هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

تحقیق چکیده‌ای در مورد سورة شوری 16 ص ( ورد)

تحقیق چکیده‌ای در مورد سورة شوری 16 ص ( ورد)

تحقیق-چکیده‌ای-در-مورد-سورة-شوری-16-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 42 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏چکیده‏‌‏ای در مورد سورة شوری:
‏این سوره پیرامون مسئلة وحی سخن می‏‌‏گوید که خود نوعی تکلم از ناحیة خدای سبحان با انبیاء و رسل او است. همچنان که می‏‌‏بینیم در آغاز می‏‌‏فرماید ‏«‏کَذالِکَ یُوحی اِلَیْکَ وَ اِلیَ‏‌‏الَّذینَ مِنْ قَبْلِکَ اللهُ ...‏»‏ و در آخر هم می‏‌‏فرماید ‏«‏وَ ما کانَ لِبَشَرٍ اَنْ یُکَلَّمَهُ اللهُ اِلاّ وَحْیاَ‏»‏ـ تا آخر سوره و نیز در بین سوره هم چند نوبت سخن از وحی می‏‌‏آورد؛ یکجا می‏‌‏فرماید: ‏«‏وَ کَذالِکَ اَوْحَیْنا اِلَیْکَ قُرْآناً عَرَبِیاً ...‏»‏ جایی دیگر می‏‌‏فرماید: ‏«‏شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الّینِ ما وَصّی بِهِ نُوحاً ...‏»‏ و نیز می‏‌‏فرماید ‏«‏اَللهُ الَّذی أَنْزَلَ الْکِتابَ بِلْحَقَّ وَ الْمیزانَ ...‏»‏ و همچنین چند نوبت در سوره سخن از رزق به میان آورده چون وحی خود رزقی است برای انبیاء.
2
‏بنابراین مسئلة وحی موضوعی است که در این سوره محور کلام قرار گرفته. و اما مطالب دیگر از قبیل آیات توحید و صفات مؤمنین و کفار، و سرانجامی که هر یک از این دو فریق دارند، و بازگشتشان به خدای سبحان در روز قیامت، از باب ‏«‏الکلام یجّر الکلام= حرف، حرف می‏‌‏آورد‏»‏ می‏‌‏باشد، و منظور اولی سوره نیست.
‏این سوره در مکه نازل شده ـ مگر چند آیة آن که استثناء شده است، و آیة ‏«‏وَالَّذینَ استَجابَوا لِرَبِّهمْ‏»‏ تا آخر سه آیه، و یکی هم آیة ‏«‏قُلْ لا أسْألُکُمْ عَلَیْهِ أجْراً اِلاَّ الْمَوَدَّهَ فی الْقُرْبی‏»‏ تا آخر چهار آیه است
‏«‏حم عسق‏»
‏این پنج حرف از حروف مقطعه است که در اوائل چند سوره از سوره‏‌‏های قرآن آمده، و این از مختصات قرآن کریم است و در هیچ کتاب آسمانی دیگر دیده نمی‏‌‏شود.
3
‏مفسرین ـ قدماء و متأخرین ـ در تفسیر آنها اختلاف کرده‏‌‏اند، و صاحب مجمع‏‌‏البیان، مرحوم طبرسی در تفسیر خود یازده قول از آنها در معنای آن نقل کرده.
‏1ـ این حروف از متشابهات قرآن است که خدای سبحان علم به آن را به خود اختصاص داده، و در ذیل آیة هفتم از سورة آل عمران فرموده ‏«‏تأویل متشابهات را جز خدا کسی نمی‏‌‏داند‏»‏.
‏2ـ هر یک از این حروف مقطعه نام سوره‏‌‏ای است که در آغازش قرار دارد.
‏3ـ این حروف اسمائی هستند برای مجموع قرآن.
‏4ـ مراد از این حروف این است که بر اسماء خدای تعالی دلالت کنند. پس معنای ‏«‏الم‏»‏ ‏«‏أنا الله اعلم‏»‏؛ و معنای ‏«‏المر‏»‏ ‏«‏أنا الله اعلم و أری‏»‏؛ و معنای ‏«‏المص‏»‏ ‏«‏أنا الله اعلم و افضل‏»‏ می‏‌‏باشد. و در حروف ‏«‏کیعص‏»‏ کاف از ‏«‏کافی‏»‏ و هاء از ‏«‏هادی‏»‏ و یاء از ‏«‏حکیم‏»‏ و عین از
5
‏«‏علیم‏»‏ و صاد از ‏«‏صادق‏»‏ گرفته شده ـ این مطلب از ابن‏‌‏عباس روایت شده است.
‏و حروفی که از اسماء خدا گرفته شده طرز گرفته شدنش مختلف است، بعضی از حروف از اول نام خدا گرفته شده ـ مانند کاف که از ‏«‏کافی‏»‏ است ـ و بعضی از وسط گرفته شده ـ مانند یاء که از ‏«‏حکیم‏»‏ است ـ و بعضی از آخر گرفته شده ـ مانند میم که از ‏«‏اعلم‏»‏ گرفته شده.
‏5ـ این حروف اسمائی از خداست اما مقطعه و بریده که اگر از مردم کسی بتواند آنها را آنطور که باید ترکیب کند به اسم اعظم خدا دست یافته، همانطور که از ترکیب ‏«‏الر‏»‏ و ‏«‏حم‏»‏ و ‏«‏ن‏»‏ ‏«‏الرحمان‏»‏ درست می‏‌‏شود، و همچنین سایر حروف. چیزی که هست ما انسانها قادر بر ترکیب آن نیستیم. این معنا از سعیدبن جبیر روایت شده.
‏6ـ این حروف سوگندهایی است که خدای تعالی خورده، و مثل اینکه خداوند به این حروف سوگند می

 

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد