ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
به دانش آموزان یادآوری کنید که در علوم سال چهارم ابتدایی در مورد منظومه شمسی و قرارگیری سیاره زمین در آن مطالبی را خواندهاند و با اشاره به تصویر اول درس بار دیگر مرور کنید که زمین از سیارات منظومه شمسی است و علاوه بر گردش به دور خورشید، به دور خود نیز میچرخد.
نظر دانش آموزان را به تصاویر روز و شب جلب کنید و از آنها بخواهید استنباط خود را از این تصاویر در کلاس بیان کنند. سپس از آنها بخواهید تفاوت بین تصاویر روز و شب را توضیح دهند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 10 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ روی تصویر یا طرح نقشهای، جایگاه زمین را در منظومه شمسی معین کنند.
✅ انواع حرکات زمین (چرخشی و انتقالی) و پیامدهای آن را بیان کنند.
✅ روی کره جغرافیایی، خطوط استوا و نصف النهار مبدأ را معین کنند.
✅ موقعیت جغرافیایی ایران را بر روی کره جغرافیایی نشان دهند.
✅ به صورت گروهی در حیاط مدرسه یک ساعت آفتابی بسازند.
در این درس دانش آموزان ضمن آشنایی با مقام شهدا از دیدگاه آیات و روایات، با آرمانها و اهداف آنها و اینکه آنها برای چه جنگیدند و در چه راهی به شهادت رسیدند آشنا میشوند.
دانش آموزان در ابتدا بدانند که شهدا انسانهای پاک و نیکِ روزگار خود بودند که برای دفاع از اسلام و میهن جان خود را فدا کردند. با ایجاد حس نزدیکی و جلب علاقه مخاطب به شهدا به عنوان انسانهای خوب و نیکوسرشتی که شجاعانه از جان خود گذشتند، میتوان دانش آموزان را به الگوگیری از آنها ترغیب نمود.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 9 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ آشنایی با مقام شهید و دفاع مقدس
✅ احترام به شهدا و الگوگرفتن از ایشان در زندگی
✅ توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس
در این فصل دانش آموزان ابتدا با دستگاه تنفس و اجزای آن آشنا میشوند و با انجام فعالیتهایی همچون شبیه سازی حرکات تنفسی و تشریح شش با چگونگی انجام دم و بازدم و مسیر عبور هوا در دستگاه تنفس بیشتر آشنا میشوند.
سپس درباره مسیرهای انتقال انواع گازهای تنفسی درخون مباحثی ارائه میشود. در ادامه این فصل درباره دستگاه دفع ادرار، اجزا و چگونگی عمل آنها توضیحاتی داده میشود که با انجام فعالیتهایی همچون تشریح کلیه، یادگیری مبحث تکمیل تر میشود.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 15 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
برخی از اهداف درس:
✅ آشنایی با دستگاه تنفس به عنوان یکی از دستگاههای بدن که اهمیت حیاتی دارد.
✅ آشنایی با مسیرهای عبور هوا و اهمیت استفاده صحیح از آنها برای سالم ماندن
✅ مقایسه بخشهای مختلف مجاری تنفسی با همدیگر و پی بردن به شباهتها و تفاوتهای آنها
✅ انجام تشریح شش و تکمیل یادگیری اجزای دستگاه تنفسی
✅ آشنایی با مسیرهای انتقال گازهای تنفسی درخون و چگونگی انجام آن
برای شروع تدریس پس از اینکه احوالپرسی و حضور و غیاب کردید به هر گروه یک پرچم بدهید و پشت تصویر پرچم توضیحات مختصری دربارهی آن کشور بنویسید. میتوانید دربارهی مفهومی که تصویر هر پرچم در هر کشور دارد توضیح دهید.
مثلا چرا از آن رنگها تشکیل شده است؟ هر رنگ چه معنایی دارد؟ ، ترجیحا از پرچم کشورهایی استفاده کنید که شکل مناسبی برای بیان کسرشان داشته باشد. در ادامه...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 7 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ یادآوری مفهوم واحد، کسر و عدد مخلوط
✅ یادآوری جمع و تفریق کسرها و اعداد مخلوط در حالات مختلف (مخرجهای مساوی، مخرج یک کسر مضربی از مخرج دیگری و مخرج کسرها نسبت به هم اول)
✅ یافتن کوچک ترین مخرج مشترک در جمع و تفریق کسرهایی که مخرج آنها نسبت به هم اول نیست.
عنوان درس 21 کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان تقویم میباشد. در روز تدریس، تعدادی تقویم با خود به کلاس بیاورید.
توجه دانش آموزان را به انواع تقویمها جلب کنید و از آنها بخواهید تقویم هایی را که با خود آوردهاند روی میز بگذارند. توضیح دهید تقویمها ممکن است رومیزی، دیواری، جیبی و سررسید باشند...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 6 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف این درس: انتظار میرود دانش آموزان بتوانند...
✅ موارد استفاده از تقویم را بیان کنند.
✅ برخی روزهای تعطیل و غیرتعطیل را در تقویم پیدا کنند.
✅ تفاوت تعداد روزهای ماهها را بیان کنند.
✅ اعداد و روزهای یک ماه را در یک تقویم جدید بازنویسی کنند.
✅ روز تولد خود یا یکی از اعضای خانواده یا یکی از هم کلاسی هایشان را در تقویم، پیدا کنند.