هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

تحقیق بررسی زمین

تحقیق بررسی زمین

تحقیق-بررسی-زمینلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 72 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏2
‏ بررسی زمین :
‏قبل از اجرا باید توسط مجری که به اوضاع منطقه آشنائی کامل دارد مسائل زیر درنظر گرفته شود تا بتوان نوع ساختمان را نسبت به موقعیت محل با توجه به استقامت زمین، فراوانی مصالح موجود در محل ، نوع آب و هوا و آبهای زیرزمینی آن معین نموده و آن را پیاده نماید. تا هم استحکام کافی داشته باشد و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. لکن مهمترین مسئله أی که قبل از احداث هر بنا و ساختمانی بایستی در نظرگرفته شود و بسیار حائز اهمیت است، شناخت کامل زمین از نظر مقاومت و نوع خاک آن است . عدم توجه به این موضوع خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را در پی خواهدداشت.
‏انواع زمین:
‏1‏- زمین خاک دستی:
‏همانطور که از نام این خاکها مشخص است یا حاصل از گودبرداری خاکهای دیگر مناطق بوده و یا از نخاله های بنائی می باشد. این قبیل خاکها اغلب با مواد زائد دیگری مثل زباله، مواد پلاستیک و … آمیخته می باشد و به همین خاطر حتی با کوبیدن و غلتک زدن نیز تراکمشان از زمینهای طبیعی کمتر بوده و در نتیجه مقاومت آنها به اندازه زمینهای طبیعی نمی باشد و بایستی از احداث بنا روی آن خودداری شود ولی بنا به ضرورت جهت ساختمان سازی بر روی این زمینها باید محل پی تا رسیدن به زمین طبیعی حفر گردد.
‏2- زمینهای رسی:
‏زمینهای رسی اگر خشک و بی آب و فشرده باشند، میتوان برای ساختمان زمین مناسبی به حساب آید. این چنین زمینی فشاری در حدود 4 تا 5 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع را تحمل می نماید و اگر آبدار و مرطوب باشد و لایه های آن نسبت به افق دارای شیب باشد، از احداث ینا بر روی آن باید اجتناب نمود، زیرادر اثر نشست فوری نقاط مختلف آن ترک برداشته و باعث انهدام ساختمان می شود.
‏2
‏3- زمینهای ماسه أی:
‏این قبیل زمینها اگر خشک باشد و لایه های ماسه أی در سطح افق قرار گرفته باشد، مقاومتش در حدود 5/1 تا 5/2 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد و قادر است تا یک طبقه ساختمان را تحمل نماید. در صورتیکه لایه ها نسبت به سطح افق دارای شیب بوده و مرطوب باشد زمین حالت لغزنذگی پیدا کرده ودر اثر بار وارده از ساختمان، ماسه ها در زیر پی حرکت نموده و باعث انهدام ساختمان می شوند.
‏4- زمینهای سنگی:
‏زمینهای سنگی را بیشتر می توان در دامنه کوهها مشاهده نمود. چنانچه این زمینها از تخته سنگهای بزرگ و یکپارچه تشکیل شده باشد مقاومتی تا حدود 40 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع را دارا می باشد و محل مناسبی برای احداث ساختمانها است. زمینهای متشکل از سنگهای گچی از این قاعده مستثنا می باشند.
‏5- زمینهای دج:
‏به زمینی گفته می شود که از شنهای ریز و درشت و خاک تشکیل شده باشد. این قبیل زمینها از آن جهت که عناصر متشکله اش داراری ابعاد مختلفی است کاملا فشرده و دارای تراکم زیاد می باشد چراکه دانه های ریز فضای خالی بین دانه های درشت را پر میکنند و باعث تحمل مقاومتی در حدود 5/4 تا 30 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می شوند.
‏6- زمینهای مخلوط:
‏4
‏این نوع زمینها از سنگ درشت، شن، ماسه و خاک رس تشکیل شده است. چنانچه این عناصر درهم فشرده و متراکم باشند مقاومت زمین را تا حد5 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع افزایش می دهند و در صورت عدم تراکم برای ساختمان سازی مناسب نمی باشند.
‏پیاده کردن نقشه بر روی زمین:
‏بعد از مشخص نمودن محل ساختمان و تهیه نقشه آن، اولین مرحله از کار اجرائی، پیاده نمودن نقشه است. معمولا نقشه را با توجه به برداشت از پلان پی کنی پیاده می نمایند.
‏برای پیاده نمودن نقشه می بایست یکی از اضلاع ساختمان (بر سلختمان ) و امتداد آن را نسبت به امتداد موجود در منطقه نظیر بر خیابان، رودخانه، ابنیه قدیمی و … مشخص نمود.
‏با پیاده کردن یک ضلع ساختمان و با توجه به امتداد مشخص شده، ابتدا و انتهای آن میخ کوبی می شود و برای دقت بیشتر، مرکز میخ چوبی یا فلزی مشخص می گردد.
‏با استفاده از گونیای بنائی و ریسمان و متر ضلع جدید را عمود برضلع بدست آمده، بدست می آوریم. چنانچه منطقه وسیع باشد برای استخراج زوایای 90 درجه بهتر است از رابطه فیثاغورث استفاده کنیم وبه همین ترتیب دو ضلع دیگر ساختمان را استخراج و میخ کوبی می کنیم. برای اطمینان از صحت عمل، اقطار نقشه پیاده شده متر کشی میگردد، چنانچه اندازه دو قطر برداشت شده، دقیقا یکسان باشد نقشه صحیح پیاده شده است و در غیر اینصورت مراحل انجام شده مجددا تکرار می گردد.
‏در منطق وسیع با شعاع عملیاتی زیاد پیاده نمودن نقشه با وسائل ابتدائی امکان پذیر نیست و یا حداقل کار ساده أی نیست. در اینگونه موارد از دوربین نقشه برداری استفاده می شود. در صورتیکه ساختمان نسبتا بزرگ و گودبرداری نیاز داشته باشد برای رنگریزی از خرک نقطه گیری با نصب در فاصله 1 متری استفاده می شود. پس از نصب خرک ابعاد و امتداد پی روی آن میخ کوبی یا با اره به عمق 5 میلیمتر برش زده می شود و سپس ریسمان کشی می گردد و به کمک شاقول نقاط مختلف پی روی زمین منتقل شده و رنگ ریزی می- گردد.
‏4
‏حال به شرح مراحل اجرای یک ساختمان فلزی می پردازیم:
‏گودبرداری:
‏معمولا"برای احداث زیرزمین احتیاج به گودبرداری می باشد. اگر مقدار خاک کم باشد می توان با ایجاد سطح شیبدار خاک را از محوطه به آسانی خارج نمود. ولی درصورتیکه حجم خاکبرداری زیاد باشد از ماشین آلات لودر و بلدوزر استفاده می شود. مسئله أی که اکثرا" باعث خطرات جانی و مالی می شود گودبرداری در مجاورت دیوار همسایه است که گاهی مجبوریم بغل دیوار همسایه را چندین متر خاکبرداری کنیم لذا باید قبل از خاکبرداری دیوار همسایه شمع زده شود. در این میان بهترین شمعها شمعهای تیرآهنی می باشد که پس از شمع زدن جای ستون مجاور همسایه را خاکبرداری می کنیم و پی آن را می سازیم و ستون را نصب می کنیم سپس خاک پشت دیوار همسایه را به طول 5/1 متر

 

دانلود فایل

تحقیق بررسی ریشه های مواضع خصمانه آمریکا علیه ایران 11 ص

تحقیق بررسی ریشه های مواضع خصمانه آمریکا علیه ایران 11 ص

تحقیق-بررسی-ریشه-های-مواضع-خصمانه-آمریکا-علیه-ایران-11-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 8 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بررسی ریشه های مواضع خصمانه آمریکا علیه ایران
‏سیاست های ناآگاهانه
‏توماس م . ریکس یکی از تحلیل گران و ‏نویسندگان آمریکایی است که طی تحقیقی در خصوص رابطه ایران و آمریکا به بررسی فرهنگ ‏سیاسی ایران و ماهیت آن، بویژه در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پرداخته است. ‏نویسنده از رهگذر تحلیل محتوایی و تاریخی فرهنگ سیاسی ایران به این نتیجه می رسد که ‏مردم ایران از نظر فرهنگی با دولتمردان و نظام سیاسی حاکم بر آمریکا و نه مردم ‏آمریکا مخالفت دارند. این مخالفت نیز ریشه در عملکرد سابق دولت آمریکا در ایران ‏دارد که نوعی نارضایتی را در بین مردم دامن زده است. بنابراین اصلاح آن عملکرد و ‏زوال نارضایتی مزبور از مقدمات بحث رابطه ایران و آمریکا به شمار می رود.
‏نویسنده برای تأیید دیدگاه خود به شواهد تاریخی متعددی اشاره دارد که تماما ‏حکایت از مداخله‏ ‏گری آمریکا در حوادث ایران دارد.اکنون، یک دهه پس از آن، ‏۲‏ سفارت ‏آمریکا بسته مانده است و روابط آمریکا - ایران از دشمنی شدید تا انزجار دیپلماتیک ‏آشکار در نوسان است.
‏چشم انداز تاریخی
‏در سال ‏۱۹۷۰‏هیچ مفسّر ‏آگاهی امکان گسستگی عظیم در روابط آمریکا - ایران را مطرح نکرده، در آن اندیشه نیز ‏نمی کرد؛ حتی در سال‏۱۹۷۹‏ در کانون تظاهرات مردمی ضد شاه و رژیم تحت حمایت آمریکا، ‏ناظران اندکی استدلال می کردند که روابط آمریکا_ ایران در سال
‏۱۹۸۰‏به پایان خواهد ‏رسید، یا نیروهای نظامی آمریکا به ایران حمله خواهند کرد. به هرحال رابطه دیپلماتیک ‏به پایان رسید و لشگرکشی نظامی توأم با شکست آمریکا علیه ایران-واقعه طبس- نیز صورت ‏گرفت.
‏مجموعه حوادثی که بر ایدئولوژی‏ ‏ها و فرهنگ‏ ‏های سیاسی متفاوت در ایران و ‏ایالات متحده مبتنی بودند، قطع یک سده روابط قوی میان دو متحد را شتاب بخشیدند. ‏آرمانهای ایران برای استقلال سیاسی و اقتصادی و پایبندی به خودانگیختگی سیاسی، در ‏تقابل با سیاست‏ ‏های آمریکا برای دستیابی به منابع و جلوگیری از هرگونه تحول اساسی ‏در نظام سیاسی ایران قرار گرفت. ایرانیان با دست یازیدن به قرآن و با اعتقاد به ‏حقانیت جنبش ملی برای رهایی، در صفوف میلیونی خود در سرپیچی آشکار از نیروهای نظامی ‏مسلح و تحت آموزش آمریکایی ایران در شهرها و شهرستان‏ ‏ها به راهپیمایی پرداختند. ‏ناظران بین المللی با شگفتی از گستردگی تظاهرات و اعتصابات سال ‏۱۳۵۷‏کم کم متوجه جدی ‏بودن انقلاب ایران شدند.
‏در پی تظاهرات خیابانی و قیام انقلابی در سالهای ‏۵۷-‏،‏۱۳۵۶ ‏برخی مفسران سرنگونی نهایی شاهنشاهی پهلوی در سال ‏۱۳۵۷‏را نقطه عطفی در ‏دوستی ایران و آمریکا دانستند؛ دیگران سرآغاز مشکلات روابط آمریکا _ ایران را در ‏کودتای تحت حمایت سیا در مرداد ‏۱۳۳۲‏تعیین نمودند، در حالی که برخی دیگر به جنگ ‏جهانی دوم اشاره می کردند.از آن جا که صاحب نظران بسیار اندکی حوادث دهه های ‏۱۳۴۰‏و ‏۱۳۵۰‏را سرآغاز قیام انقلابی بر می‏ ‏شمردند، بسیاری از آمریکایی‏ ‏ها، ایران ‏۱۳۵۷‏ را هم ‏شگفت انگیز و هم درک ناکردنی می یافتند. سرعت فروپاشی نیروهای مسلح ‏۴۰۰‏هزار نفری ‏تحت آموزش آمریکایی شاه در سال ‏۱۳۵۷‏ و تظاهرات گسترده ایران در آن سال تقریبا هر ‏صاحب نظر و محققی را غافلگیر ساخت. مردم آمریکا مات و مبهوت، سقوط شاه را با آمیزه ‏ای از شگفتی و ناباوری به نظاره نشسته بودند.
‏پرواز شاه از تهران در دی ماه ‏۱۳۵۷‏و تشکیل دولت موقت ایران، مسائلی را در اذهان مردم آمریکا که ترجیح می دادند ‏اوضاع به حال عادی برگردد برانگیخت. پذیرش شاه در مرکز سرطان نیویورک در مهر
