لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
پروژه
آمار
و
مدلسازی
موضوع تحقیق
بررسی رابطه میزان درآمد و تحصیلات معلمین و کارمندان یکی از شعبات کارخانجات تولیدی
دبیر مربوطه:
آقای منصوری
گردآورنده:
المیرا رضاقلیزاده
دبیرستان نمونه دولتی حکمت
سال تحصیلی 83-82
هدف از انجام پروژه:
هدف از پروژه آشنایی با نحوه عملکرد یک نرمافزار است. کارکردن با کامپیوتر علاوه بر اینکه به کار ما سرعت میبخشد نتیجه دقیقتری هم به دست میدهد. البته به شرطی که ما بتوانیم به طور شخصی از موهبت این دستگاه برخوردار باشیم.
در شهر ما حقوق یک ماههی معلمین بیشتر است یا کارمندان یکی از شعبات چیتوز؟
طرح این سوال به ما این امکان را میدهد تا بدانیم با توجه به مدارک و میزان تحصیلات و تخصص (سطح سواد) و در صورت وجود علاقه به این دو کار کدام یک باصرفهتر اس. کارکردن بعنوان کارمند بک شعبه و یا خدمت کردن در جامعه در نقش یک معلم؟ کدام یک ارزش بیشتری از نظر حقوق دارد؟ (بخصوص برای کسانی که بیش از هرچیز به حقوق و درامد هرکار توجه میکنند) والا ارزشمندی کمی موضوع مطرح نمیباشد.
چگونگی جمع آوری اطلاعات
حقوق یک ماههی 26 نفر از کارکنان شعبهی چیتوز را از سرکارخانم (ر-ح) و حقوق 26 نفر معلم را از سرکار خانم م-ن تهیه کردیم و دستهبندی و کشیدن نمودار برای هریک بوسیله کامپیوتر و سیستم آنها را با یکدیگر مقایسه نمودیم.
ارزیابی مشکلات:
از چندین اداره از جمله مخابرات، اطلاعاتی در مورد حقوق و درآمد چند نفر درخواست کردیم که برخی راضی به دادن اطلاعات نبودند و برخی به تعداد کمتر از 15 نفر کارمند و کارگر داشتند ( از جمله پدر خوردم)و یا اطلاعاتشان زیاد جالب نبود و بعضی از ادارات با هم سنخیت نداشتند، مثلاً حقوق و درآمدشان کاملاً متمایز و غیرقابل بررسی بود.
نتایج با توجه به دادهها و قبل از مشاهدهی نمودار:
دادهها نشان دهنده این است که درآمد یک ماههی هیچ یک از کارکنان شعبهی چیتوز کمتر از صدهزار تومان نیست، در حالیکه معلم یم دبستان ممکن است کمتر از این میزان حقوق بگیرد. همچنین درآمد همهی کارکنان آن پایینتر از این میزان حقوق بگیرند. همچنین درآمد همه کارکنان آن پایینتر از دویست هزار تومان است، در حالیکه دبیر دبیرستان ممکن است بیش از این مقدار درآمد داشته باشد. البته درنظر داشته باشیم که داشتن تحصیلات بالا در هر شرایط در انتخاب شغل بهتر تاثیر بسزایی دارد.
توضیح دادهها:
با توجه به اینکه تمامی افرادیکه در شهبهی چیتوز مشغول بکارند بعلت تازهکار بودن شعبه همگی دیپلم و یا فوق دیپلم هستند. معلمینی که لیسانس و فوق لیسانس، فوق دیپلم و دیپلم هستند که دیپلم آنها (معلم دبستان) حقوق پاییتر از صدهزارتومان و فوق دیپلم (معلم دبستان) کمی بیشتر از آنها و حدود صدهزار تومان، افرادی که لیسانس و فوق لیسانس دارند و در دبیرستانها و مدارس راهنمایی تدریس میکنند حقوق بالای صد و پنجاههزار توامن که از دویست هزار توامن به بالا فقط مخصوص افرادیست که در دبیرستانها تدریس میکنند.
