لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 49 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
14
2
بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق با نگاهی به آمارها طلاق در ایران
چکیده
یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر ذهن اکثر اندیشمندان و حتی عموم را به خود مشغول کرده است مسأله طلاق-Divorce
می باشد. در حال حاضر این پدیده در ایران به شکل یک مسأله و معضل اجتماعی ،مشکلات زیادی را برای افراد و خانواده های در معرض طلاق به وجود آورده است .هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق (مطالعه موردی شهرستان داراب)می باشد. چارچوب نظری این پژوهش با توجه به تحقیقات پیشین و مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته است، ترکیبی از نظریه هــای جامعه شـــناسی خانواده و انحرافات اجتماعی می باشد که از نظریه های مبادله، توسعه خانواده، نظام ها، نقش ها و نظریه شبکه ای در قسمت نظریه های جامعه شناسی خانواده و از نظریه های دورکیم و مرتن در قسمت انحرافات اجتماعی استفاده شده است. روش تحقیق مورد استفاده روش پیمایشی می باشد. و تکنیک و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه همراه با مصاحبه حضوری بوده است.
در این تحقیق اطلاعات مورد نظر از کل افرادی که در شش ماهه دوم سال 1380 طلاق داده یا به دادگستری مراجعه کرده و دادخواست طلاق داده بودند جمع آوری شد که کل این افراد 150نفر می باشند که 115 نفر از آنها زن و 35 نفر دیگر مرد می باشند.متغیر وابسته تحقیق میزان گرایش به طلاق مباشدکه به صورت یک طیف در پرسشنامه آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد که ابتدا در قسمت آمار توصیفی ، ویژگیهای جمعیتی ،اقتصادی و اجتماعی پاسخگویان توصیف وتشریح شده است و در قسمت آمار استنباطی با توجه به سطح اندازه گیری متغیرهای مستقل که 20 متغیر می باشد از رگرسیون دو متغیره، چند متغیره، تحلیل واریانس، آزمون تی((T– test و آزمون اف test)- F ) استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان می دهند که :
در تحلیل رگرسیون دو متغیره، متغیرهای اختلاف تحصیلی زوجین، اختلاف سن زوجین، تحصیلات زن و سن ازدواج زن با گرایش به طلاق زنان رابطه معنادار و مستقیمی دارند و متغیرهای میزان شناخت همسر قبل از ازدواج، مدت زندگی مشترک، تعداد فرزندان و مدت شناخت همسر قبل از ازدواج با گرایش به طلاق زنان رابطه معنادار و معکوس دارند.
14
2
همچنین متغیرهای مدت شناخت و میزان شناخت همسر قبل از ازدواج با گرایش مردان به طلاق رابطه معنادار ومعکوس دارند. در بررسی تفاوت میانگین ها، تفاوت معناداری بین میانگین گرایش به طلاق زنان بر حسب، رابطه خویشاوندی با همسر، محل تولد زن، چند زنی بودن همسر ، علت اصلی طلاق و شیوه آشنایی دیده می شود.و برای مردان فقط رابطه خویشاوندی معنادار می باشد..
در تحلیل رگرسیون چند متغیره، در معادله پیش بینی گرایش به طلاق زنان متغیرهای مدت شناخت، اختلاف سن و مدت زندگی مشترک توانستند 64 درصد از واریانس متغیر وابسته را پیش بینی کنند و در معادله پیش بینی گرایش به طلاق مردان سه متغیر مدت شناخت، اختلاف سن و تعداد فرزندان توانستند 77 درصد از تغییرات را پیش بینی کنند.
واژگان کلیدی
طلاق،گرایش به طلاق،آسیبهای اجتماعی، آسیب شناسی خانواده ، آمارهای طلاق
14
5
مقدمه
خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی، پایه و اساس ساخت اجتماع محسوب می شودخانواده شالوده هر جامعه متمدن است (مور، 1376: 29).
در واقع خانواده نهادی است که به اعضای خود احساس آرامش و امنیت می دهد و طی قرن های متمادی به عنوان پایدارترین و مؤثرترین وسیله حفظ ویژگیهای فرهنگی و عامل انتقال آنها به نسلهای بعدی بوده است. از همین روست که تشکیل خانواده در همه ادیان بویژه دین مقدس اسلام از اهمیت والایی برخوردار است و از آن بعنوان کانون آسایش و آرامش نام برده شده است (ولی زاده، 1378: 20).
به طور کلی خانواده به وسیله یک رابطه قــانونی بین زن ومرد که ازدواج نام دارد شــــکل می گیرد،اما این رابطه قانونی به سه شکل ممکن است از هم گسیخته شود که عبارتند از :
فسخ ازدواج؛
مرگ یکی از زوجین؛
انحلال خانواده و از بین رفتن پیوند زناشوئی بوسیله طلاق زوجین؛ (Shryock,1975:333).
از آنجایی که فسخ ازدواج با دلایل مشخص می باشد و مرگ افراد هم یک امر طبیعی است این دو مورد هر چند باعث بروز مشکلاتی در خانواده می شوند ولی طلاق به دلیل خصوصیاتی که داردبیشتر ذهن خانواده ها و اندیشمندانرا به خود جلب کرده است.
" طلاق در لغت جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قید نکاح و رهائی از زناشوئی استَ (عمید، 1369: 894).
همچنین طلاق را آخرین راه انحلال قانونی ازدواج می دانند که شوهر و زن بوسیلة حکم قانونی از هم جدا می شوند(Shryock,1975:333).
از آنجا که یکی از عوامل مهم از هم گیسختگی مهمترین نهاد اجتماعی و اساس جامعه یعنی خانواده، طلاق می باشد، بررسی طلاق و بویژه عواملی که منجر به این امر می شوند خود به خود ضرورت پیدا می کند. همچنین بررسی عواملی که باعث گرایش زوجین به طلاق می شود بخاطر پیامدهایی که در پی دارد بیشتر حائز اهمیت است. بنابراین اهمیت موضوع طلاق را با در نظر گرفتن عواقب و آسیبهای آن می توان مطرح کرد، آسیبهای طلاق می تواند به صورت اعتیاد، بزهکاری، جرم و جنایت، خودکشی و… باشد(دانش، 1370: 32).
از طرف دیگر در عصر ما و بخصوص سالهای اخیر بیش از دوران دیگر آمارهای طلاق بالا رفته و به تبع آن آمار وارقام جرم وجنایتهای ناشی از آن نیز زیاد شده است بطوری که آمار طلاق در جوامع غربی و بویژه در آمریکا حدود 54 درصد می باشد، یعنی اینکه از
14
4
هر 100 ازدواج 54 مورد به طلاق منجر می شود. در صورتی که این درصدها درسال 1964 حدود 36 درصد بوده است درصد بوده است-این تحقیقات توسط مک دونالد (Macdonald) وپرستون (Preston) انجام شده است.
(Weeks,1992:315-316).
در ایران نیز آمارها نشان میدهند که درصد طلاق سال 80 نسبت به سال79، 14 درصد رشد داشته است(به جدول ونمودار شماره 1 و ضمائم مراجعه شود) که این افزایش ناگهانی برای جامعه ایران به عنوان یک زنگ خطر می باشد که نباید ساده انگارانه از آن گذشت، بلکه باید با جدیت به دنبال ریشه های این مسأله بود.
هدف اصلی از انجام این تحقیق- آمار وارقام این مقاله برگرفته از پایان نامه کارسناسی ارشد رشته جمعیت شناسی دانشگاه شیراز به راهنمایی دکتر حبیب احمدی و مشاوره دکتر منصوریان و خانم آقا می باشد.
بررسی علل و عوامل مؤثر بر گرایش زوجین به طلاق در شهرستان داراب- شهرستان داراب یکی از شهرستانهای استان فارس است که در جنوب شرقی این استان واقع شده است.
می باشد.
0
2
4
6
8
10
12
75
76
77
78
79
80
81
_
آمارهای طلاق کل کشور از سال 75 تا 81
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 20 صفحه
قسمتی از متن word (..DOC) :
222 مجموعه خلاصه پایان نامه های مرتبط با بانک کشاورزی
222
2
“ بررسی عوامل موثر بر بازپرداخت به موقع تسهیلات بانک کشاورزی طی سالهای 1379-1363”
1 - مقدمه :
بررسی های موجود از عملکرد مالی بانک های تجاری و تخصصی نشان می دهد که بانکهای کشور از نظر مالی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند . سه ویژگی عمده بانک های کشور در دو دهه اخیر را می توان تقلیل مستمر سهم سرمایه در ترازنامه بانکی ، ساختار هزینه های عملیاتی نسبتاً ناکارآمد و ذخیرهگیری ناکافی نسبت به وام های معوقه و سوخت شده ذکر کرد . بانک های کشور در واقع تا حدود زیادی انگیزه های سودآوری را از دست داده اند و به دلیل مداخلات دولت و تسهیلات تکلیفی و ترجیحی در زمینه سیاست ها و اعتبارات دچار انفعال شده اند . در این تحقیق سعی شده است به تعدادی از عواملی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بازپرداخت به موقع تسهیلات اعطایی موثرند ، پرداخته شود.
سیاست های قیمت گذاری در بخش کشاورزی ، بیمه محصولات کشاورزی ، پرداخت کمکهای بلاعوض توسط صندوق کمک به خسارت دیدگان ، نحوه تضمین تسهیلات پرداختی، نوع تسهیلات ( تکلیفی و غیرتکلیفی ) ، واردات و صادرات ، تولید محصولات کشاورزی ، میزان بارش و همچنین شاخص بهای عمده فروشی محصولات کشاورزی و شاخص نهاده ها از عواملی هستند که در این تحقیق به آن ها پرداخته شده است .
222 مجموعه خلاصه پایان نامه های مرتبط با بانک کشاورزی
222
2
2- ادبیات تحقیق :
از دهه 1950 میلادی به بعد این باور که کشاورزان و روستاییان به ویژه درکشورهای در حال توسعه فاقد درآمد کافی برای پس انداز و تامین مالی سرمایه گذاری های مورد نیاز در بخش کشاورزی هستند تقویت گردید . براین اساس دولت ها موظف شدند که مستقیماً به امر تامین اعتبار ارزان و تزریق آن به بخش کشاورزی اهتمام ورزند . راه حل معمول پیشنهادی برای این منظور تاسیس نهادهای مالی دولتی مانند بانک ها و موسسات اعتباری تخصصی بود . در دهه 1970 میلادی در مسیر فعالیت این موسسات اعتباری به دلیل وابستگی بیش از حد به دولت، مشکلاتی پدید آمد و لذا از اوایل دهه 1980 میلادی رهیافت مبتنی بر تزریق یک سویه اعتبار به روستاها مورد تردید قرار گرفت و به جای آن مقوله تامین مالی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به صورت یک جریان دو سویه و مبتنی بر واسطه گری مالی و به تعبیری تجهیز پس اندازهای مردمی به ویژه کشاورزان در کانون توجه قرار گرفت . موسساتی که رویکرد جدید را دنبال نمودند به ویژه در کشورهای آسیای جنوب شرقی ، در دستیابی به نرخ وصولی بالا و کاهش اتکاء به یارانه های دولتی تا حدود زیادی موفق بوده اند .
222 مجموعه خلاصه پایان نامه های مرتبط با بانک کشاورزی
222
3
دسترسی به منابع مالی یکی از پیش نیازهای اساسی توسعه فعالیت های بخش کشاورزی به شمار می رود .بنابراین یکی راه های تقویت بنیه مالی بانک به منظور بالا بردن ظرفیت و توانمندی این بخش کمک به توسعه و رشد سرمایه گذاری است که جزو اهداف و سیاستهای بانک قرار گرفته است .
منابع نه تنها از محل افزایش در حساب های بدهی ایجاد می شوند بلکه از طریق کاهش در حسابهای دارایی نیز می توان منابع متنابه مالی را ایجاد نمود . یکی از موثرترین و کارآمدترین منابعی که از طریق مدیریت بر داراییها و به طور اخص مدیریت وجوه نقد بدست میآیند ، وصول مطالبات و تسهیلات پرداختی هستند .
از نظر تئوری عوامل متعددی بر میزان بازپرداخت تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی تاثیرگذار است.از جمله این عوامل ،سیاستهای قیمت گذاری در این بخش نظیر تعیین قیمت، تنظیم قیمت،قیمت تضمینی ،قیمت تثبیتی و سیاست قیمتهای آزاد است که از طریق تغییر درآمد کشاورزان بر میزان و نحوه بازپرداخت تسهیلات پرداختی به آنها تاثیر می گذارد.
3- روش تحقیق :
تحقیق به روش تحلیلی همسبتگی انجام شده است و اطلاعات به روش کتابخانه ای و در پارهای از موارد از طریق مصاحبه جمع آوری گردیده است . در روش تحقیق دو نکته دارای اهمیت است . نخست معرفی مدل نظری مورد استفاده و دوم معرفی روش تحلیل آماری
222 مجموعه خلاصه پایان نامه های مرتبط با بانک کشاورزی
222
4
است . در معرفی مدل نظری تعیین متغیرهای مستقل و وابسته مدل و روابط بین آن ها اهمیت اساسی دارد .
در این تحقیق متغیرهای وابسته مطالبات سررسید گذشته و معوق و نسبت مطالبات سررسید گذشته و معوق به تسهیلات اعطایی سالانه است و متغیرهای مستقل مدل شامل شاخص بهای نهاده های کشاورزی ، ارزش واردات محصولات کشاورزی ، شاخص بهای عمده فروشی کالاهای کشاورزی ، ارزش صادرات محصولات کشاورزی ، میزان بارندگی سالانه ، حق بیمه ، پرداخت غرامت ، پرداخت های بلاعوض، ارزش تولید محصولات کشاورزی ، تسهیلات اعطایی تکلیفی و غیرتکلیفی و تسهیلات پرداختی در قبال ضمانت ، اخذ وثیقه ملکی و اخذ سفته است .
تکنیکی که برای آزمون فرضیه ها به کار گرفته شده ، رگرسیون خطی چند متغیره است . تحلیل آماری سری های زمانی مورد استفاده به کمک نرم افزار TSP انجام شده است .
قلمرو زمانی تحقیق از سال 1363 یعنی آغاز اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا تا سال 1379 میباشد و قلمرو مکانی آن شامل شعب بانک کشاورزی در سراسر کشور است .
فرضیه های تحقیق :
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 105 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
1
1
عنوان رساله
بررسی عنصر بصری خط
1
2
1
3
تقدیم به :
مادر و پدر عزیزم که نگاه امیدوارشان همواره هستیبخش لحظات پرتلاش و پر ثمرم بوده است.
1
4
با سپاس فراوان از :
استاد گرانقدرم خانم اکرم محمودی که پیوسته در برداشتن گامهای استوار، یاری و تشویقم نمودهاند و همچنین با قدردانی از زحمات بیوقفه اساتید ارجمندم آقایان سیدعلی سیدانی، حسن رزمخواه، مهرداد صدقی ، آرمان یعقوب پور و سیدعلی بیگی که با دلسوزیهای فراوان، همواره کوشیدهاند تا پلههای ترقی را یک به یک طی کنم.
و با تشکر از دوست عزیزم علیرضا حاج محمد که در تنظیم این رساله همراهیم نمود.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 14 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
مقدمه
مدیریت کیفیت در ابعاد مختلف آن بحثی است که هم سو با رشد اگاهی جهانی از کیفیت باید در کشور اسلامی ما نیز مورد توجه قرار گیرد. در این راستا پرداختن به مسائل مرتبط با بحث مدیریت کیفیت مانند استقرار صحیح سیستمهای مدیریتی ( رهبری، مشتری گرایی، مشارکت کارکنان، تصمیم گیری منطقی ، روابط سودمند متقابل با تامین کنندگان، بهبود مستمر کیفیت و ... ) نیازمند حرکت یکپارچه در سطح جامعه می باشد.
