دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 329 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 58 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
مفاهیم، تعاریف و چارچوب نظری.. 14
مقدمه. 15
2-1- مفاهیم و تعاریف... 15
2-1-1- مفهوم سکونتگاههای غیررسمی.. 15
2-1-2- تعاریف سکونتگاههای غیررسمی.. 17
2-1-3- تعریف توانمند سازی.. 20
2-2- گرایشات شهرنشینی و سکونتگاههای غیررسمی.. 20
2-2-1- گرایشات جهانی.. 20
2-2-2- گرایشات شهرنشینی و سکونتگاههای غیررسمی در ایران.. 28
2-3- ویژگیهای اسکانهای غیررسمی.. 30
2-4- علل پیدایش سکونتگاههای غیررسمی.. 32
2-4-1- عوامل ساختاری جامعه: 32
2-4-2- علل سازمانی: 33
2-4-3- فقدان سیستمهای حمایتی و مشارکتی: 33
2-4-4- فعالیتهای باندهای (مافیایی) نامشروع زمین.. 34
2-5- رویکردها و رهیافتهای مداخله در اسکانهای غیررسمی.. 34
2-5-1- رویکردهای مداخله در اسکانهای غیررسمی در قالب دیدگاههای مختلف... 35
2-5-2- بررسی تاریخی رویکردهای مداخله در اسکانهای غیررسمی.. 48
2-5-2-1- مقطع اول (دهه 1960) 48
2-5-2-2- مقطع دوم (دهه 1970) 49
2-5-2-3- مقطع سوم (دهه 1980) 52
2-6- فرآیند توانمند سازی.. 55
2-7- ساختار و ابعاد توانمندسازی.. 57
2-8- جایگاه و اهمیت مشارکت با تأکید بر توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی.. 60
2-8-1- مشارکت توسعه ای.. 61
2-8-2- الگوی مشارکت ساکنین سکونت گاه های غیر رسمی.. 62
2-8-3- موانع و مشکلات مشارکت متشکل مردمی در کشور. 64
2-8-3-1- محدودیت های ساختاری و سیستمی ( نبود سازماندهی و زیر ساخت های مناسب) 65
2-8-3-2- محدودیت های فرهنگی و اجتماعی ( نبود یکپارچگی فرهنگی ، زبانی و ...) 66
2-8-3-3- محدودیتهای نهادی : 66
2-8-3-4- محدودیت های قانونی ؛ 67
2-8-3-5- محدودیت های مالی ؛ 67
2-8-3-6- محدودیت های مربوط به حرکت جدید سازمان های غیر دولتی ؛ 67
2-8-3-7- محدودیت های تکنولوژی ؛ 68
2-8- نتیجه گیری و ارائه رویکرد نظری تحقیق.. 68
مقدمه
در این فصل ابتدا مفاهیم و تعاریف مرتبط با موضوع تحقیق مورد بحث قرار می گیرد. سپس شهرنشینی در ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه به تبیین ویژگی ها، علل و سیاست های مداخله در سکونتگاههای غیررسمی پرداخته می شود. همچنین جایگاه و اهمیت مشارکت به عنوان یکی از اصلی ترین پارامترهای توانمندسازی این سکونتگاهها مورد بررسی قرار می گیرد و در انتها فرایند و ابعاد توانمندسازی بحث شده و روش مداخله در بافت برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی انتخاب می گردد.
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 152 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
بصورت فایل ورد همراه با منابع |
|
2-1. مقدمه |
11 |
2-2. تاریخچه کاربری اراضی |
12 |
2-3. کاربری اراضی چیست |
14 |
2-4 عدالت اجتماعی در مطالعات شهری-جغرافیایی |
17 |
2-5 نظریه عدالت اجتماعی در جغرافیایی شهری |
22 |
2-6. نقش عدالت اجتماعی در توسعه شهری |
24 |
2-7. برنامه ریزی کاربری اراضی شهری |
28 |
2-8. تعریف و ویژگی های رشد هوشمند |
30 |
2-9. انواع کاربری اراضی شهری |
36 |
2-10. کاربری زمین شهری |
40 |
2-11. زمین از دیدگاه توسعه ی پایدار شهری |
43 |
2-12. کاربری زمین و برنامه ریزی شهری |
44 |
2-13. کاربری زمین در طرح های توسعه ی شهری ایران |
45 |
2-14. استانداردهای کمی شهر سازی |
47 |
2-15 دیدگاه های نظری کاربری اراضی شهری |
53 |
2-16 پیشینه تحقیق |
55 |
2-1) مقدّمه
پس از انقلاب صنعتی، به دلیل عوارض ناشی از رشد شهرنشینی درغرب مانند تمرکز جمعیت، اشغال اراضی جدید، توسعه حمل ونقل ماشینی و... ضرورت های جدیدی در مورد نحوه تقسیم اراضی شهری به وجود آمد. نخستین اقدام ها در زمینه تفکیک اراضی مربوط به تدوین مقرراتی برای تقسیم زمین بود که بیشتر جنبه مهندسی و تدوین مقررات ثبت املاک داشت، ولی به تدریج با اهداف اقتصادی، اجتماعی و اصول برنامه ریزی همراه گردید. استفاده صحیح و آماده سازی زمین، هدف اصلی برنامه ریزی کاربری زمین است. هرچند این برنامه ریزی اثرات اجتماعی واقتصادی ، پایه اطلاعاتی برنامه ریزی کاربری زمین است، لیکن برنامه ریزی کاربری زمین، ابتدا به محیط فیزیکی مربوط می شود و به مکان یابی فعالیت های صنعتی، مسکونی، ارتباطی و... در ارتباط بایکدیگر می پردازد(دلاور، 1384 : 18). موضوع زمین و چگونگی استفاده از آن همواره موضوع و بستراصلی برنامه ریزی شهری بوده و در حقیقت سرنوشت نهایی طرح توسعه شهری را چگونگی مداخله و نظارت بر نحوه استفاده از زمین رقم می زند و همواره یکی از مسایل اجتماعی اقتصادی و کالبدی در شهرنشینی معاصر را این مقوله تشکیل داده است ) هاشم زاده همایونی، 1379 : 713). توجه به زمین به عنوان یک منبع اصلی و تجدیدناپذیر درتوسعه پایدار شهری امری ضروری است؛ چرا که زمین شهری جزو منابع اصلی توسعه پایدار شهر تلقی می شود و دسترسی عادلانه و استفاد ه بهینه از آن یکی از مؤلفه های توسعه پایدار است. بنابراین دیدگاه، زمین یک ثروت همگانی است و بستری مناسب برای فعالیت های شهروندان و ابزاری برای تحقق خواست ها و آرزوهای انسانی است )کریمی، 1380 : 31).
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 943 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 63 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1. پیشینه تحقیق.. 14
2–2. مفاهیم پایه ای.. 16
2-2-1. مفهوم شهر. 16
2-2-2. مفهوم کالبد شهر. 17
2-2-3. مفاهیمی پیرامون توسعه کالبدی شهر. 17
2-2-4. فضای شهری و توسعه فضایی.. 17
2-2-5. فضا و فضای شهری.. 17
2-3. ورودی.. 18
2-4. تعریف فضای ورودی شهر. 18
2-4-1. عوامل موثر در طراحی فضای ورودی موفق.. 19
2-5. مفهوم کیفیت محیط شهری.. 20
2-5-1. مدل جان لنگ: نیازهای انسانی.. 20
2-5-2. مدل "کانتر" : مولفه های مکان. 20
2-5-3. مدل جان پانتر. 21
2-5-4. مولفه های کیفیت... 21
2-6. عملکرد (کارکرد) و کالبد محیط.. 22
2-7. عملکرد ورودی شهر. 22
2-7-1. ویژگی های عملکردی ورودی شهر. 22
2-7-2. اصول عملکردی ورودی ها 22
2-7-3. مولفه های عملکردی.. 22
2-7-4. تاثیر سرعت بر عملکرد ورودی شهرها 23
2-7-5. ارتقاء مولفه های عملکردی در ورود به شهر. 24
2-8. مولفه کالبدی.. 24
2-8-1. عوامل تاثیرگذار بر کالبد و ظاهر ورودی شهر. 24
2-8-2. هویت کالبدی.. 25
2-8-3. ورودی شهر امروز صحنه تناقص و تضاد. 25
2-9. انواع ورودی های شهری.. 27
2-9-1. ورودی شهر- خیابان. 28
2-9-2. ورودی شهر- ایستگاه راه آهن.. 29
2-9-3. ورودی شهر – فرودگاه 29
2-10. سلسله مراتب کارکردی – مکانی ورودی ها 30
2-10-1. حوزه های فضای ورودی شهر. 30
2-10-2. روشهای ارزیابی کاربری اراضی شهری.. 32
2-11. ساماندهی شهری.. 37
2-12. نظریه پردازان جهانی.. 37
2-12-1. جان راسکین (1900-1818) 37
2-12-2. کامیلوبویی تو (1914-1836). 38
2-12-3. کامیلو سیت (1903-1843) 38
2-12-4. پاتریک گدس... 38
2-13. نگاهی به گذشته، حال و آینده ورودی شهرها 39
2-14. تجارب جهانی ساماندهی ورودی.. 43
2-14-1. لستر. 44
2-14-2. وین.. 45
2-14-3. آمستردام. 47
2-15. سابقه برنامه ریزی و طرح های ساماندهی مبادی ورودی در ایران. 49
2-15-1. طراحی مبادی ورودی شهر آمل.. 50
2-15-2. شیراز. 52
