هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

تحقیق پیدایش شیعه 32ص

تحقیق پیدایش شیعه 32ص

تحقیق-پیدایش-شیعه-32صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏واژه شناس‏ی
‏اصولاً واژه شیعه به چه معنا است؟به منظور روشن‏تر شدن بحث، ‏بررسی معنای لغوی و اصطلاحاتی این واژه ضرورت دارد: ‏شیعه در لغت ‏کتاب‏هایی ‏چون «القاموس المحیط»1، «تاج العروس»2 «لسان العرب»3 و «النهایة ابن اثیر»4 شیعه را ‏دارای معانی زیر دانسته‏اند:‏1- ‏پیرو و یاور در این کتب آمده است: «شیعة الرجل ‏ای اتباعه و انصار؛5 شیعه فرد یعنی پیروان و یاورانش» در قرآن کریم نیز این واژه در ‏این معنا به کار رفته است ؛ چنان که در داستان حضرت موسی(ع) می‏خوانیم: در فوجد ‏فیها رجلین یقتتلان هذا من شیعته و هذا من عدوه ؛6حضرت موسی(ع) در شهر با دو ‏نفر برخورد کرد که با هم‏ ‏در نزاع بودند یکی از آن‏ها از پیروانش بود و دیگری از‏د‏شمنان اودرباره این‏ ‏معنا توجه به د و نکته ضرورت دارد: ‏
‏الف) لازم نیست ‏شخصی رهبر مثبت باشد؛ برای مثال پیروان خاندان ابو سفیان «شیعه - آل ابی سفیان» ‏خوانده می‏شوند. ‏ب) کار برد این واژه نشان دهنده شدت همبستگی میان پیرو و رهبر ‏است ؛ همبستگی ای که در کاربرد و اژه هایی چون «اتباع»(پیروان) دیده نمی‏شوند.
‏بنابر این، می‏توان چنان نتیجه گرفت نسبت میان واژه‏های شیعه و «تبع» عموم و ‏خصوص مطلق است. یعنی هر شیعه‏ای تبع خوانده می‏شود، ولی هر تبع و پیروی شیعه نیست. ‏این سخن را می‏توان با تعریف راغب اصفهانی از واژه شیعه نیز تأیید کرد؛ زیرا او که
‏2
‏معمولاً به ریشه یابی واژه‏های قرآنی
‏ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ‏1‏- ‏القاموس المحیط، ج 3، ص 61 و 62.‏ 2-‏ تاج العروس، ج 5، ص 405
‏3-‏ لسان العرب، ج 7، ص 258.‏ 4-‏ النهایة ابن اثیر، ج 2، ص 246.‏ 5- ‏قصص(آیه): 15.
‏می‏پردازد‏ ‏، این واژه را از خانواده شیاع به ‏معنای انتشار و تقویت، شمرده است و شیعه را کسانی دانسته که انسان به وسیله آن‏ها ‏تقویت می‏شود و انتشار پیدا می‏کند؛6 ‏به عبارت دیگر شیعیان فرد کسانی هستند که ‏از جهت زمان و مکان باعث افزایش گستره وجودی وی می‏گردند.
‏2-‏گروهی که حول ‏محوری خاص اجتماع کرده‏اند؛ «کل قوم اجتمعوا علی امرتهم شیعة» این معنا بر خلاف ‏معنای قبلی، غیر نسبی است؛ در آن نسبت میان پیرو و رهبر دیده نشده است و به هر گروه ‏مستقل دارای مرام گفته می‏شود. آیه شصت و نهم سوره مریم از موارد استعمال قرآنی این ‏معنا به شمار می‏آید: «ثم لننزعن من کلّ شیعة ایهم أشدّ علی الرحمن عتیّا؛7 سپس از ‏میان هر گروه آن را که بر خداوند نافرمان‏تر بود، بیرون می‏کشیم.
‏3- ‏هماهنگ در ‏اهداف اصول و مبانی ‏در این کاربرد، دو شخص که اهداف و اصول و مبانی مشترک ‏دارند، شیعه یکدیگر خوانده می‏شوند؛ گرچه معمولاً شخص متأخر را شیعه شخص متقدم ‏می‏نامند. در کتب واژه‏شناسی به این معنا کم‏تر اشاره شده است، اما می‏توان کاربرد
‏3
‏آن را در قرآن کریم مشاهده کرد. در آیه هشتاد و سوم سوره صافات آمده است: «وان من ‏شیعته لابراهیم... ؛ ابراهیم از شیعیان او(نوح) بود...»‏این آیه حضرت ابراهیم(ع) ‏را از شیعیان حضرت نوح(ع) معرفی می‏کند. با توجه به برخورداری ابراهیم از شریعت ‏مستقل نمی‏توان او را پیرو حضرت نوح(ع) دانست. آن‏ها در اصول و مبانی و اهداف مشترک ‏بودند.
‏جالب آن است که بعضی در این آیه ضمیر «شیعته» را به حضرت ‏ ‏ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ6-‏ ‏معجم مفردات الفاظ القرآن، ص 279.‏
‏7-‏ ‏مریم(19): 69.
‏محمد(ص) بر ‏گردانده‏اند. در این صورت معنای آیه چنین می‏شود: حضرت ابراهیم(ع) از شیعیان حضرت ‏محمد(ص) بود8.... با توجه به آن که حضرت ابراهیم(ع) از نظر زمانی پیش از حضرت ‏محمد(ص) می‏زیست، شیعه را در این جا به معنای «منهاج و دین یکسان داشتن» تفسیر کرده ‏و چنین گفته‏اند: «هو(ابراهیم) علی منهاجه [محمد(ص)] و دینه... ‏شیعه در اصطلاح ‏این واژه در میان مسلمانان وابستگی ویژه‏ای با حضرت علی(ع) پیدا کرده است ؛ ‏وابستگی ای که در نوشته‏ای مختلف به شکل‏های مختلف نمود یافته است؛
‏1- ‏شیعه به ‏معنای دوستدار و محبّ حضرت علی(ع) است.
‏5
‏2-‏شیعه یعنی کسی که حضرت علی(ع) را از ‏عثمان برتر می‏داند و در مقابل‏ ‏شیعه علی(ع) شیعه عثمان قرار دارد‏ .
‏3-. ‏شیعه کسی ‏است که حضرت علی(ع) را از عثمان و دو خلیفه نخستین و همه صحابه برتر می‏داند‏ .
‏4-چه‏ کسی است که به جانشینی بلا فصل حضرت علی(ع) اعتقاد دارد. ‏البته هیچ ‏یک از این تعاریف جامع و مانع نیست.
‏شاید بتوان با توجه به فرقه‏های مختلف شیعه ‏در طول تاریخ عبارت زیر را بهترین تعریف برای این واژه دانست: شیعه کسی است که ‏جانشینی حضرت علی (ع) را از راه نصّ ثابت دانسته و حضرت علی(ع) را سزاوارترین شخص ‏برای جانشین حضرت پیامبر اکرم(ص) می‏داند.
‏در این تعریف بر واژه نصّ تأکید شده ‏است که نقطه افتراق شیعه و
‏ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ‏8-‏ ‏لسان العرب، ج 7. ص 258.
‏گروه‏های دیگر است ؛ زیرا گروه‏های دیگر جانشینی پیامبر ‏اکرم(ص) را انتخابی می‏دانند، ولی شیعه آن را‏ به نص و بیان حضرت پیامبر اکرم(‏ص) ‏منوط دانسته است. ‏واژه نص در این جاعام است و هر دو نوع نص جلیّ و خفی [نصّ ‏اسمی و نصّ وصفی] را شامل می‏شود:
‏مراد از نصّ جلیّ یا نصّ اسمی آن است که ‏بگوییم: پیامبر اکرم(ص) جانشین خود(حضرت علی) را مشخصاً با ذکر نام معرفی کرده است

 

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.