ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
هدف از این تحقیق بررسی سرمایه فکری و چشم انداز تاریخی آن با فرمت docx در قالب 53 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد
تعداد صفحات | 53 |
حجم | 155/969 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
فهرست مطالب
2-1- ادبیات نظری سرمایه فکری
2-2- مروری بر چشم انداز تاریخی سرمایه فکری
2-3- تعریف سرمایه فکری
2-4- انواع طبقه بندی اجزای سرمایه فکری
2-5- شباهت ها
2-5-1- سرمایه انسانی
2-5-2- سرمایه ساختاری (سازمانی)
2-5-3- سرمایه ارتباطی (مشتری)
2-6- سنجش سرمایه فکری
2-6-1- دلایل سنجش سرمایه فکری
2-6-2- شاخص های متداول برای اندازه گیری سرمایه فکری
2-6-3- منافع و مزایای اندازه گیری سرمایه فکری
2-6-4- مدل ها و روش های اندازه گیری سرمایه فکری
2-6-4-1- مدل های سنجش غیرمالی سرمایه فکری
2-6-4-2- نمونه هایی از مدل های سنجش مالی سرمایه فکری
منابع
پیتر دراکر (1993) اندیشمند معروف مدیریت می گوید: ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانش محور هستیم که در آن منابع اصلی اقتصاد، دیگر سرمایه بیشتر، منابع طبیعی و نیروی کار بیشتر و ... نیست و مهمترین منبع اصلی اقتصاد، دانش است. قرن بیست و یکم قرن اقتصاد دانشی است. قبل از اقتصاد دانش محور، اقتصاد صنعتی حاکم بوده است. در این اقتصاد عوامل تولید ثروت اقتصادی، یکسری دارایی های فیزیکی و مشهود مانند زمین، نیروی کار و پول و ماشین آلات و ... بوده و از ترکیب این عوامل اقتصادی، ثروت تولید می شد. در این اقتصاد استفاده از دانش، به عنوان یک عامل تولید، نقش کمتری داشته اما در اقتصاد دانش محور، دانش یا سرمایه فکری به عنوان یک عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر دارایی های مشهود و فیزیکی، ارجحیت بیشتری پیدا می کند (بونتیس، 1998). در این اقتصاد، دارایی های فکری و بخصوص سرمایه های انسانی جزء مهم ترین دارایی های سازمانی محسوب می شوند و موفقیت بالقوه سازمان ها ریشه در قابلیت های فکری آنها دارد تا دارایی های مشهود آنها (فلام هلتز ، 2002). با رشد اقتصاد دانش محور بطور قابل ملاحظه ای شاهد این موضوع هستیم که دارایی های نامشهود شرکت ها در مقایسه با سایر دارایی های مشهود، عامل مهمی در حفظ و تحقق مزیت رقابتی پایدار آنها می باشند (تایلز، 2002).