با توجه به توضیح دادهها از نظر اینجانب درصورتی که فرد فقط میخواهد تا فوق دیپلم درس بخواند بهتر است در شعبهای کار کند تا اینکه معلم شود.
دادهها :
یکی از شعبات چیتوز:
1337800-1237800-1237800-1188300-1287800-1487800- 1187800-1208300-1387800-987800-1287800 -1287800 -1237800-1657800-1267800-1337800-1208300-1707800-1407800-1337600-1677800-1187800-1297800-1687800-10887800-1307800-
معلمان
800000 -900000-1000000-1100000-1202000-1300000-1400000-1500000-1600000-1650000-1700000-1750000-1800000-1850000-1900000-2000000-2100000-2150000-2200000-2250000-2300000-2400000-2500000-2550000-2600000-1450000
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 98 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
فصل سوم
روش پژوهش
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی عواملی بود که دانش آموزان را به سوی رشته های فنی و حرفه ای سوق می دهد تا با شناخت این عوامل و انگیزه ها را ه های تقویت آن را یافته وشوق و رغبت آنان را سوی این رشته ها بیشتر به وجود آورده باشد که با تربیت افراد متخصص در امور فنی و حر فه ای راه خود کفایی کشور سریع تر طی می شود.
برای این منظور تعدادی فرضیه تعیین شده و نتایجی نیز حاصل گردید که عبارت از : 1-بین نوع شغل والدین و گرایش فرزندانشان به رشته های هنرستانی رابطه وجود دارد؟
2- دانش آموزانی که در ترم اول ودوم سال گذشته در کلاس اول از پیشرفت تحصیلی بر خوردار بوده اند کمتر از دانش آموزان دیگر به شاخه فنی گرایش دارند .
3- بین تحصیلات پدر و مادر و گرایش فرزندان به رشته های هنرستانی رابطه وجود دارد .
4- گرایش دانش آموزان به ادامه تحصیل در هنر ستان بستگی به علاقه شخصی آنها دارد .
5- گرایش دانش آموزان به ادامه تحصیل در هنر ستان ها بستگی به مهارت و استعداد فنی دارد .
6- تشویق افراد خانواده و دوستان در انتخاب رشته های هنرستانی تاًثیر دارد .
7- عوامل اجرایی دوره راهنمایی و دبیر ستان در انتخاب رشته های هنر ستانی تاًثیر دارد .
8- بین امکان ورود به مقطع فوق دیپلم (دیپلم )و گرایش نو جوانان به رشته های هنرستان رابطه وجود دارد .
9- آسانی ورود به بازار کار در انتخاب رشته های هنر ستانی موًثر است
جامعه آماری عبارت از دانش آموزانن دختر هنر ستان حر فه ای ،که از این تعداد 120 نفر با استفاده از روش اندازه گیری تصادفی چند مر حله ای انتخاب شدند .
ابزار پژوهش را پرسشنامه ای که محقق ساخته ، تشکیل می داد. داده های به دست آمده با استفاده از روش آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت نتایج نشان داد که :
- اکثریت اولیای دانش آموزان این رشته ها از خانواده های کارگر و کشاورز و تعدادی نیز از خانو ده های فر هنگی و کار مندی می باشد .
- پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در سطح پایین و متو سط قرار دارد .
میزان تحصیلات پدر و مادر در سطح پایین می باشد و تعدادی نیز متوسط می باشند .
علاقه و رغبت شخصی این محصلین تاءثیر زیادی در انتخاب رشته مورد علاقه شان داشته است .
دانش آموزان فوق اکثراض دارای علاقه به کار های دستی بوده و در آنها مهارت و استعداد وجود دارد .
- تشویق اطرافیان در انتخاب رشته تاًثیر ضعیفی داشته است .
تقلید در انتجاب رشته نقش داشته است .
آنان تصور می کنند ،که نسبت به رشته های نظری راحت تر می توانند وارد مقطع کاردانی شوند و این تصور در
انتخاب آنان تاًثیر دا شته است .
به تصور آنان راحت تر می توانند جذب بازار کار شوند .
مقدمه:
بسیاری از جوانان و نو جوانان قادر به ادامه تحصیل نیستند و علاقه دارند که شغلی برای خود تعیین نموده و مستقلاًبه زندگی خود ادامه دهند و در این زمینه مدرسه می تواند با تهیه برنامه های حر فه ای و آماده کردن جوانان برای احراز مشاغلی که مورد نیاز جامعه است قدم های مو ثری برای ما در این زمینه بر دارد . وظیفه معلم و مدرسه این است که از طریق راهنمایی در انتخاب شغل و گذر اندن معیشت به شاگردان کمک کنند . هدف آموزش متوسطهبیشتر تربیت متخصص در حهت رفع نیاز مندی های جامعه خواهد بود ،به طوری که همه فارغ التحصیلان دوره متوسطه ، اعم از آنان که از رشته های نظری یا از رشته های فنی و حر فه ای
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 82 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
فصل اول:
کلیات پژوهش
3
مقدمه
«خداوند وقتی انسان را آفرید از روح خود در آن دمید.» (سوره مبارکه الحِجر، آیه 28).
این بدان معناست که هدف، خلقت موجودی خدا گونه بوده است که دارای صفات و خصوصیاتی باشد تا خلیفه خدا روی زمین شود و برای تربیت انسانها از میان خود آنها راهنمایانی برگزید تا راه راست را به انسانها نشان دهند. نقش تربیتی این راهنمایان به گونه ای بوده که انسانها در تمامی ابعاد وجودیشان رشد کنند. با مشاهده زندگی گذشتگان خواهیم دید که معمولاً زندگی افراد جامعه به سه بخش تقسیم میشده است. قسمت اول کار و مشغله روزانه که جهت تأمین معاش خانواده بوده است و قسمت دیگر را خواب و استراحت و تجدید قوای جسمی جهت شروع روزی نو و ادامه کار و تلاش روزانه تشکیل میداده است و بین این دو زمان، زمان سومی نیز مشاهده میشود که در آن افراد نه کاری انجام میدادند و نه در خواب بودند. البته این زمان بسیار کوتاه بود و به مرور زمان مدت آن افزایش یافته است. این مدت زمان از روز را اوقات فراغت (Leisure times) نام نهادند. در زندگی فردی و اجتماعی بسیاری از جوامع و ملتهای امروز جهان، اوقات فراغت بخش مهم و جدانشدنی از برنامههای تربیتی جوانان محسوب میشود و هر اجتماعی با توجه به این نکته تا چه میزان از تحولات صنعتی و اجتماعی عصر حاضر تأثیر پذیرفته است، از ساعات فراغت به فراخور وضع و موقعیت خویش و بر اساس تواناییهای اقتصادی خود و نیز اعتقادات و درک ویژه ای که از اوقات فراغت دارند، بهره میگیرند. واضح است که کم توجهی به این موضوع موجب میشود که افراد نتوانند اوقات بیکاری خود را به نحو مطلوب و دلخواه سپری کنند و از نقش سازنده ای که این ساعات در پرورش شخصیت و تکمیل دانش و معلومات دارند بهره ببرند. یکی از اقشار جامعه، جوانان هستند و آنها سرشار از انرژی جوانی میباشند که این انرژی باید به گونه ای مورد بهره برداری قرار گیرد (سازمان ملی جوانان، 1381).
جهت دادن صحیح به بهره برداری از انرژی جوانان و برآوردن نیازهای آنها، مستلزم برنامه ریزی واقع بینانه و صحیح زمانی است تا بدین ترتیب از اتلاف وقت و انرژی این قشر جولگیری به عمل آید. امروزه استفاده بهینه از وقت و زمان، مهمترین مسأله در کشورهای مترقی جهان میباشد ولی متأسفانه در کشور ما توجه چندانی به وقت و زمان نمی شود و با از دست دادن این عنصر بسیار مهم
3
، لطمههای زیادی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و آموزشی و پرورشی و... به کشورمان وارد میشود، زیرا مدیریت زمان کمتر دیده میشود. پس برای افزایش بهره وری، مخصوصاً در واحدهای آموزشی بهتر است از مدیریت زمان (Time management) استفاده شود و این برنامه ریزی زمانی به کارمندان و محصلان از قبیل دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده شود (براتی، 1384).
