هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

تحقیق بررسی مسأله حضانت اطفال در حقوق مدنی ایران و فرانسه 35 ص

تحقیق بررسی مسأله حضانت اطفال در حقوق مدنی ایران و فرانسه 35 ص

تحقیق-بررسی-مسأله-حضانت-اطفال-در-حقوق-مدنی-ایران-و-فرانسه-35-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 32 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏بررسی مسأله حضانت اطفال در حقوق مدنی ایران و فرانسه‏[1]
‏چکیده
‏حضانت نگهداری و تربیت طفل است به گونه ای که صحت جسمانی و تربیت وی با توجه به نیازمندیهای حال و آینده او، و وضع و موقعیت والدین طفل تأمین گردد. مسأله حضانت و اولویت هر یک از پدر و مادر برای نگهداری و سرپرستی طفل بیشتر زمانی مطرح می گردد که آنها از هم جدا می شوند، مشهور فقها و به تبع آن قانون مدنی ایران برآنند که مادر برای حضانت فرزند پسر تا 2 سال و برای دختر تا 7 سال شایسته تر است.
‏در حقوق فرانسه نیز حضانت تحت عنوان ‏«‏ولایت ابوینی‏» ‏مطرح شده است که علاوه بر سرپرستی کودک، ولایت بر اموال او را نیز در بر می گیرد. ظاهراً حضانت برای مادر حق و برای پدر حق و تکلیف است؛ اگر چه نظرات مخالف نیز در این زمینه وجود دارد. مهمترین مسأله در بحث حضانت، حفظ مصلحت طفل است که مورد نظر قانونگذار بوده است؛ به همین جهت چنان که ابوین شایستگی و شرایط اخلاقی لازم را دارا نباشد، این حق از آنها سلب و به فرد شایسته ای که دادگاه معین می کند، اعطا می شود.
‏نگارنده در این مقاله بر آن است که بطور موجز به بررسی حقوق و تکالیف والدین در قبال فرزندان از دیدگاه قانون مدنی ایران و فرانسه، بپردازد و در پایان بـعضی از مفاد اعلامـیه جـهانـی حقوق کودک را ارزیابی کرده، نتایجی را ارائه نماید.
 
‏ ‏واژگان کلیدی
‏حضانت، حق، تکلیف، سقوط حضانت، ولایت ابوینی، تعلیم و تربیت خانواده هسته اولیه و شالوده جامعه بشری است؛ به همین جهت حمایت از خانواده و تأمین حقوق افراد آن، از سوی دولتها و قانونگذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا باید دولت ها برای حفظ و تأمین نظم اجتماع و سلامت جامعه، بر روابط افراد در چهار چوب خانواده نظارت داشته باشد و آن گاه که ظلمی بر کسی ـ بخصوص کودکان ـ می رود، اعمال قدرت نمایند.
‏3
‏البته صرفاً با وضع قوانین نمی توان حقوق افراد، بویژه کودکان را که موضوع بحث است، تأمین نمود؛ بلکه برای رسیدن به جامعه مطلوب علاوه بر قانون، باید زمینه اجرایی قانون را نیز فراهم ساخت.
‏دولت (حکومت) نیز باید ضمن حفظ حریم خصوصی خانواده و تأیید حقوق افراد، بنا به وظیفه خویش از ایشان حمایت کند. و با آگاهی دادن به جامعه و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه، شناساندن ارزش های اخلاقی و اجتماعی، زمینه اجرای قوانین حمایتی را فراهم سازد.
‏ 
‏ ‏حضانت در لغت و اصطلاح
‏ ‏حضانت کلمه ای عربی و در لغت به معنای پروردن است و در اصطلاح عبارت است از نگهداری مادی و معنوی طفل توسط کسانی که قانون مقرر داشته است (لنگرودی، 1368، ج 1، ش1720). معانی دیگر همچون «زیر بال گرفتن، در برگرفتن، در دامان خود پروراندن و پروراندن» نیز برای حضانت ذکر شده است ( معین ، 1371، ج 1، ص1360).
‏وجه تسمیه حضانت برای پروراندن و امر نگهداری طفل این است که «الحضن» در لغت عربی، زیر بغل تا تهیگاه یا سینه و فاصله دو بازو را گویند و چون مادر، طفل را در بین بازوان و سینه (آغوش) قرار می دهد، گفته می شود که حضانت نموده است (معلوف، 1374، ص 139).
‏ 
‏معنای حضانت در حقوق ایران و فرانسه
‏در قانون مـدنی ایران و قانون حمایت خـانواده کلـمه «حضانت» تعریف نشـده است. ولی از عنوان باب دوم کتاب هشتم در قانون مدنی ایران که نوشته شده در «نگاهداری و تربیت اطفال» و ذکر کلمه «حضانت» در برخی از مواد مربوط به این باب که در آنها صریحاً به جای عنوان باب به کار رفته است، معلوم می شود که حضانت از نظر قانون مدنی ایران، عبارت است از «نگاهداری و تربیت اطفال» در ماده 12 آیین نامه اجرای قانون حمایت خانواده مصوب تیرماه 1346 مقرر شده: «میزان نفقه و هزینه حضانت و تربیت اطفال...» «حضانت» و «تربیت» را دو امر جداگانه تلقی نموده اند؛ در حالی که در ماده 13 قانون مزبور همانند قانون مدنی، کلمه حضانت به معنای اعم نگاهداری و تربیت طفل به کار رفته است
‏3
‏[2]‏.
‏ 
‏معنای ولایت ابوینی[3]‏ در حقوق فرانسه
‏در حقوق فرانسه حضانت طفل تحت عنوان اصطلاح بالا و جزئی از ولایت ابوینی است که در موارد 371 و387 قانون مدنی فرانسه ذکر شده است، جزئی از آن است؛ زیرا در حقوق مدنی فرانسه امروز معنای ولایت ابوینی، عبارت است از: «مجموعه حقوق و امتیازاتی که قانون برای پدر و مادر شناخته است تا تحت آن بتوانند حقوق و تکالیف خودشان را در قبال شخص طفل صغیر و اموال او انجام دهند» (planiol, 1957‏, g.1/N.299‏). و هدف آنها چیزی جز نگهداری و تربیت طفل نیست.با این ترتیب، اصطلاح فوق، به معنای ولایت عام بکار رفته است.
 
‏ولایت در حضانت طفل و ولایت بر نگهداری اموال او
‏ ‏برای این دو نوع ولایت در قانون مدنی قبل از چهارم ژوئن 1970 فرانسه عبارت ولایت در حضانت طفل نیز به کار رفته بود. در این تاریخ با اصلاحی که در این قسمت از قانون مدنی فرانسه به عمل آمد، عنوان این فصل به ولایت ابوینی تغییر پیدا کرد. و بیـشتر چنین به نظر می رسد که حضانت یک تکلیف است تا یک حق شخصی.
 
