هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

دانلود مقاله عدل الهی 31 ص

دانلود مقاله عدل الهی 31 ص

دانلود-مقاله-عدل-الهی-31-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏مق‏دمه:
‏سر ‏منشأ اصلی ‏مسائل گوناگون عدل قرآن است:
‏چرا کلام اسلامی بیش از هر چیز ‏به مسأله عدل پرداخت‏ه است‏ ؟ و چرا فقه اسلامی ‏قبل از هر چیزی مسأله عدل برایش‏ ‏مطرح شد ؟ و چرا در جهان سیاست اسلامی بیش از ‏هر کلمه ای کلمه عدل به‏ ‏گوش
‏می‏خورد ؟ اینکه در همه حوزه‏ها سخن از عدل بود ‏باید یک ریشه و سر ‏منشأ خاص داشته باشد. ‏آیا جریان اصلی دیگری در کار بوده ‏که همه این جریانها را او بر ‏می‏انگیخته و تغذیه می‏کرده است ؟
‏از نظر ما ‏ریشه اصلی و ریشه ریشه‏های طرحهای علمی و عملی مسأله عدل را ‏در جامعه اسلامی ، ‏در درجه اول ، در خود قرآن کریم باید جستجو کرد . قرآن‏ ‏است که بذر اندیشه عدل ‏را در دلها کاشت و آبیاری کرد و دغدغه آن را چه‏ ‏از نظر فکری و فلسفی و چه از ‏نظر علمی و اجتماعی در روحها ایجاد کرد .
‏این قرآن است که مسأله عدل و ظلم را ‏در چهره‏های گوناگونش : عدل تکوینی‏ ‏،‏عدل تشریعی ، عدل اخلاقی ، عدل اجتماعی ‏طرح کرد .
‏قرآن تصریح می‏کند که نظام هستی و آفرینش ، بر عدل و توازن و بر ‏اساس‏ ‏استحقاقها و قابلیتها است . گذشته از آیات زیادی که صریحا ظلم را از ‏ساحت کبریائی بشدت نفی می‏کند ، و گذشته از آیاتی که ابلاغ و بیان و ‏اتمام ‏حجت را از آن جهت از شؤون پروردگار می‏شمارد که بود اینها نوعی‏
‏عدل ، و هلاک ‏بشر با نبود آنها نوعی ظلم و ستم است ، و گذشته از آیاتی‏ ‏که اساس خلقت را بر ‏حق - که ملازم با عدل است - معرفی می‏نماید ، گذشته‏ ‏از همه اینها در برخی از ‏آیات ، از مقام فاعلیت و تدبیر الهی بعنوان‏ ‏مقام قیام به عدل یاد می‏کند :
‏"‏شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکة و اولوا العلم قائما بالقسط ‏"‏ آل عمران.
‏ ‏و‏ یا عدل را ترازوی خدا در امر آفرینش می‏داند :
‏و السماء رفعها و وضع المیزان ».
‏در ذیل همین آیه است که رسول خدا فرمود :
‏" ‏بالعدل قامت السموات و الارض »
" ‏آسمانها و زمین به عدل برپا ‏است " .
‏عدل تشریعی یعنی اینکه در نظام جعل و وضع و تشریع قوانین ، همواره اصل‏ ‏عدل ، رعایت شده و می‏شود نیز صریحا مورد توجه قرآن قرار گرفته است . در ‏قرآن کریم تصریح شده که حکمت بعثت و ارسال رسل این است که عدل و قسط ‏بر ‏نظام زندگانی بشر حاکم باشد :
3
‏" ‏لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم ‏الکتاب و المیزان لیقوم‏
‏الناس بالقسط ».
" ‏همانا فرستادگان خویش را ‏با دلائل روشن فرستادیم و همراه آنها کتاب‏ ‏و مقیاس ( قانون ) فرستادیم تا مردم ‏بدینوسیله عدل را بپا دارند " .
‏بدیهی است که برقراری اصل عدل در نظامات ‏اجتماعی ، موقوف به این‏ ‏است که اولا نظام تشریعی و قانونی ، نظامی عادلانه ‏باشد ، و ثانیا عملا به‏ ‏مرحله اجرا در آید .
‏علاوه بر این اصل کلی که قرآن ‏در مورد همه پیامبران بیان کرده است ، در ‏مورد نظام تشریعی اسلامی می‏گوید : « ‏قل امر ربی بالقسط ». یا در ‏مورد برخی دستورها می‏گوید : « ذلکم اقسط ‏عند الله »
‏قرآن کریم ، امامت و رهبری را " پیمان الهی " و مقامی " ضد ‏ظلم " ‏و " توأ م با عدل " می‏داند . قرآن آنجا که درباره شایستگی ابراهیم برای‏ ‏امامت و رهبری سخن می‏گویند ، برداشتن چنین است : " آنگاه که ابراهیم‏ ‏از ‏همه کوره‏ها خالص در آمد به او ابلاغ شد که تو را به امامت و رهبری‏ ‏برگزیدیم . ‏ابراهیم درخواست کرد و یا استفهام نمود که این موهبت الهی‏ ‏در نسل او ادامه ‏یابد . به او پاسخ داده شد که : امامت و ‏رهبری ، پیمانی است الهی و ستمکاران را در آن نصیبی نیست : « لا ینال‏ ‏عهدی ‏الظالمین » .
‏قرآن ، انسان اخلاقی را به عنوان " صاحب عدل " نام می‏برد . ‏در چند ‏جای قرآن که سخن از داوری و یا گواهی انسانهایی است که از نظر تربیتی و ‏اخلاقی و روحی قابل اعتماد باشند ، آنها را به همین عنوان که گفتیم نام‏ ‏می‏برد ، مثل اینکه می‏فرماید : « یحکم به ذوا عدل منکم ». یا ‏می‏فرماید : « و اشهدوا ذوی عدل منکم ».
‏پس از ترجمه آثار یونانی در ‏جهان اسلام ، این جمله افلاطون معروف شد که‏ ‏" ‏عدالت ، مادر همه فضائل اخلاقی ‏است " ولی در حدود دو قرن پیش از ‏آنکه سخن افلاطون در میان مسلمین شناخته بشود ، ‏مسلمین از زبان قرآن این‏ ‏سخن را شنیده بودند .
‏بیشترین آیات مربوط به ‏عدل ، در باره عدل جمعی و گروهی است اعم از ‏خانوادگی ، سیاسی ، قضائی ، اجتماعی . ‏در قرآن ، از توحید گرفته تا معاد ، و از نبوت گرفته تا امامت و ‏زعامت ، و ‏از آرمانهای فردی گرفته تا هدفهای اجتماعی ، همه بر محور عدل‏ ‏استوار شده است . ‏عدل قرآن ، همدوش توحید ، رکن معاد ، هدف تشریع‏ ‏نبوت ، فلسفه زعامت و امامت ، ‏معیار کمال فرد ، و مقیاس سلامت اجتماع‏ ‏است .
‏عدل قرآن ، آنجا که به توحید ‏یا معاد مربوط می‏شود ، به نگرش انسان به‏ ‏هستی و آفرینش ، شکل خاص می‏دهد ، و ‏به عبارت دیگر ، نوعی " جهان بینی‏ ‏“‏است ، آنجا که به نبوت و تشریع و قانون ‏مربوط می‏شود ، یک " مقیاس‏ ‏“ ‏و " معیار " قانون شناسی است ، و به عبارت دیگر ‏جای پایی است‏ ‏برای عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و ‏استنباط ‏بشمار آید ، آنجا که به امامت و رهبری مربوط می‏شود یک " شایستگی "

 

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد