دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1424 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
مطالعه نکات خاص اجرایی برج میلاد
چکیده :
از آنجائیکه پروژه های بزرگ تکنولوژی ساخت منحصر به فرد دارند و در احداث این پروژه ها در اکثر موارد روشهای جدید ، ابداعات جدیدی صورت می گیرد ، لذا ارائه آنها می تواند برای مهندسان و متخصصین امر آموزنده باشد ، در این مقاله سعی داریم در خصوص نکات ویژه احداث چهارمین برج بلند دنیا برج میلاد مطالبی را ارائه نماییم.
مقدمه :
در اجرای برج میلاد چند تجربه جدید اجرایی در ایران اتفاق افتاد که در مرحله نخست عزم و جزم ملی در خصوص اجرای کاری بود، که در دنیا متخصصان خاص خود را داشته و کمتر کشوری دارای تجربه اجرای آن را داشت ، لذا شروع به ساخت آن با پشتوانه مردان ، ایران زمین خود نشان از جسارت و بزرگی می داد و میدهد ، لذا در ذیل به خلاصه ای از کارهای خاص که در اجرای این سازه اتفاق افتاد اشاره می نمائیم :
الف) اجرای بدنه اصلی بتنی با سیستم قالب لغزان Slip-Forming به صورت چند ضلعی و مقطع متغییر تا تراز 315 متر
سازه اصلی برج دارای ارتفاع 435 متر می باشد، که بدنه اصلی شفت آن 315 متر ارتفاع دارد ودر ارتفاع0.0 قطر آن 28متر و در تراز 315 به 17 متر میرسد.
ب) ساخت سازه راس با استفاده از تکنیکهای خاص اجرایی و فنی در مراحل مونتاژ کارخانه ، مونتاژ پای کار اتفاق افتاد و همچنین بالابری از تراز 0.0 متر تا 315 مترونصب آن به وسیله جکهای هیدرولیکی از تراز 245 متر تا 315 مترانجام گرفت . جهت اجرای این سازه مراحل کار به 5 قسمت اصلی تقسیم بندی گردید و از نکات قابل توجه انطباق آن در مراحل مختلف در هنگام نصب با بدنه اصلی بتنی می باشد.
ج) ساخت سازه دکل آنتن نیز با استفاده از تکنیکهای خاص اجرایی و فنی در مراحل مونتاژ کارخانه ، مونتاژ پای کار اتفاق افتاد و همچنین بالابری از تراز 0.0 متر تا 435 متر، نصب آن به وسیله جکهای هیدرولیکی از تراز 315 متر تا 415 مترانجام گرفت، لیکن در نحوه بالا بری تفاوتهای از نظر فنی واجرایی با سازه راس داشت.
جهت اجرای این سازه مراحل کار به 2 قسمت اصلی تقسیم بندی گردید و از نکات قابل توجه انطباق آن در مراحل مختلف در هنگام نصب با بدنه اصلی بتنی می باشد.
مونتاژ ساخت و نصب دکل آنتن با ارتفاع 120 متر با استفاده از سیستم بالابری سنگین از تراز 315 تا 435 متر .
د) نکات کنترلی در اجرا ، مانند نقشه برداری ، کنترلهای کیفیت بتن و جوش ، از آنجائیکه امکان بررسی و شرح تمامی نکات مربوط به برج میلاد میسر نمی باشد لذا فقط در خصوص بالابری و نصب دکل آنتن به تفصیل مطالبی بیان شده است :
1- عملیات اجرایی پروژه
پس از مطالعات اولیه عملیات خاکبرداری برج میلاد در سال 75 آغاز گردید ( حجم کل خاکبرداری 130 هزار متر مکعب ) و پس از اتمام خاکبرداری اجرای بتن مگر نیز در همان سال آغاز گردید. بخشهالی مختلف برج شامل فونداسیون ، لابی ، بدنة اصلی ، سازه راس و دکل آنتن تقسیمبندی شده است که به عنوان اولین قدم جهت اجرای برج ، بتنریزی فونداسیون آن آغاز گردید.
1-1 ) فونداسیون برج
الف) مشخصات عمومی :
1) پیگسترده دایرهای ( قطر 66 متر و ضخامت متغیر از 3 تا 5/4 متر )
2) سازه انتقالی (یک هرم ناقص است و قطر آن از 50 متر به 28 مترمتغیر بوده و همچنین ارتفاع فونداسیون حدود 14 متر می باشد. )
حجم کل بتنریزی فونداسیون 20 هزار متر مکعب میزان آرماتوربندی 4000 تن و مقاومت فشاری 28 روزه آن میباشد و به دلیل وجود تراکم شدید آرماتورها از روانکننده نیز استفاده شده در ضمن نوع سیمان مصرفی از تیپ 2 و تیپ 5 و نوع آرماتورها AIII بوده است (شکل1)
ب ) ویژگیهای فونداسیون :
- به منظور غلبه بر نیروهای افقی ناشی از دیوارهای مایل سازه انتقالی از سیستم پستنیدگی حلقوی استفاده شده، که این عملیات برای اولین بار در ایران توسط جک مخصوص 27 رشته کابل ( 6/0 اینچ ) صورت گرفته است.
- به منظور پی بردن به رفتار دقیق المانهای مختلف سازه در هنگام بهرهبرداری و تغییرات این رفتار در طی زمان از ابزار دقیق در نقاط مختلف سازه از جمله در فونداسیون برج استفاده شده است ، از این ابزارها برای اندازهگیری عکسالعمل خاک ، کرنش بتن ، نیروی داخلی آرماتورها با عملکردهای استاتیکی و دینامیکی بهره برده است.
ج ) روش اجرای فونداسیون :
در فونداسیون برج به دلیل زیاد بودن ضخامت بدنة بتن تمهیدات خاصی در نظر گرفته شد که از جمله آن می توان به قطاعبندی دیوارهای فونداسیون و همچنین کنترل دمای مصالح جهت کنترل تنشهای حرارتی اشاره نمود.
د ) زمان اجرا :
آغاز عملیات بتنریزی پی مردادماه 76 و پایان آن تیرماه 77 بوده است
1-2 ) لابی
الف ) مشخصات عمومی :
به منظور استفاده از جاذبههای ایجاد شده در برج ، در قسمت پایینی آن یک ساختمان 6 طبقه ساخته شده ، این ساختمان دارای فونداسیون مشترک با برج بوده و در چند نقطه دیگر در ارتفاع نیز به سازه انتقالی و بدنه اصلی برج متصل می گردد. ساختمان لابی نیز همانند فونداسیون و بدنه اصلی برج بتنی بوده و در تراز 5/9- از روی فونداسیون برج آغاز گشته و بام آن در تراز 28 متر به بدنه اصلی. به اتمام رسیده است(شکل1).
ب ) ویژگیهای خاص لابی :
در پیرامون سازه لابی . مجموعاٌ 16 سری از ستونهای مورب به شکل X قرار گرفته که علاوه بر عملکرد سازهای خود در تحمل بارهای قائم و زلزله ، به عنوان بخشی از نمای کلی ساختمان لابی نیز استفاده می شود ، که روش نصب و بتن ریزی این قطعا نیز دارای ویژگی خاصی میباشد.
مشخصات مصالح ساختمان لابی
آرماتور : در ساختمان لابی از آرماتورهای AIII مورد استفاده قرار گرفته است.
مقاومت فشاری بتن مصرفی: میباشد.
1-3 ) مشخصات سازه بدنه اصلی:
الف ) مشخصات عمومی :
بدنه اصلی برج مهمترین بخش باربر آن است که کلیة بارهای جانبی و ثقلی قسمت های فوقانی برج شامل سازه راس و دکل آنتن را به فونداسیون منتقل مینماید. بدنه اصلی از روی فونداسیون در تراز 00/0 آغاز شده و تا تراز 315 متر یعنی محل اتصال دکل آنتن ادامه مییابد. این بخش از برج از چهار باله و دو هشت ضلعی تودرتو که توسط چند دیواره به یکدیگر متصل شده ، تشکیل شده است. هشت ضلعیها و دیوارهای رابط از تراز 0/0 تا تراز 5/302 با موقعیت ثابت ادامه یافته و تنها ضخامت دیوارها در آن تغییر می کند. چهارباله دارای ابعاد متغیر بوده و با افزایش ارتفاع ، بعد آن کاهش مییابد ، بگونهای که در تراز 00/0 قطر دایره محاطی بدنه برابر 28 متر بوده و با افزایش ارتفاع ، قطر بدنه کاهش یافته و در تراز 315 متر قطر بدنه به حدود 16 متر می رسد(شکل1).
ب ) ویژگیهای خاص :
پس کشیدگی : به منظور افزایش ظرفیت خمشی بدنه برج در تراز بالاتر از 240 و کاهش تغییر مکانهای دکل ، هشت ضلعی بیرونی بدنه از تراز 230 تا تراز 4/302 و هشت ضلعی داخلی بدنه برج از تراز 290 تا تراز 315 پسکشیده میشود.
کفهای داخلی بدنه برج : در داخل هشتضلعی میانی بدنه برج تا تراز 240 متر در فواصل 12 متری کفهایی جهت دسترسی پیشبینی شده است.
راه پله : در یکی از قسمتهای بدنه ، راهپله از تراز 5/9- تا تراز 4/302 ادامه پیدا می کند.
ورقهای مدفون : به منظور اتصال برخی اعضای فولادی و یا تجهیزات دیگر به بدنه اصلی برج در ترازهای مختلف ورقهایی مدفون در بدنه کار گذاشته شده است.
سیمان : سیمان مصرفی در بدنه اصلی برج سیمان تیپ 2میباشد میزان مقاومت فشاری بتن بوده است.
مواد افزودنی : بدلیل شرایط ویژه ساخت برج مخابراتی تهران در تهیه طرح اختلاط بتن مصرفی
به صورت 24 ساعته و شبانه روزی در ارتباط باشید تا سریعا بررسی و رفع گردد. با تشکر از شما عزیزان
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 1359 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
مطالعه عددی دربایه تقویت لرزهای ستون های بتن مسلح پل با استفاده از جاکتهای فولادی سخت شده موضعی
چکیده:
با توجه به وقوع زلزله های مختلف و بروز آثار مخرب بر جا مانده از آن در تمامی زمینهها و با توجه به اینکه کشور ایران در ناحیه لرزهخیز قرار دارد، لزوم ترمیم و تقویت سازه ها با توجه به هزینه های سنگین ساخت مجدد سازه و توقف بهرهبرداری از آن، امر ضروری به نظر میرسد. در تحقیق حاضر، مقاومسازی ستون بتن مسلح پل با استفاده از جاکتهای فولادی مورد بررسی قرار میگیرد. برای مطالعه عددی، از نرمافزار المان محدود ANSYS استفاده شده است. در ابتدا جهت تایید صحت مدلسازی، نتایج به دست امده از تحلیلها در نرمافزار ANSYS با نتایج حاصله از یک کار تجربی انجام شده در دانشگاه ملی تایوان مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه سه ستون بتن مسلح با نسبت لاغرهای مختلف، تحت اثر بار محوری ثابت و جابجایی های رفت و برگشتی قرار گرفتند. از ستون با نسبت لاغری 5 و جهت رفع نقص آنها از جاکت فولادی تنها، جاکت فولادی سخت شده با استفاده از ورقهای ضخیم و المان های سخت کننده مستطیل شکل استفاده شده است و نتایج حاصل از آن، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل ها نشان می دهد که استفاده از سخت کننده ها جهت تقویت جاکت های فولادی با مقطع مستطیل شکل، باعث افزایش شکلپذیری و افزایش مقاومت خمشی شده و ستون تقویت شده می تواند سیکل های بیشتری از جابجایی رفت و برگشتی را بدون افت در ظرفیت باربری تحمل نماید.
کلیدواژهها: مقومسازی لرزهای، ستونهای بتن مسلح پل، جاکت های فولادی سخت شده موضعی، روش المان محدود.
1- مقدمه:
ستون ها به عنوان اعضای مهم بحرانی در سازه پلها هستند که ایجاد خرابی حتی در یک ستون می تواند به خرابی کلی یا جزئی در انها منجر شود [1]. بر اساس تحقیقات و مطالعه گسترده برای تقویت سازه ها در برابر زلزله، روشهای مختلف مقاومسازی توسعه یافته است که روش استفاده از جاکت های فولادی به عنوان یکی از روشهای موثر و متداول در زمینه مقاوم سازی پلها مطرح میباشد. این روش نسبت به روشهای دیگر تقویت از جمله استفاده از مواد کامپوزیتی FRP و ... دارای سابقه کاربرد بیشتری است. با توجه به هزینه بالای خرید مواد کامپوزیتی و اینکه در کشور ایران تولید فولاد انبوه بوده و هزینه تهیه آن نسبت به مواد کامپوزیت ارزانتر است، استفاده از این روش جهت مقاومسازی سازه پل و ستونهای بتن مسلح آن، تا حدودی جنبه اقتصادی را اقنا می کند. [2]
به طور معمول، خرابی در ستونها و پایه ها بر دو نوع خرابی خمشی و برشی است. خرابی خمشی ستونها ناشی از مقاومت خمشی ناکافی و یا فقدان ظرفیت شکلپذیری خمشی بوده و اساسا در ستون بتن مسلح پل با ارماتورهای طولی پیوسته در نواحی مستعد تشکیل مفصل پلاستیک، رخ می دهد. در شکل 1 نمونهای از خرابی در قسمت تحتانی ستون پل به علت شکلپذیری خمشی ناکافی پس از زلزله کوبه ژاپن در 1995 دیده میشود [3].
خرابی برشی در ستونها، به طور طبیعی تردو شکننده است و منجر به کاهش سریع مقاومت جانبی در ستون های پل میشود و یکی از مهمترین دلایلی است که باعث خرابی سازه تحت اثر بارهای زلزله شده است [3].
به صورت 24 ساعته و شبانه روزی در ارتباط باشید تا سریعا بررسی و رفع گردد. با تشکر از شما عزیزان
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 760 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 86 |
تحقیق مطالعات معماری زیست شناسی ساختمان
جریانهای باد تاثیر مستقیم بر میزان تحمل درجه حرارت و رطوبت محیط زیست انسان دارد. نسیمی ملایم در روزهای گرم و مرطوب تابستانی لذتبخش است، ولی بادهای شدید و دائمی محیط نامطلوب ایجاد میکند. قرنهاست که از گیاهان برای کاستن شدت (بادشکن) باد استفاده میشود. میزان کاهش و تغییر جهت باد، بستگی به ارتفاع و تراکم و فرم و پهنای گیاهان کشت شده دارد، ولی ارتفاع گیاه مهمترین عامل تعیین کننده میزان حفاظت است.
استفاده از گیاهان و ایجاد بادشکن
با کشت درختان در مکان مناسب، از انعکاس این نور زننده به چشم ناظر ممانعت میشود.
پنجرهها که ساختمان در تغییر دمای هوای داخلی آن تاثیر فراوانی دارند، مخصوصاً وقتی آفتاب به طور مستقیم به داخل بتابد، اثر حرارتی پنجره خیلی بیشتر از دیوارها بوده و فضاب داخلی بلافاصله پس از دریافت تابیش مستقیم آفتاب گرم میشود. در صورتی که ساختمان از مصالح ساختمانی سبک ساخته شده باشد، این افزایش گرما بیشتر محوس خواهد بود.
یکی از ویژگیهای معماری مدرن، استفاده زیاد از سطوح شیشهای در ساختمان است. این موضوع و همچنین استفاده روزافزون از مصالح ساختمانی سبک، باعث گردیده تغییر قابل ملاحظهای در رابطه بین وضعیت هوای داخلی یک ساختمان و هوای محیط اطرافش بوجود آمده و در تابستان گرمای بیش از حد در فضای داخلی اکثر ساختمانها حتی در مناطق معتدل و سرد ایجاد شود. مقدار اشعهای که بهطور مستقیم از شیشه عبور مینماید، به زاویه برخورد اشعه به سطح شیشه بستگی دارد. هرچه این زاویه از 45 درجه بیشتر شود، مقدار اشعه عبور یافته از شیشه کاهش مییابد و وقتی زاویه برخورد از 60 درجه بیشتر باشد، کاهش زیادی در مقدار اشعه عبور کرده از شیشه رویی داده میشود و مقدار اشعه منعکس شده از سطح شیشه افزایش مییابد.
تاثیر جهت پنجره
تاثیر جهت پنجره در دمای هوای داخلی یک اطاق به مقدار زیادی به وضعیت تهویه طبیعی در آن اطاق و وضعیت سایهبان بستگی دارد.
موقعیت پنجره و تاثیر آن در وضعیت تهویع طبیعی
موقعیت پنجره نسبت به جهت وزن باد تاثیر قابل ملاحظهای در وضعیت تهویه طبیعی در داخل یک اتاق میگذارد. اصل برای ایجاد یک تهویه موثر و قابل استفاده، این است که قسمتهای بازشو در دو سمت رو به باد و پشت به باد قرار داشته باشد. نتیجه آزمایشات و مشاهدات نشان داد که بدون تغییر تمام نقاط اتاق تحت تاثیر جریان هوا قرار گرفته و باد با یک حرکت دایرهای شکل در طول دیوارها و گوشههای اتاق به جریان میافتد. در صورتی که پنجرههای اتاقی در دیوارهای مجاور هم قرار داشته باشد، وضعیت تهویه طبیعی، زمان مطلوب خواهد بود که جهت وزش باد عمود بر سطح پنجره رو به باد باشد.
معدل سال |
درجه حرارت هوا |
رطوبت نسبی |
||||
دی |
5/12 |
4/3 |
8/7 |
79 |
64 |
5/71 |
بهمن |
5/13 |
2/4 |
9 |
79 |
62 |
5/70 |
اسفند |
1/15 |
1/6 |
7/10 |
5/82 |
65 |
75/73 |
فروردین |
4/20 |
4/10 |
4/15 |
80 |
63 |
5/71 |
اردیبهشت |
4/27 |
9/15 |
7/21 |
5/77 |
53 |
25/45 |
خرداد |
1/31 |
8/19 |
5/25 |
75 |
50 |
5/42 |
تیر |
5/32 |
5/22 |
6/27 |
76 |
52 |
64 |
مرداد |
9/32 |
5/22 |
7/27 |
76 |
52 |
64 |
شهریور |
6/29 |
3/19 |
5/24 |
77 |
55 |
66 |
مهر |
7/24 |
1/14 |
4/19 |
81 |
5/57 |
25/69 |
آبان |
6/19 |
7/8 |
8/13 |
5/81 |
60 |
75/70 |
آذر |
2/14 |
2/5 |
8/9 |
79 |
64 |
5/71 |
بطور کلی تابیش آفتاب با ساطع شدن پنج نوع اشعه، یک ساختمان را تحت تاثیر قرار میدهد. این پنج نوع اشعه به ترتیب اهمیت عبارتند از:
تابش آفتاب و تاثیر آن بر ساختمان و محیط اطراف
نور خورشید همیشه برای ایجاد روشنایی طبیعی در یک ساختمان مورد نیاز است، اما از آنجا که این نور سرانجام به حرارت تبدیل میشود، باید میزان تابش مورد نیاز برای هر ساختمان با توجه به نوع آن ساختمان و شرایط اقلیمی محل آن تعیین گردد.
انرژی خورشدی جذب شده در دیوارها
مقدار انرژی خورشدی جذب شده در دیوارهای خارجی ساختمان، به رنگ خارجی آن دیوارهای بستگی دارد. سطوح سفید و براق تنها حدود 15درصد انرژی خورشید دریافت شده را جذب مینماید. رنگهای معمول روشن مانند: کرم یا خاکستری روشن حدود 40 تا 50درصد، رنگهای تیره مانند خاکستری تیرهف سبز و قرمز 60 تا 70درصد و رنگهای سیاه 80 تا 90 درصد انرژی خورشیدی دریافت شده را جذب مینمایند.
دیوارهای جنوبی
دیوارهای جنوبی بیشترین مقدار تابش آفتاب را در آذرماه و کمترین مقدار آن را در خردادماه دریافت مینمایند. این دیوارها از شهریور تا اسفند، تابش آفتاب را از طلوع تا غروب دریافت مینمایند. دیوارهای جنوبی در اواسط تابستان از ساعت 9 صبح تا 3 بعدازظهر مورد تابش آفتاب قرار میگیرند.
به صورت 24 ساعته و شبانه روزی در ارتباط باشید تا سریعا بررسی و رفع گردد. با تشکر از شما عزیزان
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 8756 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
تحقیق مطالعات طرح معماری 5(مجموعه مسکونی)
مقدمه
در دوران پس از انقلاب صنعتی و انباشته شدن شهرها از جمعیتِ شاغل در بخش صنعتی و توسعه ماشینیزم، دیدگاههای متفاوتی در رابطه با توسعه شهرها و ویژگیهای درونی آنها مطرح شد. نظریهها و جنبشهای اصلاحطلبانهای برای اصلاح ساختار فضایی شهرها شکل گرفتند که خواستار حذف معضلات و مشکلات شهرها و برگردان آرامش گذشته به آنها بودند. یکی از این نظریات تئوری«واحد همسایگی » بود که توسط «کلارنس پری » مطرح شد. او ابتدا در سال ۱۹۲۶ میلادی طرح مقدماتی «واحدهای خودیار» یا «واحد همسایگی» را منتشر کرد و سپس در سال ۱۹۲۹ گزارش جامع این طرح توسط پری در کمیته طرح منطقهای نیویورک و حومه منتشر شد.
نگرانی پری از عدم بهسازی شرایط کالبدی و اجتماعی مادرشهرهای ایالات متحده، در ربع اول قرن بیستم موجب شد تا طرح واحد همسایگی شکل بگیرد. پری تا حد زیادی تحت تأثیر منطقهبندی ، نحوۀ واگذاری مسکن و دیگر جنبشهای اصلاح طلبانه مطرح در آن زمان در ایالاتمتحده قرار داشت. طرح وی علائق روز افزون به مشارکتی کردن خدمات شهری را نشان می دهد. گزارش اصلی سال ۱۹۲۹ به صورت بخشی از طرح منطقهای نیویورک نگاشته شد که رهنمودی برای توسعه حومههای شهری بود. این نظریه که در ۹۰ سال اخیر از پیشروترین نظریات شهرسازی بوده است و توانسته تا حد زیادی در مدیریت شهری، کاهش معضلات اجتماعی و ایجاد هویت در محلات موفق عمل کند. پری بر این باور بود که زندگی گروهی که در فطرت انسانها نهفته است. برای او مطلوب بوده و پیش نیاز نظم و آموزش اجتماعی است. تا کنون پروژههای بسیاری نیز بر اساس نظریه واحد همسایگی در حومه های نیوجرسی، بوستون، نیویورک و فلوریدا ساخته شده است..
واحد همسایگی چیست؟
واحد همسایگی به منزله خانههای مسکونی با محیط پیرامونی آن است که در کنار هم یک کل بهم پیوسته را تشکیل میدهند و دارای یک هویت جمعی و محلهای است. این هویت جمعی در واحد همسایگی باعث ایجاد رشد و پویایی جمعی، افزایش ارتباطات اجتماعی و احساس همبستگی اجتماعی میشود.تمامی واحد همسایگی در کلان شهرها، شهرهای متوسط و حتی در شهرهای جدید در دنیا، با تمام اصلاحاتی که در طول زمان بر این نظریه صورت گرفته است و علی رغم اختلافاتی که در جزئیات با هم دارند، از شش شاخصه مشترک بهره میبرند که در ادامه بطور خلاصه به آنها اشاره میشود.
حمل و نقل در خارج از بافت مسکونی:
یکی از معضلات کنونی شهرهای کشور بالاخص کلان شهرها، حضور بی رویه و بدون ضابطه اتومبیل در سطح زندگی شهری است که تا حد زیادی پایین آمدن کیفیت زندگی، آسایش عمومی و فردی و افزایش آلودگی صوتی و هوا را به دنبال داشته است. به همین منظور، در واحد همسایگی شبکههای اصلی و شبکه راههای پر رفت وآمد نبایستی ازمیان بافتهای مسکونی بگذرند. چنین خیابانهایی بهتر است درمحیط پیرامون واحد همسایگی بوجود آیند
ظرفیت شبه راههای داخلی تنها برای سرویسدهی به تردد ساکنین است و نه بیشتر. راهها طوری طراحی میشوند که سرعت وسائل نقلیه آن به حداقل ممکن برسد و اولویت استفاده از فضا بیشتر بر اساس نیازهای افراد پیاده و تردد آنها شکل گرفته است تا حضور و تردد سواره نیز در بافت به حداقل ممکن تقلیل یابد.
حریم اجتماعی و خصوصی:
شبکه راههای داخلی واحد همسایگی بهتر است که به صورت کوچههای بنبست با حجم تردد کم طراحی شوند تا آرامش محله حفظ شود. این چنین راههایی بایستی ایمنی، آرامش وحجم کمِ ترافیک را بطور متناسبی در داخل محله تأمین سازند و نوع کارکرد کوچه بن بست به گونهای است که عبور از آن برای افراد غریبه، چه پیاده و چه سواره مشکل است که در منجر به حذف عبور گذری پیاده و سواره از درون بافت میشود. همچنین وجود کوچه های بن بست در واحد همسایگی نوعی سلسله مراتب همسایگی و ایجاد حریمهای همجواری را نیز باعث شود.
تفکیک بلوکها و ساختمانها از یکدیگر نیز بهگونهای است که حداکثر محرمیت به دست آید و واحدهای مسکونی کمترین اشراف را نسبت به هم داشته باشند. بلوکها دارای دو جبهه هستند، که جبهه جلویی با خیابان و یا کوچه اصلی ارتباط دارد و محل انجام فعالیتهای عمومیتر خانواده است و جبهه پشت ساختمان نیز حریمی کاملاً خصوصی دارد و محرمیت آن بطور کامل در نظر گرفته شده و محلی برای فعالیتهای کاملاً خصوصی افراد و خانوادهها است. تردد و تماس افراد غریبه با واحدهای مسکونی از جبهههای جلویی ساختمان صورت میگیرد و جبهه پشت ساختمان محل تردد رسمی واحد مسکونی نیست.
جمعیت بهینه در واحد همسایگی
جمعیت مبنای این تئوری درحدود ۵۰۰۰ نفراست (بر اساس عملکرد یک مدرسه ابتدایی، جمعیت محله در حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر برآورد میشود)، این محدودیت در اندازه جمعیت برای شکلگیری یک هویت مستقل جمعی اعمال شده است، این جمعیت نه آنقدر زیاد است که هویت محله بودن از آن ساقط شود و نه آنقدر کم است که در واحدها و یا محلات دیگر حل شود.
مراکز فرهنگی و آموزشی در واحد همسایگی
از دیگر ویژگیهای واحد همسایگی توجه ویژه به مسائل فرهنگی و در نظر گرفتن ضریب خاصّی برای مراکز آموزشی و فرهنگی است. این واحد همسایگی به مرکزیت یک مدرسه ابتدایی بوجود میآید که این مدرسه درمیان فضای سبز قرار گرفته است. همچنین ساختمان های مذهبی، پارک، مرکز فرهنگی محله کاربری هایی هستند که عملکردی فرهنگی دارند
حدود فیزیکی واحد همسایگی
حدود اشغال فیزیکی یک واحد همسایگی تقریباً ۱۶۰ ایکر( هر ایکر تقریباً برابر۴۰۰۰ متر مربع) بوده و حد تراکم جمعیت نیز ده خانوار در هر ایکر تعیین میشود. شکل واحد همسایگی بهتراست به نحوی باشد که یک کودک پیش از نیم مایل(۸۰۰ متر) از واحد مسکونی خود تا مدرسه را بصورت پیاده نپیماید ( هر مایل برابر ۱۶۰۹ متر). فاصله نیم مایل، مسافتی است که میتوان در مدت ۱۰ دقیقه طی نمود .
خدمات شهر
ارائه خدمات شهری از دیگر اموری است که در واحد همسایگی پیش بینی شده است. نحوۀ توزیع و قرارگیری خدمات شهری در واحد همسایگی به گونهای است که خدمات درجه یک شهری تماماً در واحد همسایگی قرار میگیرد که علاوه بر کاهش چشمگیر سفرهای درون شهری، با توجه به مسافت ۱۰ دقیقهای، استفاده از اتومبیل را نیز به صفر میرساند. این خدمات برای یک واحد همسایگی شامل مراکز خرید، مراکز مذهبی، کتابخانه و یک مرکز اجتماعی (محلهای) که بهتر است در نزدیک ترین فاصله به دبستان قرارگیرد، میشود
به صورت 24 ساعته و شبانه روزی در ارتباط باشید تا سریعا بررسی و رفع گردد. با تشکر از شما عزیزان
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 247 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 39 |
مطالعات توجیه فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی طرح جمع آوری ، تصفیه ودفع فاضلاب شهر مینودشت
1 – مقدمه
قرارداد انجام مطاعات توجیه فنی ، اقتصای ، اجتماعی و زیست محیطی طرح جمع آوری ، تصفیه و دفع فاضلاب شهر مینودشت تحت شماره 100/13234 مورخ 30/9/81 طی نامه شماره 100/13313 مورخ 2/10/81 شرکت آب و فاضلاب استان گلستان به مهندسین مشاور ایراناب ابلاغ گردید که در حقیقت تاریخ قانونی شروع مطالعات تلقی می شود . هدف از انجام مطالعات توجیه فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی طرحهای فاضلاب شهری در راستای اهداف بندهای " الف" و" ب" ماده 61 قانون برنامه سوم توسعه فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و صنعتی دولت جمهوری اسلامی ایران و دامنه آن برای شهرهای کمتر از یک میلیون نفر جمعیت می باشد .
1 ـ 1ـ زمانبنــدی طـرح
در این گزارش مسائل مربوط به توجیه فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی شبکه جمع آوری و تصفیه و دفع فاضلاب شهر مینودشت تا سال 1410 مورد مطالعه قرار گرفته است . زمانبندی طرح در دو بخش شامل مرحله اول و مرحله نهایی که به ترتیب گسترش شهر تا سال 1395 و 1410 را در بر می گیرند ، مورد مطالعه قرار گرفته است .
2- کلیـــات
شهر مینودشت در حال حاضر فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب است . آب آشامیدنی شهر مینودشت در حال حاضر توسط شش حلقه چاه عمیق تامین می گردد و دارای دو مخزن ذخیره آب می باشد که وظیفه ذخیره آب و تنظیم فشار در شبکه و رفع احتیاجات ساعات پیک را بعهده دارند .
پساب حاصل از آب مصرف شده به دو طریق دفع می گردد . طریق اول استفاده از چاههای جذبی کم عمق است که بمنظور دفع پساب توالتها استفاده می شود و طریق دوم استفاده از شبک جمع آوری آبهای سطحی می باشد که وظیفه دفع فاضلاب اکثریت واحدهای شهر بغیر از توالتها را بعهده دارد و فاضلابهای جمع آوری شده در کانالهای جمع آوری آبهای سطحی در داخل شهر جریان پیدا می کنند و قسمتی از آن به رودخانه چهل چای و بقیه آن به مناطق شمالی شهر انتقال یافته و نهایتاً به زمینهای کشاورزی منتقل می گردد .
به طور کلی نقایص زیر در سیستم دفع فاضلاب مشاهده می شود :
ـ ریخته شدن فاضلاب خام به رودخانه ها باعث آلودگی آب و مسمومیت آبزیان می گردد .
ـ جذب فاضلاب از طریق خاک باعث آلودگی آبهای زیرزمینی می گردد .
ـ در مواقع بارندگی شدید و طولانی آب در کانالها بالا آمده و غالباً در کوچه ها سرریز می گردد .
با ذکر موارد فوق می توان به این نتیجه رسید که ایجاد یک شبکه انتقال و تصفیه فاضلاب در شهر واجب و ضروری است .
3- مبانی مطالعات طرح
مطالعات توجیه فنی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی طرح جمع آوری ، تصفیه و دفع فاضلاب شهر مینودشت بر اساس مبانی و ضوابط زیر انجام شده است .
3-1- طرح هادی و محدوده گسترش شهر
محدوده طرح خدماتی شهر شامل طرح هادی شهر مینودشت و اراضی قابل توسعه دیگر شهر با وسعتی بالغ بر 510 هکتار تا سال مقصد طرح (1410) می باشد .
نظر به اینکه طرح هادی شهر در سال 1370 توسط مهندسین مشاور شهرسازی طرح و معماری و برای سال مقصد 1380 مورد مطالعه قرار گرفته بود لذا نحوه توسعه فیزیکی شهر و همچنین تعداد جمعیت و تراکم آن در مناطق مختلف شهر برای سالهای آینده با استناد به طرح هادی فوق و جهات قابل توسعه آبی اشاره شده در گزارش مزبور و پس از تحقیقات و بررسی های محلی و مذاکره با مسئولین شهر تعیین و مبنای مطالعات قرار گرفت .
3-2- دوره مطالعات طرح
سال مقصد طرح با توجه به عمر مفید تاسیسات سیستم جمع آوری ، تصفیه و دفع فاضلاب و با در نظرگرفتن زمان مورد نیاز جهت انجام مطالعات تکمیلی و اجرای مرحله اول طرح و شروع بهره برداری از سیستم سال 1410 تعیین گردیده است .
3-3- مرحله بندی دوره مطالعات
بمنظور انجام برنامه ریزی برای اجرای بخشهای مختلف طرح پیشنهادی دوره مطالعات طرح و کلیه محاسبات مربوط به تعداد جمعیت ، متوسط سرانه مصرف آب و فاضلاب در دوه های 5 ساله از سال 1375 تا 1410 تقسیم شده اند که ارقام ارائه شده برای سالهای 1375 و 1380 بمنزله آمار موجود و مبنا و ملاک برآورد سالهای آتی می باشند .
3-4- داده های مبانی مطالعات طرح
بر اساس بررسی های انجام شده در مورد نحوه گسترش شهر و تعداد جمعیت آن ، مبانی انتخاب شده برای مطالعات مراحل مختلف طرح سیستم جمع آوری ، تصفیه و دفع فاضلاب شهر مینودشت بطور خلاصه بشرح جدول زیر می باشد :
4- مشخصات کلی طرح پیشنهادی
4-1- تحلیل فنی طرح
به طور کلی برای طراحی هر پروژه ای از جمله تاسیسات تصفیه و شبکه های جمع آوری فاضلاب ، نیاز به یک سری مدارک ، اطلاعات و آمار پایه است که هر چه دقت و تداوم آنها بیشتر باشد ، امکان پیش بینی های دقیقتر و نزدیک به واقعیت افزایش خواهد یافت .
از جمله مبانی اصلی و مورد نیاز برای مطالعات طرحهای مختلف تاسیسات شهری ، اطلاع و دسترسی به نقشه های بهنگام شهر و تاسیسات موجود ، طرحهای هادی ، جامع تفصیلی با پیش بینی های دراز مدت از نظر تعداد جمعیت ، توسعه های ساختمان شهر ، تراکم ها و غیره می باشد .
به صورت 24 ساعته و شبانه روزی در ارتباط باشید تا سریعا بررسی و رفع گردد. با تشکر از شما عزیزان