‏تعریف علمای حقوق و فقه امامیه از حضانت
‏در حقوق ایران برای «حضانت» تعاریف گوناگونی آورده شده که پاره ای از آنها ذکر می شود: «حضانت... عبارت است از نگهداری مادی و معنوی طفل توسط کسانی که قانون مقرر داشته است» و حضانت مختص ابوین و اقربای طفل است و بین اقربا رعایت طبقات ارث نمی شود و عبارت است از حفظ مادی (جسم) و تربیت اخلاقی و معنوی طفل مناسب شؤون (جعفری لنگرودی، 1368، ج 1، ش 1720 ).
‏5
‏دکتر شایگان نیز حضانت را چنین تعریف کرده است که حضانت یا نگاهداری اطفال، حق و تکلیفی است که پدر یا مادر نسبت به طفل خود دارند (شایگان، 1339، ج 2، ص169). البته این نیز تعریف حضانت نیست؛ بلکه بیان و ماهیت و طبیعت حقوق آن می باشد. مضافاً که دامنه حقوق و تکالیف والدین نیز در آن مشخص نگردیده است.
‏در فقه شیعه نیز حضانت به این صورت تعریف شده که حضانت به فتح حاء، ولایت بر صغیر و مجنون است و از جهت به سامان آوردن تربیت و آنچه که به تأمین مصالح او مربوط است از حفظ و خوابانیدن وی روی رختخواب، بلند کردن و نظافت و شستشوی او و لباس هایش و بالاخره سرمه کشیدن به چشمان طفل، خوراک، پوشاک و سایر اموری که بدان نیازمند است (نجفی، 1418 ه‍، ج 30، ص348 ).
‏حضانت اقتداری است که قانون به منظور نگهداری و تربیت اطفال به پدر و مادر اعطا کرده است (کاتوزیان، 1375، ج2، ص139). این همان مفهوم برگرفته از فقه اسلامی است که متناسب با معنای لغوی نیز می باشد.
‏قانون مدنی ایران و قانون حمایت خانواده، حضانت را تعریف ننموده است و از مواد مربوط و ماده 12 آیین نامه اجرای قانون حمایت خانواده تعریفی به شرح زیر به دست می آید: «حضانت عبارت است از نگهداری و تربیت طفل به طوری که صحت جسمانی و تربیت وی با توجه به نیازمندی های حال و آینده او و وضع و موقعیت والدین طفل تأمین گردد».
‏مواد 1168 الی 1179 که شمول دایره حضانت را ذکر می نماید، فقط از دو چیز سخن گفته اند: «نگاهداری» و «تربیت» پس حضانت یعنی، سرپرستی برای نگاهداری و تربیت. اگر طفل مریض می شود، پرداخت بهای دارو، نفقه است؛ ولی خوراندن دارو به طفل، حضانت است. پرداخت بهای خرید لباس جهت طفل، نفقه است ولی پوشاندن بر تن او، حضانت و از این قبیل. اما هدف حضانت که در تعریف مستنبط ما (صحت جسمانی و تربیت طفل) ابراز شده موضوعی است که از مفهوم مخالف ماده 1173 ق.م استفاده می شود که مقرر داشته «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل و یا قیم او یا مدعی العموم هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند». ملاحظه می شود که پدر و مادر زمانی از اعمال حق حضانت محروم می شوند که «صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل درخطر باشد» بنابراین حضانت نمی تواند هدفی غیر از این دو برای ما تصویر نماید.

 

دانلود فایل

تحقیق بررسی مشکلات تولید و توزیع داخلی و خارجی پسته ایران و ارائه راهکارهای توسعه صادرات 78ص

تحقیق بررسی مشکلات تولید و توزیع داخلی و خارجی پسته ایران و ارائه راهکارهای توسعه صادرات 78ص

تحقیق-بررسی-مشکلات-تولید-و-توزیع-داخلی-و-خارجی-پسته-ایران-و-ارائه-راهکارهای-توسعه-صادرات-78صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 57 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏فصل اول‏- طرح تحقیق

‏فصل اول‏- طرح تحقیق

‏مقدمه
‏هدف پژوهش: ‏بررسی مشکلات تولید پسته در ایران وتأثیراتی که این مشکلات برروی فروش داخلی و خارجی آن می گذارد وارائه ی راهکارهای توسعه صادرات‏.
‏بیان مسئله: ‏آیا پسته ایران با استانداردهای بین الملل مطابق است؟
‏آیا جایگاه بازارصادراتی یک قرن گذشته را هم اکنون داریم؟
‏سؤال یا فرضیه های تحقیق:‏
‏بین مشکلات پسته و فروش آن در داخل همبستگی وجود دارد.
‏کاهش مشکلات تولید پسته می توان موجب افزایش فروش پسته در داخل کشور شود.
‏بین مشکلات تولید پسته و میزان فروش پسته در خارج (صادرات) رابطه وجود دارد.
‏کاهش مشکلات تولید پسته می تواند موجب افزایش صادرات پسته گردد.
‏تعاریف:‏
‏تعریف متغیرهای مورد بررسی: ‏تولید پسته : این بخش شامل باغداری و پرورش پسته ونحوه باروری وچیدن آن‏ می باشد که ‏پس از قسمت باغ‏داری و باغ ‏شامل شستشوی پسته وپوست کندن آن یا تفت وآماده سازی برای فروش وارائه به بازارداخلی وخارجی می باشد. توزیع داخلی (در اینجا بازار داخل کشور مد نظر می باشد) توزیع خارجی (که شامل بازارهای خارج از کشورمی باشد که پسته ایران به آن کشورها صادر می شده یا می شود.
‏طرح تحقیق:‏
‏با توجه به اینکه وضعیت پسته ایران تا بحال به صورت تمام صنعتی واتوماتیک نبوده است و نیز هم اکنون ما با تکنولوژیهای جدید ومتد مدرن روز کار نمی کنیم در نتیجه نمی توانیم کارخانه یا قسمت خاصی را برای پژوهش تعیین کنیم در نتیجه باتوجه به اینکه جامعه آماری ما تمام صنعت پسته ایران اعم از باغات و کارخانجات می باشد ونیز با توجه به گستردگی در سراسر کشور ما تحقیق را در ابتدا بصورت کتابی برای (پیشینه ی تحقیق) ودر ادامه بصورت مصاحبه ای ادامه خواهیم داد.
‏ابزارها و‏ ‏روش گردآوری داده ها:
‏روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق بصورت میدانی بوده است ولی در ابتدا برای جمع آوری اطلاعات محیطی و تاریخی از روش کتابخانه ای استفاده شده وسپس برای کسب اطلاعات بیشتر وتجزیه وتحلیل مطالب از ابزار مصاحبه استفاده نموده ایم.


