‏33. اصل مسوولیت پذیری
‏34. اصل مهار احساسات
‏35. اصل هماهنگی عاملان تربیت
‏سخن آخر :‌
‏ سخن آخر این که هیچگاه از یاد خدا غافل نشوید و بدانید که کودک امانت الهی نزد شما است و شما موظف هستید از این امانت الهی به بهترین وجه مراقبت و نگهداری کنید .
‏ درارتباط با کودک همواره باید خداوند متعال را ناظر و حاضر دانست و درگفتار و رفتار این اعتقاد را باید نشان داد . ( اصل خدامحوری ) از سوی دیگر باید عاشق بود و کودک را دوست داشت . دریک کلام باید :‌
‏ باکودک و نوجوان رفیق بود و با او براساس رفق و مدارا رفتار کرد . معلمان و مربیان و مدیران موفق کسانی هستند که با اطرافیان خود رابطه انسانی برقرار می کنند و همواره توکلشان به خدا است و از حضرت دوست یاری می جویند .


 

دانلود فایل

تحقیق برخورد امیرالمومنین (ع) با مخالفان خود

تحقیق برخورد امیرالمومنین (ع) با مخالفان خود

تحقیق-برخورد-امیرالمومنین-(ع)-با-مخالفان-خودلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

0
‏بسم الله الرحمن الرحیم
‏برخورد امیرالمومنین (ع) با مخالفان خود
‏نام درس : متون اسلامی
‏*‏ ‏مقدمه *
‏   
‏ مقدمه این کتاب که شامل :‏ ‏
‏قانون جذب و دفع ، اختلافات انسان در جذب و دفع ، علی شخصیتی دو نیرویی که به شرح هر کدام می پردازیم :
‏ــ قانون جذب و دفع :‏ ‏قانون جذب و دفع یک قانون عمومی است که بر سر تا سر نظام آفرینش حکومت می کند . از نظر جوامع علمی امروز بشر مسلم است که هیچ ذره ای از ذرات جهان ه‏ستی از دایره حکومت جاذبه عمومی خارج نبوده و همه محکوم آن هستند . از بزرگ ترین اجسام و اجرام عالم تا کوچکترین ذرات آن دارای این نیروی مرموز هستند و تحت تأثیر آن می باشند .
‏   ‏ از این که بگذریم نیروی جاذبه و دافعه را در تمامی موارد می توان مورد بحث اصلی قرا‏ر داد که هر چیزی تحت نیروی جاذبه و دافعه است حال یا انسان یا جامدات و یا غیره .......
2
‏   ‏ در مورد جذب و دفع در جهان اسلام و حکومت علی (ع) مراد واقعی آن جذب و دفع هایی است که در میان افراد ( انسان ها ) در صحنه حیات اجتماعی و حکومتی قرار دارد .
‏ــ اختلافات انسان در جذب و دفع :‏ ‏افراداز لحاظ جاذبه و دافعه نسبت به افراد دیگر یکسان نیستند بلکه به طبقات مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از :
‏   ‏ 1) افرادی که نه جاذبه دارند و نه دافعه : این گونه افراد هیچ گونه نکته جذب و دفعی در وجود خود ندارند و در کل موجوداتی بی‏ ارزش و انسان هایی پوچ و خالی هستند .
‏   ‏ 2) افرادی که جاذبه دارند اما دافعه ندارند : این گونه افراد انسان هایی هستند که همه او را دوست می دارند و با همه می جوشند و گرم می گیرند و همه مردم را از طبقات مختلف مرید خود می دانند . غالباً خیال می کنند که حسن خ‏لق و لطف معاشرت و به اصطلاح امروز ( اجتماعی بودن ) که یک اصل مهم در موضوع مدیریت هم به شمار می آید همین است که انسان را با خود دوست کند حال آن افراد دوست هستند یا دشمن و این عقیده برای کسی ( مدیر ) که بخواهد انسانی هدفدار و مسئولیت پذیر باشد که درباره منفعت خود نمی اندیشد میسر نیست .
‏زیرا همه ی مردم یکسان نیستند بلکه مردم خوب و بد دارند و فاسق دارند و ... و این ها نمی توانند یک فرد را که هدفی را به طور جدی تعقیب می کند و گامی در پیشبرد هدف خود می گذارد که به ضرر این افراد هستند را دوست داشته باشند .
‏   ‏ 3‏) افرادی که دافعه دارند و جاذبه ندارند :‏ ‏این گونه افراد انسان هایی ناقص هستند که از هیچ گونه نکته مثبتی در خود ندارند . حتی در جهان شقاوت وجود این افراد سر تا سر تلخ است . چیزی که لااقل برای بعضی ها شیرین باشد ( در این ها ) وجود ندارد . *‏ ‏حضرت علی (ع) فرمو‏ده : ناتوان ترین مردم کسی است که از دوست یافتن ناتوان باشد و از آن ناتوان تر کسی است که دوستان را از دست بدهد و تنها بماند . *‏ 
‏   ‏ 4) افرادی که هم جاذبه دارند و هم دافعه : این گروه که جزء مهم ترین گروه ها و در واقع ملاک مدیریت و حکومت علی (ع) بوده که این ‏ها انسان هایی با مسلک که در راه عقیده و مسلک خود فعالیت می کنند ، گروه هایی را به سوی خود می کشند و در دل هایی به عنوان محبوب و مراد جای می گیرند و گروه هایی را هم از خود دفع می کنند . ( هم دوست ساز هستند و هم دشمن ساز )
2
