دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 142 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 53 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
الگوهای رفتار سیاسی زنان
باورهای عمومی همواره آگاهی کمتر سیاسی و بیتفاوتی نسبت به سیاست را به زنان نسبت دادهاند و بر گرایش زنان به احزاب راست و محافظهکار در صورت مشارکت تأکید داشتهاند. پژوهشهای اجتماعی انجام گرفته در این حوزه نیز در بسیاری موارد بر این باورهای عمومی صحه گذاشتهاند. مهمترین الگوهای رفتار سیاسی زنان که بر اساس پژوهشها مورد تأکید قرار گرفتهاند «پیروی زنان از شوهران در رفتار سیاسی»، «محافظهکاری زنان از نظر سیاسی»، «سنتگرایی زنان» و «سیاستگریزی زنان» بوده است.
بر اساس پژوهشهای بسیار، سیاست مشغلهای مردانه تلقی میشود و مشارکت زنان در سیاست مشارکتی مستقل نیست و تابع علائق مردانه است. زن و شوهرها معمولاً از احزاب و نامزدهای یکسانی حمایت میکنند و نگرشهای سیاسی یکسان به دلیل پیروی کامل زنان از شوهرانشان است. این وحدت نظر زن و شوهرها در امور سیاسی در نتیجه سلطه مردان در حوزه سیاسی دانسته شده است.
برخی پژوهشها دلایل تبعیت زنان از گرایشهای سیاسی شوهرانشان مورد بررسی قرار دادهاند؛ به عنوان نمونه بر اساس یکی از پژوهشها، دلایل گرایش سیاسی زنان به رأی شوهرانشان بنا بر اظهارات خود آنان «اعتماد به شوهر»، «اجتناب از مشاجره» و «همفکری» بیان شده است. یکی دیگر از پژوهشها چنین نتیجه گرفته است که زنان، شوهران خود را در امور سیاسی آگاهتر میدانند.
با وجود این که در پژوهشها، بر رفتار تبعی زنان از شوهرانشان در امور سیاسی توجه شده اما در عین حال بر گرایشهای محافظهکارانهتر زنان نسبت به مردان تأکید شده است و در واقع تمایل به نظرات سیاسی شوهران، هرچند که این نظرات غیر محافظهکارانه باشد، متضمن نوعی محافظهکاری قلمداد شده است. برخی پژوهشها نشان دادهاند که در تمام کشورهایی که اطلاعاتی از آنان در دست است، زنان بیش از مردان از احزاب محافظهکار حمایت کردهاند؛ رابطه میان تعلقات مذهبی, محافظهکاری و زن بودن در پژوهشهای مختلف مورد تأکید قرار گرفته است و برخی ریشه اصلی گرایش بیشتر زنان به احزاب محافظهکار را در در تعلقات مذهبی آنان جستجو کردهاند. با این حال استدلالهای متعددی، قطعیت چنین نظری درباره رفتار سیاسی زنان را نقض کردهاند و الگوی گرایش محافظهکارانه زنان مورد تأیید همهجانبه قرار نگرفته است. شواهد بسیاری در تناقض و یا تضاد با چنین نظری مورد تأیید قرار گرفتهاند و بر اساس پژوهشهای بسیاری نیز رابطه مستقیمی بین جنسیت و گرایش سیاسی مشاهده نشده و یا دست کم به تفاوت قابل ملاحظهای دیده نشده است.یکی دیگر از الگوهای رفتار سیاسی زنان که در نتیجه پژوهشها مورد تأکید قرار گرفته سنتگرایی زنان در سیاست است؛ به این معنا که وفاداری نسبت به احزابی که به طور سنتی در قدرت بودهاند (چپ یا راست) و در نتیجه ثبات و تداوم در شیوه رأی دادن در بین زنان بسیار رایجتر بوده است و برای زنان، نوسان در عقاید سیاسی در مجموع ناخوشایندتر است تا برای مردان. با این حال در این زمینه نیز پژوهشهای زیادی چنین نظری را نقض کردهاند و یا نتایجی در نقطه مقابل آن گرفتهاند. برخی پژوهشها از سرسری بودن و بیثباتی زنان در گرایشهای حزبی سخن گفتهاند و این که زنان زودتر و راحتتر از مردها حزب خود را عوض میکنند. پژوهشهای دیگری نیز هیچ گونه ارتباط معناداری بین جنسیت و تغییر گرایش حزبی نیافتهاند.سیاستگریزی زنان از دیگر الگوهای رفتار سیاسی زنان است که بر مبنای پژوهشها نتیجه گرفته شده است. میزان مشارکت زنان در انتخابات کمتر از مردها است و زنان در پژوهشهای بسیاری اعلام کردهاند که سیاست به زندگی آنها بیارتباط است. به نظر میرسد گرایش اصلی پژوهشهای موجود در این خصوص در جهت اثبات این نکته کلی است که زنان موجودات سیاسی نیستند و بیشتر به مسائل شخصی و خصوصی و یا اجتماعی علاقمندند. این پژوهشها استدلال کردهاند که زنان کمتر از مردها سیاسی شدهاند و زنان به سیاست دیدگاهی بیشتر اخلاقگرایانه دارند تا واقعبینانه و سیاست به معنای تعقیب منافع شخصی از طریق رقابت و ستیزه، مشغلهای مردانه تلقی میشود و زنان بر خلاف مردان به انگیزههای اخلاقی رأی میدهند و نه از روی نفعجویی و جاهطلبی. سایر الگوهای رفتار سیاسی زنان یعنی سنتگرایی و محافظهکاری زنان و پیروی از شوهران نیز در راستای همین تفکر کلی است.