رقابت جهانی و بازار محصولات وخدمات دارای کیفیت رقابتی، مستلزم بکارگیری رویکردها و سیستم های بهبود مستمر و نتیجه گرا توسط سازمان هاست. به عبارت دیگر امروزه کیفیت مهمترین دغدغه استرتژیک مدیران اجرایی است. کیفیت فراگیر عبارتست از یک سیستم مدیریت مردم محور با هدف افزایش مستمر رضایتمندی مشتری با هزینه هرچه کمتر. رویکردهای نوین مدیریت، امروزه مدیران را به رفتارهای کیفی تشویق می نماید. بشارتهای کیفی، راهکارهای تجربه شده ای هستند که ارزش افزوده بسیاری نیز ایجاد می نمایند. به عبارتی سیستم مدیریت کیفیت ابزاری است که به ما کمک می کند تا از آن چه داریم بیشترین بهره را ببریم.
2
در این راستا رضایتمندی مشتریان یک عامل کلیدی، در موفقیت درازمدت تجاری محسوب می شود. چرا که در بازارهای جدید، رقابت برای جذب هر چه بیشتر مشتریان جز فعالیتهای تجاری محسوب می گردد. به دلیل آنکه مشتریان ، محصولات و خدمات را بر اساس ویژگیها و عوامل گوناگونی ارزیابی می نمایند. تشخیص اینکه چه خدمات و محصولاتی می تواند بیشترین رضایتمندی را نسبت به سایرین ایجاد نماید از ارزش بسیاری برخوردار می باشد.
4
عنوان تحقیق (پژوهش)
بررسی عوامل موثر بر رضایت مندی بیمه شدگان تامین اجتماعی از خدمات ارائه شده در دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان تهران در سال 81.
بیان مسئله پژوهش
در ابتدا به نظر می رسید مدیریت کیفیت فراگیر در اصل برای فرآیندهای عادی چون تولید محصولات طراحی شده است. اما بسیاری از موسسات و سازمانها – مثل سازمان تامین فراگیر در زمینه خدمات مشکل است زیرا در بخش خدمات تاکید، بیشتر بر نیروی کار است و اغلب این خدمات همزان با ارائه مورد استفاده قرار می گیرند. بدین مفهوم که مشتری نه تنها نتیجه خدماتی که ارائه میشود بلکه رفتار و ظواهر شخصی که این خدمات را عرضه می کند را نیز مورد ارزیابی قرار میدهد. بهمین جهت معیارهای اندازه گیری خدمات بی نهایت پیچیده و مشکل خواهد بود (ایران نژاد پاریزی / 1378 / ص 154و 155 ).
آنچه مشتری از سازمانها خدماتی، از جمله موسسات و سازمانهای دولتی، انتظار دارد کارکنان متواضعی است که با رفتاری دوستانه محصولات و خدمات را ارائه می دهند. بسیاری از شکایات مربوط به خدمات نامطلوب موسسات دولتی به رفتار کارکنان مربوط می شود. بدین لحاظ داشتن مهارتهای ارتباطی همراه با قدرت فراگیری جنبه های فنی کخار برای کارکنانی که با مشتری تماس دارند، ضروری است (کیت اسمیت / 1379 / ص 43و44) .