امروزه این اعتقاد وجود دارد که ریشه بسیاری از اضطرابها و فشارهای روحی انسان عصر حاضر، کمبود وقت یا از دست دادن زمان است. قرن حاضر به دلیل گسترش شبکه اطلاع رسانی و تهاجم و انفجار اطلاعات، به عنوان «عصر سرعت» شناخته شده است و بشر امروز برای دور نماندن از قافله و زمان خویش و کسب اطلاعات به ناچار، به تلاش مستمر و بی وقفه میپردازد. این تلاش، بدون برنامه ریزی زمانی موجب استرس و فشار روانی میشود (فراست، 1371).
به نظر پژوهشگر، احتمال دارد که مدیریت زمان که استفاده بهینه از وقت برای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، با در نظر گرفتن اولویتها و اوقات فراغت فرد است، با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی فرد رابطه داشته باشد.
1-1: بیان مسأله
با در نظر گرفتن اینکه یکی از ویژگیهای عصر کنونی، سرعت ارتباطات است، به همین دلیل توجه به مسئله اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و جهت دادن به برنامههای زمانی آن امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. به عبارت دیگر مسئله کنونی، نداشتن برنامه ریزی زمانی صحیح در اوقات فراغت آنها میباشد (علیمرادیان، 1368).
با توجه به وقت آزادی که در بین ساعات شبانه روز نوجوانان و جوانان مشاهده میشود، این تحقیق انجام گرفت تا معلوم گردد که برای گذراندن اوقات فراغت به طرز صحیح، چگونه میتوان از مدیریت زمان بهره برد. لذا محقق با توجه به مطالعات مقدماتی که در این زمینه انجام داده است بر آن است تا با گردآوری اطلاعات دقیقتر، از طریق اجرای یک تحقیق غیر آزمایشی از نوع همبستگی، رابطه بین نحوه مدیریت زمان در اوقات فراغت را با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی مشخص نماید.
4
طبق تعریف سازمان طی جوانان، افرادی که دارای سنین 15 تا 29 سال میباشند، جوان محسوب میشوند. ایران به عنوان یکی از کشورهای مدیترانه شرقی دارای جمعیت جوان است.
بانک جهانی در سال 2000، جمعیت 15 تا 29 ساله کشور ما را معادل 1/32 درصد کل جمعیت گزارش نموده است (سازمان ملی جوانان، 1381).
لذا با عنایت به خصوصیات و استعدادهای بالقوه این گروه سنی در جهت شکوفایی جامعه فردا، لازم است وضعیت سلامت روان این قشر شناسایی شود و رابطه آن با سایر عوامل به درستی مورد بررسی قرار گیرد (همان منبع ).
بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای استفاده بهینه از اوقات فراغت خود، مدتها قبل و نزدیک به زمان امتحانات خود برنامه ریزی صحیح زمانی نمی کنند و یا از مدیریت زمان اطلاعی ندارند. برخی نیز به رغم اطلاع محدود، از آن استفاده نمی کنند. به نظر پژوهشگر، رابطه نحوه مدیریت زمان در اوقات فراغت با سایر متغیرها باید بررسی شود تا اقدامات لازم و ضروری در پژوهشهای بعدی انجام گیرد.
