ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
دانش آموزان در جلسه قبل با علل حمله مغول توسط چنگیز، هلاکو و تیمور و شرایط پس از آن آشنا شدهاند. نمودار خط زمان این درس را بر روی یک مقوای بزرگ ترسیم نمایید و به دیوار کلاس نصب کنید تا در طی زمان باقی مانده از سال تحصیلی آن را ببینند و به تدریج نظم و توالی حمله مغولها و سلسلههای ایلخانیان و تیموریان را یاد بگیرند.
به دانش آموزان تأکید کنید که برخلاف مغولان که باعث ویرانی ایران شدند، فرزندان آنان به راه پدران خود نرفتند، زیرا آنان تحت تأثیر فرهنگ غنی و والای ایران قرار گرفتند، به تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند و به عمران و آبادی ایران پرداختند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 6 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ روی خط زمان، حمله مغول، هلاکو و تیمور را به ایران مشخص کنند.
✅ نقش وزیران ایرانی و فرهنگ ایرانیان مسلمان را بر هدایت و تغییر و ... جانشینان مغولها بیان کنند.
✅ علل رونق معماری و هنر را در زمان ایلخانان و جانشینان تیموریان بیان کنند.
✅ اقدامات مهم شاهرخ را بیان کنند.
✅ چند مورد از شاعران برجسته ایرانی را در این دوره معرفی کنند.
روش پیشنهادی برای تدریس این درس، روش اعضای گروه در نظر گرفته شده است: در روش تدریس اعضای گروه، لازم است به این نکتهها توجه کنیم:
الف) متنی که تدریس میشود، قابل تقسیم به بخشهای مستقل باشد و بخشهای آن از نظر حجم و دشواری تقریباً با یکدیگر برابر باشند.
ب) بخشهای مستقل هر درس، تعداد اعضای گروه را مشخص میکند.
پ) هر یک از شرکت کنندگان، بخشهای متفاوتی از متن یک درس را مطالعه میکند و همان بخش مورد مطالعه را به دیگر اعضای گروه آموزش میدهند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 10 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف آموزشی:
✅ آشنایی با نمونههایی فاخر از نثر کهن
✅ تقویت علاقه مندی به سنت مشورت در امور
✅ گسترش دامنه اطلاعات، پیرامون دوست و دوست یابی
✅ شناخت اهمیت دوستی و دوست یابی
✅ شناخت ترکیبهای نو در واژه آموزی
✅ تقویت مهارتهای زندگی
در این فصل دانش آموزان با مفاهیم و دانش اساسی درباره تغذیه سالم آشنا میشوند. مفاهیم این درس به دانش آموزان کمک میکند در انتخاب مواد خوراکی دقت کنند و بدانند که چگونه میتوانند با انتخاب درست مواد خوراکی، سلامت خود را حفظ کنند.
فعالیتها، گفت و گو کنید و سایر کادرهای این درس به منظور تعمیق آموختههای قبلی و جدید و همچنین گسترش این آموختهها و کاربرد آنها در زندگی روزمره، تدوین شدهاند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 12 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ انواع مواد مغذی و تأثیر آنها را در حفظ سلامت بدن گزارش کنند.
✅ اصول تغذیه سالم را گزارش کنند وآن را در زندگی فردی خود به کار گیرند.
✅ مثالهایی از ارتباط بین غذا و فرهنگ در محل زندگی خود گزارش کنند.
در صفحه آغازین تم 15 دانش آموزان با مسجد و برخی از مسائل مرتبط با آن آشنا میشوند. همچنین فراگیران به مفاهیم و مهارتهای مختلف در مورد مسجد پی میبرند.
آموزگار در مورد آداب به مسجد رفتن و احترام به آن نکاتی که میداند را به دانش آموزان متذکر میشود. بهتر است در مورد آداب زیارت اماکن مقدسه نیز نکاتی با دانش آموزان در میان گذاشته شود.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 11 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف و انتظارات این درس:
✅ توانایی دسته بندی کردن اشیاء کمتر از ۲۰ تا به دستههای مساوی.
✅ کسب آمادگی برای درک مفهوم ارزش مکانی.
✅ ساختن دستههای ده تایی با توجه به اشیاء داده شده.
✅ آشنایی با مفهوم دستههای ده تایی و بیان تعداد اشیاء به صورت ده تایی و یکی.
✅ توانایی نمایش عدد در جدول یکی، ده تایی پس از دسته بندی
✅ آموزش عدد ده با استفاده از مفهوم ارزش مکانی
خانه جایگاه خانواده است به طوری که همیشه در مقولۀ خانواده از عبارت خانه و خانواده استفاده می شود.
قبل از شروع تدریس از دانش آموزان بخواهید که ابتدا خانه ای را نقاشی کنند و اعضای خانواده را در حال درس فعالیت های مختلف در آن خانه نمایش بدهند.
سپس بگویند چرا اعضای این خانواده به خانه نیاز دارند؟ اگر نقاشی وقت زیادی از کلاس می گیرد می توانید این نقاشی را قبل از شروع درس بدهید و ...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 5 صفحه ای آورده شده است. این فایل در دو قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف و انتظارات درس:
✅ چند مورد از اهمیت ها و کارکردهای خانه (برای مثال محافظت از گرما و سرما، دور هم جمع شدن، خوابیدن، غذا خوردن، باهم بودن و بازی و تفریح و …) را بیان کنند.
✅ احساس و تعلق خود را نسبت به خانه خود بیان کنند.