4
سازمان تامین اجتماعی مجموعه ای بزرگ و مشکل از ادارات کل، شعب، درمانگاهها، بیمارستانها، (کلینیک ها و دی کلینیک ها) و دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی است که تمامی کشور پهناور اسلامی را پوشش داده و به مردم عزیز و بیمه شدگان محترم خدمات مختلفی را ارائه می دهد. به طور معمول در سطح هر استان تعداد متفاوتی از سازمانها ی خدماتی فوق مشغول انجام وظیفه درجهت کسب رضایت مندی بیمه شدگان هستند و در هر استان فقط یک دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی وجود دارد که در تکمیل خدمات یا جبران خسارات وارد شده به بیمه شدگان مشغول به خدمت است. حال سوال این است که چه عاملی بر رضامندی بیمه شدگان در دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان تهران موثر می باشد؟ و ترتیب اولویت یا اهمیت عوامل موثر چگونه است؟
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مقدمه
از دیر باز بحث بررس بازار مرد توجه برخی از متخصصین امر بوده است . و حدود نوسانهایی در قسمت محصولات کشاورزی حکایت از آن دارد که از یک سو نظامهای مناسب قیمت گذاری و توزیع برای محصولات کشاورزی در داخل کشور وجود نداشته و از طرف دیگر ناکارایی و نارسایها در بازار محصولات کشاورزی (در فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده حاکم است به طورکه در این باره بررسی ها مختلف نشان می دهد که سهم ناچیزی از قیمت پرداختی توسط مصرف کننده ی ید تولید کننده می شود و نرخی هم توسط مصرف کننده پرداخت می شود غالبا بالا است در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم عمده فعالیت اقتصادی در بخش کشاورزی متمرکز شده است و بنابراین اقتصاد این کشورها اتکای بسیاری به این بخش دارد و به همین جهت صدور محصولات کشاورزی منشا مهم ترین تزریق از خارجی به بدنه اقتصادی این کشورها به شمار می رود . از جهت به سر سطح گسترده ارتباطات پسین و پیشین تولید این محصولات کشاورزی باعث می شود که تولید و مبادله این محصولات به عاملی در جهت رشد فعالیتهای وابسته اعم از صنعتی و خدماتی تبدیل شود. از آنجا که بخش کشاورزی تامین کنده غذای مردم به علاوه نهاده های مورد نیاز ضایع وابسته است . که این بخش های اقتصادی کشور می باشد . فرستهای مبنی اقتصادی کشورهای در حال توسعه کم نیستند که با بهره گیری بهینه ار آنها در بکار جذب سرمایه گذاری و فناوری و مجهز شدن علوم به علم مدیریت بازار، می توان رقابت فعالان اقتصادی و کار آفرینان این کشورها را قوت بخشید .
آنچه که در ذهن اندیشمندان فهیم و متخصان بخش کشاورزی کشور را به خود مشغول داشته داشته این ککه هدف تعالی و انسانی تعادل در تولید و مصرف مواد غذایی و محصولات کشاورزی کشورهای در حال توسعه و به خصوص ایران چه زمانی تحقق خواهد یافت ؟
بازاریابی به تامین کالا و خدمات برای مشتریان می پردازد ، بازاریابی چندی پیش از فروختن است ، پیدا کردن نیازهای واقعی مشتریان بالشوه و سپس رفع این این نیازها همراه با کسب بوده است .
رقابت فشرده دهکدی جهانی ، آگاهی و دست باز مشتریان در مرکز پسش بهترین کالا(محصول )تولید کنندگان را ناچار می کند تا در نتیجه آنچه بازاریابی یعنی بهترین ترکیب از عوامل محصول ، قیمت ، توزیع ، تبلیغات با سپا پودی و در ستکاری کوشا باشند .
برای اخرار موفقیت در یک فعالیت اقتصادی فقط کیفیت مطلوب کالا یا قیمت آن کافی نیست بلکه قعولات دیگری مانند شناخت بازار ، شکافت خریداران و ویزگی های مورد انتضار مصرف کنندگان مطابق کد خصوصیات کالا با نیازهای بازار هدف ، بسته بندی و بسیاری جنبه های دیگر مطرح است که هر کدام باید حدود بررسی و ارزیابی و تصمیم گیری واقع شوند تا کالایی تولید شود که نیاز مصرف کننده را تامین کرده و رضایت او را فراهم آورد .
بررسی سوابق تحقیق :
با توجه به اینکه هیچگونه تحقیقات انجام یافته ای در رابطه با بازاریابی خرمالو و نارنگی انجام گرفته است متاسفانه هیچ گونه سوابق از گذشته در دست نبوده . و ما در این پرزه هیچگونه مقاله و راین رابطه با از کارکردن استفاده نکردیم .
