هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

هزار فایل: دانلود نمونه سوالات استخدامی

دانلود فایل, مقاله, مقالات, آموزش, تحقیق, پروژه, پایان نامه,پروپوزال, مرجع, کتاب, منابع, پاورپوینت, ورد, اکسل, پی دی اف,نمونه سوالات استخدامی,خرید کتاب,جزوه آموزشی ,,استخدامی,سوالات استخدامی,پایان نامه,خرید سوال

اتحاد و اختلاف افقها در ثبوت رؤیت هلال 108 ص ورد

اتحاد و اختلاف افقها در ثبوت رؤیت هلال 108 ص ورد

اتحاد-و-اختلاف-افقها-در-ثبوت-رؤیت-هلال-108-ص-وردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 102 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اتحاد و اختلاف افقها در ثبوت رؤیت هلال
‏سیر طبیعى ماه و پیدایش شکلهاى گوناگون در جرم آن, سبب تقسیم زمان به برهه هاى کوچک و بزرگ مى گردد: ماه و سال. ماه, در حقیقت تقویمى است در صفحه طبیعت. خطوط برجسته این تقویم طبیعى, چنان خوانا و گویاست که هر کسى مى تواند آن را بنگرد و اعمال و افعال خویش را مطابق آن تنظیم نماید.
‏(و قدرّه منازل لتعلموا عدد السنین والحساب ‏…‏1).
‏بسیارى از تکالیف فردى و اجتماعى, چه واجب و چه مستحب, بستگى به رؤیت هلال ماه و ثبوت آغاز و پایان آن دارد: روزه ماه مبارک رمضان, عید فطر, وقوف به عرفات در روز نهم ذى حجه, وقوف در مشعر, در شب دهم ذى حجه, بیتوته در سرزمین منى2, در شبهاى یازدهم و دوازدهم ذى حجه, اعمال روز عید قربان و ‏…
‏(قل هى مواقیت للناس والحج ‏…‏3).
‏علاوه بر این, ماههاى قمرى, نقش بنیادى در تنظیم و تعیین امورى چون: مدت4 حمل, مدت شیردهى کودکان5, زمان یائسگى6 , عده زنان در طلاق7 و وفات8, اجراى حدود الهى9, آغاز بلوغ شرعى, زمان تعلق زکات10 و ‏…‏11 دارند.
‏همین نقش کار ساز و اساسى ماه در امور معاش و معاد12 و دین و دنیاى مردم, سبب گردیده مسأله رؤیت هلال, در حوزه تفکر اسلامى جایگاه ویژه اى بیابد. فقها, مسائل و فروعى را بر آن مترتب ساخته اند, راههایى را فرا روى مردم قرار داده اند و در کتابهاى صوم و حج و یا در رساله هاى مستقل, به کند و کاو در این باره پرداخته اند.
‏اتحاد و اختلاف افقها در ثبوت رؤیت هلال
‏سیر طبیعى ماه و پیدایش شکلهاى گوناگون در جرم آن, سبب تقسیم زمان به برهه هاى کوچک و بزرگ مى گردد: ماه و سال. ماه, در حقیقت تقویمى است در صفحه طبیعت. خطوط برجسته این تقویم طبیعى, چنان خوانا و گویاست که هر کسى مى تواند آن را بنگرد و اعمال و افعال خویش را مطابق آن تنظیم نماید.
‏(و قدرّه منازل لتعلموا عدد السنین والحساب ‏…‏1).
‏بسیارى از تکالیف فردى و اجتماعى, چه واجب و چه مستحب, بستگى به رؤیت هلال ماه و ثبوت آغاز و پایان آن دارد: روزه ماه مبارک رمضان, عید فطر, وقوف به عرفات در روز نهم ذى حجه, وقوف در مشعر, در شب دهم ذى حجه, بیتوته در سرزمین منى2, در شبهاى یازدهم و دوازدهم ذى حجه, اعمال روز عید قربان و ‏…
‏(قل هى مواقیت للناس والحج ‏…‏3).
‏علاوه بر این, ماههاى قمرى, نقش بنیادى در تنظیم و تعیین امورى چون: مدت4 حمل, مدت شیردهى کودکان5, زمان یائسگى6 , عده زنان در طلاق7 و وفات8, اجراى حدود الهى9, آغاز بلوغ شرعى, زمان تعلق زکات10 و ‏…‏11 دارند.
‏همین نقش کار ساز و اساسى ماه در امور معاش و معاد12 و دین و دنیاى مردم, سبب گردیده مسأله رؤیت هلال, در حوزه تفکر اسلامى جایگاه ویژه اى بیابد. فقها, مسائل و فروعى را بر آن مترتب ساخته اند, راههایى را فرا روى مردم قرار داده اند و در کتابهاى صوم و حج و یا در رساله هاى مستقل, به کند و کاو در این باره پرداخته اند.