‏۱۳۵۸‏ و ‏تصرف سفارت آمریکا در تهران در سیزدهم آبان همان سال، که با سقوط دولت موقت همراه ‏گشت، آمریکاییان را بیش از پیش در بهت فرو برد. معضل ایران، ناگهان پیچیده تر و ‏خطرناکتر از آن چه پیشتر تلقی می شد، جلوه گر گشت. به نظر می رسید مقامات آمریکا در ‏وزارت امور خارجه و کاخ سفید کنترل خود را بر ایران، یک مشتری مورد اعتماد و دوست ‏دیرینه، از دست داده اند. مطبوعات و مردم آمریکا می پرسیدند که اگر ایران سقوط کند ‏پس از آن نوبت کیست؟
‏از سوی دیگر، ایرانیان نیز تحلیل‏ ‏های مختلفی از فروپاشی ‏روابط آمریکا - ایران دارند که ریشه در اختلافات طبقاتی، ایدئولوژیک و سیاسی آنها ‏دارد. عنوان شیطان بزرگ در طول بحران گروگانگیری سالهای ‏۶۰-۱۳۵۸‏ در مورد آمریکا ‏مسجل گشت، اما انزجار ایرانیان از دخالت [آمریکا] در امور ایران ولو از جانب یک ‏متحد در دهه ‏۱۳۰۰‏آشکار بود. فرهنگ سیاسی ایران، با تمرکز بر خودبسندگی و استقلال از ‏حکومت بیگانه، به تدریج از حالت دهه ‏۱۳۰۰‏به تظاهرات چشمگیر خیابانی در دهه ‏۱۳۵۰‏تحول ‏یافت. خروج شاه از ایران در دی ماه ‏۱۳۵۷‏و گروگانگیری آبان ‏۱۳۵۸‏محصول چندین دهه ‏مخالفت تقریبا مداوم با دخالت اروپاییان و سپس آمریکا، در امور اقتصادی، اجتماعی، ‏سیاسی و فرهنگی ایران بود. در این میان، سیاست‏ ‏های آمریکا نسبت به نظام شاهنشاهی از ‏دهه ‏۱۳۰۰‏تا دهه ‏۱۳۵۰‏تغییر اندکی یافت. سیاست‏ ‏های آمریکا پیش از جنگ جهانی اول در ‏گرایش به حمایت از نظام شاهنشاهی در مقابل نهضت مردمی مشروطه، بازتاب سیاستهای روس ‏و انگلستان به شمار می رفت، که تمایل کمتری را به اقدام مستقل نشان می داد. در دهه ‏۱۹۲۰‏شرکت‏ ‏های نفتی و بنیادهای مالی آمریکا تلاش بی ثمری انجام دادند تا جایگاهی ‏برای سرمایه گذاری آمریکا ایجاد کنند . با این همه، اقدامات دیپلماتیک و سیاسی ‏آمریکا در پی جنگ جهانی دوم در ایران، نمایانگر علایق فزون یافته آمریکا در حفظ ‏سرمایه گذاری‏ ‏هایش در منطقه خلیج فارس می باشد. ضعف قدرت بریتانیا پس از جنگ جهانی ‏دوم در اعمال نفوذ بر امور ایران نیز از علایق عمده مقامات واشنگتن به شمار می آمد
. ‏سیاست‏ ‏های آمریکا در ایران پس از جنگ جهانی دوم، دیگر بازتاب سیاست‏ ‏های بریتانیا و ‏شوروی نبوده و با یک بازنگری بر موقعیت استراتژیک جغرافیایی - نظامی ایران و موفقیت ‏اقتصادی آن در مرزهای اتحاد شوروی و حوزه های غنی نفتی خلیج فارس متمرکز گشت.
‏رویارویی منافع جهانی شوروی و آمریکا در جنگ سرد، همچنین دخالت آمریکا در ملی ‏کردن نفت ایران، از بازنگری در سیاست‏ ‏های آمریکا در جنگ جهانی اول نشأت می گرفت. ‏این بازنگری بیش از پیش بر مهار شوروی، دستیابی به نفت خلیج فارس و ایران و ایجاد ‏حکومت باثبات در ایران متمرکز بود. درواقع مأموریت‏ ‏های نظامی و اقتصادی جنگ جهانی ‏دوم زمینه هایی را برای پیشبرد سیاست‏ ‏های بازنگری شده آمریکا در ایران فراهم ساخت. ‏نیاز به تاکتیک‏ ‏های جدید تا اندازه زیادی از ماهیت رویارویی طلبانه روبه‏ ‏رشد فرهنگ ‏سیاسی ایران و در همان اندازه از تحولات سیاست قدرت جهانی برمی‏ ‏خاست و در پی کودتای ‏تحت حمایت سیا در ‏۱۳۳۲‏شاه و سیاست خارجی آمریکا یکسان و واحد شدند هرچند که در ‏۱۳۵۶‏مردم ایران هم آماده رویارویی با شاه و هم با آمریکا بودند.
‏چهره‏ ‏ای ‏مغرض
‏برای ایرانیان چهره خیرخواهانه آمریکا در طول زمان به سه دلیل به چهره ای ‏مغرض تبدیل شد: ‏۱) ‏یک قرن حمایت خلل ناپذیر از رژیم پادشاهی به رغم دشمنی فزاینده ‏مردم با فساد پهلوی؛‏۲) ‏سوءظن عمیق و در موارد متعدد، دشمنی با فرهنگ سیاسی ایران؛ و ‏۳) ‏یک سده پایبندی به منافع استراتژیک جهانی.
‏آمریکا، به نحو فزاینده ای در ‏مقابل منافع اکثریت مردم ایران قرار داشت. چنین سیاستها و مداخله جوییهایی به شکل ‏گیری فرهنگ سیاسی ضدآمریکایی در ایران منجر گشت.
‏نخستین تحولات قابل توجه در ‏روابط آمریکا - ایران در سالهای ‏۸-۱۲۶۷‏بود، هنگامی که از کارمندان آمریکایی در ‏تبریز و تهران خواسته شد تا در مبارزه برای عدالت برابر در چهارچوب قانون به جای ‏مشروطه خواهان از پادشاهی حمایت کنند. دومین تحول قابل توجه در سالهای

 

دانلود فایل

تحقیق بررسی روش تفسیری احسن الحدیث خانم میر احمدی 22

تحقیق بررسی روش تفسیری احسن الحدیث خانم میر احمدی 22

تحقیق-بررسی-روش-تفسیری-احسن-الحدیث--خانم-میر-احمدی-22لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 141 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏فصل اول/ کلیات
‏2
‏مقدمه
‏سنت الهی در همه زمان ها ، بر آن ب‏وده که هر پیامبری را به زبان ق‏و‏م‏ش مبعوث کند . لذا زبان قرآن ، همان زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یعنی زبان عربی است که مردم هم ، به همان زبان با یکدیگر سخن می گفته اند . خداوند متعال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مفسر قرآن معرفی کرد . اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله که زبانشان عربی بود ، قرآن را می فهمیدند ، چرا که قرآن به زبان آنها نازل شده بود . اما با وجود این هم زبانی ، اختلاف نظرهای بسیاری داشتند که پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مرور ظهور پیدا کرد . گاهی نیز اصحاب به برخی معانی دست نمی یافتند و به خود پیامبر صلی الله علیه و آله که اولین مفسر بود ، رجوع می کردند و پس از او نیز به اصحاب برجسته ای چون حضرت علی علیه السلام ، ابن عباس ، ابن مسعود و . . . مراجعه می کردند به همین دلیل ، از همان زمان به پیدایش ‹‹ علم تفسیر ›› منجر شد . از این رو علم تفسیر قرآن یکی از مهم ترین علومی است که دچار تحولات گوناگون شده است . تا جایی که پس از خود تفسیر ، مفسرین به بررسی مبانی و روش های تفسیری ، مفسرین پرداخته اند ، زیرا در میان مباحث علوم قرآنی ، بحث از روش های تفسیری جایگاه خاصی به خود اختصاص داده است و پیدایش شیوه های مختلف تفسیری و به کار گیری مبانی گوناگون در تفسیر قرآن کریم ، زمینه طرح این بحث ضروری را در علوم قرآنی به وجود آورده است . با توجه به اهمیت موضوع روش های مفسران و جایگاه ویژه ای که در میان مباحث علوم قرآنی به خود اختصاص داده است ، در این رساله به تبیین روش تفسیری ‹‹ تفسیر احسن الحدیث › از مؤلف معاصر ‹‹ سید علی اکبر قریشی ›› پرداخته ایم . با مراجعه ای که به پایگاه های اطلاع رسانی و منابع مختلف شد ، در مورد این تفسیر کار جدی صورت نگرفته است . تنها در برخی از کتاب ها و مجلة حوزه به معرفی این تفسیر پرداخته شده است و به عنوان نمونه به مواردی از آن اشاره می شود :
‏2
‏فصل اول/ کلیات
‏2
‏المفسرون و حیاتهم و منهجهم محمد علی ایازی ، نگاهی به قرآن قریشی ، سیر تطور تفاسیر شیعه محمد علی ایازی ، دانشنامه قرآن بهاء الدین خرمشاهی ، آشنایی با قرآن پژوهان ایران حسن پیری . روش تحقیق در این پژوهش ‏به شیوه کتابخانه ای است و در ‏ق‏م ‏ بیشترین بهره را از کتابخانه تخصصی مرکز فرهنگ و معارف قرآن بردم اما با کمال تأسف و با این همه اهمیت ، تلاش های در خور توجهی در جهت معرفی و بازشناسی این روشها به چشم نمی خورد . این تفسیر گران سنگ را به هدف تبیین مبانی ، روش و گرایش های تفسیری مفسر ، و نیز بررسی مباحث علوم قرآنی آن برگزیدیم . امید است خداوند منان ، این بنده حقیر را مورد هدایت و رحمت قرار دهد .
‏ ‏و الله المستعان
‏3
‏فصل اول/ کلیات
‏3
‏فصل اول :
‏‹‹ کلیات ››
‏بخش اول
‏1- 1- 1- زندگی نامه
‏5
‏فصل اول/ کلیات
‏5
‏سید علی اکبر ، اینجانب سید علی اکبر قریشی فرزند مرحوم سید محمد قریشی در 14 شعبان 1347 ق . در شهر بناب از شهرهای آذربایجان شرقی متولد شدم . دروس ابتدایی را در مدارس ملی آن روز خواندم و دروس حوزوی را در نزد مرحوم پدرم و مدرسة علمیة آن شهر شروع نمودم . حدود سال 1324 ش . برای تکمیل تحصیل به حوزة قم مشرف شدم و از اساتید بزرگواری امثال آیت الله بر‏وجردی ، آیت الله سلطانی ،‏آیت الله مجاهدی ، آیت الله سید ‏حسین قاضی و دیگران استفاده کردم‏.‏ ‏1‏ . خرمشاهی ، بهاء الدین ، دانش نامه قرآن ، ج 2 ، ص 1749 .

‏حدود سال 1332 از قم به ارومیه منتقل شده و در آنجا اقامت کردم . یکی از پیشامدهای بسیار مفید آن بود که در ارومیه با چند نفر از روحانیون که آنها نیز از حوزة قم برگشته بودند بحث تفسیر قرآن و روایات را شروع کردیم که تقریبا بیشتر از ده سال ادامه داشت‏2‏ . تفسیر احسن الحدیث ، ج 12 ، ص 429 .
‏. از سال 1342 که امام سلام الله علیه قیام خود را شروع فرمود ، ما هم به پیروی از آن رهبر بزرگ مبارزه با طاغوت را شروع کردیم . در آن مدت به دفعات از منبر محروم شدم . حتی یک دفعه یک سال تمام طول کشید . در سال 1357 به مدت یک سال به بافت کرمان تبعید شدم . ولی بعد از چند ماه تبعید شکسته شد ، به ارومیه برگشتیم . تا 21 بهمن 57 رسید که انقلاب پیروز شد و در سال 1358 برای نوشتن قانون اساسی به عنوان خبرگان قانون اساسی انتخاب شده و به تهران رفتم ، سه ماه تنظیم قانون اساسی طول کشید . در سال 1361 برای مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدم و در سال 1369 بار دوم به عضویت مجلس خبرگان در آمدم و اکنون به صورت یک روحانی آزاد مشغول تبلیغ و هدایت و ارشاد مسلمانان و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ارومیه می باشم و در سال 1374 در سومین نمایشگاه قرآن کریم به عنوان خادم قرآن معرفی شدم . و در زمینة وعظ و خطا به دارای بیانات گرم و سخنان ناقد و در عرصة تألیف قلم شیوا و توانایی دارم و حدود 30 اثر در زمینه علوم اسلامی ، تاریخ اسلام و قرآن پژوهی به رشته تحریر در آورده ام

 