از طرفی آموزش و پرورش، به دلیل آموزش و تعلیم نیروهای مورد نیاز بخشهای مختلف جامعه در تمامی کشورهای دنیا اهمیت به سزایی دارد. در بحث آموزش و پرورش مفاهیم پیشرفت تحصیلی و افت تحصیلی به میان میآید. از پیشرفت تحصیلی، به عنوان یکی از ابعاد پیشرفت در نظام آموزش و پرورش، مفهوم «انجام تکالیف و موفقیت دانش آموزان در گذراندن دروس یک پایه تحصیلی مشخص » یا «موفقیت دانش آموزان در امر یادگیری مطالب درسی»، مستفاد میشود. وجه مخالف پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی است که یکی از معضلات نظام آموزشی میباشد که خود را به شیوههای گوناگون مانند عدم موفقیت دانش آموزان در دستیابی به اهداف مقاطع تحصیلی مربوطه، مردودی و تکرار پایههای تحصیلی، ترک تحصیل زودرس و بیکاری و بلاتکلیفی نشان میدهد (پورشافعی، 1370).
با توجه به اضطراب و استرس ناشی از دروس و امتحانات مدارس و دانشگاهها در بین نوجوانان و جوانان لزوم یک برنامه ریزی صحیح زمانی، یا به عبارتی مدیریت زمان جهت استفاده بهینه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، از اهمیتی ویژه برخوردار است.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 41 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
بررسی امکان استفاده از ویدئو فلوروگرافی به جای آنژیوگرافی در اهداکنندگان زنده کلیه ... دکتر سیروس نکوئی و همکاران
افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد دوره 12؛ شماره 3؛ سال 1384
42
43
بررسی رشد کودکان زیر دوسال جهرم ومقایسه آن با معیارهای NCHS
چکیده
زمینه و هدف: امروزه در تمام دنیا برای ارزیابی رشد فیزیکی و سلامت کودکان از شاخص هایی نظیر قد و وزن استفاده می شود، زیرا سنجش این شاخص ها ساده است. هدف از این مطالعه تعیین صدکهای قد و وزن کودکان زیر دو سال جهرمی و مقایسه آن با معیارهای جهانی NCHS می باشد.
روش بررسی: در یک مطالعه طولی 597 کودک (391 پسر و 206 دختر) سالم که از تاریخ 1/2/80 تا تاریخ 1/10/80 در جهرم متولد شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. از بدو تولد تا دو سالگی در 18 بار قد و وزن آنها ثبت گردید. مدل چند جمله ای با استفاده از روش HRY - به وسیله نرم افزار GROSTAT که توسط سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است به داده ها برازش گردید.
بررسی امکان استفاده از ویدئو فلوروگرافی به جای آنژیوگرافی در اهداکنندگان زنده کلیه ... دکتر سیروس نکوئی و همکاران
افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد دوره 12؛ شماره 3؛ سال 1384
44
43
یافته ها: میانگین وزن نوزادان پسر بجز در یک ماهگی بیشتراز نوزادان دختر می باشد. قبل از دو ماهگی و در دو سالگی اختلاف معنی داری بین وزن نوزادان پسر و دختر نمی باشد، میانگین قد نوزدان پسر بجز در یک ماهگی بیشتر از میانگین قد دختران می باشد. مدل چند جمله ای از درجه 3 به داده ها پردازش گردید. قد کودکان پسر و دختر یک روند افزایشی تا دو سالگی دارد. وزن کودکان پسر و دختر نیز تا دو سالگی دارای روند افزایشی می باشد اما سرعت افزایش تا 6 ماهگی بیشتر از 6 تا 24 ماهگی می باشد.
نتیجه گیری: صدکهای قد و وزن کودکان جهرمی تا دو سالگی همواره زیر صدکهای NCHS می باشد که تهیه منحنی های محلی ضروری به نظر می رسد. اگر از منحنی های استاندارد NCHS استفاده گردد، تعدادی از کودکان ممکن است لاغر یا کم قد در نظر گرفته شوند در صورتی که با منحنی های محلی وزن و قد این کودکان طبیعی می باشد.
بررسی امکان استفاده از ویدئو فلوروگرافی به جای آنژیوگرافی در اهداکنندگان زنده کلیه ... دکتر سیروس نکوئی و همکاران
افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد دوره 12؛ شماره 3؛ سال 1384
44
43
کلید واژه ها: رشد، کودکان زیر دو سال، قد، وزن، معیار NCHS
افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گناباد (دوره 11؛ شماره 3؛ سال 1384)
بررسی رشد کودکان زیر دوسال جهرم ومقایسه آن با معیارهای NCHS سید تقی حیدری و همکاران
افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد دوره 11؛ شماره 3؛ سال 1384
66
65
مقدمه
رشد و نمو کودکان و نوجوانان مهم ترین وجه تمایز آنها از افراد بزرگسال می باشد . اندازه گیری منظم قد و وزن وثبت آنها برروی نمودارهای مناسب سبب کشف به موقع اختلالات رشد و شروع اقدام و پیشگیری و درمان می شود(1). از اینرو ضرورت استفاده از منحنی های قد و وزن به منظور پی بردن به وضعیت سلامت کودکان روز به روز بیشتر اهمیت می یابد(2).
امروزه در تمام دنیا برای ارزیابی رشد فیزیکی و سلامت کودکان از شاخص هایی نظیر قد و وزن استفاده می شود، زیرا سنجش این شاخص ها ساده است(3). مرجع اصلی ارزیابی رشد را منحنی های رشد تشکیل می دهند که اکثر آنها از معیارهای کشورهای پیشرفته غربی نظیر انگلستان، سوئد و آمریکا اقتباس شده است(6-4). بیش از سی سال از انتشار منحنی های رشد می گذرد(7). بررسی های متعددی درسال های اخیر نشان
بررسی رشد کودکان زیر دوسال جهرم ومقایسه آن با معیارهای NCHS سید تقی حیدری و همکاران
افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد دوره 11؛ شماره 3؛ سال 1384
66
47
مقدمه
رشد و نمو کودکان و نوجوانان مهم ترین وجه تمایز آنها از افراد بزرگسال می باشد . اندازه گیری منظم قد و وزن وثبت آنها برروی نمودارهای مناسب سبب کشف به موقع اختلالات رشد و شروع اقدام و پیشگیری و درمان می شود(1). از اینرو ضرورت استفاده از منحنی های قد و وزن به منظور پی بردن به وضعیت سلامت کودکان روز به روز بیشتر اهمیت می یابد(2).
امروزه در تمام دنیا برای ارزیابی رشد فیزیکی و سلامت کودکان از شاخص هایی نظیر قد و وزن استفاده می شود، زیرا سنجش این شاخص ها ساده است(3). مرجع اصلی ارزیابی رشد را منحنی های رشد تشکیل می دهند که اکثر آنها از معیارهای کشورهای پیشرفته غربی نظیر انگلستان، سوئد و آمریکا اقتباس شده است(6-4). بیش از سی سال از انتشار منحنی های رشد می گذرد(7). بررسی های متعددی درسال های اخیر نشان
بررسی رشد کودکان زیر دوسال جهرم ومقایسه آن با معیارهای NCHS سید تقی حیدری و همکاران
افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد دوره 11؛ شماره 3؛ سال 1384
66
47
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 21 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
بررسی رفتار سیستم سازه ای خرپای پلهای
چکیده:
سیستم سازه ای پله ای (staggreed truss) سیستمی است که به تازگی از جانب مهندسین سازه در کشورهای عربی مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.در این تحقیق ابتدا خصوصیات هندسی و معماری سیستم سازه ای خرپاهای پله ای توصیف و سپس عملکرد این سیستم با مدلسازی المان محدود مورد مطالعه قرار گرفته است.در این مطالعه میزان تغییر مکان جانبی نسبی طبقات،نیروی کششی در پی (uplift) و همچنین وزن فولاد مصرفی در اسکلت این سیستم با سایر سیستم های رایج اسکلت فولادی (قابهای خمشی و قابهای باد بندی)مقایسه شده است.