‏   ‏ در واقع این گروه و این جذب و د‏فع در خصلت این گروه از مختصات اولیاست که در حکومت و رهبری و مدیریتی که بر مردم داشته اند استفاده می کردند دقیقاً مثل مدیریت و خلافت علی (ع) .
‏*‏ ‏نیروی جاذبه علی (ع) *
‏   ‏ 1) آثار محبت : یکی از جاذبه های علی (ع) آثار محبت وی بود که در جان مردم نفوذ ‏کرده بود به طوری که از او رو برنمی تافت و از محبت شان کاسته نمی شد . علی میزان و مقیاسی است برای سنجش فطرت ها و سرشت ها . آنکه فطرتی سالم و سرشتی پاک دارد از وی نمی رنجد و لو اینکه شمشیرش بر او فرود آید و آنکه فطرتی آلوده دارد به او علاقه مند نگردد و لو اینکه احساسش کند چون علی جز تجسم حقیقت چیزی نیست .
‏   ‏ در این بابت داستانی روایت شده و آن این که مردی بود از دوستان علی و با فضیلت و با ایمان که از وی لغزشی سر زد که باید حد بر وی جاری گردد . علی (ع) پنجه راست او را برید و آن را به دست چپ گرفت . یکی از خارج‏یان آشوبگر خواست از این جریان به نفع حزب خود و علیه علی (ع) استفاده کند . به پیش فردی که پنجه او قطع شده بود رفت و گفت چه کسی دست تو را برید :
‏   ‏ گفت : پنجه ام را برید سید جانشینان پیامبر (ص) ، پیشوای سفیدرویان قیامت ، مبارز شجاعان ، انتقام گیرنده از جها‏لت پیشگان ، رهبر راه رشد و کمال و گوینده گفتار راستین و صواب . فرد خارجی گفت : وای بر تو که این چنین دست تو را می برد این گونه ثتایش می گویی . گفت : چرا ستایش نگویم در حالی که دوستی اش با گوشت و خونم درآمیخته است .
‏   ‏ این عشق ها و علاقه ها که ما این چنین‏ در تاریخ علی (ع) و یاران وی می بینیم و می خواهیم ما را به مسئله محبت و عشق و آثار آن می کشد که واقعاً یک مدیر یا یک رهبر که پیرو مکتب علی (ع) است باید همچنین آثاری داشته باشد تا افرادی که به وی برای رسیدن به هدف مقدسش کمک می کند این چنین باشند و از جان خود مایه بگذارند .
4
‏   ‏ 2) حصارشکنی : جاذبه ی دیگر علی (ع) خاصیت حصارشکنی وی بود ، عشق و محبت قطع نظر از اینکه چه نوعی است ؟ قطع نظر از اینکه محبوب دارای چه صفات و فضایلی است انسان را از خود و خودپرستی بیرون می برد . خودپرستی محدودیت و حصار است . عشق به غیر ‏مطلقاً این حصار را می شکند . تا زمانی که انسان از خود بیرون نرفته باشد و این حصار خودپرستی را کنار نزده باشد ضعیف است و ترسو و بدخواه و کم صبر و خودپسند و مکتبر که نشاط و هیجان ندارد . همیشه سرد است و خاموش اما همین که از خود بیرون بیاید و این حصار را بشکند این خصایل زشت نابود می شود .
‏        ‏ *‏ ‏هر که را جامه ز عشقی چاک شد
‏                         ‏ او ز حرص و عیب کلی پاک شد ‏*‏ 
‏   ‏ خودپرستی به مفهومی که باید از بین برود به معنای این نیست که انسان باید علاقه وجودی به خود را از بین ببرد تا از خودپرستی برهد ‏یا اینکه آدمی بکوشد تا خود را دوست نداشته باشد . بلکه مبارزه با خودپرستی و کنارزدن این حصار ، مبارزه با محدودیت خود است . یعنی این که این خود باید توسعه پیدا کند . این حصار که به دور او کشیده که همه چیز دیگر غیر از آنچه به او به عنوان یک شخص و یک فرد مربوط گردد آن را بیگانه و ناخود و خارج از خود می بیند باید شکسته شود و شخصیت باید توسعه یابد که نه تنها انسان های دیگر بلکه تمام جهان خلقت را در برگیرد .
‏   ‏ و یک مدیر باید این گونه رفتار کند و این حصار را از خود بشکند تا بتواند این محدودیت افکار و تمایلات و ع‏لایق خود را توسعه دهد و بتواند وجودش را توسعه داده و کانون هستی اش را عوض کند به همین جهت عشق و محبت یک عامل بزرگ اخلاقی و تربیتی است که می تواند زمینه موفقیت را برای یک مدیر که پیرو مکتب علی (ع) است را مشروط بر اینکه خود هدایت شود و به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرد را رقم بزند .
‏   ‏ 3) محبت و ارادت به اولیاء : می دانیم که عشق و محبت منحصر به عشق جسمی و حیوانی نیست بلکه نوعی دیگر از عشق و جاذبه هست که در جوی بالاتر قرار دارد و اساساً از محدوده ماده و مادیات بیرون است و از غریزه ی ماورای بقای نسل سرچشمه م‏ی یگرد و در حقیقت فصل ممیز جهان انسان و جهان حیوان است و آن عشق معنوی و انسانی است . عشق ورزیدن به فضایل و خوبی ها و شیفتگی سنجایای انسانی و جمال حقیقت . و این عشق و ارادتی که در آیات بسیاری از قرآن با واژه محبت و احیاناً مودت از آن یاد شده است که در چند قسمت تقسیم شده است .

 

دانلود فایل