دانلود فایل

تحقیق بررسی ساختار بودجه دولت 19 ص

تحقیق بررسی ساختار بودجه دولت 19 ص

تحقیق-بررسی-ساختار-بودجه-دولت-19-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏بررسی ساختار بودجه دولت و پیش بینی میزان کسری در بودجه ‏سال جاری
‏با ‏نگاهی اجمالی به بودجه دولت در طی سالهای بعد از انقلاب، می‌بینیم که تقریباً در تمام این سالها دولت با کسری بودجه روبرو بوده است و پیشی گرفتن هزینه‌های دولت نسبت به درآمدهایش به صورت ساختاری موجب شده تا مالیه‌ای تورمی بر کشور حاکم شود که ریشه عمده این ضعف ساختاری به دو دلیل می‌باشد، نخست آنکه انضباط مالی در مدیریت هزینه‌های بودجه به گونه‌ای نیست که از اسراف جلوگیری بشود و دوم آنکه درآمدهای بودجه به نحو واقعی پیش‌بینی نمی‌شود.
‏در بودجه سال 82 نیز با توجه به مدتی که گذشت عدم تحقق درآمدهای دولت به صراحت به چشم می‌خورد، البته در بودجه سال جاری به علت افزایش قیمت نفت، از جناح درآمدهای نفتی با محدودیت روبرو نشده‌ایم و درآمدهای حاصل بیش از پیش‌بینی‌ها محقق شده است، اما متأسفانه تحقق درآمدهای مالیاتی که در حدود 4/18 درصد منابع عمومی بودجه دولت را تشکیل می‌دهد، با توجه به اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم و نحوه وصول مالیات و فرهنگ مالیات گریزی مودیان، دور از ذهن است. از سوی دیگر درآمدهای پیش‌بینی شده حاصل از فروش سهام شرکت‌های دولتی نیز با روند بسیار کند فرآیند خصوصی‌سازی و عدم استقبال بخش خصوصی از خرید سهام شرکتهای دولتی، بروز کسری بودجه را امری اجتناب‌ناپذیر نموده است.
‏برای اینکه علل اصلی بروز کسری بودجه دولت که در بالا به آن اشاره شد به طور روشن بیان شود، در اینجا به بررسی اجزای منابع عمومی بودجه دولت به طور مجزا می‌پردازیم.
‏به طور کلی منابع عمومی بودجه دولت شامل درآمدها، واگذاری دارائیهای سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی می‌باشد که سهم هرکدام از بودجه سال 82 به ترتیب 41/50، 2/31 و 5/18 درصد است. درآمدها شامل مالیاتها و سایر درآمدها (دریافت کمک‌های اجتماعی، دریافت کمک‌های بلاعوض، درآمدهای اموال و دارایی، درآمدهای خدمات و فروش کالا، درآمدهای جرایم و خسارات و درآمدهای متفرقه) می‌باشد که درآمدهای مالیاتی دولت حدود 4/18 درصد از بودجه دولت را تشکیل می‌دهد (جدول شماره 1). واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای شامل فروش نفت و واگذاری سایر دارایی‌های سرمایه‌ای (فروش ساختمانها و تأسیسات، فروش و واگذاری اراضی، فروش ماشین‌آلات و تجهیزات و
‏2
…‏) می‌باشد که درآمدهای حاصل از فروش نفت حدود 5/30 درصد از کل منابع بودجه عمومی دولت را تشکیل می‌دهد (جدول شماره 1). واگذاری دارایی‌های مالی شامل اوراق مشارکت، استفاده از حساب ذخیره تعهدات ارزی، واگذاری شرکتهای دولتی و سایر می‌باشد که سهم هرکدام از بودجه عمومی دولت در سال 82 به ترتیب 33/1، 39/9، 43/4 و 34/3 درصد است.
‏به طور کلی بیشترین وزن از منابع عمومی بودجه دولت مربوط به مالیاتها، فروش نفت، استفاده از حساب ذخیره ارزی و واگذاری شرکتهای دولتی می‌باشد که علت اصلی بروز کسری در سال جاری ناشی از عدم تحقق این موارد به جز نفت می‌باشد که در ذیل بررسی خواهد شد. در ادامه برای اینکه ساختار بودجه دولت بهتر و کامل‌تر مورد بررسی قرار گیرد، بررسی و تحلیل جداگانه منابع عمومی بودجه دولت به شرح زیر ارائه می‌شود.
‏جدول شماره (1)
‏سهم ‏از کل (درصد)
1381
1381
‏دریافتها و ‏پرداختیهای دولت
1381
1381
‏درصد تغییر نسبت به 81
‏مصوب
‏درصد تحقیق
‏عملکرد
‏مصوب
50/31
24/41
147/38
204508/4
74/97
61973/5
82669/8
‏درآمدها
18/40
25/98
19/81
74780/6
81/05
50587
62415/5
‏مالیاتها
31/91
8/43
540/49
129727/8
56/22
11386/5
20254/4
‏سایر
31/21
42/69
23/69
126851/8
100/61
103183/2
102558/1
‏واگذاری دارایی های سرمایه ‏ای
30/56
41/65
24/16
124232/1
102/57
102626/8
100060
‏نفت
0/64
0/12
796/54
2619/7
190/42
556/4
292/2
‏سایر
18/49
22/90
36/61
75149/7
87/24
47991/2
55012
‏واگذاری دارایی های ‏مالی
1/33
1/00
125/00
5400
104/09
2498/1
2400
‏فروش اوراق ‏مشارکت
‏4
9/39
14/47
7/74
38160
101/29
35876
35420
‏استفاده از ذخیره ‏ارزی
4/43
6/24
20/00
18000
55/76
8364
15000
‏واگذاری شرکتهای ‏دولتی 
3/34
0/91
520/00
13589/7
57/17
1253/1
2191/9
‏سایر
100
100
69/21
406579/9
88/72
213147/9
240240
‏جمع منابع عمومی ‏دولت
70/29
64/78
83/60
285749/9
95/29
148297/3
155635
‏هزینه های ‏جاری
20/96
22/89
54/96
85206/3
67/67
37212/5
54987/1
‏تملک دارایی ها ی سرمایه ‏ای
8/75
12/33
20/04
35553/7
93/32
27638/1
29617/8
‏تملک دارایی های ‏مالی
100
100
69/21
406509/9
88/72
213147/9
240240
‏جمع مصارف عمومی دولت
‏-1- درآمدها
‏میزان مصوب درآمدهای دولتی در سال جاری حدود 4/204508 میلیارد ریال است که نسبت به میزان مصوب آن در سال قبل رشدی معادل 3/147 درصد داشته است.
‏درآمدهای دولت همان‌طور که قبلاً اشاره شد شامل درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها می‌باشد که سهم هر کدام از آنها در کل درآمدها به ترتیب 5/36 و 5/63 درصد است (بودجه مصوب 82) بنابراین در بین درآمدهای دولت بیشترین وزن مربوط به سایر درآمدها است. در حالیکه این نسبتها در سال 81 به ترتیب 5/75 و 5/24 درصد بوده است. به عبارتی سهم سایر درآمدها از کل درآمدهای دولت از 5/24 درصد در سال 81 به 5/63 درصد افزایش یافته و سهم مالیاتها از 5/75 درصد به 5/36 درصد کاهش یافته است. عملکرد پنج ماهه درآمدهای مالیاتی دولت نشان می‌دهد که حدود 4/70 درصد از رقم پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری درخصوص میزان مالیاتها تحقق پیدا کرده است که در سال 81 نیز در مدت مشابه حدود 5/70 درصد از مالیاتها تحقق یافته بود. البته همان‌طور که از نمودار روند تحقق مالیاتها مشاهده می‌شود در طی پنج ماهه اول سال جاری همواره درصد تحقق مالیاتها پایین‌تر از میزان آن در سال 81 بوده است و از آنجا که در پایان سال 81 حدود 05/81 درصد از مالیاتها تحقق پیدا کرده است (جدول شماره 1) می‌توان گفت که در بهترین حالت و با خوش‌بینانه‌ترین شرایط درصد تحقق مالیاتها تا پایان سال جاری حتی‌المقدور برابر با میزان تحقق آن در سال قبل باشد. به عبارتی پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال 82 حدود 15 تا 20 درصد از میزان مالیاتها تحقق پیدا نخواهد کرد. بنابراین با عدم تحقق 15 درصدی مالیاتها، رقمی بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال از این ناحیه، کسری به بودجه دولت تحمیل خواهد شد.
‏4
‏از طرف دیگر علی‌رغم اینکه روند تحقق مالیاتها در ابتدای سال جاری پایین‌تر از روند تحقق آن در مدت مشابه سال قبل بوده است، اما به علت تحقق درصد قابل توجهی از سایر درآمدها که سهم آن نیز بیش از مالیاتها بوده است (5/63 درصد از کل درآمدها) در سه ماهه اول سال جاری همواره درصد تحقق درآمدها بیش از درصد تحقق آن در سال قبل بوده و این امر از نمودار آن به خوبی نمایان است.
‏همان‌طور که از نمودار (2) مشاهده می‌شود درصد تحقق درآمدهای دولت در سال 81 از حدود 40 درصد در فروردین ماه به 60 درصد در مرداد ماه افزایش یافته است. در حالی که در سال جاری از همان ابتدا حدود 75 درصد از درآمدها محقق شده است. البته ناگفته نماند که روند صعود آن بسیار کند و ناچیز بوده است وبه نظر می‌رسد که تا پایان سال حدود 20 درصد از درآمدهای دولت محقق نخواهد شد. بنابراین در حالت کلی پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه‌ای که از جناح عدم تحقق درآمدهای دولت به بودجه عمومی تحمیل خواهد شد حدود 40 هزار میلیارد ریال است.
‏ ‏1-2- واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای
‏واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای همان‌طور که قبلاً گفته شد شامل فروش نفت و واگذاری سایر دارایی‌های سرمایه‌ای (فروش ساختمان‌ها و تأسیسات, واگذاری اراضی، فروش ماشین‌آلات و تجهیزات و