1- مقدمه
به منظور دستیابی به یک سیستم با کار آرایی بیشتر برای مفابله با بارهای جانبی توام با تحمل بارهای قائم و همچنین تغییر دادن فضای معماری برای رسیدن به یک فضای بزرگ بدون ستون میانی،نظریه اولیه سیستم خرپای پله ای(شکل 1)ابتدا توسط تیم معماری و مهندسین عمران دانشگاه M.I.T. در دهه 1970 میلادی معرفی شد[1] اما به دلیل عدم امکان شناخت دقیق رفتار این سیستم که ناشی از محدودیتهای تحلیل و محاسباتی است ، چندان مورد توجه قرار نگرفت . با پیشرفتهای حاصل شده درسالهای اخیر درعلم تئوری سازه ها و بخصوص روشهای عددی و همچنین علاقه مهندسین آرشیتکت به فضاهای باز ، این سیستم از چندی قبل مجددا مورد توجه خاص قرار گرفته است . این سیستم تا کنون در ساخت انواع گوناگون سازه های نمیه مرتفع (15 تا 20 طبقه) مثل هتلها و ساختمانهای مسکونی و خوابگاهها و بیمارستانها و دانشگاهها به کار رفته است.
2- خصوصیات سیستم خرپاهای پله ای
نظریه پایه در مورد سیستم خرپاهای پله ای این است که کل قاب سازه در مقابله با بارهای جانبی به شکل یک تیر طره قائم رفتار کند . دراین حالت تمامی ستونها در پیرامون سازه قرار می گیرند و به عنوان بال تیر طره و خر پاها بعنوان جان تیر طره عمل می کنند . بدین ترتیب در اسکلت سازه فقط دو ردیف ستون کناری خواهیم داشت که خرپاها مابین این ستونها قرار خواهند گرفت . شکل (2) با قرار گرفتن ستونها در دیوارهای پیرامونی ساختمان ، ستونهای داخلی حذف می شوند و بنابراین در عرض ساختمان هیچگونه ستونی موجود نخواهدبود . از آنجا که ترتیب قرار گیری خرپاها در کل طبقه به صورت یک در میان در بین ستونها می باشد در نتیجه یک فضای خالی یا دو دهانه بین دو خرپای مجاور در هر طبقه ایجاد می
2
شود. (شکل 3).
در جهت طولی ساختمان عمدتا از سیستم قاب خمشی استفاده می گردد تا در محل قرارگیری پنجرهها در بعد طولی ساختمان هیچ عضو سازه ای (مثل اعضای بادبندی ) قرار نگیرد . در این صورت اگر دو برش از نمای طولی ساختمان از محل دو قاب مجاور را در نظر بگیریم ملاحظه میشود که خرپاها در قابهای متوالی هم به صورت یک درمیان در دهانه های مجاور نصب می شوند. همچنین خرپاها درهر قاب نیز بصورت یک درمیان در طبقات قرار می گیرند. (شکل 4).
همانطور که در شکل 4(ب و ج ) ملاحضه می شود برای اینکه خرپاها کل عرض ساختمان را مسدود نکنند یک دهانه خالی در وسط خرپاها تعبیه می شود تا یک راهرو دسترسی درهر طبقه فراهم شود.
از دیدگاه معماری، یکی از خصوصیات جالب سیستم مورد بحث آن است که در طبقه همکف نیازی به اجرای خرپا نیست و می توان با نصب مهاربندی هایی در این طبقه برش حاصل از بارهای جانبی از طبقات فوقانی را به پی سازه منتقل نمود . ازدیگرمزایای معماری وسازه ای سیستم خرپاهای پله ای می توان به موارد زیر اشاره کرد . [1] و [2]:
ایجاد فضاهای خالی و بدون ستون میانی در فاصله بین دو خرپا در کل عرض سازه و به اندازه دو دهانه در جهت طولی ساختمان.
لنگر خمشی ناچیز در ستونها ناشی از بارهای ثقلی و جانبی بدلیل عملکرد طره ای قاب ساختمان.
4
بدلیل قرار گیری ستون ها در دیوارهای پرامونی ، فونداسونها فقط در خطوط ستونها قرار می گیرند که می تواند تنها شامل دوپی نواری باشد . این موضوع کاهش حجم قالب بندی و هزینه های مربوط را به دنبال خواهد داشت.
