پیشنهاد می شود درس پرسشگری از روش کاوشگری تدریس شود. آموزش کاوشگری وارد کردن مستقیم شاگردان در فرایند تفکّر علمی از طریق تمرین هایی است که فرایند علمی را در زمان بسیار کوتاه فشرده می سازد.
آموزش کاوشگری منجر به افزایش درک علوم، بهره وری، تفکّر، خلّق و مهارت هایی برای دریافت و تحلیل اطّلاعات می شود.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس این درس به صورت یک فایل 9 صفحه ای آورده شده است. فایل مذکور در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
برخی از اهداف و انتظارات این درس به شرح زیر می باشد.
- آشنایی با ابوریحان بیرونی
- تقویت روحیه پرسشگری
- تشخیص عناصر سازنده جمله
- آشنایی با لحن مناسب در خوانش متن
- تقویت درک متن با تثبیت آموزه های قبلی
- انشانویسی شامل کلیه بندها (بند مقدمه، بندهای بدنه، بند نتیجه گیری)
عنوان درس5 کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم دبستان، جمعیت ایران می باشد. در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور بصورت یک فایل 10 صفحه ای آورده شده است.
این فایل در قالب ورد و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
برای شروع تدریس با نشان دادن تصاویر مربوط به درس ، توجه بچه ها را به مفهوم درس جلب کنید. سپس از آنها بپرسید کلمه جمعیت چه مفهومی را به ذهن آنها می آورد. پاسخ ها را روی تخته بنویسید و ...
انتظار می رود دانش آموزان با یادگیری این درس بتوانند:
- مفهوم جمعیت را از طریق پرس وجو درباره تعداد جمعیت مدرسه و کلاس و نظایر آن، بیان کنند.
- چگونگی افزایش جمعیت و چند مورد از مزایای افزایش جمعیت در کشور ما را بیان کنند.
- با توجه به نمودار، تعداد جمعیت ایران در دهه های گذشته و حال را با هم مقایسه کنند.
- علل پراکندگی جمعیت در ایران را توضیح دهند و در مورد هر ناحیه، مثالی بزنند.
- دلایل مهاجرت جمعیت از یک مکان به مکان دیگر را فهرست کنند.