2-15-3. مشگین شهر. 54
2-15-4. جیرفت... 56
2-15-5. تبریز. 56
2-15-6. کلاچای.. 58
2-15-7. قزوین.. 59
2-15-8. ورودی غربی تهران. 61
2-15-9. نصب دروازه ماهی ورودی شرق بندرانزلی.. 65
2-15-10. دروازه قرآن ورودی غرب شهر خشکبیجار رشت... 66
2-16. دیدگاه ها و نظریات شهری.. 67
2-16-1. نظریه مدرنیسم. 67
2-16-2. نظریه پست مدرنیسم. 68
2-16-3. نظریه توسعه پایدار شهری.. 68
2-16-4. مکتب ترقی گرایی.. 70
2-16-5. مکتب ساختارگرایی{ structuralist school }. 70
2-16-6. دیدگاه سازمان دهی زمین و تفکیک اراضی.. 71
2-16-7. دیدگاه استفاده از طرح جامع در تغییرات کاربری اراضی.. 72
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 123 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1- پیشینه تحقیق...............................................................................................................................14
2-2- فضای جغرافیایی........................................................................................................................15
2-3- سازمان اجتماعی و سازمان فضایی..............................................................................................15
2-4- کاربری زمین...............................................................................................................................16
2-5- برنامه ریزی کاربری زمین...........................................................................................................16
2-6- اهداف برنامه ریزی کاربری اراضی شهری.................................................................................16
الف- اهداف کلان ..........................................................................................................................17
ب- اهداف خرد یا ویژه ..................................................................................................................17
2-7- معیارهای عمومی و بهینه در مکان یابی کاربری های شهری.......................................................18
2-8- کاربری فضاهای آموزشی و عوامل مؤثر در مکان یابی آنها.........................................................21
2-8-1- همجواری ناسازگار با کاربری آموزشی..............................................................................22
2-9- دیدگاه عمومی.............................................................................................................................24
2-9-1- دسته اول ،معیارهای مربوط به شرایط استقرار مدارس در محیط.........................................24
2-9-2- دسته دوم ،معیار و مشخصات پایه ای مکان اختصاص یافته.............................................25
2-10- کاربری فضاهای آموزشی در ارتباط با کاربری سازگار.............................................................25
2-11- کاربری نیمه سازگار با کاربری آموزشی....................................................................................26
2-12- کاربری آموزشی با کاربری های ناسازگار و دیگر تأسیسات شهری..........................................27
2-13- سطوح آموزشی.........................................................................................................................29
2-14- مطلوبیت مکان برای استقرار مراکز آموزشی ............................................................................33
2-15- مکان یابی فضاهای آموزشی و شرایط محیطی..........................................................................33
2-16- شبکه دسترسی (دسترسی پیاده - دسترسی سواره )..................................................................34
2-17- سرانة زمین................................................................................................................................37
2-18- سرانةشهری و مسکونی ..............................................................................................................37
2- 19- تراکم جمعیت ..........................................................................................................................37
2-20- تراکم شهری ............................................................................................................................38
2-21- تراکم مسکونی..........................................................................................................................38
2-22- استاندارهای شهری...................................................................................................................39
2- 23- سطوح آموزشی و تقسیمات کالبدی شهر................................................................................39
2-24- سرانة آموزشی..........................................................................................................................40
2- 25- تقسیم بندی فضاهای آموزشی................................................................................................41
2-26- نظریه ها...................................................................................................................................41
2- 27- مکتب ساختارگرایی و جغرافیای شهری ................................................................................43
2- 28 - مکتب کارکرد گرایی..............................................................................................................44
2- 29- معرفی دیدگاههای اساسی در کاربری زمین............................................................................45
2-30- مدل مورد استفاده در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری.........................................................48
2-1- پیشینه تحقیق:
ظهور دیدگاه مکان یابی نخستین بار توسط آلفرد وبر با دیدگاه مکان یابی صنعتی مطرح گردید . از قرن نوزدهم میلادی نظریه پردازان مختلفی سعی نمودند چگونگی توزیع شهرها و روستاها را در مکان هایی که استقرار یافته اند ، مشخص و رابطه آنها را با یکدیگر روشن سازند. در این میان فون تونن ، والتر کریستالر ، آگوست لوش ، نظریاتی را در ارتباط با مکان مرکز ابراز داشته اند. (زیاری 1378 ، ص 204)
اما درباره مکان یابی فضاهای آموزشی در سطح سازمان های بین المللی در رابطه با مدیریت و مکان یابی فضاهای آموزشی ، سازمان یونسکو در سطح کشور نامیبیا تحقیقی را به انجام رسانده است که در این مطالعه سطح بندی حوزه نفوذ هر کدام از مدارس در نقاط مختلف شهری بر حسب پارامترهای فاصله صورت گرفته و به نتایج مفیدی در رابطه با مناطق کمبود و مازاد این فضاها دست یافته اند.
اولین تحقیق علمی در ایران برای تدوین ضوابط و الگوهایی جهت استقرار مدارس در سال 1353 زیر نظر واحد تحقیقات دفتر فنی آموزش و پرورش صورت گرفت . این تحقیقات که توسط کارلوتستا ، کارشناس یونسکو در ایران و تنی چند از همکاران ایرانی اش انجام یافت . تقریباً در نوع خود کامل ترین ضوابط برای ساخت فضاهای آموزشی ایده ال در خصوص معماری ، همچنین شهرسازی بوده است .
( سرور ، هوشنگ ، 1381 ص 8)
پس از به وجود آمدن دفتر نوسازی ، توسعه تجهیز مدارس در سال 1354 تلاش هایی جهت کاهش کمبودهای ضوابط استقرار واحدهای آموزشی صورت پذیرفت که از آن جمله می توان به ضوابط های جدید در سالهای 1357 و 1363 اشاره نمود که با شرایط حاکم بر انقلاب و اصل صرفه جویی تهیه گردیده بود. از جمله فعالیتهای مشابه در این زمینه طرح استقرار مدارس ابتدایی شهرستان شاهرود بوده است که در بخش معاونت طرح ها و بررسی های وزارت آموزش و پرورش توسط یونسکو در ایران صورت گرفته است. در استان گیلان نیز یونسکو در قبل از انقلاب اسلامی اقدام به ساخت هنرستان کشاورزی جنت لاکان واقع در انتهای لاکان رشت نموده است.
برای دستیابی به سایر تحقیقات انجام شده می توان به پژوهشکده سازمان آموزش وپرورش استان هایی همچون گیلان ، کردستان ، تهران ، و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مراجعه نموده که از آن جمله می توان به تجزیه و تحلیل و توزیع مکانی و مکان یابی (1383) مراکز آموزشی با استفاده از سیستم (GIS) مورد مطالعه ، مدارس ابتدایی شهر گنبد کاووس پایان نامه کارشناسی ارشد عبدالوهاب شرافتی ، مکان یابی مراکز آموزش خدمات رسانی در سطوح شهری با استفاده از مدلهای (GIS) ، مطالعه موردی مدارس متوسطه پسرانه شهر تفت پایان نامه کارشناسی ارشد عبدالوهاب شرافتی (1383) و مکان یابی فضاهای آموزشی دور های مختلف در استان گیلان که کار تحقیق شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان گیلان است و به پایان نامه محمدعلی قدیمی با عنوان بررسی عملکرد طرح جامع رشت در رابطه با فضاهای آموزشی و همچنین درباره مکان یابی خدمات آموزشی در نواحی روستایی ( مطالعه موردی بخش حریق شهرستان تالش) اشاره کرد.
دسته بندی | جغرافیا |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 51 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1 تاریخچه ورودی شهر. 11
2 –2 ورودی شهرها در ایران. 11
2 – 3 مفهوم ورودی.. 14
2 – 4 اجزاء فضای ورودی.. 15
2–5 بررسی عوامل موثر بر طراحی ورودی ها 16
2-6 نحوه تاثیرگذاری نقش ورودی در طراحی.. 16
2-7 نقش های تعریف شده برای ورودی.. 17
2-8 ورودی شهر امروز صحنه تناقض و تضاد. 18
2-9 توقعات موضوعی از ورودی.. 22
2-9-1 تبدیل پذیری.. 22
2-9-2 نفوذ پذیری.. 24
2-10 توقعات موردی از ورودی شهر. 25
2-10-1 پذیرندگی.. 25
2-10-2 خوانایی.. 26
2-10-3 تشخص... 27
2 –11 نظریه پردازان جهانی.. 28
2-11-1 جان راسکین (1900-1818) 28
2 -11-2 کامیلو بویی تو (1914 – 1836) 29
2-11-3 کامیلو سیت (1903 _ 1843) 29
2-11-4 کنسانتین دوکسیادیس... 30
2-1 تاریخچه ورودی شهر
در گذشته اولین نشانه بصری شهر در ذهن ناظر، ورودی شهرها بود (دروازه، حصار، بارو، سوار، خندق،...). کالبد شهر در ظرف حصار بارو و گاه خندق قرار داشته و ورود به شهر ازطریق حوزه دروازه صورت میگرفته است. حس ورود ازطریق رویت حصار و بارو و ظهورکشتزارها و باغات ایجاد شده و اولین تصویر عینی مسافران باروی شهر بوده است. ورودی ها در گذشته به لحاظ ادراکی و عملکردی قابل تامل و بررسی میباشد. دروازه قزوین، دروازه شاه عبدالعظیم، دروازه دولت از جمله قدیمی ترین دروازهها میباشند. ویژگی های ادراکی شامل دعوت کنندگی، هویت بخشی، ایجاد حس مکان، ایجاد کریدور بصری و ادراکی بین فضای خارج و درون شهر و به لحاظ عملکردی شامل برقرار ارتباط فیزیکی بین فضای خارج و داخل، تامین امنیت و نظارت، هدایت و جهت دهی به مسافران معرفی سلسله مراتبی شهر و. . . است که توجه به این ویژگی ها بیانگر در نظر گرفتن توأم معنا، عملکرد و شکل در ورودی شهرهای قدیمی است. حال امروزه نیز با وجود اینکه نخستین فضای برخورد مسافر با شهر ورودی آن است و نخستین تصویر ذهنی و پیشداوریهای وی بر این اساس صورت میگیرد، اما همچنان با عدم ارایه تصویر مناسبی از ورودیها رو به رو هستیم. فضاهای ورودی امروز فضاهایی فاقد ساختار مشخص، فاقد هویت، مملو از اغتشاشات بصری و سیمایی نامطلوب، عدم خوانایی وهدایت درست مسافر، فاقد جذابیت بصری و ایجاد انگیزه در ناظر، نبود ساختار مشخص برای القای حس ورود، پایین بودن کیفیت محیطی و از بین رفتن عملکرد تفرجگاهی آن و... می باشد که علاوه بر سیمای طبیعی چیز دیگری برای تمایز میان آنها وجود ندارد. با توجه به توسعه کالبدی بیش از پیش شهرها، حاشیه های امروز، بافت های میانی شهرهای آینده ما هستند که یقیناَ بافت های مساله داردر آن زمان خواهند بود. بنابراین توجه به کیفیت فضای ورودی شهرها و تبیین چند سونگر مسایل آن، یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که در طراحی و ساماندهی ورودی ها باید در نظر گرفت. . (خادمی و رفیعی 1390)