 

دانلود فایل

تحقیق بررسی ساختار اجتماعی مناطق حاشیه نشین شهر ایلام 15 ص

تحقیق بررسی ساختار اجتماعی مناطق حاشیه نشین شهر ایلام 15 ص

تحقیق-بررسی-ساختار-اجتماعی-مناطق-حاشیه-نشین-شهر-ایلام-15-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏بررسی ساختار اجتماعی مناطق حاشیه نشین شهر ایلام

‏چکیده: این بررسی به مطالعه و ارزیابی تطبیقی شاخصهای توسعه ‏انسانی شهر- روستا در مناطق حاشیه نشین شهر ایلام(بان بور، بان  چرمگ و کمربندی) در ‏مقایسه با میانگین این شاخصها در سطح استان و کشور در سال 1385 می پردازد. آمارهای ‏پایه ای داده ها مربوط به سال 1383 می باشد.
‏جهت امکان مقایسه بهتر، آزمون بررسی ساختار اجتماعی- اقتصادی ‏مناطق حاشیه نشین ایلام طراحی و بین خانوارهای نمونه اجراء گردید. اعتبار آزمون با ‏کمک فرمول آلفای کرونباخ 62/0: α ‏بدست آمد. نتایج جمع آوری اسنادی آمارها و مقایسه ‏با نتایج آزمون حاشیه نشینی نشانگر توسعه نیافتگی و توزیع نابرابر هزینه- درآمد و ‏دیگر شاخصهای توسعه انسانی بویژه مولفه های بهداشت و درمان و آموزش است. این نتایج ‏همسویی بالایی با چارچوب نظری پژوهش(گیدنز، زیمل و مرتون) داشت. مهاجرت در این ‏مناطق بیشتر در ساخت خویشاوندی و بر اثر دافعه اجتماعی- فرهنگی روستایی بوده است نه ‏دافعه اقتصادی روستا یا جاذبه اقتصادی شهرها. آزمون فرضیات پژوهش و ترسیم شیب بتای ‏اثرگذاری متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته نمونه، نشانگر تاثیر بالای سواد سرپرست ‏خانوار بیشتر بر سواد دختران و زنان این مناطق بصورت مثبت و همسو می باشد. در مجموع ‏این بررسی یافته های نوینی در خصوص وضعیت ساختاری مناطق حاشیه نشین ایلام ارائه ‏داده که در پایان نیز نمودارها و پیشنهاداتی آمده است.
‏واژگان کلیدی: جامعه ‏شناسی شهری، آسیب شناسی اجتماع شهری، مناطق حاشیه نشین ایلام، آمارها و شاخصهای ‏توسعه
‏مقدمه:
‏حاشیه‌نشینی از پیامدهای توسعه ناهمسو ‏و بدریخت در نظام شهرنشینی است. بیش از 50 درصد از جمعیت جهان در شهرها سکونت ‏دارند، فضا‌هایی منطقه‌ای که بستری گسترده از ساختارهای خرد و کلان ارتباطی، ‏تعارضات اجتماعی و خشونت‌های سازمان یافته را ترسیم می‌نماید. بسیاری از مسائل ‏اجتماعی-اقتصادی و سیاسی در کشورهای در حال توسعه ناشی از رشد و گسترش بدریخت ‏نظامها و فضاهای شهرنشینی بوده است.(Homer-Dixon, 1995) ‏در روند توسعه شهرنشینی به ‏ویژه بعد از انقلاب صنعتی و قرن نوزدهم با دگرگونی ساختار اجتماعی-اقتصادی سنتی، ‏توزیع نابرابر منابع و تسهیلات در فضای منطقه‌ای توسعه یافته است که و با وضع ‏مناسبات نوین اجتماعی، زمینه‌ساز شکل‌گیری ساختار از ریخت افتاده ای از توسعه ‏بوده‌ایم. در این ساخت به نقل از چارلز آبرامز« محدوده‌های فاقد یا تقلیل یافته ای ‏از تسهیلات و خدمات شهری به وجود آمد‌ند که حاشیه‌نشینان بوده و در چرخه شهرنشینی  ‏دروازه‌بانان اجتماعی (social gate Keepers)  ‏نامیده‌ شدند. (زاهدی،1382: 25)
 ‏زمانی که ساختار کلان در توزیع سرمایه با ایجاد نابرابری برخی از فضاهای ‏منطقه‌ای مثل روستاها و شهرهای کوچک را محروم می‌نماید، به خلق پاره‌ای از نظامهای ‏وابسته ، حاشیه‌ای ، عقب‌مانده ، سکونتگاه‌های غیرقانونی و مهاجر Marginal-Illegal ‏دامن می‌زند. (حاشیه‌نشینی 2، شیخاوندی، 1382: 122-121) ساکنینی که با پذیرش یا رد ‏اهداف ساختار کلان شهری از راه مناسبات غیرتعریف شده و وسایل غیرقانونی درصدد کسب ‏امتیازات محروم شده‌اند.(ر.ک: نظریه مرتون، مناسبات اهداف- وسیله) این توزیع
2
‏بررسی ساختار اجتماعی مناطق حاشیه نشین شهر ایلام

‏چکیده: این بررسی به مطالعه و ارزیابی تطبیقی شاخصهای توسعه ‏انسانی شهر- روستا در مناطق حاشیه نشین شهر ایلام(بان بور، بان  چرمگ و کمربندی) در ‏مقایسه با میانگین این شاخصها در سطح استان و کشور در سال 1385 می پردازد. آمارهای ‏پایه ای داده ها مربوط به سال 1383 می باشد.
‏جهت امکان مقایسه بهتر، آزمون بررسی ساختار اجتماعی- اقتصادی ‏مناطق حاشیه نشین ایلام طراحی و بین خانوارهای نمونه اجراء گردید. اعتبار آزمون با ‏کمک فرمول آلفای کرونباخ 62/0: α ‏بدست آمد. نتایج جمع آوری اسنادی آمارها و مقایسه ‏با نتایج آزمون حاشیه نشینی نشانگر توسعه نیافتگی و توزیع نابرابر هزینه- درآمد و ‏دیگر شاخصهای توسعه انسانی بویژه مولفه های بهداشت و درمان و آموزش است. این نتایج ‏همسویی بالایی با چارچوب نظری پژوهش(گیدنز، زیمل و مرتون) داشت. مهاجرت در این ‏مناطق بیشتر در ساخت خویشاوندی و بر اثر دافعه اجتماعی- فرهنگی روستایی بوده است نه ‏دافعه اقتصادی روستا یا جاذبه اقتصادی شهرها. آزمون فرضیات پژوهش و ترسیم شیب بتای ‏اثرگذاری متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته نمونه، نشانگر تاثیر بالای سواد سرپرست ‏خانوار بیشتر بر سواد دختران و زنان این مناطق بصورت مثبت و همسو می باشد. در مجموع ‏این بررسی یافته های نوینی در خصوص وضعیت ساختاری مناطق حاشیه نشین ایلام ارائه ‏داده که در پایان نیز نمودارها و پیشنهاداتی آمده است.
‏واژگان کلیدی: جامعه ‏شناسی شهری، آسیب شناسی اجتماع شهری، مناطق حاشیه نشین ایلام، آمارها و شاخصهای ‏توسعه
‏مقدمه:
‏حاشیه‌نشینی از پیامدهای توسعه ناهمسو ‏و بدریخت در نظام شهرنشینی است. بیش از 50 درصد از جمعیت جهان در شهرها سکونت ‏دارند، فضا‌هایی منطقه‌ای که بستری گسترده از ساختارهای خرد و کلان ارتباطی، ‏تعارضات اجتماعی و خشونت‌های سازمان یافته را ترسیم می‌نماید. بسیاری از مسائل ‏اجتماعی-اقتصادی و سیاسی در کشورهای در حال توسعه ناشی از رشد و گسترش بدریخت ‏نظامها و فضاهای شهرنشینی بوده است.(Homer-Dixon, 1995) ‏در روند توسعه شهرنشینی به ‏ویژه بعد از انقلاب صنعتی و قرن نوزدهم با دگرگونی ساختار اجتماعی-اقتصادی سنتی، ‏توزیع نابرابر منابع و تسهیلات در فضای منطقه‌ای توسعه یافته است که و با وضع ‏مناسبات نوین اجتماعی، زمینه‌ساز شکل‌گیری ساختار از ریخت افتاده ای از توسعه ‏بوده‌ایم. در این ساخت به نقل از چارلز آبرامز« محدوده‌های فاقد یا تقلیل یافته ای ‏از تسهیلات و خدمات شهری به وجود آمد‌ند که حاشیه‌نشینان بوده و در چرخه شهرنشینی  ‏دروازه‌بانان اجتماعی (social gate Keepers)  ‏نامیده‌ شدند. (زاهدی،1382: 25)
 ‏زمانی که ساختار کلان در توزیع سرمایه با ایجاد نابرابری برخی از فضاهای ‏منطقه‌ای مثل روستاها و شهرهای کوچک را محروم می‌نماید، به خلق پاره‌ای از نظامهای ‏وابسته ، حاشیه‌ای ، عقب‌مانده ، سکونتگاه‌های غیرقانونی و مهاجر Marginal-Illegal ‏دامن می‌زند. (حاشیه‌نشینی 2، شیخاوندی، 1382: 122-121) ساکنینی که با پذیرش یا رد ‏اهداف ساختار کلان شهری از راه مناسبات غیرتعریف شده و وسایل غیرقانونی درصدد کسب ‏امتیازات محروم شده‌اند.(ر.ک: نظریه مرتون، مناسبات اهداف- وسیله) این توزیع
2
‏مناسبات و تسهیلات اثرات اقتصادی، اجتماعی و جنایی خواهد داشت. در این پژوهش به ‏ترسیم و بیان  تحلیلی این ساختارها و اثرات آن در مناطق حاشیه‌ای و پیرامونی شهر ‏ایلام پرداخته می‌شود .
‏طرح مسأله و بیان موضوع :
‏طبق آمار ارائه شده در برنامه ‏اسکان بشری سازمان ملل (2003) از هر سه نفر در جهان یک نفر در خلال 30 سال آینده، ‏زندگی خود را در مناطق حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیرقانونی طی می‌کند.(گاردین، 2003) ‏در این گزارش آمده 940 میلیون نفر در جهان (6/1جمعیت دنیا) در مناطق ‏غیربهداشتی، بدون سرپناه  و بدور از خدمات عمومی- امنیتی، شهری زندگی می‌کنند؛ ‏آفریقا با 20 درصد ، آمریکای لاتین با 14% و 550 میلیون نفر از جمعیت آسیا در ‏مکانهایی زندگی می‌نمایند که در بیانیه سازمان مللUN,HSP ‏مناطق حاشیه‌ای و غیر قابل ‏پذیرش نامیده شده‌اند.
‏کنیا- نایروبی
‏منطقه‌‌ای حاشیه با 600 هزار نفر بزرگترین مرکز حاشیه‌نشینی جهان با نام Kibera
‏کامبوج، پنوم‌پن
‏جمعیت 230 هزار نفر حاشیه‌نشینی مهاجر
‏برزیل، ریودوژانیرو
‏منطقه حاشیه‌ایFavelas‏ پایه‌ریزی شده در 1950 با 700 نفر با رشد بسیار سریع
‏سریلانکا،کلمبو
‏مرکز قدیمی شهر با صدها هزار نفر
‏مصر، قاهره
‏مناطق حاشیه‌ای در نواحی بیابانی اطراف شهر که از سوی دولت به مراکز نظامی و تخلیه زباله‌ها انتقال یافت.
‏هند،‌ بمبئی
‏ده‌ها هزار حاشیه‌نشین کارگر در ایام فصل موسمی در مناطق dharavi‏   و orangi
‏جمعیت شهری کشورهای در حال توسعه در 20 سال آینده (2025) با رشد ‏بسیار انبوه با 70 میلیون نفر در سال به 4/4 میلیارد نفر خواهد رسید. در گزارش Habitate UN. ‏آمده در 30 سال آینده دو میلیارد نفر در سکونتگاه‌های غیرقانونی، ‏ناسالم و شلوغ اطراف شهرها خواهند بود. افریقا با بالاترین نرخ رشد 9/71 % ‏، ‏اقیانوسیه 1/24%،‌آسیای مرکزی و جنوبی 58% ، شرق آسیا 31% غرب آسیا، 1/33%، آمریکای ‏لاتین و حوزه کارائیب 9/31% ، ‌آسیای جنوب شرقی 28% دارای جمعیت ساکن غیررسمی و ‏ناسالم از نظر بهداشت و خدمات شهری هستند. گام یازدهم در هدف هفتم برنامه جهانی ‏توسعه هزاره سازمان ملل(MDP,UN) ‏به اسکان 100 میلیون نفر در سکونتگاه‌های دارای ‏امکانات بهداشتی و خدمات شهری اذعان دارد.(2005 اکتبر، UN. Habitat).
 ‏مهمترین ‏سؤال بعد از ارائه و دریافت این آمارهای  شهرنشینی نزد پژوهشگران علم اجتماع این ‏است که منبع اصلی این افزایش درصد عظیم جمعیت فضاهای شهری و اطراف‌آن چیست؟ پیتر ‏گیزوسکی و توماس هومر دیکسون در پژوهش شهرنشینی و خشونت بستر مهمی از این افزایش ‏جمعیت را عامل مهاجرت روستائیان و مناطق فاقد امکانات رفاهی به شهرهای بزرگ دارای ‏توزیع بهینه تسهیلات و خدمات شهری می‌دانند(Cizewsky.Thomass,1996).
3
‏جدول شماره 1: نرخ شهرنشینی برحسب مناطق جهان در حال ‏توسعه
 