 

دانلود فایل

تحقیق بررسی مفاهیم بیع مورد

تحقیق بررسی مفاهیم بیع مورد

تحقیق-بررسی-مفاهیم-بیع-موردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 199 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏بخش اول: کلیات‏: بررسی مفاهیم بیع مور‏د معامله، مال و رابطه آن با ملک، حق، منفعت، اقسام مال و معیارهای تشخیص مالیت
‏فصل اول : ‏بررسی مفاهیم بیع مورد معامله ، مال و رابطه آن با ملک، حق و منفعت.
‏مبحث اول: بیع:
‏گفتار اول: تعریف:
‏ماده 338 قانون مدنی در تعریف بیع مقرر داشته: ‏«‏بیع عبارت است از تملیک عینی به عوض معلوم‏»‏ ‏بنابراین، لازم است که مبیع، از اموال عینی باشد مانند خانه، زمینی و ... و در مورد تعریف فوق نسبت به ثمن، هیچ قیدی وجود ندارد. و نمی‏‌‏شود منفعت یا عملی و یا حقی مانند ‏حق ارتفاق و... را مبیع قرار داد ولی در مورد ثمن شامل عینی و یا منفعت و عمل هم می‏‌‏شود‏.‏ ‏- مهدی، شهیدی، حقوق مدنی 6، انتشارات مجد،چاپ دوم، سال 1383، ص13
‏بیع، در لغت به معنی فروش است که در مقابل آن، خرید آمده است و اصطلاح حقوقی نیز، از معنی لغوی بیع فراتر ‏نرفته است. وکاملترین اقسام عقد معرض بیع می‏‌‏باشد. از نظر تاریخ حقوق، ‏بیع، متولد شدهاز معاوضه‏‌‏های معمولی بشرمی
‏2
‏بخش اول: کلیات‏: بررسی مفاهیم بیع مور‏د معامله، مال و رابطه آن با ملک، حق، منفعت، اقسام مال و معیارهای تشخیص مالیت
‏فصل اول : ‏بررسی مفاهیم بیع مورد معامله ، مال و رابطه آن با ملک، حق و منفعت.
‏مبحث اول: بیع:
‏گفتار اول: تعریف:
‏ماده 338 قانون مدنی در تعریف بیع مقرر داشته: ‏«‏بیع عبارت است از تملیک عینی به عوض معلوم‏»‏ ‏بنابراین، لازم است که مبیع، از اموال عینی باشد مانند خانه، زمینی و ... و در مورد تعریف فوق نسبت به ثمن، هیچ قیدی وجود ندارد. و نمی‏‌‏شود منفعت یا عملی و یا حقی مانند ‏حق ارتفاق و... را مبیع قرار داد ولی در مورد ثمن شامل عینی و یا منفعت و عمل هم می‏‌‏شود‏.‏ ‏- مهدی، شهیدی، حقوق مدنی 6، انتشارات مجد،چاپ دوم، سال 1383، ص13
‏بیع، در لغت به معنی فروش است که در مقابل آن، خرید آمده است و اصطلاح حقوقی نیز، از معنی لغوی بیع فراتر ‏نرفته است. وکاملترین اقسام عقد معرض بیع می‏‌‏باشد. از نظر تاریخ حقوق، ‏بیع، متولد شدهاز معاوضه‏‌‏های معمولی بشرمی
‏2
‏بخش اول: کلیات‏: بررسی مفاهیم بیع مور‏د معامله، مال و رابطه آن با ملک، حق، منفعت، اقسام مال و معیارهای تشخیص مالیت
‏فصل اول : ‏بررسی مفاهیم بیع مورد معامله ، مال و رابطه آن با ملک، حق و منفعت.
‏مبحث اول: بیع:
‏گفتار اول: تعریف:
‏ماده 338 قانون مدنی در تعریف بیع مقرر داشته: ‏«‏بیع عبارت است از تملیک عینی به عوض معلوم‏»‏ ‏بنابراین، لازم است که مبیع، از اموال عینی باشد مانند خانه، زمینی و ... و در مورد تعریف فوق نسبت به ثمن، هیچ قیدی وجود ندارد. و نمی‏‌‏شود منفعت یا عملی و یا حقی مانند ‏حق ارتفاق و... را مبیع قرار داد ولی در مورد ثمن شامل عینی و یا منفعت و عمل هم می‏‌‏شود‏.‏ ‏- مهدی، شهیدی، حقوق مدنی 6، انتشارات مجد،چاپ دوم، سال 1383، ص13
‏بیع، در لغت به معنی فروش است که در مقابل آن، خرید آمده است و اصطلاح حقوقی نیز، از معنی لغوی بیع فراتر ‏نرفته است. وکاملترین اقسام عقد معرض بیع می‏‌‏باشد. از نظر تاریخ حقوق، ‏بیع، متولد شدهاز معاوضه‏‌‏های معمولی بشرمی
‏3
‏‌‏باشد که به علت نیازهای ‏بشر بوجود آمده و بتدریج باافزودن قیودی به آن تکامل یافته تا اینکه بصورت کنونی ‏درآمده است. بنابراین بیع و معاوضه شبیه هم می‏‌‏باشن‏د و اختلاف آنها در قصد طرفینی می‏‌‏باشد، چون در عقد بیع، طرفینی قصد انتقاد بیع را به معنای خاصی خود دارند ‏در صورتیکه در معاوضه، یکی از طرفین مال را می‏‌‏دهد به عوض مال دیگر، بدوناینکه توجهی به این داشته باشد که یکی مبیع است و دیگری ثمن. ‏اما قانون مدنی میان عقد و معاوضه از حیث عوض، تفاوتی قائل نشده است یعنی هر موقععوض درمعامله پول باشد، آن را بیع می‏‌‏داند و چنانچه پول نباشد آن را معاوضه می‏‌‏داند. لیکن، در وضعیت‏ کنونی، با توجه به وضعیت اقتصادی در معاملات چنانچه یکی از دو مورد معامله پول باشد، آ‏»‏ پول را ثمن و معامله صورت گرفته را بیع می‏‌‏دانند مگر اینکه تصریح شده باشد و یا قرائن خلاف آن باشد‏ ‏- سید حسن امامی ، حقوق مدنی، انتشارات کتاب فروشی اسلامیه، سال 1364 ، جلد1، صص 417-416
‏.
‏در تعریف دیگری از بیع، گفته شده است: بیع ، عبارتست از تملیک عینی در مقابل عوض معینی. ‏که این عین می‏‌‏تواند زئی باشد یاکلی. بنابراین، اگر مورد تملیک، منافع، باشد. این معامله اجاره است هر چند که در تعریف بیع،

 

دانلود فایل

تحقیق بررسی مشکلات عاطفی روانی

تحقیق بررسی مشکلات عاطفی روانی

تحقیق-بررسی-مشکلات-عاطفی-روانیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏قسمت اول
‏مقدمه :
‏کودکان و نوجوانان همه روزه با کوله بارى از کتاب ، دفتر و خوراکى به مدرسه مى روند تا بتوانند با کسب علم و دانش ، قدم در راه پیشرفت و ترقى گذارند . آنها هر روز مشق مى نویسند ، درس مى خوانند ، در فعالیت هاى گوناگون کلاسى شرکت مى کنند و همه چیز به روال عادى پیش مى رود تا. .. زمانى که امتحانات شروع مى شوند . از آن پس چنان آرامش و راحتى آنان به هم مى ریزد که قدرت تمرکز و توجه بر روى ساده ترین مسائل و مطالب را هم از دست میدهند .

کودکان از ابتداى آغاز دبستان و زمانى که وارد مدرسه مى شوند ، هیچ ترس و دلهره و تصورى درباره امتحان و آزمون هاى کلاسى در ذهن ندارند و اساساً روز امتحان با روزهاى دیگر فرقى برایشان نمى کند . اما ، متاسفانه این والدین ، مربیان و آموزگاران هستند که بچه ها را نسبت به امتحان ، آشفته و پریشان مى کنند ، تا حدى که در سال هاى بعد ، چنان دچار اضطراب امتحان مى شوند ، که از مدرسه رفتن امتناع مى ورزند . مقدار کمى هشدار و ایجاد انگیزه در وجود دانش آموزان موجب برنامه ریزى براى درس خواندن ، افزایش حس مسئولیت و تلاش بیشتر آنان مى شود ، زیرا مى توانند در جهت مثبت از آن استفاده کنند . اما اگر فشار و استرس ایجاد شده بیشتر از حد توان و تحمل آنها باشد ، نتایج ناگوارى در بر خواهد داشت که مى تواند باعث کاهش یادگیرى و علاقه بچه ها به درس و نهایتاً افت تحصیلى آنان شود .
‏اضطراب امتحان‏ ، حالت تشویش ، نگرانى و هیجان ناخوشایندى است که اغلب دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات بدان مبتلا مى شوند . گاهى این اضطراب با سردرد ، سرگیجه ، دل درد ، حالت تهوع ، تپش قلب و
‏تنگى نفس نیز همراه مى شود .

بسیارى از دانش آموزان قبول دارند زمانى که عمیق تر و دقیق تر درس مى خوانند ، اضطراب کمترى براى امتحان دارند ، زیرا هر چه درباره موضوعى بیشتر مى دانند ، تسلط و اعتماد بیشترى هم نسبت به دانسته هاى شان در خود پیدا مى کنند و با هیجان کمترى بر سر جلسه امتحان حاضر مى شوند . به همین دلیل است که تمامى آموزگاران و مربیان به بچه ها توصیه مى کنند که عادت به مطالعه و تمرین را همواره به صورت رویه زندگى تحصیلى خود قرار دهند . آنها معتقدند اگر دانش آموزان در خواندن ، نوشتن ، حساب کردن و... مهارت فوق العاده اى هم داشته باشند ، باز به سختى مى توانند زحماتى که باید طى یک ترم بر دوش کشند ، یک شبه متحمل شوند . به طور کلى ، اگر بپذیریم که هدف اصلى از امتحان گرفتن ، ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر براى یادگیرى بهتر ، ارزیابى میزان پیشرفت دانش آموزان و اصلاح روش هاى تدریس آموزگاران است ، على الاصول نباید موجب ترس و دلهره بچه ها شود . تنها دانش آموزانى از امتحانات و آزمون هاى کلاسى نگران و مضطرب مى شوند که نسبت به توانایى ها و عملکرد خود در طول ترم اعتماد و اطمینان کافى نداشته باشند .
‏ در این جا به بررسى روش هاى ساده اى که والدین و مربیان مى توانند با به کار بردن آنها ، اضطراب امتحان را در بچه ها از بین ببرند ، مى پردازیم :

۱ _ انجام تکالیف درسى ، تمرین حل کردن و.. . باید از ابتداى سال تحصیلى با نظم و جدیت دنبال شود . اگر دانش آموزى در طول ترم تحصیلى خود عملکرد ضعیفى داشته باشد ، تذکر هاى پشت سر هم پدر و مادر در ایام امتحان نه تنها هیچ کمکى به کودک یا نوجوان نمى کند ، بلکه موجب ترس و آشفتگى بیشتر او
‏ هم مى شود .

۲ _ هر گونه سخت گیرى بى مورد و تنبیه دانش آموز به دلیل نگرفتن نمرات عالى ، باعث تشدید اضطراب درونى دانش آموز از درس و مدرسه و امتحان مى شود . راه حل نمرات پایین بچه ها در تنبیه کردن آنها نیست ، بلکه در یافتن راهى است براى رفع علت اصلى آن ، که همانا ضعف یادگیرى کودک است.
۳ _ ترس از شکست و عدم قبولى در دانش آموزانى رشد مى کند که فکر موفقیت و اول شدن ، ذهن آنها را بیش از حد به خود مشغول کرده است . اگر پدر و مادر خواسته ها و معیارهایى دور از توان و استعداد بچه هاى شان داشته باشند ، آنان را چنان نگران و پریشان مى کنند که راه دستیابى به موفقیت برایشان غیر ممکن و سخت جلوه مى کند .

۴ _ هیچ گاه تفاوت هاى فردى بچه ها را نادیده نگیرید و مرتب نمرات آنها را با هم مقایسه نکنید ، زیرا همین امر موجب ناراحتى ، فشار روانى و بدبینى نسبت به یکدیگر در آنها مى شود . براى تشویق بچه ها به درس خواندن مى توان به آنها دلگرمى داد و با حمایت هاى کلامى مثبت خود ، آنها را نسبت به استعدادهاى بالقوه شان آگاه کرد تا بدین ترتیب ، ریشه هاى ترس و اضطراب را - که عامل بسیارى از مشکلات روانى است - در آنها از بین برد .

۵ _ ایجاد آمادگى در بچه ها و فراهم آوردن شرایط و امکاناتى که آنها بتوانند با آرامش و راحتى به مطالعه و درس بپردازند ، مى تواند ترس و اضطراب ناشى از امتحان را کاهش دهد .

۶ _ در مواردى نگرش ها و پیش فرض هاى منفى دانش آموزان درباره نحوه امتحان دادن شان ، به شدت بر روحیه آنها تاثیر مى گذارد و موجب اضطراب بچه ها مى شود . مثل وقتى که دانش آموزى از قبل از امتحان دائم به خود مى گوید : «من هرگز نمى توانم از این امتحان نمره خوبى بگیرم ...» . در صورتى که اگر همین دانش آموز بتواند افکار مثبت و امیدوارکننده را جایگزین ناامیدى و تلقینات منفى اش کند ، قادر خواهد بود با روحیه بهتر و نشاط بیشترى بر سرجلسه امتحان حاضر شود . او مى تواند به خود بگوید: «من این درس را خوب خوانده ام و مطمئنم که مى توانم نمره خوبى از آن بگیرم» . (البته او باید واقعاً درس را خوانده باشد !)

‏نکاتى که والدین و اطرافیان بچه ها ، باید در ایام امتحانات بدان توجه داشته باشند ، عبارتند از :

• جدولى از برنامه امتحانى فرزندان تان تهیه کنید و به آنها در برنامه ریزى مناسب ، براى مطالعه درس هاى مختلف کمک کنید .

• با تشویق فرزندان تان در انجام تکالیف و تمرین هاى لازم در ایام امتحانات ، به آنها دلگرمى دهید .

• به فرزندان تان کمک کنید تا به تنهایى پاسخ پرسش هاى درسى اش را بیابند .
• در صورت نیاز با آموزگار فرزندتان در مورد چگونگى انجام آزمون هاى پایان سال صحبت کنید و اطلاعات لازم را از او بگیرید .

• فرزندان تان را تشویق کنید تا در خانه و یا کلاس پرسش هایى را که نمى دانند ،
‏بپرسند .

• نقاط ضعف و قوت درسى فرزندان تان را در درس هاى مختلف بشناسید و حتى الامکان درصدد رفع آنها برآیید .

• به فرزندان تان اطمینان دهید که موفقیت آنها براى تان ارزش و اهمیت دارد .

• نسبت به خواب ، خوراک و آرامش روانى فرزندان تان در روزهاى امتحان محتاط و دقیق باشید . دقت داشته باشید ، شب قبل از امتحان بچه ها به موقع بخوابند و صبح ، صبحانه اى مناسب و کافى بخورند . تصور نکنید اگر شب قبل از امتحان تا صبح بیدار بمانند ، مطالب در حافظه شان بهتر جایگزین مى شود . این کار تنها موجب عدم تمرکز و خواب آلودگى آنها در سر جلسه امتحان مى شود .

• خواسته ها و انتظارات خارج از توان بچه ها نداشته باشید .

• به بچه ها بگویید که امتحان تنها وسیله اى براى سنجش موفقیت هاى کلاسى آنان است .

• هیچ گاه ارزش فرزندان تان را با نمراتى که مى گیرند ، نسنجید .

• همیشه درباره امتحان دادن ، مثبت صحبت کنید و بچه ها را از آن نترسانید .

‏نکاتى که دانش آموزان باید ضمن امتحان ، بدان توجه داشته باشند ، عبارتند از :

• ابتدا تمام سئوالات را به دقت بخوانند .

• پاسخ گویى به سئوالات را از آسان به سخت شروع کنند .

• جواب پرسش ها را با توجه به دانسته ها و معلومات شان بدهند نه بر پایه حدسیات .

• سعى کنند از حاشیه روى پرهیز کنند و تنها اصل پاسخ را بنویسند .

• توجه به زمان داشته باشند و بیش از حد براى یک سئوال وقت نگذارند ‏.

• سئوالاتى را که پاسخى براى آنها ندارند ، کنار بگذارند و به بقیه پرسش ها بپردازند . در صورتى که وقت اضافه داشتند ، مى توانند با تمرکز بر سئوال ، پاسخ آن را پیدا کنند .

• پاسخ هر سئوال را در جاى خودش بنویسند .

• بعد از پایان پاسخ گویى به سئوالات ، در صورت داشتن وقت ، حتماً ورقه شان را یک بار مرور کنند .

در مورد سئوالات چهار گزینه اى:

• ابتدا تمام جواب ها را به دقت بخوانند و سپس جواب درست را علامت بزنند ، شاید پاسخ صحیح ، گزینه چهارم باشد .

• دقت داشته باشند ، هیچ گاه سعى نکنند ارتباطى بین پاسخ هاى صحیح پیدا کنند .

• تنها زمانى که اطمینان دارند پاسخى که اول داده اند اشتباه است ، آن را تغییر دهند .
‏اختلالات رفتاری دانش‏ ‏آموزان و از آن جمله، اقدام به خودکشی در میان این گروه سنی شاید در همه نقاط دنیا و به دلایل گوناگون رخ دهد، تنها ممکن است کم و کیف آن با هم متفاوت باشد.
اعلام آمار ‏۲۸۳‏ مورد خودکشی دانش‏ ‏آموزان در شهر تهران طی سال گذشته از سوی مسئولان آموزش و پرورش پرسش‏ ‏هایی را پیش روی همگان قرار می‏ ‏دهد که دلایل شیوع این ناهنجاری و انتخاب گزینه خودکشی از سوی یک دانش‏ ‏آموز، مهمترین آن است.
‏هر چند آمار دقیقی مبنی بر تعداد موارد خودکشی دانش‏ ‏آموزان در سطح کشور و علل مشخص آن از سوی مسئولان ارائه نمی
‏ ‏شود، اما آنچه همه بر آن صحه می‏ ‏گذارند، یک چیز است:‏ ‏ ‏«‏مشکل عدم کسب مهارت‏ ‏های لازم زندگی.‏»‏ اگرچه دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، آموزش مهارت‏ ‏های ‏۱۰‏ گانه اجتماعی، عاطفی و ارتباطی را تازه به آزمون گذارده و امید دارد تا با برپایی کلاس‏ ‏های موردی و به تعداد محدود در سطح استانها، این مهارت‏ ‏ها را به دانش‏ ‏آموزان بیاموزد، اما نکته اصلی اینجاست که برای پیشگیری از اختلالات رفتاری دانش‏ ‏آموزان، مهارت‏ ‏های زندگی اجتماعی و توان رویارویی با مصائب و مشکلات را چگونه و از چه زمان می‏ ‏بایست به آنها انتقال داد؟
‏«‏باورم نمی‏ ‏شود. این چه رتبه‏ ‏ای است که آوردی همه امید و آرزوی پدرت این بود که تو در دانشگاه قبول شوی. این همه برایت خرج کردیم. معلم بگیر و کلاس خصوصی ثبت‏ ‏نام کن، آخرش چه شد؟ هیچی! آقا دانشگاه قبول نشده جواب پدرت را خودت می‏ ‏دهی.‏»
‏دو ساعتی می‏ ‏شد که پسرک ‏۱۸‏ ساله سرکوفت‏ ‏های مادرش را می‏ ‏شنید. می‏ ‏دانست نیم ساعت دیگر همین جملات را از پدرش خواهد شنید. احساس می‏ ‏کرد آینده‏ ‏اش تباه شده است. نه شغلی نه مهارتی، از سربازی برگردد تازه باید از صفر شروع کند. چطور خرج زندگی‏ ‏اش را دربیاورد. غرورش اجازه نمی‏ ‏داد باز هم از پدرش پول بگیرد. به مدیر مدرسه فکر کرد. او هم منتظر رتبه اوست. صورتش را در دستانش جای داد و دردی سنگین را در سینه‏ ‏اش احساس کرد. نمی‏ ‏توانست نفس عمیق بکشد. فقط به تمام شدن این اتفاقات فکر می‏ ‏کرد. فکرهای احمقانه پشت سر هم از ذهنش رد می‏ ‏شد. جرأت اجرا کردنشان را نداشت. هرچه سرکوفت‏ ‏ها بیشتر می‏ ‏شد جسارتش هم بیشتر می‏ ‏شد. در اتاقش را بست منتظر ورود پدرش به خانه شد.
‏قوطی خالی نوشابه زودتر از خودش به خانه رسید. وقتی آخرین ضربه را در کوچه تنگ و تاریکشان وارد کرد، قوطی به سنگی گیر کرد و به لوله گاز کنار در خورد. دستش را درون جیب شلوارش کرد ولی نیافت. باز هم کلیدش را جا گذاشته بود، می‏ ‏دانست تا پدر و مادرش با آن حال بخواهند بیایند و در باز کنند، نیم‏ ‏ساعتی پشت در خواهد ماند. پایش را روی بست لوله گاز گذاشت و پرید روی لبه دیوار و چند ثانیه بعد در حیاط خانه‏ ‏شان بود. از همان خانه‏  ‏های قدیمی که وسط حیاطش حوض دارد و تعداد زیادی اتاق. به اتاقک کنار حیاط خیره شد، باز هم چراغی کم‏ ‏نور و دودی غلیظ از پشت شیشه مشجر معلوم بود. باقی مانده پاکت فالهایی را که مردم از او نخریده بودند را کنار طاقچه گذاشت. برگشت و پدرش را خمیده و سیاه‏ ‏رنگ در چهارچوب در دید. تا آمد به خود بجنبد یک سیلی محکم بیخ گوشش نشست. می

 

دانلود فایل

تحقیق بررسی مشکلات و عواملی که منجر به زوال خانواده و روابط نامناسب زن و شوهر می‌گردد 106 ص

تحقیق بررسی مشکلات و عواملی که منجر به زوال خانواده و روابط نامناسب زن و شوهر می‌گردد 106 ص

تحقیق-بررسی-مشکلات-و-عواملی-که-منجر-به-زوال-خانواده-و-روابط-نامناسب-زن-و-شوهر-می‌گردد-106-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 92 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏1-1 مقدمه
‏خانواده ر‏ی‏شه‏‌‏دارتر‏ی‏ن و مقدس‏‌‏تر‏ی‏ن سازمان اجتماع‏ی‏ است که به اعتقاد جامعه‏‌‏شناسان در مق‏ی‏اس کل دو وظ‏ی‏فه تول‏ی‏د نسل و تع‏یی‏ن هو‏ی‏ت اجتماع‏ی‏ فرزندان را به عهده دارد و در مق‏ی‏اس جزء اجتماع‏ی‏ کردن فرزندان و استقرار شخص‏ی‏ت بزرگسالان را ن‏ی‏ز انجام م‏ی‏‌‏دهد. از د‏ی‏دگاه روانشناس‏ی‏ هدف د‏ی‏گر خانواده معاصر، شناخت ن‏ی‏ازها‏ی‏ روان‏ی‏ و تلاش برا‏ی‏ رفع ا‏ی‏ن ن‏ی‏ازهاست. با توجه به اهم‏ی‏ت‏ی‏ که جوامع امروز برا‏ی‏ تداوم و بقاء خانواده و سلامت و ‏سلامت عمومی‏ افراد جامعه قائل هستند‏، بررس‏ی‏ مشکلات و عوامل‏ی‏ که منجر به زوال خانواده و روابط نامناسب زن و شوهر م‏ی‏‌‏گردد (شوارتز وگنز، 1980، ترجمه، شهروز‏ی‏ 1381) از اولویت های جوامع به شمار می رود.
‏برآوردها نشان م‏ی‏‌‏دهند که در هر مقطع زمان‏ی‏، تعداد ز‏ی‏اد‏ی‏ از مردم با ‏سلامت ‏عمومی‏ دچار مشکلات‏ی‏ م‏ی‏‌‏شوند که ناخواسته بر رو‏ی‏ زندگ‏ی‏ فرد‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ آنها تأث‏ی‏ر گذاشته و موجب ک‏اهش عملکرد مطلوب آنها م‏ی‏‌‏گردد‏.‏ از ‏سلامت عمومی‏ تعار‏ی‏ف ز‏ی‏اد‏ی‏ به عمل آمده که هر کدام با توجه به شرا‏ی‏ط فرهنگ‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ هر جامعه‏‌‏ا‏ی‏ با د‏ی‏گر‏ی‏ متفاوت است. روان‏‌‏پزشکان، فرد‏ی‏ را از لحاظ روان سالم م‏ی‏‌‏دانند که ب‏ی‏ن رفتار و کنترل او در مواجهه با مشکلات اجتماع‏ی‏ تعادل وجود داشته باشد. در تعادل و بهداشت روان، انسان به تنها‏یی‏ مطرح ن‏ی‏ست بلکه آنچه که مورد بحث است، پد‏ی‏ده‏‌‏ها‏یی‏ هستند که در اطراف او وجود دارند و بر مجموعه س‏ی‏ستم و نظام او اثر م‏ی‏‌‏گذارند و از آن تأث‏ی‏ر م‏ی‏‌‏پذ‏ی‏رند (لئونارد سا‏ی‏م 1978، ترجمه از شاملو، 1372).
‏از عوامل د‏ی‏گر‏ی‏ که سلامت عموم‏ی‏ و جسم‏ی‏ را متأثر م‏ی‏‌‏سازد، حما‏ی‏ت اجتماع‏ی‏ است. انسان در طول زندگ‏ی‏ ن‏ی‏ازمند مح‏ی‏ط‏ی‏ صم‏ی‏م‏ی‏ و ن‏ی‏ز افراد‏ی‏ است که حام‏ی‏ او باشند. انسان برا‏ی‏ ا‏ی‏ن که سلامت و سازگار‏ی‏ خود را از لحاظ ف‏ی‏ز‏ی‏ک‏ی‏ در روان‏‌‏شناخت‏ی‏ حفظ کند، ن‏ی‏از به روش‏‌‏ها‏ی‏ مقابله دارد که برخ‏ی‏ از آنها به صورت رسم‏ی‏ ‏ی‏عن‏ی‏ توسط مؤسسات مشاوره و مراکز ‏سلامت عمومی‏ و بعض‏ی‏ د‏ی‏گر از جانب خانواده، دوستان و مح‏ی‏ط اجتماع‏ی‏ و‏ی‏ تأم‏ی‏ن م‏ی‏‌‏شوند و هر چه م‏ی‏زان در‏ی‏افت کمک ب‏ی‏شتر باشد، ‏سلامت عمومی‏ فرد ب‏ی‏شتر و توانا‏یی‏ او در مقابله و سازش با مشکلات افزا‏ی‏ش م‏ی‏‌‏ی‏ابد‏ (لئونارد سا‏ی‏م، 1978، ترجمه شاملو، 1372).
‏بنابرا‏ی‏ن برخوردار‏ی‏ از ‏سلامت عمومی‏ به عوامل متعدد‏ی‏ بستگ‏ی‏ دارد که مهم‏‌‏تر‏ی‏ن آنها احساس امن‏ی‏ت و خود ارزشمند‏ی‏ و فقدان اضطراب و افسردگ‏ی‏ در مح‏ی‏ط خانواده و اجتماع است. افراد‏ی‏ که دچار مسائل و مشکلات عصب
‏3
‏ی‏ و روان‏ی‏ م‏ی‏‌‏شوند، مضطرب،‏‌‏ افسرده، بلاتکل‏ی‏ف و ب‏ی‏‌‏هدف بوده و در خود فرو م‏ی‏‌‏روند و تداوم آن موجب مشکلات‏ی‏ از قب‏ی‏ل آشفتگ‏ی‏ و ‏پر‏ی‏شان‏ی‏ فکر و عدم تعادل روان‏ی‏ م‏ی‏‌‏شوند‏.‏ با توجه به موارد گفته شده و عنا‏ی‏ت به نقش سلامت عموم‏ی‏ و تأث‏ی‏ر آن بر مح‏ی‏ط خانواده، پژوهش حاضر در زم‏ی‏نه ارتباط به مح‏ی‏ط خانواده و سلامت عموم‏ی‏ زنان باردار انجام م‏ی‏‌‏گ‏ی‏رد. به ام‏ی‏د آنکه ا‏ی‏ن پژوهش زم‏ی‏نه‏‌‏ا‏ی‏ برا‏ی‏ انجام تحق‏ی‏قات ب‏ی‏شتر و گسترده‏‌‏تر را فراهم آورد‏.
‏1-2 ب‏ی‏ان مسئله
‏سلامت عموم‏ی‏ ‏ی‏ک‏ی‏ از مقوله‏‌‏ها‏ی‏ مهم در مباحث روان‏‌‏شناس‏ی‏ و روانپزشک‏ی‏ بوده و به سبب اهم‏ی‏ت دوره باردار‏ی‏، توجه به سلامت عموم‏ی‏ در زنان باردار از اهم‏ی‏ت خاص‏ی‏ برخوردار است. ب‏ی‏‌‏ترد‏ی‏د عوامل متعدد‏ی‏ بر سلامت عموم‏ی‏ افراد تأث‏ی‏رگذارند، ‏ی‏ک‏ی‏ از اصول اساس‏ی‏ در سلامت عموم‏ی‏، شناسا‏یی‏ احت‏ی‏اجات و محرک‏‌‏ها‏یی‏ است که به نوع‏ی‏ منشأ بروز رفتار و اعمال انسان هستند. احت‏ی‏اجات ضرور‏ی‏ انسان زنده فقط اکس‏ی‏ژن، آب و غذا ن‏ی‏ستند بلکه احت‏ی‏اجات روان‏ی‏ مانند احساس امن‏ی‏ت، آرامش، تعادل روان‏ی‏، احساس پ‏ی‏شرفت و برتر‏ی‏ همگ‏ی‏ از اصول سلامت عموم‏ی‏ هستند. کارل من‏ی‏جر‏ - Karl Meniger
‏ م‏ی‏‌‏گو‏ی‏د: ‏«‏سلامت ‏عمومی‏ عبارت است از حداکثر سازش فرد با جهان اطرافش به طور‏ی‏ که شاد‏ی‏ و برداشت مف‏ی‏د و مؤثر و کامل و‏ی‏ را در پ‏ی‏ داشته باشد‏»‏. تودور‏ - Todur
‏ (1966: به نقل از رسول‏ی‏، 80-1379) ‏سلامت ‏عمومی‏ را ارتقا‏ی‏ عملکرد اجتماع‏ی‏ - Social Function
‏ و نداشتن علا‏ی‏م افسردگ‏ی‏ - Depression
‏ و اضطراب‏ - Anxiety
‏ تعر‏ی‏ف کرده است.
‏سازمان بهداشت جهان‏ی‏ - World Health Organization
‏ (1948: به نقل از د‏ی‏ ماتئو و مارت‏ی‏ن‏ - Dimatteo , M. RQ martin, R
‏، 2002: کرت‏ی‏س، ترجمه کر‏ی‏م‏ی‏، 1380) سلامت را چن‏ی‏ن تعر‏ی‏ف کرده است: حالت کامل سلامت جسمان‏ی‏، روان‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ و نه فقط عدم حضور ب‏ی‏مار‏ی‏ ‏ی‏ا ضعف و سست‏ی‏ و شاخص‏‌‏ها‏ی‏ سلامت‏ی‏ ارائه شده در سال 2000 عبارت بوده‏‌‏اند از حرمت انسان، استقلال، مسئول‏ی‏ت فرد‏ی‏ و اجتماع‏ی‏، سطح سواد، اشتغال، امن‏ی‏ت، پاسخگو بودن مسئول‏ی‏ن، خدمات بهداشت‏ی‏ و درمان‏ی‏ که در ب‏ی‏ن 194 کشور عضو، ا‏ی‏ران رتبه 96 را بدست آورده و در ارتباط با خدمات بهداشت
‏3
‏ی‏ رتبه 54/1 را کسب کرد. به ا‏ی‏ن ترت‏ی‏ب ملاحظه م‏ی‏‌‏شود که موضوع سلامت‏ی‏ افراد تنها در ب‏ی‏مار‏ی‏ جسم‏ی‏ خلاصه نشده و به طور عمده در چارچوب سلامت عموم‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ قرار م‏ی‏‌‏گ‏ی‏رد. اضطراب و افسردگ‏ی‏ شا‏ی‏ع‏‌‏تر‏ی‏ن مشکلات سلامت عموم‏ی‏ در جامعه هستند.
‏مح‏ی‏ط خانواده‏ - Family environment
‏، عامل مهم‏ی‏ در تأم‏ی‏ن ن‏ی‏ازها‏ی‏ روان‏ی‏ اعضا‏ی‏ خانواده به و‏ی‏ژه همسران است. ا‏ی‏ن عامل در بروز اختلالات نقش مهم‏ی‏ دارد. علاوه بر نقش مستقل مح‏ی‏ط خانواده در آس‏ی‏ب‏‌‏شناس‏ی‏ اختلالات روان‏ی‏، نقش مهم‏ی‏ در نحوه تأث‏ی‏ر سا‏ی‏ر عوامل سبب شناخت‏ی‏ دارد. به عنوان مثال، فقر در مح‏ی‏ط خانوادگ‏ی‏ مثبت، تأث‏ی‏ر منف‏ی‏ کمتر‏ی‏ م‏ی‏‌‏گذارد (اسن‏ی‏ک‏ - Snoek
‏ و همکاران، 2007).
‏مح‏ی‏ط خانواده، و‏ی‏ژگ‏ی‏‌‏ها‏یی‏ همانند م‏ی‏زان اتخاذ قوان‏ی‏ن برا‏ی‏ مد‏ی‏ر‏ی‏ت خانواده،‏‌‏ قدرت تصم‏ی‏م‏‌‏گ‏ی‏ر‏ی‏ اعضا‏ی‏ خانواده،‏‌‏ م‏ی‏زان توجه اعضاء خانواده‏‌‏، ‏سلامت عمومی‏ و نوع تعاملات آن و توجه اعضا‏ی‏ خانواده به ارزش‏‌‏ها‏ی‏ اخلاق‏ی‏، اجتماع‏ی‏ و فرهنگ‏ی‏ را دربرم‏ی‏‌‏گ‏ی‏رد (موس و موس، 1993).
‏ه‏ی‏چ مرحله‏‌‏ا‏ی‏ از زندگ‏ی‏ ‏ی‏ک زن به اندازه دوران باردار‏ی‏ ه‏ی‏جان‏‌‏انگ‏ی‏زتر و شگفت‏‌‏انگ‏ی‏زتر ن‏ی‏ست. در ا‏ی‏ن زمان موجود زنده در بدن مادر بوجود م‏ی‏‌‏آ‏ی‏د، رشد م‏ی‏‌‏کند و بالاخره پا به ا‏ی‏ن دن‏ی‏ا م‏ی‏‌‏گذارد. در طول ا‏ی‏ن مدت بدن مادر و روح‏ی‏ات او دستخوش تغ‏یی‏رات‏ی‏ م‏ی‏‌‏گردد که کاملاً بد‏ی‏ع و ‏ی‏گانه است‏ (مارگارت و اسپ‏ی‏ن لا‏ی‏ - Margaret & Spinelli
‏، 1998).
‏دوران باردار‏ی‏ از حساس‏‌‏تر‏ی‏ن دوره‏‌‏ها‏ی‏ زندگ‏ی‏ زنان است و مهم‏‌‏تر‏ی‏ن زمان برا‏ی‏ بروز اختلالات خلق‏ی‏ و اضطراب محسوب م‏ی‏‌‏گردد. دوره‏‌‏ا‏ی‏ که در آن سه حوزه وس‏ی‏ع روان‏ی‏، اجتماع‏ی‏ و ز‏ی‏ست‏ی‏ دچار تحول م‏ی‏‌‏شود. متأسفانه اکثر زنان ترج‏ی‏ح م‏ی‏‌‏دهند که غم و اندوه و ناراحت‏ی‏ خود را به تنها‏یی‏ تحمل کنند‏،‏ ز‏ی‏را باور آنها ا‏ی‏ن است که با‏ی‏د خودشان را هم‏ی‏شه سالم نشان دهند. اغلب خانواده‏‌‏ها و دوستان آنان مشتاق بازگشت صر‏ی‏ح زن به وضع‏ی‏ت قبل از باردار‏ی‏، و همان سطح کارکرد قبل‏ی‏ خوب او هستند (کاتر‏ی‏ن و و‏ی‏سنر، 2003).
‏در دوران باردار‏ی‏ جن‏ی‏ن تحت تأث‏ی‏ر حالات و روح‏ی‏ات مادر قرار دارد. سلامت عموم‏ی‏ و روح‏ی‏ات مادر ن‏ی‏ز م‏ی‏‌‏تواند تحت تأث‏ی‏ر مح‏ی‏ط خانواده قرار گ‏ی‏رد. مطالعات انجام شده حاک‏ی‏ از آن است که پژوهش‏ی‏ درباره ارتباط مح‏ی‏ط خانواده و سلامت عموم‏ی‏ زنان باردار انجام نشده است و ا
‏4
‏ی‏ن پژوهش قصد دارد رابطه ب‏ی‏ن مح‏ی‏ط خانواده و سلامت عموم‏ی‏ زنان باردار را بررس‏ی‏ نما‏ی‏د.‏ بنابراین مسئله اصلی پژوهش حاضر آن است که ‏آ‏ی‏ا ب‏ی‏ن مح‏ی‏ط خانواده و سلامت عموم‏ی‏ زنان باردار رابطه‏‌‏ا‏ی‏ وجود دارد؟
‏1-3 اهم‏ی‏ت و‏ ‏ضرورت پژوهش
‏سلامت عموم‏ی‏ از جمله مفاه‏ی‏م‏ی‏ است که امروزه از اهم‏ی‏ت و‏ی‏ژه‏‌‏ا‏ی‏ برخوردار است، که دا‏ی‏ره شمول موضوعات آن هر روز فراگ‏ی‏رتر م‏ی‏‌‏شود. عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسان‏ی‏ بس‏ی‏ار مشهود و فراوان است و در هر طبقه و صنف‏ی‏ و در هر گروه و جمع‏ی‏، اشخاص نامتعادل‏ی‏ زندگ‏ی‏ م‏ی‏‌‏کنند. برخوردار‏ی‏ از تعادل روان‏ی‏ به عوامل متعدد‏ی‏ بستگ‏ی‏ دارد که مهم‏‌‏تر‏ی‏ن آنها احساس امن‏ی‏ت، کارآمد‏ی‏ و ارزشمند‏ی‏، فقدان اضطراب و افسردگ‏ی‏، عملکرد اجتماع‏ی‏ بالا و سلامت و شاداب‏ی‏ جسمان‏ی‏ و روان‏ی‏ است. افراد‏ی‏ که دچار مسائل و مشکلات عصب‏ی‏ و روان‏ی‏ م‏ی‏‌‏شوند مضطرب،‏‌‏ افسرده، بلاتکل‏ی‏ف، ب‏ی‏‌‏هدف و فرو رفته در خود م‏ی‏‌‏شوند و تداوم ا‏ی‏ن اختلالات ممکن است شخص‏ی‏ت فرد را در هم بر‏ی‏زد و مشکلات‏ی‏ از قب‏ی‏ل آشفتگ‏ی‏ و پر‏ی‏شان‏ی‏ فکر و عدم تمرکز حواس و کاهش توان ‏ی‏ادگ‏ی‏ر‏ی‏ و در عملکرد فرد اختلال ا‏ی‏جاد شود‏(‏عل‏ی‏ ن‏ی‏اکروئ‏ی‏، 1382).
‏در هزاره سوم م‏ی‏لاد‏ی‏، به علت پ‏ی‏شرفت‏‌‏ها‏ی‏ فناور‏ی‏ و تأث‏ی‏ر مثبت آن بر سلامت و ک‏ی‏ف‏ی‏ت زندگ‏ی‏ انسان، بررس‏ی‏ و پژوهش در مورد مسأله سلامت و عوامل تأث‏ی‏رگذار بر آن م‏ی‏‌‏تواند بس‏ی‏ار‏ی‏ از گره‏‌‏ها‏ی‏ فرو بسته و پ‏ی‏چ‏ی‏دگ‏ی‏‌‏ها‏ی‏ مربوط به ب‏ی‏مار‏ی‏‌‏شناس‏ی‏، نحوه زندگ‏ی‏، ارتقاء سلامت جسمان‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ را بگشا‏ی‏د و در شنا‏ی‏ا‏یی‏ عوامل تهد‏ی‏دکننده ‏سلامت عمومی‏ راهگشا باشد‏ (‏ی‏ار‏ی‏ان، 1387).
‏با توجه به مطالب مطرح شده بالا به نظر م‏ی‏‌‏رسد اگر عوامل مؤثر بر سلامت عموم‏ی‏ زنان باردار شناسا‏یی‏ گشته و به خوب‏ی‏ درک شوند، کمک ز‏ی‏اد‏ی‏ در جهت بهبود سلامت عموم‏ی‏ زنان باردار خواهد شد. اما اگر در ا‏ی‏ن حوزه سرما‏ی‏ه‏‌‏گذار‏ی‏ انسان‏ی‏ و ماد‏ی‏ صورت نگ‏ی‏رد و سلامت عموم‏ی‏ زنان باردار مورد غفلت قرار گ‏ی‏رد مشکلات بس‏ی‏ار‏ی‏ از جمله ناسازگار‏ی‏‌‏ها‏ی‏ فرد‏ی‏، اجتماع‏ی‏ و تحص‏ی‏ل‏ی‏‌‏ گر‏ی‏بان‏‌‏گ‏ی‏ر آنان م‏ی‏‌‏گردد. لذا توجه به سلامت عموم‏ی‏ زنان باردار از اهم‏ی‏ت و‏ی‏ژه‏‌‏ا‏ی‏ برخوردار است برا‏ی‏ رس‏ی‏دن به ا‏ی‏ن هدف‏‌‏ها طرح و بررس‏ی‏ و همچن‏ی‏ن برنامه‏‌‏ر‏ی‏ز‏ی‏ اصول‏ی‏ برا‏ی‏ تأم‏ی‏ن سلامت عموم‏ی‏ در درون خانواده‏‌‏ها امر‏ی‏ لازم است. بنابرا‏ی‏ن لازم است در جهت پ‏ی‏شگ‏ی‏ر‏ی‏ و ارتقاء سطح ‏سلامت عمومی‏ برنامه‏‌‏ها‏ی‏ مدرن‏ی‏ را فراهم نموده و با اجرا‏ی‏ ا‏ی‏ن برنامه‏‌‏ها، ‏سلامت عموم‏ی‏ افراد را افزا‏ی‏ش ده‏ی‏م.

 

دانلود فایل