ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
روش پیشنهادی برای تدریس این درس، روش مبتنی بر بیان فکر در نظر گرفته شده است. روش مذکور دو بعُد اساسی دارد: شناختی و اجتماعی.
دانش آموزان به صورت انفرادی و گاه به صورت گروهی فکر خود را بیان میکنند و میکوشند دیگران را هم از آنچه در ذهنشان میگذرد آگاه سازند. دانش آموزان در این دو بعُد، هم از نظر فکری و هم از لحاظ اجتماعی پرورده میشوند.
برای اینکه معلمّان بتوانند از روش بیان فکر بهره گیرند، انتظار میرود این دو قاعده اساسی را برای مدیریت کلاس درس بپذیرند که...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 11 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ آشنایی با جایگاه و مقام والای شهدا و نقش آنها در تداوم انقلاب اسلامی
✅ تقویت اهمیت حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی
✅ تقویت توانایی خواندن شعر، با لحن و آهنگ مناسب
✅ آشنایی با نمونه برجستهای از شعر نو
✅ تقویت شناخت آرایه تشبیه در متون نظم و نثر و اثربخشی آن در نگارش
هدف اصلی این درس معرفی عددهای مرکب است. در قسمت اول ضمن آشنا کردن دانش آموزان با عددهای مرکب مربوط به ساعت، دقیقه و ثانیه، جمع و تفریق آنها نیز آموزش داده میشود.
در بخش دوم توجه دانش آموزان به اینکه عددهای مرکب را به صورتهای دیگر نیز میتوان به کار برد، جلب میشود.
عمده بدفهمی دانش آموزان در جمع و تفریق عددهای مرکب است که نمونههای آن در کار در کلاس و تمرینها ارائه شده است. بحث در مورد آنها به دانش آموزان کمک میکند تا خودشان آن اشتباهات را تکرار نکنند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 6 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ آشنایی با عددهای مرکب زمان
✅ ادامه دادن الگوهای عددی مرکب مربوط به زمان
✅ جمع و تفریق عددهای مرکب، حل مسئلههای مربوط به زمان
✅ آشنایی با سایر عددهای مرکب
✅ درک این موضوع که در سایر عددهای مرکب مبنای دسته بندی عددها تفاوت میکند.
حضرت ابراهیم (ع) به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی، از رسولان اولوالعزم و جدّ پیامبر (ص) است. او نیز از کودکی، همانند پیامبر (ص) خداپرست بود، ولی در میان اقوامی زندگی میکرد که غیر خدا را میپرستیدند.
برخی به پرستش اجرام آسمانی مثل ماه و خورشید و ستاره مشغول بودند و برخی به پرستش بتها اشتغال داشتند و در این میان، نمرود پادشاه سرزمین بابل نیز ادعای خدایی میکرد. حضرت ابراهیم(ع) با هر گروهی مطابق اعتقادشان احتجاج میکرد و به لطف الهی آنها را شکست میداد.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 11 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ آشنایی با حضرت ابراهیم (ع) به عنوان یکی از پیامبران بزرگ الهی
✅ احساس علاقه نسبت به حضرت ابراهیم (ع) و اعمال و رفتار ایشان
✅ ادای احترام به حضرت ابراهیم (ع) به عنوان پیامبر بزرگ الهی
✅ آشنایی با پیام قرآنی
روش پیشنهادی برای تدریس درس رنجهایی کشیدهام که مپرس روش واحد کار (پروژه) و بحث و گفتگو در نظر گرفته شده است.
در این روش دانش آموزان به صورت گروهی یا فردی به جمع آوری اطلاعات راجع به علی اکبر دهخدا و کارها و خدماتی که انجام داده است و همچنین در مورد لغت نامه دهخدا میپردازند.
در مرحله بعد اطلاعات را دسته بندی مینمایند. سپس بر اساس اطلاعات گردآوری شده گزارشی مینویسند و آن را در کلاس عرضه میکنند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 10 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف آموزشی:
✅ آشنایی دانش آموزان با زندگی نامه دهخدا و چگونگی بهره گیری از آن
✅ ایجاد زمینه مناسب برای استفاده از فرهنگ لغت
✅ آشنایی دانش آموزان با بزرگ ترین و جامع ترین فرهنگ نامه فارسی (لغت نامه دهخدا)
✅ تقویت روحیه همکاری در فراگیران
✅ آشنایی با نمونههایی برجسته از اشعار بابا طاهر
✅ تقویت مهارت در واژه سازی با ترکیبهای جدید
خداوند انسان را در دنیا خلق کرده تا با کمک گرفتن از استعدادهای ذاتی خود مسیری را طی کند و خود را برای قیامتی جاودان آماده سازد. اما جایگاه افراد در قیامت با یکدیگر بسیار متفاوت است چرا که خداوند عادل بوده و هر فردی را بر اساس اعمالی که انجام داده مورد حسابرسی دقیق قرار خواهد داد.
این درس درصدد است از بین نامهای مختلف و متعدد قیامت تنها یکی از آنها را که به حسابرسی اعمال اختصاص داشته و به یوم الحساب نامیده شده معرفی کند؛ و به صورت مختصر ویژگیهای یوم الحساب را بر اساس آیات و روایات بیان نماید.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 8 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ آشنایی با نام قیامت به عنوان روز حساب
✅ آشنایی با احادیث در مورد محاسبه اعمال
✅ تمایل به انجام وظایف خود برای داشتن حسابرسی سریع و آسان
✅ تلاش برای محاسبه اعمال
✅ توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس