ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
دانش آموزان در جلسه قبل با علل حمله مغول توسط چنگیز، هلاکو و تیمور و شرایط پس از آن آشنا شدهاند. نمودار خط زمان این درس را بر روی یک مقوای بزرگ ترسیم نمایید و به دیوار کلاس نصب کنید تا در طی زمان باقی مانده از سال تحصیلی آن را ببینند و به تدریج نظم و توالی حمله مغولها و سلسلههای ایلخانیان و تیموریان را یاد بگیرند.
به دانش آموزان تأکید کنید که برخلاف مغولان که باعث ویرانی ایران شدند، فرزندان آنان به راه پدران خود نرفتند، زیرا آنان تحت تأثیر فرهنگ غنی و والای ایران قرار گرفتند، به تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند و به عمران و آبادی ایران پرداختند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 6 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ روی خط زمان، حمله مغول، هلاکو و تیمور را به ایران مشخص کنند.
✅ نقش وزیران ایرانی و فرهنگ ایرانیان مسلمان را بر هدایت و تغییر و ... جانشینان مغولها بیان کنند.
✅ علل رونق معماری و هنر را در زمان ایلخانان و جانشینان تیموریان بیان کنند.
✅ اقدامات مهم شاهرخ را بیان کنند.
✅ چند مورد از شاعران برجسته ایرانی را در این دوره معرفی کنند.