بدلیل اینکه در بیشتر اعضای خرپاها و ستونها در حالات مختلف بارگذاری نیروهای محوری ایجاد میشود و می توان از فولاد با مقاومت بالا استفاده کرد و درنتیجه وزن سازه را کاهش داد.
از جهات مختلف ، طراحی یک سیستم خرپای پله ای از طراحی سازه های فولادی مرسوم ساده تر و اغلب جزییات اجرایی تکراری هستند .
سرعت در نصب و اجرا.
3- بررسی عملکرد اجزای سیستم
3-1 سیستم سقف:
سقف ساختمان مابین عضو پایین یک خرپا و عضو بالایی دو خرپای مجاور گسترش می یابد و بارهای ثقلی را به صورت یک طرفه به خرپاها منتقل می کند . اما مسیر انتقال بارهای جانبی در سیستم خرپاهای پله ای بدین صورت است که بارهای جانبی از طریق کف ساختمان به شکل یک دیافراگم یا تیر عمیق عمل می کند به عضو بالایی خرپای مجاور منتقل می شوند.
نیروها سپس از طریق اعضای جان خرپا که به شکل دیوار برشی عمل می کنند (یعنی سختی آنها از سختی جانبی ستونها بیشتر است) به عضو پایینی خرپا منتقل میشوند . اما در عضو پایینی هر خرپا، بارها نمی توانند مستقیما به پایین منتقل شوند چون خرپایی درادامه این عضو نمی باشد .بنابراین نیروهای برشی با برش آن طبقه جمع شده و توسط سیستم کف به عضو بالایی خرپاهای مجاور منتقل میشوند.
بدین طریق بارهای جانبی در مسیر رسیدن به پای ساختمان ، مکررا توسط سیستم کف بین خرپاها به عقب و جلو رانده میشوند . درنتیجه سازه قادر خواهد بود یک قاب مهاربندی شده را از طریق خرپاهایی که بین دو صفحه موازی قرار گرفته اند به کمک سیستم سقف فراهم سازد. بدین ترتیب سیستم کف باید برای
4
فراهم کردن مقاومت وسختی دورن صفحهای لازم طراحی شود تا تنش های برشی و خمشی ناشی از بارهای افقی را به خوبی تحمل نماید.
نو.ع سیستم کفی که برای سیستم خرپاهای پله ای بکار میرود معمولا توسط عوامل اقتصادی و محل اجرای پروژه تعیین می گردد . سیستمهای گوناگونی برای کف می توانند بکار گرفته شوند از جمله سقف مرکب، دال بتنی در جا و پیش ساخته و نیز سقف های بتنی پیش ساخته مجوف .
اتصالات سیستم کف به خرپاها باید قادر به انتقال مستقیم بارهای ثقلی و برشی درون صفحهای باشد . برش درون صفحه ای توسط اتصالات برگشیر به اعضای افقی خرپا منتقل میشود و این اتصالات بگونه ای طراحی می شوند که برش در جهت عرض ساختمان رابطور مناسب در طول اعضای بالاو پایین خرپاها توزیع کنند.
3-2- خرپاها:
تعداد پانل های خرپا به عمق و دهانه خرپا بستگی دارد . مهمترین اثر در طراحی خرپاها که کل عرض ساختمان را می پوشاند فراهم سازی یک باز شو در وسط دهانه خرپا به منظور ایجاد راهرو در میان پلان ساختمان است دراین حالت برای حل مشکل پایداری خرپاها دربرابر بارهای جانبی این اعضا در سه پانل میانی و یا به طور کلی درسرتاسر خود یکسره ساخته میشوند بدان معنا که در محل گره پانلها می توانند لنگر تحمل کنند.
باید توجه داشت که به دلیل وجود بازشو (راهرو وسط دهانه) دراثر بارهای زلزله در اعضای افقی خرپاها، خمش موضعی ایجاد میشود . نتایج آنالیزهای انجام شده نشان میدهد که لنگر خمشی در اثر بارهای زلزله در پانل میانی و در دو پانل طرفین آن ایجاد می شود و دربقیه اعضا تنها نیروی محوری ایجاد میشود ( شکل 5).