 

دانلود فایل

کلاهبرداری رایانه ای1 ورد

کلاهبرداری رایانه ای1 ورد

کلاهبرداری-رایانه-ای1-وردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏کلاهبردار‏ی‏ را‏ی‏انه‏ ا‏ی
‏مقدمه
‏بدون شک ، انجام کارها‏ی‏ مطالعات‏ی‏ و تحق‏ی‏قات‏ی‏ در زم‏ی‏نه‏ موضوعات مهم ، حساس و مبتلا به جامعه ‏ی‏ک‏ی‏ از ضرور‏ی‏ات‏ حوزه ها‏ی‏ دانشگاه‏ی‏ است
‏و‏ پر واضح است که تساهل و کم کار‏ی‏ در قلمرو تحق‏ی‏ق‏ و پژوهش ، نه تنها مانع‏ی‏ بر ارتقاء داده ها‏ی‏ علم‏ی‏ و آموزش‏ی‏ م‏ی‏ باشد بلکه متاسفانه و بطور حتم عادت به کم کار‏ی‏ در ا‏ی‏ن‏ بخش ، ب‏ی‏ ما‏ی‏گ‏ی‏ تحق‏ی‏قات‏ و لزوما عقب افتادگ‏ی‏ جامعه علم‏ی‏ را در برخواهد داشت . حوزه تحق‏ی‏ق‏ در کشورها‏ی‏ جهان سوم و بالاخص رشته ها‏ی‏ علوم انسان‏ی‏ همواره با محدود‏ی‏ت‏ منابع جامع روبرو بوده و با توجه به عقب ماندگ‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ کشورها از فناور‏ی‏ ها و تکنولوژ‏ی‏ ها‏ی‏ روز دن‏ی‏ا‏ به تاس‏ی‏ از آن قوان‏ی‏ن‏ و مقررات معمولا چند‏ی‏ن‏ سال پس از ورود فناور‏ی‏ها‏ی‏ جد‏ی‏د‏ به ا‏ی‏ن‏ کشورها تصو‏ی‏ب‏ و به بالتب‏ع‏ دارا‏ی‏ نواقص و معا‏ی‏ب‏ی‏ چند خواهد بود . از آنجا که روش تحق‏ی‏ق‏ عل‏ی‏ الاصول در علم حقوق کتابخانه ا‏ی‏ است و تنها منابع ‏ی‏ک‏ پژوهشگر کتاب م‏ی‏ باشد که عده ا‏ی‏ از حقوق دان با توجه به قوان‏ی‏ن‏ موجود دست به تال‏ی‏ف‏ آنها م‏ی‏ زنند و در صورت‏ی‏ که منابع لازم برا‏ی‏ انجام تحق‏ی‏ق‏ ‏ی‏افت‏ ن‏شود‏ مشخص خواهد بود که کار تحق‏ی‏ق‏ بامشکلات فراوان‏ی‏ روبرو خواهد بود . با ورود انسان به عصر جد‏ی‏د‏ ( هزاره دوم م‏ی‏لاد‏ی‏ ) و گسترش و رشد وسا‏ی‏ل‏ ارتباط‏ی‏ و ‏ی‏ا‏ به تعب‏ی‏ر‏ی‏ د‏ی‏گر‏ بوجود آمدن ( دهکده جهان‏ی‏ ) بالتبع با توجه به ن‏ی‏ازها‏ی‏ اجتماع‏ی‏ ضرورت ها‏یی‏ مطرح م‏ی‏ شود . از آنجا ‏که‏ امروزه س‏ی‏ستم‏ ها را‏ی‏انه‏ ا‏ی‏ و اطلاعات‏ی‏ مختلف با زندگ‏ی‏ اجتماع‏ی‏ انسانها عج‏ی‏ن‏ شده ‏ی‏ک‏ی‏ از موضوعات اجتماع‏ی‏ و به روز در جامعه مطرح می باشد . با ورود ا‏ی‏ن‏ پد‏ی‏ده‏ اجتماع‏ی‏ در ابعاد مختلف زندگ‏ی‏ بشر مانند پد‏ی‏ده‏ ها د‏ی‏گر‏ اجتماع‏ی‏ همواره با مزا‏ی‏ا‏ و معا‏ی‏بی‏ روبرو بوده است.ب‏رای‏ نظم بخشیدن به پدیدهای اجتماعی نیاز به راهکارها‏ی‏ مناسبی هست‏ی