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 82 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
مزایای سرمایهگذاری در شهرکهای صنعتی
1ـ متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی نیاز به کسب مجوز جداگانه از ادارات و سازمانهای متعدد از قبیل محیط زیست، منابع طبیعی، کشاورزی، آب، برق، امور اراضی، میراث فرهنگی، خاکشناسی، ثبت، راه و ترابری، کار و امور اجتماعی ندارند، اینگونه مجوزها در زمان تأسیس شهرک صنعتی از دستگاههای ذیربط اخذ میگردد (اساسنامه شرکتهای شهرک صنعتی، 1386).
2ـ شهرکهای صنعتی از قانون شهرداریها مستثنی هستند.
3ـ پرداخت نقد و اقساط هزینههای انتفاع از تأسیسات.
4ـ صدور مجوزهای ساخت و ساز و پایان کار در محدوده اختیارات شهرکهای صنعتی است و در کوتاهترین زمان ممکن و بصورت رایگان انجام میشود.
5ـ اداره شهرک صنعتی پس از بهرهبرداری به هیأت امنای صاحبان صنایع مستقر در شهرک صنعتی واگذار میگردد.
بخشودگی قسمتی از هزینههای انتفاع از تأسیسات برای واحدهایی که زودتر از زمان پرداخت اقساط خود به بهرهبرداری میرسند (به استثناء شهرکهای صنعتی استان تهران).
7ـ امکان اجرا و یا خرید سالنهای آماده برای تسریع در بهرهبرداری از واحد تولیدی.
8ـ کاهش هزینههای سرمایهگذاری بهدلیل استفاده از خدمات مشترک سازماندهی شده توسط شهرکهای صنعتی از جمله آب، برق، تلفن، گاز و تصفیهخانه فاضلاب.
9ـ در شعاع 30 کیلومتری مراکز استانها و شهرهای بالای 300 هزار نفر، معافیت مالیاتی ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم فقط مشمول واحدهایی میشود که در شهرکهای صنعتی مستقر هستند.
10ـ اتخاذ سیاستهای صنعتی و اجرای آنها موجب تمرکز فعالیتهای صنعتی در مناطق محدود نظیر شهرکهای صنعتی میشود که میتواند موجب ایجاد تأثیرات مهم بر محیط زیست و سلامتی و ایمنی انسانها گردد که برخی از این آثار عبارتند از:
الف) کاهش سریع منابع آب زیرزمینی.
ب) کاهش آلودگی آبهای زیرزمینی و سطح اراضی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی.
ج) کاهش خاک آلوده و به تبع آن کاهش آسیبرسانی به ذخایر محیطهای طبیعی و زیست محیطی
د) پیشگیری از هزینههای فزاینده درمان پزشکی افراد بیمار از طریق مدیریت مسئولانه، آگاهانه محیط زیست همراه با برنامهریزی فعالیت شهرکهای صنعتی.
و) شهرکهای صنعتی میتوانند خدمات مدیریت زیست محیطی با هزینه پایین را برای صنایع مستقر در شهرک صنعتی ارائه دهند. بعنوان مثال خدمات مربوط به آب و فاضلاب و تهیه پسابها و زبالههای سمی خطرناک را میتوان بسیار ارزانتر و با کارائی بیشتر انجام داد که هزینه سرانه نیز بسیار کم میشود .
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 249 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
نظریهی شکاف دیجیتالی
یکی از نظریههای مهم در توسعهی فناوری اطلاعات، نظریهی شکاف دیجیتالی است. اما شکاف دیجیتالی نظریه جدیدی نیست. در حقیقت میتوان شکاف دیجیتالی را دنبالهی شکاف آگاهی دانست.
بحث شکاف آگاهی که از سال 1950 در جلسات سازمان ملل و یونسکو به عنوان مهمترین دغدغهی عصر حاضر مطرح شد؛ به بررسی وضعیت دسترسی کشورهای مختلف به اطلاعات و ابزارهای ارتباطی پرداخت. تقریباً از همان زمان بود که مشکل جدیدی در برابر مسیر رو به جلو کشورها به سمت جامعهی اطلاعاتی رخ نمود و شکاف دیجیتالی، نامی بود که به آن نهاده شد (کاستلز، 1382: 45).
برخی با نگاه صرفاً فیزیکی این شکاف را ناشی از فقدان زیر ساختها دانسته و برخی با دیدی جامعتر علاوه بر مسئلهی دسترسی، از زاویه اجتماعی- فرهنگی و... نیز به آن نگریستهاند (نوری، 1385: 38). ولی از سال 2002 شکاف دیجیتالی به مسائل دیگری مافوق دسترسی فیزیکی اطلاق شده و به سمت مباحث علوم اجتماعی گرایش پیدا کرده است (سرکارآرانی، 1383: 33).
بر اساس شکاف دیجیتال، دیگر صرف حضور رسانههای سنتی (تلویزیون، رادیو و مطبوعات) و نیز عدم دسترسی به آنها و عدم آگاهی از محتوای آنها نیست که منجر به شکاف آگاهی میان افراد میگردد، بلکه رسانههای دیجیتال چون رایانه، تلفن همراه و مهمتر از همه شبکهی شبکهها یعنی اینترنت است که میتواند مبنایی باشد برای بروز شکاف دیجیتال میان کشورهای غنی و فقیر و نیز میان انسانهای غنی و فقیر از لحاظ سواد و نیز از لحاظ پایگاه اقتصادی که به آن تعلق دارند (پرورش، 1387: 2). همه سطح سواد یا سطح آموزش لازم برای بهره برداری از اطلاعات موجود را ندارد و همه به آگاه بودن و یا داشتن تواناییهای اطلاعجویی که خیلی مهم است، احساس نیاز نمیکنند و انگیزهی کافی برای استفاده از اطلاعات در دسترس را ندارند (نوری، 1385: 38). همانطور که وبستر بیان میکند موضوع مهم این است که انقلاب اطلاعاتی که در یک جامعهی طبقاتی زاده میشود از راه نابرابریهای موجود یا شاید بدتر شدن آن، نسبت به سایر امور، نمود بیشتری دارد. بنابراین آنچه میتوان آن را "شکاف اطلاعاتی" نامید، عمیقتر میشود زیرا آنان که از نظر اقتصادی و تحصیلی بر دیگران برتری دارند، از راه دسترسی به منابع اطلاعاتی بسیار نظیر پایگاههای دادهای مستقیم و تسهیلات ارتباطات رایانهای پیشرفته میتوانند برتری خود را در برابر کسانی که در سطوح پایین سیستم طبقاتی قرار گرفته حفظ کنند (وبستر[1]، 1380: 193).
[1] -Webster.
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 494 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 86 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
کارکردهای فرهنگی شبکههای اجتماعی اینترنتی
ابزارهای نوین فناوری ارتباطی از پدیدههای مهم فرهنگی و اجتماعی، و حتی سیاسی و اقتصادی و از اجزای بسیار مهم سازنده جریانهای فرهنگی و اجتماعی عصر ما بهشمار میآیند که تأثیری شگفتآور بر جوامع گوناگون و افکار عمومی میگذارند. از این رو، و بر اساس دیدگاهی جامعهشناسانه، باید آنها را از اجزای مهم جامعه برشمرد. این ابزارها از کارکردهای مثبت ذیل بهره میبرند:
دگرگونی پذیرش فرهنگی: به این معنی که فرد خود و رفتارش را با ارزشهای اجتماعی و هنجارها همگون میسازد.
زدودن تأخر فرهنگی: که هماهنگی بین تغییر ناهمزمان عناصر فرهنگی را از بین میبرد.
نسبیگرایی فرهنگی: که امکان برخورد و چالش فرهنگها و دانشها و علوم را امکانپذیر میکند.
افزایش تراکم فرهنگی: که در برخورد با سایر فرهنگها و هنگامی بهوجود میآید که عناصر افزوده شده به فرهنگ بیش از عناصر حذف شده آن باشد.
همگنسازی (ابرفرهنگ): که گویای تأثیر فناوریها در سوق دادن جهان بهسوی همگونی آرایهها و چهرهها و فرهنگهاست.
دموکراتیزه کردن فرهنگ و افزایش مشارکت سیاسی: که در پی استفاده از فناوریها ایجاد میشود (همان: 103).
نقدگرایی: که درچی استفاده از فناوریهای نوین رواج یافته است.
خردگرایی: که بیانگر این موضوع است که قدرت دیگر ریشه در سنت ندارد، بلکه ریشه در خرد دارد که نمود کامل آن قانون است.
اما کارکرد اجزای اجتماع همواره مثبت نیست و بر حسب اتفاق برخی عناصر ممکن است دارای کارکرد منفی باشند و آن نتایج منفی ممکن است باعث تخریب و از هم گسیختگی نظام اجتماعی شوند. به دیگر سخن گاهی اوقات عنصری در نظام اجتماعی میتواند از جهتی دارای کارکردی مثبت و از جهتی دارای کارکردی منفی باشد. از همین رو، و بر پایه نظر گروهی از اندیشمندان و صاحبنظران، افزارهای فناوری ارتباطی نیز دارای پارهای از کارکردهای منفیاند:
تهاجم فرهنگی: که منجر به تعاملی نابرابر بین کشورهای دارای فناوری و فاقد آن میشود.
اسطورهسازی (جهانگرد، 1381: 21ـ18).
دسته بندی | علوم اجتماعی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 379 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 85 |
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
اشتغال زنان
واژه اشتغال در زبان فارسی، به معنای « به کاری پرداختن، مشغول شدن، به کاری در شدن، به کاری سرگرم شدن» (دهخدا،1373:ج226:2)، « سرگرم شدن، سرگرمی و گرفتاری است.» (معین، 1371، ج1: 280). در اصطلاح عبارت است از: « کار میتواند به عنوان انجام وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوششهای فکری و جسمیبوده و هدفشان تولید کالاها و خدماتی است که نیازهای انسانی را برآورده میسازد. شغل یا پیشه کاری است که در مقابل مزد یا حقوق منظمیانجام میشود. کار در همه فرهنگها اساس نظام اقتصادی یا اقتصاد است که شامل نهادهایی است که با تولید و توزیع کالاها و خدمات سروکار دارند.» (گیدنز، 517:1387). « کار یکی از عوامل عمده تولید و متشکل است از اعمال قوه فکری یا دستی که در برابر آن مزد، حقوق، معاش یا حق الزحمه کسبوکار گرفته میشود. در گفتگوی روزانه این اصطلاح بیشتر به معنای محدودتر یعنی کارهای دستی یا به طور کلی کارهای کارگران دستی به کار میرود. در نظریه اقتصادی کوشش انسانی یا فعالیتی است که در جهت تولید هدایت میشود. به عنوان یک عامل تولید کار از مواد اولیه، سرمایه و مدیریت جدا میشود و فقط شامل مساعی کارگران در اشتغال است. به معنای دیگر کار، کلیه افرادی را در بر میگیرد که برای زیستن کار میکنند. این تعریف به نیروی کار یک ملت، بر میگردد که شامل «کلیه جمعیت قابل اشتغال و بالای یک سن معین است. » (فرهنگ، 652:1366). «کار یکی از عوامل تولید است که در برگیرنده تمامیفعالیتهای اقتصادی انسان اعم از فکری، یدی، تخصصی و غیرتخصصی برای تولید ثروت میشود.» (مریدی و نوروزی،574:1373). اشتغال به کار معمولا وضعیتی است که توسط مراجع و مراکز آماری و اقتصادی هر کشور، با ذکر ویژگیهای معین تعریف میشود. مثلا مرکز آمار ایران شاغل را چنین تعریف نموده است: « کلیه جمعیت ده ساله و بیشتر که در هفت روز پیش از مراجعه مأمور سرشماری به کاری اشتغال داشته اند و در این مدت (به طور متوسط) روزی 8 ساعت یا بیشتر کار کرده اند؛ شاغل محسوب می شوند. (همان: 52). در عصر صنعتی، با شکل جدیدی از اشتغال مواجه هستیم که سه ویژگی دارد: انجام فعالیت در زمان مشخص و منظم، دریافت مزد در قبال ساعات کار و وجود فاصله میان محل کار و محل زندگی که گاه از آن به فاصله گرفتن مصرف از تولید تعبیر می شود (ابوت و والاس، 166:1376).
مقصود از زنان نیز به طور مشخص جنس مؤنث در مقابل جنس مذکر است و شامل سه گروه خاص میشود: زنان متأهل، زنان سرپرست خانواده و زنان مجرد. در این پژوهش اشتغال زنان شامل هرسه گروه می شود.