‏منطقه
‏80-1965
‏90-1980
‏2005-1990
‏آفریقای جنوب صحرا
‏8/4
‏9/5
‏8/5
‏شرق آسیا
‏3/4
‏3/3
‏2/3
‏چین
‏3/2
‏5/13
‏1/12
‏آسیای جنوبی
‏9/3
‏4/3
‏0/4
‏خاورمیانه و شمال‌آفریقا
‏6/4
‏4/4
‏7/4
‏آمریکای لاتین
‏9/3
‏0/3
‏1/3
 Source: Gizewsky –Thomas, "urban growth and violence, 1996.on ILO 1995
‏درصد بسیاری از نرخ رشد شهرنشینی در جهان را مهاجرت مناطق ‏روستایی به شهرها و کلان‌شهرها می‌دانند، پدیده‌ای که در کشورهای درحال توسعه بسیار ‏شدید می‌باشد؛ چیزی که آمارها نشان می‌دهد:
‏جدول 2: سهم مهاجرت در رشد شهرنشینی ‏جهان در 95-1970
 
‏مناطق جهان
‏حجم مهاجرت به شهرها (هزارنفر)
‏جمعیت‌شهرنشینی (هزار نفر)
‏درصد سهم مهاجرت در رشد شهرها
‏1995
‏1975
‏آفریقا- تانزانیا
‏417
‏8971
‏1602
‏96/84
‏آمریکای لاتین، برزیل
‏1934
‏115674
‏66793
‏35/59
‏آسیا، ایران
‏505
‏31066
‏15240
‏84/47
 Source: Gizewsky –Thomas, 1995 ‏دلایل اصیل مهاجرت ‏در نقاط مختلف جهان در پیوستار مهاجرتی شهر- روستا متفاوت است، (‏جاذبه شهری یا ‏دافعه روستاها) مثلاً برعکس مناطق آسیای غربی و آمریکای لاتین در نواحی آسیای جنوبی ‏و آفریقا دافعه روستاها بزرگترین عامل مهاجرت بوده است. با وجود این تمایزها در ‏آینده‌(2015) سهم شهرنشینی و مهاجرت و سکونتگاه‌های غیررسمی همچنان روندی رو به رشد ‏خواهد داشت. (Ibid,1995)

 

دانلود فایل