‏م‏ . در حوزه ‏ی‏ علوم اجتماع‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ وظ‏ی‏فه‏ بر عهده علم حقوق است که با ارائه راهکارها‏ی‏ مناسب سع‏ی‏ بر ا‏ی‏جاد‏ نظم بر پد‏ی‏ده‏ ها‏ی‏ اجتماع‏ی‏ را دارد . از ا‏ی‏ن‏ رو وقوع ناهنجار‏ی‏ها‏ی‏ اجتماع‏ی‏ قابل تصور است . وقوع جرا‏ئم‏ مختلف با توجه به مقتض‏ی‏ات‏ زمان‏ی‏ و مکان‏ی‏ متفاوت در هر عصر و زمان‏ی‏ اشکال خاص خود را م‏ی‏ ‏ی‏ابد‏ ، با ورود را‏ی‏انه‏ ها در زندگ‏ی‏ شخص‏ی‏ افراد و گسترش فناور‏ی‏ اطلاعات ( ا‏ی‏نترنت‏ ) سوء استفاده از ا‏ی‏ن‏ وسا‏ی‏ل‏ اشکال گوناگون‏ی‏ به خود گرفته است . که تحت عنوان جرائم را‏ی‏انه‏ ا‏ی‏ ا‏ز‏ آن بحث م‏ی‏ شود. انواع جرائم را‏ی‏انه‏ ا‏ی‏ توسط افراد‏ی‏ موسوم به هکرها صورت م‏ی‏ گ‏ی‏رد‏ . از جمله شا‏ی‏ع‏ تر‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ن‏ جرائم که روز به روز نیز ب‏ی‏شتر‏ گسترش م‏ی‏ ‏ی‏ابد‏ کلاهبردار‏ی‏ ا‏ی‏نترنت‏ی‏ است البته در کنار آن جرائم د‏ی‏گر‏ی‏ چون جعل کامپ‏ی‏وتر‏ی‏ ، سرقت ا‏ی‏نترنت‏ی‏ ، افشا‏ی‏ اطلاعات و... ن‏ی‏ز‏ از شا‏ی‏ع‏ تر‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ن‏ موارد است .
‏با‏ توجه به ضرورت بررس‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ مقوله مهم در ا‏ی‏ن‏ برهه از زمان که تجارت کالا و تکنولوژ‏ی‏ ، دانش فن‏ی‏ و آفر‏ی‏نش‏ فکر‏ی‏ برا‏ی‏ دولتها مهمتر از تجارت کالا و خدمات شناخته م‏ی‏ شود.
‏به‏ ارائه تحق‏ی‏ق‏ در ا‏ی‏ن‏ زم‏ی‏نه‏ پرداخته شد.
‏که‏ با توجه به محدود‏ی‏ت‏ منابع و هم چن‏ی‏ن‏ محدود‏ی‏ت‏ زمان نم‏ی‏ توان انتظار ارائه تحق‏ی‏ق‏ی‏ کامل و جامع داشت.
‏ام‏ی‏ــد‏ است با ارئــه ا‏ی‏ــن‏ تحق‏ی‏ق‏ بتوانم خدمت‏ی‏ هر چند کم و ناچ‏ی‏ز‏ به جامعه علم‏ی‏ کشورم انجام داده باشم.


 

دانلود فایل

عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی 41ص ورد

عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی 41ص ورد

عدالت-کیفری-از-دیدگاه-حمورابی-41ص-وردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 41 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی
‏کلیات
‏تا اواخر قرن نوزدهم علماء حقوق را عقیده بر آن بود که قوانین یونان ورم : قوانین زالوکس, (1) دراکن (2), سلن(3), الواح دوازده گانه(4) و قوانین ژوستینین(5), قدیمی ترین مجموعه های قوانین مدونی هستند که بدست بشر رسیده و تحول و تکامل مقرات حقوقی بویژه در مغرب زمین بر مبنای اصول و قواعد قوانین مذکور صورت گرفته است.
‏ضمن کاوشهای بایتانشناسی در شوش, بین سالهای 1899و 1902, گروه DO Morgan‏ فرانسوی موفق به کشف یکی از پرارزشترین منابع تاریخ حقوق که عبارت از مجموعه قوانین حمورابی یا حموربی و یا عموربی (به معنای عمومی بزرگ) است گردید . سنگ نوشته ای که بدینطریق بدست آمد به طول دو و نیم و به عرض یک و نیم متر میباشد که برفراز آن تصویری از مردی در حال خضوع, مشغول دریافت لوحی از خداوند آفتاب و عدالت (شاماش), دیده میشود, تصویر مذکور از آن حمورابی و آنچه که براین تخته سنگ منقوش است قدیمی ترین و کاملترین قوانین مربوط به حدود 4000 سال پیش است که ماکت آن در موزه ایران باستان موجود است واصل آن به موزه لوورپاریس منتقل گردیده است(1)
‏خصوصیات و اهمیت قوانین حمورابی
‏در مشرق زمین تمدن بشری از منطقه سومر در بین النهرین و دره نیل در مصر آغاز گردیده است دره دجله و فرات که یونانیان آنرا مزوپتامی (2) مینامیدند مهد دولتهائی بوده که در زمره قدیمی ترین دول جهان محسوب میگردند. به استناد مدارک تاریخی, نخستین دولتی که در هزاره چهارم قبل از میلاد در بین النهرین تشکیل گردیده دولت سومر بوده است. این دولت در هزاره سوم پیش از میلاد مغلوب آکدیها گردید. سومر مغلوب, پس از سه قرن مجدداً برآکد تسلط یافت, تسلطی که تا سالهای 2700 و به قولی 2500 قبل از میلاد بطول انجامید تا آنکه شخصی بنام ساروکین مجدداً دولت سومر را مغلوب و شهرهای آنرا تصرف کرد. متصرفات ساروکین با مرگ وی از هم پاشید و سرانجام در حدود دو هزار سال پیش از میلاد قومی بنام آموریتها یا آموریها (1) بابل, شهر بزرگ افسانه ای که سومریها آنرا بنا کرده بودند را بتصرف درآورده و ماردوک خدای بابل را بخداوندی تمامی شهرهای سومروآکد برگزید. حمورابی ششمین پادشاه از این خانواده است که مجموعاً متشکل از پانزده پادشاه یافرمانروا بوده است (2).
‏در خصوص سالهای دقیق سلطنت حمورابی اختلاف است. این امر ناشی از آنست که مورخین در مورد تاریخ تهاجم آموریها یا آموریتها اتفاق نظر نداشته و نسبت به وقوع تهاجم مذکور در دو هزار سال قبل از میلاد توافق ندارند. بهمین جهت برخی از آنان تاریخ سلطنت حمورابی را بین سالهای 2123 تا 2080 و برخی دیگر بین سالهای 2067 تا 2025 قبل از میلاد ذکر کرده اند. مرحوم دهخدا سلطنت حمورابی را بین سالهای 2003 تا 1961 دانسته(1) ولیکن نظر غالب بر آنست که وی بین سالهای 1704 تا 1662 پیش از میلاد سلطنت نموده است.
‏در اینجا, بحث پیرامون تاریخ دقیق سلطنت حمورابی چندان مثمر ثمر نبوده و آنچه که مورد قبول اکثریت مورخین و باستان شناسان واقع شده این است که وی, همانطوریکه اشاره شد, قبل از قرن هفدهم پیش از میلاد میزیسته و لذا تخته سنگی که قوانین وی بر آن منقوش است, و بعنوان غنیمت جنگی, حدود نه قرن بعد از مرگ وی توسط یکی از پادشاهان عیلامی به شهر شوش پایتخت عیلام برده شده, نزدیک به چهار هزار سال قدمت دارد.

 

دانلود فایل

اثبات جرائم منافی عفت از نگاهی دیگر 31ص ورد

اثبات جرائم منافی عفت از نگاهی دیگر 31ص ورد

اثبات-جرائم-منافی-عفت-از-نگاهی-دیگر-31ص-وردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اثبات جرائم منافی عفت از نگاهی دیگر
‏ر قانون مجازات اسلامی برای اثبات بعضی از جرائم منافی عفت، به وجود دلایل خاص قانونی منوط شده است. چنانچه آن دلایل قانونی خاص وجود نداشته باشد، عمل منافی عفت ارتکابی قابل اثبات نخواهد بود. وجود این روش سبب می‌شود تا در بسیاری از موارد بزه ارتکابی قابل اثبات نباشد، زیرا تحصیل دلایل مورد نظر قانونگذار یا به سهولت امکان نمی‌یابد یا اساساً امکان‌پذیر نیست. در نتیجه حقوق قربانیان جرم و شکات خصوصی در جرائم منافی عفت تضییع می‌گردد و جامعه نیز در معرض ارتکاب جرائم مهم منکراتی قرار می‌گیرد. در این مقاله جرائم منافی عفت، ادله اثبات دعوی جزائی و دلایل خاص جرائم منافی عفت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و سعی شده که راهکارهای عملی موجود برای رهایی از این نارسائی‌ها مورد شناسایی قرار گیرد تا شاید در پرتو آن بتوان قربانیان جرائم منافی عفت را یاری نمود که بتوانند از حقوق قانونی و مشروع خود دفاع کنند.
‏اشـاره:
‏«جرائـم منافـی عفـت» بـه جـهت تعـرض بـه حـیات مـادی و معـنوی انسـان‎‏ها از اهـمیت خاصـی برخـوردار است. در راسـتای مـبارزه بـا این جرائـم، جامـع بودن ادلـه ثبـات نقـش به سزائـی ایفـا می‎‏نمـاید. ایـن مقالـه به ارزیـابی «ادلـه اثبات جرائم منـافی عفـت» پرداختـه است که حـاوی نکات مهـم و قابـل تأمـل می‎‏باشـد‏۶۱۴۸۶‏ در این مجال فرصـت را مغتنم دانـسته و صاحـب‎‏نظران فقهـی و حقـوقی را به هـم‎‏اندیشی، نقـد و نظـر و ارائـه راهکـار نسبـت بـه موضوع مطـروحـه بـا توجـه به توانمندی فقـه پویـای شـیعه دعوت می‎‏نمـاییم.
‏کشف جرم از راه‎‏های اصولی و متقن یکی از مهم‎‏ترین کارهای دادگاه بعد از گرفتن مجرم است. هرچه کشف جرم از راه‎‏های علمی، قانونی و اصولی انجام شود هم نسبت به مجرم احقاق حق می‎‏شود و هم تأثیر تربیتی و اجتماعی مجازات از بین نمی‎‏رود؛ چون حکومت با اعمال مجازات برای مجرم هدف تربیت، اصلاح و پیشگیری از مجرم شدن افراد دیگر جامعه را دارد. قبل از اعمال مجازات، کشف جرم مجرم از مهمترین مراحلی است که هر مجرمی باید آن را طی نماید. در این حال جرم‎‏های که به نحوی با عرض و آبروی انسان‎‏ها مرتبط است و غالباً این جرم‎‏ها را انسان‎‏ها از یکدیگر مخفی می‎‏کنند، اثبات آن بسیار سخت می‎‏باشد. به همین دلیل در شرع مقدس اسلام نسبت به این نوع جرائم حساسیت بیشتری اعمال شده است. البته گروهی معتقدند هدف شارع مقدس از محدود نمودن راه‎‏های اثبات جرم در اینگونه اعمال، عدم اثبات این جرم‎‏ها بوده است. زیرا با اثبات این‎‏گونه از جرم‎‏ها فقط تجری انسان‎‏ها نسبت به حدود الهی اثبات می‎‏شود و با عدم اثبات آن فساد و فحشا توسعه نمی‎‏یابد. اگر این هدف را بپذیریم که شاید تا حدی هم درست باشد. اما عدم اثبات این‎‏گونه از جرائم منافی عفت می‎‏تواند مجرم را در حصن عدم اثبات جرم قرار دهد و می‎‏داند هرچه این اعمال زشت را انجام دهد می‎‏تواند با عدم اقرار و عدم شهود از قانون بگریزد. عدم اجرای قانون می‎‏تواند منجر به رواج انواع انحراف‎‏ها و فسادها در جامعه شود. لذا برای پیشگیری از انحراف در جامعه و اجرای قانون و عدالت برای همگان ضروری است که برای «اثبات جرائم منافی عفت» راه‎‏های دیگری نیز که مورد تأیید شارع و فقه باشد بهره گرفته شود. این مقاله از سه بخش جرائم منافی عفت، ادله اثبات دعوی جزائی و دلایل خاص جرائم منافی عفت، تشکیل شده است.


 

دانلود فایل

بررسی انتقادی قانون مجازات عمومی ایران مصوب تیرماه 1352 31ص ورد

بررسی انتقادی قانون مجازات عمومی ایران مصوب تیرماه 1352 31ص ورد

بررسی-انتقادی-قانون-مجازات-عمومی-ایران-مصوب-تیرماه-1352-31ص-وردلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 31 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بررسی انتقادی قانون مجازات عمومی ایران مصوب تیرماه 1352
‏ایحه جدیدی که تحت عنوان لایحه اصلاح قانون مجازات عمومی تهیه و تقدیم قوه مقننه گردید بمناسبتی مورد بررسی سریعی واقع شد, و تذکرات و نکات و مواردی, بصورتی که مناسبت اقتضا می نمود, باستحضار وزارت دادگستری رسانیده شد که بسیاری از موارد آن مورد توجه مقامات مسئول در اصلاح لایحه مزبور قرار گرفته است. در بررسی حاضر که پس از تصویب آن صورت گرفته, هدف این است که لایحه مزبور از چند نقطه نظر خاص, مورد تدقیق نظر واقع گردد. و بطور قطع در یک تحقیق یا بررسی تحلیلی ضمن اشاره به نکات مثبت, بدون اینکه نظری غیر از جنبه علمی مطرح باشد, نقاط ضعف نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
‏رئوس مسائلی که در تحقیق حاضر, مورد بحث قرار خواهند گرفت, عبارتند از:
‏بخش اول: نکات مثبت
‏1 - الهام گرفتن از اندیشه های جدید و تقویت نسبی انسانی مجازات
‏2 - رفع بعضی نواقص قانون 1304
‏بخش دوم - نقاط ضعف:
‏1 - اشکالات انشائی و لغوی
‏2 - ایرادات کلی و اصولی
‏3 - موارد ابهام
‏نتیجه کلی
‏بخش اول - نکات مثبت
‏لایحه جدید, از حیث نکات مثبتی که در آن منعکس است, از دو نقطه نطر قابل توجه و در خور دقت میباشد. یکی از لحاظ اینکه بعضی اندیشه های جدید جزائی الهام بخش تدوین کنندگان آن قرار گرفته و در نتیجه جنبه انسانی مجازات نسبتاً تقویت شده و دیگر از این لحاظ که سعی شده بعضی نواقص قانون مجازات عمومی 1304 در زمینه های مختلف مرتفع گردد.
‏بند اول - الهام گرفتن از اندیشه های جدید جزائی و تقویت نسبی جنبه انسانی مجازات
‏1 - توجه به تدابیر تامینی و گسترش نسبی دامنه اعمال آن
‏اولاً - در لایحه جدید اصطلاح تدابیر تامینی تا به تعبیر تدوین کنندگان متن, اقدامات تامینی و تربیتی در کنار مجازات ذکر شده است.
‏ثانیاً - عطف بماسبق شدن نسبی این تدابیر, مورد حکم قرار گرفته است.
‏ثالثاً - امکان اعمال این تدابیر و انواعی از مجازاتها که در واقع تدابیر تامینی هستند ولی تحت عنوان مجازات در متون قانونی منعکس هستند, علاوه بر اعلام و اعمال مجازات های بعضی اخص, درباره مجرم واحد پیش بینی شده است.
‏رابعاً - امکان تجدید نظر دادگاه صادرکننده حکم, در مورد تدابیر تامینی متخذه و مجازاتهائی که ماهیت واقعی آنها بیشتر به تدابیر تامینی نزدیک است تا به مجازات, پیش بینی شده است.

 

دانلود فایل