مواد و روش ها :
به منظور دستیابی به اهداف تحقیق از دو روش مطاله اسنادی از منابع رسمی کتابخانه ها و منابع زیر ربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان و جهاد کشاورزی شهرستان کلات و از طریق منابع مختاف اینترنتی و به طور پیمایشی از طریق راه تکمیل پرسشنامه در سطح 30 نمونه مصرف کننده و خرده فردوس در سال زراعی 1385 در منطقه 10 خراسان رضوی (مشهد) انجام یافته است .
تاریخچه و اهمیت اقتصادی :
منشا مرکبات بنظر بسیاری از پزوهشگران ، جنوب شرقی آسیا شامل کشورهای مالزی ، اندولزی ، فیلپین و همچنین از جنوب هیمالیا تا اندولزی بوده است . دربین این مناطق وسیع احتمالا شمال شرقی هند و نواحی شمال برنامه موطن و مرکز اصلی مرکبات محسوب می گردد.
بعضی از انواع مرکبات قبیل از مسیحیت به مناطق غربی آسیا نظیر هند بوده و بنابراین عمان ، ایران ، فلسطین انتقال یافته است . یکی از انواع مرکبات بالنگ یا بادرنگ می باشد که منشا آن مناطق جنوبی چین تا هند بوده و بنابر گزارش های مورخین ، اسکندر مقرونی این گونه را در 330 سال قبل از میلاد مسیح در ایران مشاهده کرد . عقیده بر این است که بعد ها گونه بالنگ به مناطق مدیترانه ای منطق یافت
در اوایا دوران امپراطوری روم بین سال 27قبل از میلاد 248 بعد از میلاد بعضی گونه های مرکبات در ایتالیا شناخته شده بود ولی پایدار نماند و از بین رفت تا یز و برو تانکا که مطالعات وسیعی در گیا شناسی مرکبات داشته در میان و معرفی منشا مرکبات
، خطی رابط و رضرنی از جنوب شرقی آسیا به سمت شمال شرقی آسیا پیشنهاد شده نمود . وی پراکندگی مرکبات ترش و شیرین را روی این خط در جنوب مرکزی چین عبور می کند در امتداد خط غربی شرقی گزارش شده است .
به عقیده سویینگل موطن لایم از جزایر شرق هند بوده و احتمالا از دریای عمان بوسیله سربازان عرب به مصر و اروپا انتقال داده شده . پرتقال از مناطق جنوبی چین منشا گرفته است حان ین - چی 3 در 1178 میلادی 27 رقم پرتغال ، نارنج ، نارنگی نام برده مو به بررسی روشهای خزانه داری و مدیریت و همیاری مهاجر بکاست در او و با پرداخت است .
موطن اصلی نارنگی جنوب چین گزارش شده که سپس در مناطق تولید نسبتی آن در آسیا بوده است . ازآسیا نارنگی به اروپا انتقال پیدا کرد . منتها خیلی دیر تر از حایر گونه های مرکبات این جابجایی صورت گرفت برای مثال نارنگی و یلولیف در سال 1805 از چین به منطقه مدیترانه انتقال پیدا کرد . و بعدها نارنگی ها معمولی از چین در نقاط دیگر انتشار یافت .
ورود مرکبات به ایران بجز گونه بالنگ ، سابقه حدود 400 ساله دارد به استناد و مدارک تاریخی ، ایران و سپس فلسطین و بالاخره به اروپا جنوبی و آمریکا انتقال یافته است . از زمان صفویه به لحاظ تردو کشتیهای پرتقالیها در جنوب لبنان ایران ، بذور پرتقال را در اختیار مردم جنوب قرار گرفت و از اوایل 300 آگونه ها و ارقام مختلف مرکبات وارد ایران گردید و دز باغهایی که متعلق به خواندان سلطنتی بود و باید در برخی باغها شخصی ، مربوط یه علاقه مندان باقبانی کشت گردید .
مناطق تولید مرکبات :
مرکبات بین عرضهای جغرافیایی 40درجه شمالی و جنوبی از خط استوا با خاک مناسب رطوبت کافی و در صورت عدم یخبندان تولید می گردد. بین بنظر می رسد مناطق عمده تولید مرکبات در سطوح تجاری و نواحی گرمسیری بالاتر از 20درجه شمالی یا جنوبی قرار دارد .
ایران یکی از کشورهای تولید کننده مرکبات است و در بین 50 کشور تولید کننده که در سطحی حدود 6/1 میلیون هکتار ، به تولید مرکبات مرکبات می پردازند. ولی متاسفانه نام ایران و تولیدات آن کمتر در جدول آماری فائد درج می باشد . تمام تولیدات ایران بصورت تازه و مقادیر ناچیزی به صورت مازندران ، فارس ، جیرفت ، کهنوج و هرمزگان به ترتیب با %6/38،%9/20 ،%14، %2/12در سطح از درختان بارور رتبه های اولتا چهارم را به خود اختصاص داده اند . جمعا از %6/58 سطح بارور مرکبات کشور در این مناطق قرار دارد .
مناطق مرکبات خیز ایران :
الف : سواحل دریای خزر : از آستارا تا گرگان ارقام مختلفی از مرکبات کشت می شود محدودیت های اقلیمی موجب شده که بیشتر تراکم باغهای مرکبات که در نواحی چابکسر تا نوهشر و آمل تا بهشر باشد سطح زیر کشت ناحیه شمالی 84081 هکتار بوده که 55% آن پرتغال تخمی 25% پرتغال پیوندی روی پایه نارنج ، 15% نارنگی محلی و سایر ارقام نارنگی ، 5% متفرقه شامل لیمو ترش و گریفورت می باشد تولید سالانه این ناحیه 1372978 تن می باشد
ب: ناحیه مرکزی : شامل بلوچستان ، خوزستان ، فارس ، کرمان و باختران می باشد در این ناحیه شرایط اقلیمی متفاوت بوده عرض جغرافیایی پائین تر از 33 درجه شمالی بوده و بیشتر روزها آفتابی بوده و رطوبت نسبی محیط پائین می باشد متوسط بارندگی این مناطق 1000 تا 3000 میلی متر بوده بنابراین در تابستان به 4-5 نوبت آبیاری نیاز دارد سطح زیر کشت این مناطق 87239 هکتار بوده که 6/11 % نارنگی محلی تشکیل می دهد و جمع تولید این منطقه 1282715 تن بر آورده شده است بهترین نواحی تولید مرکبات این منطقه جیرفت و بم می باشد
ج:ناحیه بندر عباس و دریای عمان :در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در عرض جغرافیای حدود 23 درجه حدود 24333 هکتار باغ مرکبات وجود دارد این مناطق عاری از یخ بندان ، با رطوبت نسبی بالا حدود (53 – 86 %) و گرمای زیادی در تابستان می باشد دمای مناسب از مهرماه تا اوایل فروردین سال بعد برای رشد و نمو مرکبات مناسب است ولی شرایط نا مطلوب تابستان و بهار از کیفیت پرتغال و نارنگی می کاهد تولید ناحیه ساحلی جنوب 388432 تن بر آورده شده است میزان محصول مرکبات در واحد سطح به علل و عوامل مختلف بستگی دارد
آب و هوا ، نوع خاک ، مواظبت زراعی خصوصا استفاده از پایه های سالم و عاری از ویروس همچنین نوع پایه و پیوندک و سازگاری آن با محل کشت ، که هر یک تاثیر قابل ملاحظه ای در میزان محصول و کیفیت مرکبات دارد امروزه در دنیا با افزایش تعداد درخت در هکتار ، استفاده از ارقام تجارتی پر محصول و پیوند آنها روی پایه های مقاوم به امراض قارچی و ویروسی و شرایط نا مناسب محیطی ، میزان محصول مرکبات را تا میزان قابل ملاحضه در هکتار بالا برده اند لیکن به طور متوسط در سطوح تجاری میزان تولید حدود 30تن در هکتار بر آورد میشود.در وضعیت کنونی و در باغهای سنتی ایران میزان محصول بستگی به شرایط مختلف از 5 تا 17 تن در هکتارمتغیر می باشد .