هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

شخصیت و حقوق زنان در اسلام doc

شخصیت و حقوق زنان در اسلام doc

شخصیت-و-حقوق-زنان-در-اسلام-docلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏شخصیت ‏وحقوق زن در ‏اسلا‏م
‏تاریخ زندگى زن‏ها در بعد مظلومیت ، سه دوره ‏مشخص را طى کرده است؛ البته ادوار فرعى نیز دارد ، ولى سه حالت مشخص در ‏زندگى خانم‏ها دیده مى‏شود که جامعه‏شناسان و مورخان روى آنها بیش‏تر ‏تکیه کرده‏اند. بدترین دوره‏اش ، زمان‏هایى است که در میان ملل وحشى و ‏غیر متمدن بود ؛ که از لحاظ زمانى یکه دوره مشخص نیست و ممکن است تا ‏این اواخر هم در بعضى از نقاط جهان چنین حالتى وجود داشته و شاید الان ‏هم در گوشه‏اى از جهان باشد، اما به این جهت یک دوره حساب مى‏شود که زن ‏بعنوان شى‏ء و کالا، یعنى قبل از حیوان ، مطرح است و ارزش زن براى ‏این‏گونه جوامع در حکم یک کالاست. زن ،کالاى سرگردان و سرمایه ‏بازرگانان و در بازار داد و ستد، وسیله نیل به هدف پست زور مردان است. ‏بدین جهت عدّه‏اى که تعصب داشته، دختران را زنده به گور مى‏کردند که ‏سبب ننگ آنها نشود . در معابد کلیساها، زن آبستن را زنده سر مى‏بریدند ‏و خونش را به قربانگاه مى‏پاشیدند و سرش را تقدیم به پیشگاه معبودِ ‏ساخته و پرداخته خود تقدیم مى‏داشتند. براى فراوانى آب، دوشیزگان را ‏مرتب به زیور مى‏آراستند و در رودخانه غرق مى‏کردند. در جنگ ، زن جزء ‏غارت و غنیمت بود . اقوام وحشى ، زنان هم را ‏مى‏دزدیدند(1).‏دوره‏اى که یک مقدار وضع خانم‏ها بهتر مى‏شود، ‏دوره‏اى است که زن در حد حیوان و به عنوان یک موجود زنده، البته با ‏ارزش در حد حیوانات ، مورد توجه بوده است(2 ‏در قدیم ،مردان جز ‏جمالِ ظاهرى زن را نمى‏دیدند و نمى‏خواستند به خصایص فطرى و معنوى زن ‏توجه داشته باشند یا غافل از این بودند. که زن مى‏تواند بزرگ‏ترین مربى ‏انسانى باشد.(3) دوره‏هاى ما قبل تاریخ ،از لحاظ وضع زندگانى انسان و ‏اصول زناشویى هنوز مورد تحقیق و بررسى کامل واقع نشده است آن چه ‏مى‏توان از رسوم قبایل وحشى که در حال حاضر در نقاط دور افتاده و محافل ‏آفریقا و آمریکا و به دست آورد، این است که ازدواج در آغاز به قهر و ‏غلبه صورت مى‏گرفته و این روش مانند شکار براى لذت بخشى بوده است. زنها ‏نیز خود این سنت را پسندیدند صیاد را به دنبال خود مى‏کشانیدند و از ‏راه شهوات نفسانى، راه را براى غلبه مردان باز کرده، و خود را در دام و ‏چنگال آنان مى‏انداختند. دختران و زنانى که نصیب شکارچیان نمى‏شدند و ‏مورد دستبرد واقع نمى‏شدند، ارزش نداشتند(4).‏در دوره دیگرى زن ‏، یک انسان مهجور و تحت قیمومیت و ولایت مرد است که استقلال انسانیش را ‏به کلى از دست مى‏دهد و به عنوان یک انسان ، فاقد اختیارات در جامعه ،
2
‏زندگى مى‏کند ‏این سه مرحله، سه حالت و سه دوره از زندگى زن ‏جزء بدترین دوران‏هاست(5).‏شخصیت و مقام زن در ‏اسلام ‏اسلام ، اولین مکتبى است که زن را به عنوان مسئله مهم ‏زندگى و متمّم حیات انسانى در مسائل اجتماعى و اخلاقى و قانونى خود جا ‏داده است.(6) درست در همان موقعى که دنیا در آتش جهل و ستم مى‏سوخت، و ‏جوامع مختلف بشرى گرفتار انحرافهاى گوناگون بوده‏اند، گروهى از افراد ‏زن را معبود خویش و جمعى از او را حیوانى مى‏پنداشتند و هر گونه تعدى ‏را بر او روا مى‏داشتند؛ پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم ‏براى خاتمه بخشودن به انحراف‏ها، کجى‏ها و کجروى‏ها، پندارهاى غلط، ‏تجاوزات از جانب خداوند متعال مبعوث، و خط بطلان بر روى غلط‏هاى بشرى ‏کشید و همه راه‏هاى فضیلت و رستگارى را به او نشان داد(7) خداوند ، ‏حضرت محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم را در روزگارى مبعوث نمود که جهان ‏بشریت دستخوش تیرگى‏ها و سقوط بود، و در دریاى حیرت و سرگردانى دست و ‏پا مى‏زد؛‏ ‏در چنین زمانى بود که ظهور اسلام بسان باران نیروبخش ‏بهار ، زمین عبوس بشریت را خرم و شاداب ساخت، و یوغ‏ها و زنجیرها را از ‏گردن‏ها و دست و پا برداشت و تجاوزات و خرافات را چون دزدان صبح شده ‏رسوا گردانیدند و عقل‏ها و استعدادها و تفکرات زندانى شده، باشکوهى خاص ‏از زندان آزاد کرد و طومار جاهلیت را درید(8) و این حقیقت را به دنیاى ‏بشرى اعلام داشت که زن و مرد، از نظر دارا بودن روح کامل انسانى و روح ‏باقى براى حشر و نشر در قیامت، مساوى هستند، و هر دو، به کردارهاى زشت ‏و زیباى خود کیفر یا پاداش داده مى‏شوند و به همان نیت که مردان جزئى ‏از پیکر جامعه انسانى محسوب مى‏شوند زنان نیز چنین هستند.
‏خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید: «یا ایها الناس اتقو ربّکم ‏الذى خلقکم من نفسٍ واحدةٍ و خلق منها زوجها و بَثَّ منهما رجالاً ‏کثیراً و نساءً و اتقواللّه‏ الذى تساءلون به و الارحام ان اللّه‏ کان ‏علیکم رقیبا
‏اى مردم از پرودگارتان بپرهیزید؛ همان کسى که همه ‏شما را از یک انسان آفرید، و همسر او را از جنس او خلق کرد، و از آن دو ‏مردان و زنان فراوانى منتشر ساخت و از خدایى بپرهیزید که هنگامى که ‏چیزى از یکدیگر مى‏خواهید، نام او را مى‏برید و از قطع رابطه با ‏خویشاوندان خود پرهیز کنید، زیرا خداوند مراقب شماست.(9)
‏هیچ‏یک ‏از آیات قرآن کریم که مردم را دعوت به تدبیر و تعقل در نظام آفرینش ‏مى‏کند، مخصوص بر مردان نیست، بلکه زنان و مردان به طور برابر مخاطب

 

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد